Puslespillet Brøndorph slægten: Degnen i Brovst, Thøger Brøndorph

Startet af Michael Rasmussen, 16 Mar 2015 - 16:26

Forrige emne - Næste emne

Michael Rasmussen


Er der nogen her i gruppen der kan give et bud på forældrene til degn i Brovst, Thøger Brønsdorph (f.o. 1697, død 1736 i Brovst) ?


Jeg ved at han omkring 1721 bor i Aalborg. At han bliver gift med (1) Kirsten Sørensdatter Torp, (2) Anne Cathrine Sørensdatter Bering.


I første ægteskab får han børnene Anders Thøgersen Brøndorph (død 1766 i København) og Margrethe Elisabeth Thøgersdatter Brøndorph (f.o. 1725 i Brovst, død 1804 i Sønderhaa sogn).

Jeg ved også at Thøger Brønsdorph i 1721 repræsenterer Jacob Andersen Brøndoph i en arvesag ved Hjørring Ting der tilkender Jacob arv efter hans halvbroder Jens Jacobsen Holst af Drammen, Norge.

Thøger og Jacob er jo oplagt familie, enten brødre eller fætre. Men jeg kan ikke finde kilden der kan placere  Thøger det rigtige sted ind i slægten.

mvh

Michael Rasmussen









Inge Nissen

Hej

Jeg kan se, der er mange Nygårds Sedler på Brønsdorff, Brøndorff og mange andre stavemåder, er der slet ingen hjælp at hente der?

At Thøgers søn hedder Anders og Jacobs patronym er Andersen, kunne jo meget vel betyde, at Thøger og Jacob er brødre, sønner af Anders. Men i nogen slægter går de samme navne jo igen generation efter generation.

Hilsen Inge

Lillian Larsen

Hej Michael

I Aalborghus m.fl. amter er der et skifte 27.november 1744 efter Peder Hansen og hustru Anne Thomasdatter (Kjærulff) i Kragehede. BOD-445 samt i Aalborg Bispearkiv C1-483 er der oplysninger om denne familie.

Peder Hansens slægt:
Anders Pedersen (Holst) børn:
Hans Andersen - der er far til Peder Hansen

Jacob Andersen af Havstrup - hvis søn Anders Jacobsen der var bosat i Aalborg skal være far til de to brødre.

Jeg har brugt mange timer- uden at være sikker.


Hilsen Lillian

Michael Rasmussen

Hej Inge

Jeg har selvfølgelig været gennem Nygaards sedler - og alt andet jeg har kunnet finde frem på nettet og biblioteker.

Brøndorph (i dens mange stavemåder) er en vidt forgrenet slægt der spreder sig over Danmark, Norge, Scotland og via de Vestindiske Øer til USA. Jeg skal ikke udelukke at det er flere uafhængige slægter, men rigtig mange Brøndorph'er kan føres tilbage til en Peder Brøndorph f.o. 1590 i Brøns sogn i Sønderjylland.

Jacob Andersen Brøndorph kan jeg føre tilbage gennem hans fader Anders Pedersen Brøndorph (f 1664 Todbøl Gods - d 1733 i Hjørring) og ige hans hans fader Peder Pedersen Brøndorph (f 1622 i Brøns -d 1701 på Kongstedlund Gods).

Det kniber lidt mere med Thøger Brøndorph. Jeg kender ikke hans forældre, og ved ikke hvor han blev født....

mvh

Michael Rasmussen

Lillian Larsen


Michael Rasmussen


Kære Lillian

Kjærulf slægten (og herunder også ægteparret Anne Thomasdatter / Peder Hansen) er grundigt behandlet af Carl Klitgaard i bogen 'Kjærulfske Studier.

Jeg har i anden anledning kigget lidt på Kjærulf slægten, og har ikke ad den vej fundet berøringsflade til Brøndorph'erne....

mvh

Michael Rasmussen

Michael Rasmussen


Kom her til aften et stykke videre med Brøndorph slægten da det gik op for mig, at Thøger Brøndorphs første kone Kirsten Sørensdatter Torp havde en bror der også var gift ind i Brøndorph slægten

Degnen i Vrejlev sogn, Jens Sørensen Torp (f ca 1690 - død 1724 i Vrejlev) var gift med en Dorthe Rasmusdatter Brøndorph.

Kirsten og Jens er helt sikkert søskende for en 3. bror Rasmus Torp, kapellan i Åby og Biersted går igen i begge deres skifter. Deres forældre var guldsmed Søren Rasmussen og hustru Maren Jensdatter af Aalborg.

