Andreas Otterstrøm - Højskolebevægelsen, FFF(Foreningen til Folkedansens Fremme)

Startet af Lise Østerberg Bahr, 24 Apr 2013 - 14:36

Forrige emne - Næste emne

Lise Østerberg Bahr

Hej på tråden.


Kender i nogle efterkommere af Schrøder slægtens medlemmer fra denne forening 1901, Foreningen til Folkedansens Fremme) - se Andreas Otterstrøm / Ingeborg Appel, datter af højskoleforstander Ludwig Schrøder.: (Schrøder-slægten)  ! se Askov Højskole, Rødkilde Højskole, Krogerup Højskole, m.v.

og se tanker omkring emnet af NFS Grundtvig.

De svenske Philochoros, med Eva von Bahr fra Stockholm/Uppsala, der kom på besøg i Danmark, og lærte dem at danse en eller nogle bestemte danse her, men hun var også på visit i Dragsholm på højskolen deroppe i Odsherred på Vallekilde Højskole opførte lærerboligen af professor og arkitekt Martin Nyrup, Poul Kjærgaard´s arkitekter MAA 1884-1884, Andreas Bentsen.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Regelsen

Hej Lise

Andreas Otterstrøm & fru Eli Otterstrøm.

I 1913 opførtes Fiskerhøjskolen ved Snoghøj. Denne skole har sit udspring i de afdelinger for fiskere,
som fra 1892 fandtes ved Vallekilde Højskole og fra 1901-06 ved Stevns Højskole.
I 1907 var daværende fiskerifoged på Bornholm, cand.mag. Andreas Otterstrøm.....
men Snoghøj-skolen blev 1925 solgt til forstanderinderne Jørgine Abildgaard & Anna Krogh, der omdannede den til Snoghøj Folke- & Gymnastikhøjskole for unge kvinder.

A. Otterstrøm  døde 1938 som lektor i Sønderborg. Han var en ivrig forkæmper for folkedansens fremme.
Venlig hilsen
regelsen

Lise Østerberg Bahr

Tak Regelsen. JA og nu så jeg lige om


slægten OTTERSTRØM i det hele taget, Sverige fra begyndelsen. 9 generationer !

Det ser vel nok spændende ud - jeg kender medlemmerne af FFF - og nogle fra min familie har jo stadig kontakt med Otterstrøm også - jeg fik ikke dette verificeret i det gamle Dis Forum indlæg jeg engang havde (husker ikke hvad jeg kaldte spm.et da) undskyld !

Der er så mange personer i denne database:
http://www.ottersstrom.com/aage/andre.html

bl.a. fra Dragør -
Julius Valentin Rose Otterstrøm, 1921, Født 31. juli 1821 i Holmens sogn, København. Konstabel i Søetaten (FT-1840) gift 6. marts 1846 med

AneWillumsen, født 1825  i Dragør. Boede i Løvegade 6a Nyboder (FT 1850)
12 Børn:
......
......

Og endnu et eksempel på en Otterstrøm:
Guldsmedemester Lorenz Christopher Linde og hustru Anette Kramer (FT1801)


Indgifte:
Bjørn
Brorsdotter
Larsen Foldager,
Pöckel,
Cremon
Hansen,
Christiansdatter
Christensen
Wallund
Kjærgaard Iversen
Stilling
Goosmann (jeg har vist efterlyst slægt af denne tidl.)?
Nielsdatter
Rasmusdatter
Pedersdatter
Jacobobsen
Mortensen
HØST
Gjøg

m.flere - blot et lille uddrag.
MVH
Lise Ø Bahr

Regelsen

Hej Lise

Andreas broder - Carl. V. T. O. var ~ med Julie Haar!
Venlig hilsen
regelsen

Lise Østerberg Bahr

Hej Regelsen.


Det blir "bedre og bedre". Mange tak - og

jeg skrev forkert i mit indlæg, mente DER ER MANGE GENERATIONER + FORORD i min henvisning = 9 generationer !

MVH
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

God formiddag.

Ad højskolebevægelsen, kan historien herom også ses i HARMONIEN - 1799-1849-1949 - Træk af Danskhedens historie i Haderslev gennem 150 år,  samlet i anledning af hundredårsdagen for harmoniens genoprettelse - 13. oktober 1949 - helt ind i Det Kongelige Teaterkredse i København, og ad FORSTANDER APPEL der bl.a. nævnes på side 189 dvs. een af de 300 sider boger er på.

"Appel, Askov, og Dr. Moltesen, måtte opgives, men det lykkedes at faa Kgl. Skuespiller Emil Poulsen og Professor Vilhelm Andersen læste op".....

Udgivet af selskabet Harmonien - Haderslev.

Med venlig hilsen
Lise Ø Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Trækker lige denne tråd frem, ser om der skulle være nyt til den.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr