HJÆLP TIL AT FINDE SKIFTE I HELSINGØR I 1893.

Startet af Birgit Windahl Genning, 02 Apr 2015 - 12:43

Forrige emne - Næste emne

Birgit Windahl Genning

Lars Jensen, enkemand, 75 år døde den 21/8-1893 i Helsingør og blev begravet i Sct. Mariæ Kirke, Helsingør den 26/81893.  AO opslag nr. 10 i kirkebogen for Sct. Mariæ, Helsingør, Kronborg/Frederiksborg Amt.

Jeg håber at kunne se et skifte efter ham, som evt. fortæller mere om ham. Han skulle være født i Vejby Sogn, Holbo Herred ca. 1817/18.

Der var 3 med navnet Lars Jensen alle født i Vejby fra 1815 til 1817, så det vil være rart at finde ud af, hvem der var hvem.


Fædrene til de 3 x Lars hed: Jens Christensen - Jens Olsen og Jens Pedersen.

God påske ønskes fra
Birgit Windahl Genning

K. Thidemann

#1
Hej Birgit

Jeg har ikke fundet et skifte, måske findes der ikke noget. (måske ham der i FT-1890 er under fattigforsørgelse)
Prøv selv under

AO (Arkivalier Online)
Skifter
Helsingør Byfoged 1886 - 1894
Se efter opslag 402 og et godt stykke frem (måske skulle der først sælges en ejendom osv.)

Har du set om der er et skifte efter konen ?
mvh K.Thidemann 9000

Birgit Windahl Genning

Hej - tak for hjælpen.

Jeg tror ikke, der har været ret meget af værdi efter ham, for jeg har fundet ham i FT-1890 i Sct. Annagade 36, Helsingør, som jeg tror var Fattighuset.
I FT-1880 findes han på adressen Biledsvejen, Helsingør som 62-årig enkemand og korøgter.

Jeg har ikke fundet hans kone endnu, eller hvornår han er kommet til Helsingør.

Venlig hilsen Birgit.

K. Thidemann

Ved Lars Jensens død står der Helsingør fattighus, så et skifte kan du desværre ikke finde.

Får din Lars Jensen ingen børn ?

Måske er der ham her.

Frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Hillerød Købstad, Hillerød, Torvet ??huset, NO.84, FT-1860, C1175
Peter Jensen 34 Ugift Kan ikke læse det  Alsønderup Sogn Frederiksborg Amt 
Kjersten Kjerstine Nelsen 48 Enke ??? medhjælper  Vejby Sogn Frederiksborg Amt 
Hansine Marie Kierstine Rasmussen 15 Ugift Tjenestepige  Nyhuuse Slotssognet Frederiksborg Amt 
Lars Jensen 44 Ugift Arbejdskarl  Vejby By og Sogn Frederiksborg Amt 
Ole Eriksen 34 Ugift Arbejdskarl  Maarum Sogn Frederiksborg Amt 
mvh K.Thidemann 9000

Birgit Windahl Genning

Ja - jeg har også den Lars Jensen i Hillerød i FT-1860 plus den samme vil jeg tro i FT-1850 i Helsinge som 34-årig tjenestekarl.

Jeg har desværre ikke fundet hverken kone eller børn, så jeg har ingen navne. Jeg har kigget i Sct. Mariæ Kirkebog under døde kvinder gift med Lars Jensen uden resultat.

Mvh Birgit

Kirsten Tatt

- her en Lars Jensen med kone og 2 stedbørn - i Tikøb:


http://www.danishfamilysearch.dk/cid6633785

vh Kirsten Tatt

Birgit Windahl Genning

Hej Kirsten. Tak for det. De findes også i FT-1845 i Tikøb, hvor konen er 39 år og født i Tikøb. Jeg vil prøve at finde deres vielse.

Efterhånden tyder det på, at Lars Jensen måske er født 17/10-1817 i Vejby, forældre Jens Pedersen og Bodil Olsdatter. Jeg har i mange år troet, det var min tip-oldefar, men i den sidste tid er der mange ting, som slet ikke stemmer, bl.a. alder i FT-erne.

Det er lidt af en opgave, fordi der er mange gange Lars Jensen født i Vejby i de år. Jeg tror i øjeblikket mest på Lars født 27/1-1815, far Jens Olsen, for der  passer alderen hele vejen igennem lige til hans død 2/9-1852 i København.

En anden Lars blev født 21/12-1814, far Jens Christensen, ham har jeg ikke fundet noget på endnu, og han var jo kun ca. 5 uger ældre end Lars fra januar 1815.

Mvh Birgit

K. Thidemann

#7
Citat fra: Kirsten Tatt [195] Dato 02 Apr 2015 - 15:47
- her en Lars Jensen med kone og 2 stedbørn - i Tikøb:


http://www.danishfamilysearch.dk/cid6633785

vh Kirsten Tatt

Jeg tror ikke det er denne Lars Jensen, da konen Sidsel Katrine Olssen er enke i FT-1880
Sidse Kathrine Olsen 77 Enke Fattiglem  Tikøb Sogn

===============

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Tikøb, Gurre Skoledistrict, Ømosen, Et Huus, 148, FT-1845, C4532
Lars Jensen 28 Gift  Huusmand Dagleier Veibye S. Frb. Amt  
Sidse Cathrine Olsdatter 39 Gift  hans Kone Her i Sognet [Tikøb]  
Caroline Olsdatter 9 Ugift  deres Barn Her i Sognet [Tikøb]  
Anders Jensen 35 Gift  Inderste Dagleier Græsted Sogn, Frederiksborg Amt  
Abellone Pedersdatter 33 Gift  hans Kone Fastrup Sogn Aalborg Amt  
Ane Jensine Andersdatter 5 Ugift  Deres Børn Græsted Sogn, Frederiksborg Amt  
Jens Andersen 1 Ugift  Deres Børn Her i Sognet [Tikøb]  


Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Tikøb, Horserød Overdrev, et huus, 226, FT-1850, B1865
Jacob Falinssen 39 Gift  Inderste. Dagleier her i sognet  
Bendte Louise Jensdatter 47 Ugift  hans Kone Sverrig  
Mathilde Juliane Jacobsdatter 10 Ugift  deres barn her i sognet  
Lars Jensen 33 Gift  Indsidder. Dagleier Veiby sogn Frdbg. amt  
Sidse Cathrine Olsdatter 43 Gift  hans Kone her i sognet  
Caroline Olsdatter 14 Ugift  hans Stedbørn her i sognet  
Nicoline Nielsen 11 Ugift  hans Stedbørn Helsingør  
 
mvh K.Thidemann 9000

Birgit Windahl Genning

OK - så er der lidt forvirring igen, men til gengæld har jeg fundet vielsen mellem Lars Jensen og Sidse Cathrine Olsdatter i Tikøb Kirkebog.

De blev gift 18/7-1844,  AO opslag nr. 87.

Forloveren for Lars er hans bror Svend Jensen i Rødpælehuset, som jeg har haft en masse data på i flere år, og alderen for Lars opgives til 26 3/4 år = 17/10-1817.

Dette stemmer så godt, at jeg nu kan udelukke denne Lars, og jeg siger mange tak for jeres hjælp, som førte til denne sidste oplysning.

Rigtig god påske fra Birgit.