Det er oplagt at Thøger Brøndorph og Dorthe Rasmusdatter Brøndorph også er nært beslægtede - jeg gætter på de er søskende.

Så nu skal jeg bare ud at finde faderen Rasmus Brøndorph. 

Den eneste jeg kender der passer ind tidsmæssigt er kongelig forpagter Rasmus Brønsdorph på Lungegaard / Christiansdal herregaard ved Nakskov, gift med Margrethe Pedersdatter. Han døde 1701 i Nakskov.

Men der er langt fra Nakskov til Nordjylland, så mon ikke jeg skal lede efter en Rasmus Brønsdorph i det jyske....

Michael Rasmussen


Lillian Larsen

Hej Michael

Du var hurtig til at mene at mine opl.  ikke var noget!

Der er ikke tale om Kjærulff slægten men om HOLST slægten, der oprindelig kommer fra Tyskland.
Peder Hansen og Anne Thomasdatter var barnløse - jeg har hele skiftet hvor der er gjort rede for Holstfamilien langt tilbage.


Se Jydske Samlinger 5 række-VII Bind-Hæfte 1.Burholt i Øster Brønderslev sogn.

Måske er det helt forkert - men fire øjne ser bedre end to.

Hilsen Lillian

Michael Rasmussen

Hej Lillian

Jeg er altid hurtig - måske nogle gange også lidt for hurtig ;-)

Omkring de to halvbrødre Jacob Andersen Brøndorph og Jens Jacobsen Holst fra arvesagen ved Hjørring Ting, så mente jeg at have helt styr på de to idet jeg opfattede:


Jacob Andersen Brøndorph som sønnen Jacob i Anders Pedersens Brøndorphs (f. 1664 på Todbøl, d 1733 i Hjørring) ægteskab #1 med Kirsten Ejlersdatter Holm


Jens Jacobsen Holst skulle så i givet fald være af Anders Pedersens Brøndorph ægteskab #2 med Beate Sophie Hansdatter Holst.

Men det passer bare ikke med patronymet 'Jacobsen'. Ligesom jeg heller ikke kan vise at Anders og Beate får en søn Jens.

Så det kan godt være at du er inde på noget af det rigtige med slægten Holst.

Den må jeg arbejde videre med.....

mvh

Michael Rasmussen








Lillian Larsen

Hej Michael

Her lidt opslagsnr. fra Vor Frue i Aalborg.
29 - jeg mener at Auning Johansens Hustru Birgitte Hansdatter er datter af Hans Jacobsen Holst, men jeg har mistet en del notater.

Nr.34.53.61.80 og 86.

Hilsen Lillian

Michael Rasmussen

Hej Lillian

Har været forbi biblioteket efter Carl Klitgaards 'Burholt i Øster Brønderslev Sogn'.

Klitgaard skriver ganske rigtigt om Anders Jacobsen Holst: "Antagelig fader til Msr Jacob Andersen Brøndorph i Aalborg og Mrs Tyge Brøndorph, som 1721 fik Fuldmagt til at hæve Arv efter Jens Jakobsen Holst i Drammen".

Har også kigget på ekstrakt fra Hjørring Tingbog 23. september 1721. Jeg havde tidligere tolket teksten som at  Jacob og Tyge [Thøger] var halvbrødre, men den rette tolkning er nok snarere at at Niels Jacobsen af Schibsbye og Jens Jakobsen Holst af Drammen var halvbrødre.

Der er nok ingen tvivl om at Jacob og Tyge var brødre, og at de var nært beslægtede til afdøde Jens Jakobsen Holst af Drammen.

Har Klitgaard ret i sin antagelse om faderen Anders Jacobsen Holst, så må slægtsnavnet Brøndorph komme fra moderen: Altså Anders Jacobsen Holst var gift med en Brøndorph.

Den må jeg arbejde videre med...

Men så er der stadig Dorthe Rasmusdatter Brøndorph. Hvordan er det lige at hun passer ind i den her ?!

mvh

Michael Rasmussen

PS. Jeg vil blive meget glad hvis du vil sende mig dit materiale om Peder Hansen / Anne Yhomasdatter og opsummeringen af Holst-slægten....


Michael Rasmussen

Hej igen Lilian

Jeg bemærker nu at Nygaard lader Anders Pedersen Brøndorphs søn Jacob død inden 1716, så han er endegyldigt ude af billedet.

Samtidig fortæller Budolfi kirkebog om en trolovelse 24 maj 1726 mellem skibkarl Jacob Andersen Brøndorph og Birgitte Elisabeth Enevoldsdatter Hartvig. Vielsen foregik samme sted 7 august 1726.

