Puslespillet Brøndorph slægten: Degnen i Brovst, Thøger Brøndorph

Startet af Michael Rasmussen, 16 Mar 2015 - 16:26

Forrige emne - Næste emne

Michael Rasmussen


Hej Marion

Du har ret: Jeg har tilsyneladende mistolket Nygaards seddel.

Michael Rasmussen

Michael Rasmussen


Bare en servicemeddelse til Marion, Lillian og alle andre der pusler med slægten Brøndorph.

Skiftet efter Jacob Andersen [Brøndorph] gemmer sig i Ålborg Byfogeds Skifteprotokol 1718-1734, opslag 261-262. https://www4.sa.dk/ao/billedviser?epid=17054261#191955,32196440

Billedkvaliteten er ikke ret god, så det er noget vanskeligt at læse. Men jeg kan da genfinde enken Birgitte Endvoldsdatter samt børnene Anders Jacobsøn, Søren Jacobsøn og Karen Jacobsdatter.

Thøger Andersøn Brøndorph omtales gentagne gange i skiftet, selv om jeg ikke umiddelbart kan gennemskue sammenhængen. Men det må jo betyde, at det er selvsamme Jacob Andersen Brøndorph der optræder i Hjørring Tingbog  23. september 1721.

Jeg håber at nærlæsning af skiftet kan give en afklaring af Thøger og Jacob Brøndorphs oprindelse....


mvh

Michael Rasmussen


Marion jensen

det ser rigtig spændende ud

og rigtigt at de har disse 3 børn

Anders f  aug 1727
Karen f  feb 1729
Søren  f marts 1731

mh marion

Michael Rasmussen

Hej Marion

Bemærk også skiftet efter Anders Pedersen Brønsdorf og hustru Beate Sophie Holst, Ålborghus-Åstrup-Børglum-Sejlstrup amter og Ålborg Stiftamt skifteprotokol 1731-1756, Opslag 233-257: https://www4.sa.dk/ao/billedviser?epid=17175508#192029,32213199

Det er omfattende, knap 49 tætbeskrevne sider, og i ringe billedkvalitet. Her er det endnu ikke lykkedes for mig at finde en oversigt over arvinger - måske fordi boet var fallit - men det omtaler bl.a. Anders & Beates fællesbarn Henrik Severin Brønsdorf, Peder Andersen Brønsdorf samt Beates barn af første ægteskab Hans Bugge.

Jacob Andersen Brønsdorf [og Thøger Andersen Brønsdorf] omtales tilsyneladende ikke....

Ved lejlighed skal jeg lige forbi Landsarkivet og kigge på de originale documenter, de er nok letter læsbare end indscanningerne.

mvh

Michael Rasmussen




Marion jensen

Til Michael

ja dette rigtig spændende

jeg hæfter mig ved det lidt jeg kan se endnu


der er en :   Kirsten Thøgersdatter

tillige med hendes Søn Thøger Andersen Brøndorph sogne degn til Brovst


hvilket jo afgør,

at Thøger ikke kan være søn af  Anders Jacobsen Holst  Brønderup  Hjørring,

da hans moder er Mette Jensdatter viet Jacob Andersen Holst af Brønderup  Hjørring,
mh marion



Lillian Larsen

Til Michael og Marion

Har i set at Jacob Andersens Moder er nævnt - jeg kan desværre ikke  læse hendes fornavn - men  hun er én Thøgersdatter sammen med sin søn velædle Thøger Andersen Brøndorf.

Så har jeg foreløbig ikke læst mere fik ondt i øjnene.

Jeg gør et nyt forsøg

Hilsen Lillian

Lillian Larsen

Hej

Undskyld - jeg har læst Marions indlæg som én vis mand læser sin bibel.

Hilsen Liallian

Marion jensen

#37
Hej Lillian

det ned vores øjne,

ja det er træls ,

dog får jeg ud af at   deres mor er en Thøgersdatter ligesom du  ,

 dette gør jo   at C. Klitgaards antagelsen ikke  holde.

om at  disse Brøndorph  børn er af Holst slægten fra Brønderup ,

for mig at se så er Jacob Andersen  død 24 marts  1731 ,

dette stemmer også med at det yngste  barn kun er 6 uger som der står.



mh  marion


Lillian Larsen

Hej

Kirsten Thøgersdatter sl. Jacob Andersens.

