Markus Hansen f.1899 i Vamdrup - er 1936 gårdejer i Skanderborg ?

Startet af Gerda Nielsen, 19 Feb 2014 - 20:58

Forrige emne - Næste emne

Gerda Nielsen

Hej

Markus Hansen blev født 18/4 1899 i Vamdrup, Ribe amt.

I 1936 optræder han som fadder for et bror-barn i Vamdrup og er da noteret som gårdejer Markus Hansen i Skanderborg.

Jeg har ikke kunnet finde ham død i Skanderborg og har også søgt på evt. konfirmerede børn - uden held.

Desværre er der jo den mulighed, at det ikke er Skanderborg købstad, men et omegns-sogn og så bliver det jo svært.

Er der nogen, der kender  Markus Hansen - han var søn af sparekassedirektør Jeppe Hansen i Vamdrup ?

Venlig hilsen
Gerda Nielsen

Else Skovbo Jensen

Hej

Markus Hansen
Alder: 97 år, 11 mdr, 5 dage,  18.04.1899
23.03.1997
Vester Mølle
  Fruering kirkegård
Hjelmslev herred. Skanderborg amt. 

http://www.dk-gravsten.dk/kirkeg/kg_foto.php

her kan du se et billede af hans gravsten og få hans kones data( hvis du mangler dem)

med venlig hilsen
Else

Gerda Nielsen

Hej Else

Tusind tak.
Jeg vidste slet ikke noget om Markus Hansen siden han blev konfirmeret i Vamdrup, så det var rigtig fine oplysninger at få.

Venlig hilsen
Gerda

Gianni Gorgone

Hej,

Du kan skrive til kommunen, hvor han blev født. Det er til Folkeristeret, hvor du skal angive hans fødsel og navn. Måske har du også en adresse. Det koster mellem 52,- til 75,- at få en adresse-
oplysning. Held og lykke.
Lise Gorgone

Gerda Nielsen

Hej Gianni

Else Skovbo Jensen har fundet Markus Hansens død til mig ( jeg ved ikke, hvordan hun har båret sig ad ?) og det har givet mig "blod på tanden" til at spørge, om hun også kan finde Markus Hansens søstres død, det er:

Marie Kathrine Hansen født 3/4 1901 i Vamdrup, gift 1925 med Søren Jensen Høgh Larsen, født 3/11 1900 i Brovst.

Ane Cathrine Hansen født11/4 1906 i Vamdrup, gift 1930 med Thomas Thomsen, født 6/6 i Malt.

Det vil være skønt, hvis jeg kan komme til at "døde" de to søstre.

Venlig hilsen
Gerda Nielsen



Gerda Nielsen

Hej Else

Ovenstående spørgsmål var jo faktisk til dig, selvom det ikke tydeligt fremgik - kan du hjælpe ?

mvh Gerda

Else Skovbo Jensen

Hej Gerda

Der findes en side med affotografering af gravsten på forskellige kirkegårde.    www.dk-gravsten.dk Da jeg ikke vidste, hvor Markus var begravet, brugte jeg avanceret søgning og fandt ham.

Marie Cathrine og Ane Cathrines vielser er( som du nok ved ) i Vamdrup, opslag 196 og 229 i perioden 1926-31.
Marie Cath. står anført som født i 1903, ikke 1901.

Deres gravsten har jeg ikke fundet. De er jo nok begravet under deres mænds efternavn.


http://www.gravstensarkivet.dk/kirkeg/kg_result.php her er De to "pigers" far Jeppe Lorentsen Hansens gravsted i Vamdrup.

Ved at søge på GOOGLE finde flere forskellige med navnet Søren Jensen Høgh Larsen, bl. a. en, der boede på Søndermarksgård i Andst. Jeg har ikke undersøgt, om han e ød i Anst.

NB. Hvis gravstedet er sløjfet og gravstenen fjernet, inden fotograferingen fandt sted, kan du selvfølgelig ikke finde dem.


med venlig hilsen
Else

Hans Chr. Baagøe

Hej

Søren er begravet i Andst, det er Misse også

Navne på gravstedet
   
Navn:    Født
Fødested    Død
Dødssted    Titel    Bemærkning    Foto nr
Misse Høgh
  Alder: 73 år, 4 mdr, 0 dage    03.04.1901
   03.08.1974

Søren Høgh
  Alder: 92 år, 4 mdr, 0 dage    03.11.1900
   03.03.1993
         
Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Hans Chr. Baagøe

Hej

Her er den anden søster med ægtefælde:

Navne på gravstedet (Vamdrup kirkegård)
Navn    Født
Fødested    Død
Dødssted    Titel    Bemærkning    Foto nr
Anne K. Tomsen    11.04.1906
   12.12.1979
         
Yhomas Thomsen    06.06.1899 (tastefejl ved mandens navn)
   25.10.1975

   
Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Gerda Nielsen

Hej Else og Hans Chr.

Tusind tak for hjælpen.

Jeg må prøve at få øvelse i det der med gravstenene, der er åbenbart ofte hjælp at hente.

Venlig hilsen
Gerda Nielsen

Vivi Winther

Hej Gerda, Markus Hansen, Vestermølle er en så kendt person i Skanderborg, 70 år på Vestermølle som han og fru Maren Gerda Luunbjerg Sørensen købte i 1927. Det samme år de blev viet i Thiset kirke og året efter fik de en søn som mig bekendt stadig lever, se derfor selv opslaget i Fruering sogn 1928.

Historie om hans liv er der således. En film fra Vestermølle 2009, med deltagelse af familie.

prøv selv at google Markus Hansen, Vestermølle. Han er et stykke Danmarkshistorie, kan man vist godt kalde det  ;)


God fornøjelse

Vivi


"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Gerda Nielsen

Hej Vivi

Tak for dit indlæg. Ja det tyder på, at der er en del at hente om Markus Hansen. Jeg har også skrevet til Fruering lokalarkiv for om muligt at få et foto af ham, det skulle vel nok være muligt.

Venlig hilsen
Gerda

morten christensen

Hej.

Læste dit indlæg  -og som "gammel" Skanderborgdreng genkendte jeg omg Markus Hansen, som den markante gårdejer- proprietær, kaldte vi det dengang - fra Vester Mølle. Men du har fået mange gode tips, så jeg vil blot sige at jeg tror Skanderborg lokalarkiv/lokalmuseum nok er et " bedre" bud end Fruering do.

Og som nævnte er Vester Mølle i dag dels et  spændende spisested og dels er der mange ting at se, som folk fra landbrugsmiljøet værdsætter højt.

Hilsen

Morten Christensen

Gerda Nielsen

Hej Morten

Tak for dit tip om at prøve Skanderborg lokalarkiv også.

med venlig hilsen
Gerda Nielsen

Vivi Winther

Hej Gerda, han er omtalt i Fruering bogen om der her er billeder vil jeg få at vide imorgen, men jeg vil give Morten ret du skal nok henvende dig til Skanderborg Arkiv, hvor jeg også tror filmen kan findes.

Se lige din privat besked fra mig  ;)

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Gerda Nielsen

Hej Vivi

Hvor kan jeg se din private besked ?

mvh Gerda

Henrik Hansen


Hejsa

Marcus Hansen var min Farfar, jeg står til rådighed med alt hvad du vil vide.

M.v.h.

Henrik

Gerda Nielsen