Jacob dør omkring 1737, for Birgitte troloves den 18 juni 1734 i Vor Frue kirke med Jacob Thuesen. Vielsen er 7. december.

---000---

Du giver et tip om Auning Johansens Hustru Birgitte Hansdatter. Den vil jeg arbejde videre på...

mvh

Michael Rasmussen


Bente Aaris

Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Michael Rasmussen

Tak til Bente Aaris for de to link.

Nr 2 kendte jeg i forvejen, men det første er nyt for mig.

Her er noget at arbejde videre med...

Michael Rasmussen

Bente Aaris

Nygaard har på sine sedler at Thøger var en Vellærd Degn

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=57557&sort=f

Kan det da tænkes han f.eks.  har vært elev på Aalborg Latinskole/Katedralskole som forberedte eleverne til videre teologistudier på Universitetet i København - og kan der mon findes elevprotokoller fra den tid?

http://www.litteraturpriser.dk/gym/aalbkat.htm

Kan der i Aalborg Stifts Edsbog stå noget om hans herkomst og hvor han havde sin lærdom fra?

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=57558&sort=f

Måske du kan finde noget mere i Aalborg Stifts arkiv om den degnestilling og om Thøger.
Biskoppen skulle jo visitere sognet og kan ha gjort sine optegnelser om ham.

Det er blot nogle ideer for evt. at komme det nærmere!


Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Ove Blach

Det er fra GENI

http://www.geni.com/people/Christian-B%C3%B8nsdorff/6000000006365371000

Christian Ludvig Bønsdorff   

Fødselsdato - sted
1707 
paa Odden, Mygdal 

Dødsdato - sted
1777  (70)
Tornby Degnebolig 
MVH Ove Blach 9240
ogb@mail.tele.dk http://www.o-blach.dk

Lillian Larsen

Hej Michael

Vor Frue opslag 155-dåb hos Jacob Andersen og Birgitte Enevolsdatter er bl. fadderne Jens Andersen student.

Har forsøgt at finde Anders Jacobsen død - men forgæves.

Hilsen Lillian

Michael Rasmussen


Tak til Bente for tippet omkring Aalborg Katedralskole

Det kongelige bibliotek ligger inde med håndskriftet "Designation over alle til Aalborg Cathedralskoles Lærere og Discipler henhörende Indkomster og Beneficia, saavelsom Afskrivt af alle behörige Fundatser og Donations-Breve. Mstum nitidum in charta formæ maximæ. 1500-1785". Det vil jeg kigge nærmere på næste gang jeg kommer til Hovedstaden....

Jeg er ret overbevist om at håndskriftet gemmer på oplysninger om Thøger Brøndorph.

Det bygger jeg på skolehistorikeren Carl E. Jørgensens kildeoversigt og registre, http://www.litteraturpriser.dk/samling/cej-latinskoler.pdf, der bl.a. omtaler
Brønsdorf, Theocarus Andersen, Ålborg 1714-20, student.

Mon ikke Theocarus skal opfattes som en latinificering af Thøger ?

Carl E. Jørgensen omtaler iøvrigt to andre Brøndorpher: Brønsdorf, Peder Henriksen, Ålborg 1737-38, student og Brønsdorf, Peder, Holstebro 1718-20, student Viborg 1730 / Lykke (Brøndorf), Peder, Holstebro 1719-23, student fra Viborg 1730.

Sidstnævnte (søn af Laurids Pedersen Lykke og Barbara Andersdatter Brønsdorph Nors) har jeg allerede i mine optegnelse,

Men den første er helt ny og ukendt, og jeg har ikke umiddelbart noget bud på hvor han passer ind i Brøndorph slægtstræet.   

mvh

Michael Rasmussen

Michael Rasmussen


Tak til Ove Blach for at henlede min opmærksomhed på Christian Ludvig Bønsdorph født 1707 af ægteparret Mette Thomasdatter Kjærulf og Claus Svendsen Bønsdorph.

Jeg er tidligere stødt på den familie, men har indtil nu ikke tillagt den betydning da jeg ikke kan få faderen Claus Svendsen Bønsdorph til at passe ind i Brøndorph slægten.

Men jeg kigger lige på dem igen.....

mvh

Michael Rasmussen 

Michael Rasmussen

Hej Lillian

Meget spændende med den Jens Andersen Student der står fadder ved barnedåben i 1717.

Hvis han er bror til Jacob og Thøger Andersen Brøndorph, så kunne han i princippet været den Jens Brønsdorph hvis enke og to voksne børn, Maren Jensdatter Brøndorph og Ane Jensdatter Brøndorph, optræder ved en barnedåb i Sct Catharinæ, Hjørring 12 december 1784.

I så fald har jeg fået lukket et stort hul i mit stamtræ.

Tidsmæssigt kunne det godt hænge sammen. Men det taler imod at Jens ikke omtales i arvesagen fra Hjørring Tingbog.

Men det er absolut værd ar arbejde videre med...

mvh

Michael Rasmussen 



Lillian Larsen

Hej Michael

Det opslag i Hjørring du nævner der er efternavnet stavet helt anderledes (Brøndrups) eller læser jeg et forkert sted.

Hilsen Lillian

Michael Rasmussen

Hej Lillian

Jeg har har selv været i tvivl om navnet i opslaget [Hjørring 1780-1804 (Ny Udgave) Opslag 7] og søgte hjælp i gruppen for tydning. Der kom følgende tilbagemelding fra Peter Griishauge:

Decbr d. 12 Jens Sørensøn
af Bagterp
og hustru
Maren Jens
datter hos Mod-
eren Jens  Brøns
dorphs Enke i Hiørring

Ane

Q:F: Ane Jensdatter - Jens Brøns-
       dorphs datter i Hiøring
       Giertrud Christensdatter
       tienende Farver Lund
Q:F: Morten Sørensøn Skolehol-
        der i Giurup       
       Ole Jensøn tienende paa Fuglsig
       Niels Nielsen tienende i Seilstrup


Det passer så også med at med Jens Sørensen og hustru Maren Jensdatter er forældrene til Maren Jensdatter Brønsdorff (f. 1779 i Bagterp, Hjørring, d. 1866 i Vester Thorup) g. 1809 med Forligskomissær Niels Christian Nielsen, af Thorup Strandgaard, Vester Thorup.

Rigtig mange indicier peger på at Maren Jensdatter Brøndorff er af adelsslægten der udgår fra Peder Brønsdorph f. 1590 i Brøns sogn, jeg mangler lige de sidste brikker i puslespillet for at få hende placeret ind.

Kan det eftervises at denne Jens Brønsdorph er bror til Thøger og Jacob Andersen Brønsdorph så er jeg kommet et godt stykke videre.

mvh

Michael Rasmussen


Bente Aaris

Har set der er flere oplysninger på anetavlerne som ligger ude på internettet som man måske skal sætte ??? ved.
Her er "Skibskarlen" Jacob Andersen Brønsdorph koblet til Anders Pedersen Brønsdorph og Kirsten Eilersdatter Holm som forældre ?

http://www.geni.com/people/Anders-Br%C3%B8nsdorph/6000000003995199462

Hvis Anders P. B. (død på Vandsted i Hjørring 7.april 1733) er fader til Jacob og Thøger - hvorfor har han da ikke dukket op i nogle skifter f.eks.

I skiftet efter moderen til Thøgers børn og i hans skifte er den fødte Værge på moderens side,
normalt var fødte værge først på fars side så fremt der er nogen i live eller om de viger - dernæst på mors side!

I skiftet fra 1721 handler det om de her personer:

6. Jacob Andersen i Brønderup i St. Olfs Spgn, hafte med sin første Sal. Kone

7. Mette Jensdatter aufled 3de Sønner
, Naunlig Anders Jacobsen, Jens Jacobsen,

8. og Hans Jacobsen, og efter Mette Jensdatters død, bieven han til sin ægte

9. fælle igen Inger Christensdatter Lange hvor han auflede 3de Sønner

10. --- Niels Jacobsen i Skibsby i St. Olfs Sogn, Heinric Jacobsen Tran

11. kier
, Peder Jacobsen i Ribberholt og ----- Datter nafnet Maren Jacob

12. datter i Ørsø
-- og Mette Jacobsdatter af Hæstrup, og fundes ingen

13. fleran arvinge---

Man kan jo da næsten ikke udrede andet end sønnen Anders Jacobsen eller hans efterkommere må ha taget stedsnavnet Brønsdorph/Brønderup med sig og brugte det i steden for Holst.

Jacob og Thøger må da ant. være sønner af denne Anders Jacobsen, som Thøger også havde fået begjæring på at  de 2 gamle mænd Christen ollufsøn af Hvashøy og Jens Christensøn af Hæstrup til at da giorde de deres æd (=ed) for os med opragte finger saaledis, dennem at være vitterligt at -

Jacob Andersen i Brønderup i St. Olfs Spgn, hafte med sin første Sal. Kone Mette Jensdatter aufled 3de Sønner
o.s.v. (de måtte åbenbart få vidner på at de var de retmæssige arvinger) faderen Anders Jacobsen må man formode var død og Thøger og Jacob arver så hans lod - Jens Jacobsen Holst (afdøde) og Hans Jacobsen er så deres helfarbrødre - Niels Jacobsen i Skibsby og hans medarvinger er da halvbrødre/søstre til afdøde og halvfarbrødre/fastre til Thøger og Jacob!

Nygaard har om Inger Lange:

http://www.ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=219677&sort=e

Men måske der dukker noget op f.eks. i "Designation over alle til Aalborg Cathedralskoles Lærere og Discipler  som kan belyse det nærmere!

Tror dog faderen må være en Anders Jacobsen
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Lillian Larsen

Hej Michael

Jeg er enig med Bente - hermed et forkortet uddrag af skiftet efter Peder Hansen i Lille Kraghede:

Arvinger afg. Jacob Andersen af Havstrup og Margrethe Andersdatter af Vestergaard i Hvilshhøj deres Børn og Børnebørn

På Jacob Andersens side:Niels Jacobsen i Schibye-Henrik Jacobsen i Hørbye-Peder Jacobsen i Ribberholt i Aasted Sogn-skal være død og efterladt sig 5 børn:Jacob Pedersen i Aasted-Karen Pedersd. gift med Peder Andersen i Gærum -Anne Kirsten og Johanne Pedersd.
Anders Jacobsen som boede og døde i Aalborg - hans børn som også boede og døde i Aalborg om de har efterladt sig børn er ikke gjort bevisligt.
Mette Jacobsdatter gift med Jørgen Christensen i Havstrup-Maren Jacobsdatter gift med Thomas Larsen i Ørtoft i Wolstrup Sogn.

Hilsen Lillian

Lillian Larsen

Hej Michael

Da Anders Jacobsen bliver viet i 1688 har Johanne Christensdatter ophold hos Skammel Madsen ved Urbans Port
Skammel Madsen er søn af Mads Skammelsen og Ingeborg Andersdatter Holst
Se Marion Jensens oplysninger om denne slægt.

Hilsen Lillian

Michael Rasmussen

Tak til Bente Aaris for linket til Nygaard:

http://ddd.dda.dk/nygaard/billeder/nyg_177/nyg_177_1487.jpg

der sætter rigtig mange ting på plads for mig. For det betyder at Inger Christensdatter Lange er datter af Christen Nielsen Lange (en Rose) til Rønnowsholm og hustru Karen Clausdatter Brockenhuus.

De får børnene:
Margrethe Christensdatter Lange, f ca 1640, g med Christen Spormand
Inger Christensdatter Lange, f ca 1645
Juline Catrine Christensdatter Lange, f 1645, g med Nicolai Abraham von Møsting
Anna Christensdatter Lange, f 1652, begravet 1717 i Lange familiens kapel i Sct Catrinæ kirke Hjørring
Niels Christensen Lange, f 1647, g med Abel Clausdatter Kaas.

mvh

Michael Rasmussen

Bente Aaris

Familie og Folche Schatten Mandtal udi Ste Olufs Sogn til d 1 Jan: Aar 1710.Fugelsig
Herregaard   Velb: Jomfru Anne Lange (hun skulle så være en søster til Inger Lange).

Velb: Jomfrue Anne Langis Til Fugelsig. (under sit gods i Skyds bye/Skibsby)  Niels Jacobsen, 1 Dreng Peder Jacobsøn.

De må jo så være hendes nevøer og halvfarbrødrene!

http://reocities.com/heartland/acres/6705/1710.htm

(Man må scrolle lidt ned på siden).




Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Michael Rasmussen

Hej Lillian

Thøger Brøndorph må være født omkring 1697, og hvis vi antager at Jacob Andersen Brøndorph er 30 år ved vielsen 1726 så er han født i 1696.

Og hvis vi så igen antager at Anders Jacobsen Holst er far til de to ovenstående, så passer det ikke med at han skulle indgå ægteskab allerede i juli 1688.

Så jeg tror ikke det er den rigtige Anders Jacobsen du har fundet der.

Jeg finder det mere sandsynligt at Anders Jacobsen Holst blev gift 1-2 år før Jacob Andersen Brøndorphs fødsel, altså omkring 1694 - 1695.

mvh

Michael Rasmussen


Marion jensen

"Jeg bemærker nu at Nygaard lader Anders Pedersen Brøndorphs søn Jacob død inden 1716, så han er endegyldigt ude af billedet.
"

dette er ikke hvad som står i Nygaards sedler

der står han er den eneste som lever 1716


mh  marion


[vedhæfting slettet af admin]