LARS JENSEN, død 2/9-1852 Trinitatis Sogn, København, hjælp til at finde Skifte

Startet af Birgit Windahl Genning, 15 Mar 2015 - 15:03

Forrige emne - Næste emne

Birgit Windahl Genning



Jeg søger hjælp til:

Lars Jensen, arbejdsmand, Vognmagergade 81, København.

Han døde af Vattersot torsdag den 2/9-1852 og blev begravet mandag den 6/9-1852.
Dette findes i Trinitatis Kirkebog AO opslag nr. 44 - hans journalnr. er 376.

Hans alder opgives til 38 år, og dette passer med, at han blev født 27/1-1815 - døbt 27/3-1815 i Vejby, Holbo Herred, Frederiksborg Amt.

Hans forældre er gårdmand Jens Olsen og Karen Hansdatter, Vejby. Moderen døde som enke den 7/4-1847 i Vejby, 71½ år gammel. Faderens død er ikke fundet.

Lars Jensen findes i afgangslisten for Vejby, hvor han i 1836 rejste til København. I tilgangslisten kom han hjem til Vejby i 1838. Han er senere efter ca. 1840 rejst til København igen.

Han findes i folketælling 1840 som betjent ved Møllen i Unnerup/Vejby. I FT-1845 og 1850 på adressen Sct. Gjertrudsstræde 151, København.

Han blev den 10/1-1845 gift i Trinitatis Kirke med Karen Olsdatter, født i Valby Sogn, Holbo. Fr.borg Amt.  AO opslag 69.

I alle lister og folketællinger tyder hans alder på, at han blev født i 1815.

Jeg er desværre ikke særlig god til af finde Skifter efter afdøde, så jeg håber på lidt hjælp til at komme videre.

Venlig hilsen
Birgit Windahl Genning.

Anne Messmann

Hej Birgit,
De københavnske skifter ligger på nettet - Arkivalieronline.
De er ikke svære at finde rundt i.
Her en vejledning: https://www2.sa.dk/brug-arkivet/laer/intro-skifter-fra-kbh

Hilsen, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Jens-Christian Emborg

Hej Birgit

Anne skriver: "De københavnske skifter ligger på nettet - Arkivalieronline"
Jeg vil dog lige bemærke, at det ikke er dem alle, der ligger på nettet og at netop det du søger, skal bestilles på arkivet.

"Register til forseglingsprotokoller A-K" på AO, der bl.a. dækker året 1852, har kun en Lars Jensen der også står som arbejdsmand der dør i 1852, opslag 327.
Hans skiftehenvisning er 5/623-183.

I "Navneregister: Generalregister for 1852-1853" på AO, starter J-efternavne på opslag 85 og slutter på opslag 98, så det svare til at der pr. side er skiftehenvisninger for 2 måneder.
Midt på opslag 88, som så vil svare til omkring august 1852 er der to Lars Jensen, der begge er arbejdsmænd, så en af dem kunne være din Lars Jensen.
Den førstes skiftehenvisning er protokol nr. 5 skifte nr. 618 på side 354
Den andens skiftehenvisning er protokol nr. 5 skifte nr. 623 på side 558, altså den samme Lars Jensen som var i det ander register.

Forseglingsprotokol nr. 5 med disse skiftenumre ligger som sagt ikke på nettet endnu, men skal bestilles:
Arkivinstitution:  Rigsarkivet
Arkivskaber(e):  Landsover-, samt Hof- og Stadsretten, Københavns Skiftekommission
Arkivserie:  Forseglingsprotokol  1771-1863
Eksemplar:  Original, Papir m.m.
Indhold fra:  1852,1853 5 A 1
Indhold til:  1852,1853 5 A 888
Indhold beskrives med:  Skiftesagsnummer + Forseglingsdato + Pagina (Kommissionsperiode, Protokol (Klasse), Protokollitra, År, Løbenr., Pagina)
Nr:  1041  


Jeg kan lige bemærke, at et par linier under de 2 Lars Jensen der var arbejdsmænd, står 2 gange Jens Larsen der er tjenestekarle og som derfor har deres skifter i protokol nr. 7. Da denne forseglingsprotokol er tilgængelig på nettet, kan jeg læse mig til at de er døde henholdsvis den 17. og den 14. september 1852, det styrker min tro på at en af de 2 arbejdsmænd er ham du søger.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Anne Messmann

Hej Birgit og Jens,
Beklager, at jeg var for hurtig dér!
Uheldigt, at netop 5A ikke er skannet. Jeg har en del Københavnere i min slægt, og har ikke været ude for at skulle bestille, men har hurtigt kunne slå dem op  :).

Hilsen, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Birgit Windahl Genning

Hej Anne og Jens.

Mange tak for jeres hjælp og ikke mindst henvisningerne til  Journalnumre og Rigsarkivet m.m. som jeg nu vil undersøge nærmere, så jeg forhåbentlig kan få flere oplysninger, end dem jeg har.

I ønskes en dejlig dag fra
Birgit