Hilsen Lillian

Marion jensen

Historie/Jyske Samlinger, Bind 5. række, 8 (1946 - 1947) –
Burholt i Øster Brønderslev Sogn
Min bedste Tak til Carlsbergfondets Direktion for Stotte til mine Arbejder.
Af C. Klitgaard
3. Jakob Andersen Hoist, vist fodt i 1630erne, var hjemme i Burholt 165464), men boede i 1660erne i oster Bronderup i St. Olai Sogn ved Hjorring og var gift 1° Mette Jensdatter og 2° Inger Christensdatter Lunge65). I forste iEgteskab havde han Bornene a—c, i andet d—h.
a. Anders Jakobsen Hoist. Antagelig Fader til Msr
Jakob Andersen Brondorph i Aalborg og MISM1S Tyge
Brondorph i Aalborg, som 1721 fik Fuldmagt til

Dette er hvad C: Klitgaard skriver om disse to Brøndorph  sønner ,

Jeg vil her forsøge at komme med en påstand:
Jacob Andersen Holst og Inger Christensdatter Lange  til Brønderup i Sct Olaj sogn   Hjørring.

Deres som Niels Jacobsen Holst i Skibsby Sct. Olaj Sogn  Hjørring
Er denne person som antager, Thøger Andersen Brøndorph til at  hente / få arven hjem, efter sin halvbroder Jens Jacobsen Holst  som døde i Norge 1721,
Niels Jacobsen Holst  er viet Inger Thøgersdatter , begge dør i dette tidsrum der er brændte kirkebøger i Hjørring

Deres første søn fødes 1709  Skibsby  Sct. Olaj  Hjørring , ud fra dette kan antages,  Inger Thøgersdatter er født ca  1780 / 1785
Inger Thøgersdatter  har en del søskende som kan følges  i Sct Olajs  Kirkebog

Ingers far Tygge  Jensen  dør i Skibsby  1698 beg Sct Olaj kirkegaard
Vi kender nu far Skifte efter  Jacob Andersen Brøndorph død 1731 ,
hans moder hedder  Kirsten Thøgersdatter

Denne Kirsten Thøgersdatte , er hun en søster til Inger Thøgersen  ??
Og dermed grunden til , hendes søn som bor i Ålborg ,
Thøger Andersen Brøndorph,  nu står i sin broders skifte ,

Dette binder jo disse to familier tæt sammen,

Håber ikke det er alt for rodet  med mine tanker her

Mh  marion


[vedhæfting slettet af admin]

Lillian Larsen

Kære Marion

Har du søgt efter Kirsten Thøgersdatters død?

Hilsen Lillian

Marion jensen


Lillian Larsen

Hej

Hvor bliver Michael af?

Jeg vil gerne vide om han har bestilt det originale skifte fra Aalborg.

Skiftet efter de FINE Brønsdorph har jeg næsten gennemlæst - det giver ingen opl. om Jacob og Thøger.

Hilsen Lillian

Marion jensen


Michael Rasmussen

Til Lillian & Marion - og andre med interesse for Brøndorph slægten.

Her prøver jeg lige at sammenfatte situationen:

Degnen Thøger Andersen Brøndorph og Jacob Andersen Brøndorph i Aalborg må være brødre, sønner af Kirsten Thøgersdatter og Anders Brøndorph.

Thøger er født 1697, Jacob formentlig nogenlunde samtidig, og mon ikke forældrene Kirsten og Anders er født 30 år tidligere, dvs omkring 1667.

Med skiftet Hjørring Byfoged 1721 må vi antage at der er familiære relationer mellem Holst-slægten og brødrene Thøger og Jacob. Og jeg kan sagtens følge Marions hypotese, at Kirsten Thøgersdatter er (halv-) søster til Niels Jacobsen Holsts hustru Inger Thøgersdatter.   

Omkring faderen Anders Brøndorph så kender vi til 3-4 der kunne passe ind tidsmæssigt:

* Den 'fine' Anders Pedersen Brøndorph f 1664, d 1733 i Hjørring. Han er velbeskrevet og ham er det ikke.
* Kgl forvalter på Højbygaard, Rødby Anders Rasmussen Brønsdorph, død 1707. Der er et skifte efter ham ved Rødby Byfoged, og ham er det ikke.
* En Anders Sørensen Brønsdorph fra Flensborg, omtalt i et skifte Aarhus Købstad 1724. Han efterlader sig enken Mette Lauridsdatter Frost, så ham er det ikke.
* Endelig herredsfogeden i Aarhus Stifts Nørre Herred 1689-1699 Anders Rasmussen Brønsdorph.  Ham er der ikke mange oplysninger på. Det kan være ham der senere optræder som kgl forvalter i Rødby, men han kunne også vise sig at være faderen til Thøger og Jacob.

Jeg søger videre efter kilder på Kirsten Thøgersdatter og Anders Brøndorph

mvh

Michael Rasmussen

Marion jensen

Til Michael

denne knude , er ikke   nem at løse ,

vi må bare leder vider , alle som ligger inde med

noget , må gerne byde ind

mh marion