Magnus Helberg, bøssemager Kronborg Geværfabrik, F 1772

Startet af Bendt Bendtsen, 13 Mar 2015 - 15:16

Forrige emne - Næste emne

Bendt Bendtsen

Jeg søger yderligere oplysninger om bøssemager Magnus Helberg,som tilsyneladende er indvandret fra Skåne. Han bliver viet 18.juni 1797 i Tikøb Kirke til Kathrine ( Karin ) Nilsdatter fra Hamneda i Småland. Hun er datter af Nils Karlsson, med soldaternavnet Glada. Magnus dør 21. mar1814, men hvor stammer han fra? Har forsøgt at på svenske sider. :)

Eva Morfiadakis


Hej,

Jag minns att jag en gång gav dig lite info på ett annat forum.

Tyvärr är det nog så att det på 1700-talet saknas utflyttningslängder i många församlingar. Magnus Helberg är kanske inte född i Skåne. Han har flyttat till Skåne och sen från Skåne flyttat till Danmark.

Jag minns i annat ärende att det fanns passjournaler i Danmark (från Helsingör?) men det var kanske senare. Du skulle kanske undersöka om det finns passjournaler. Tyvärr är det så att det ibland bara står född i Sverige.

Eva M
Eva M

Bente Aaris

De fik jo en del børn, har du tjekket hvem som var faddere til dem - om der måske var en eller anden som kan kaste lys over sagen:

Name: Rebecke Marie Helberg  
Gender: Female  
Christening Date: 06 Jul 1800  
Christening Place: Tikøb, Frederiksborg, Denmark  
Birth Date: 21 Jun 1800  
Father's Name: Magnus Helberg  
Mother's Name: Cathrine Nielsdatter

Name: Ottoline Elisabeth Magnussen  
Gender: Female  
Christening Date: 06 Dec 1801  
Christening Place: , TIKOB, FREDERIKSBORG, DENMARK  
Father's Name: Magnus Helberg  
Mother's Name: Cathrine Nielsdr  

Name: Anne Grethe Magnussen  
Gender: Female  
Christening Date: 30 Oct 1803  
Christening Place: , TIKOB, FREDERIKSBORG, DENMARK  
Father's Name: Magnus Halberg  
Mother's Name: Cathrine Nielsdr

Name: Danielle Petronille Magnussen  
Gender: Female  
Christening Date: 26 May 1805  
Christening Place: , TIKOB, FREDERIKSBORG, DENMARK  
Father's Name: Magnus Helberg  
Mother's Name: Cathrine Nielsdr

Name: Christian Friderich Magnussen 
Gender: Male  
Christening Date: 16 Nov 1806 
Christening Place: , TIKOB, FREDERIKSBORG, DENMARK  
Father's Name: Magnus Helberg  
Mother's Name: Karen Nielsdr  

Name: Helene Mariane Magnussen  
Gender: Female  
Christening Date: 22 Jan 1809  
Christening Place: , TIKOB, FREDERIKSBORG, DENMARK  
Father's Name: Magnus Helberg  
Mother's Name: Cathrine Nielsdr  

Name: Andreas Georgius Magnussen  
Gender: Male  
Christening Date: 23 May 1811  
Christening Place: , TIKOB, FREDERIKSBORG, DENMARK  
Father's Name: Magnus Helberg  
Mother's Name: Cathrine Nielsdr

Name: Christiane Eleonora Helberg  
Gender: Female  
Christening Date: 18 Jul 1813  
Christening Place: , HELLEBAEK, FREDERIKSBORG, DENMARK  
Father's Name: Magnus Helberg  
Mother's Name: Cathrine Nielsdr
 
Name: Magnus Helberg  
Gender: Male  
Christening Date: 30 Oct 1814  
Christening Place: , HELLEBAEK, FREDERIKSBORG, DENMARK  
Father's Name: Magnus Helberg  
Mother's Name: Cathrine Nielsdr
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Eva Morfiadakis

Name: Magnus Larsson 
Gender: Male 
Christening Date: 24 Dec 1773 
Christening Place: , EVERLOV, MALMOHUS, SWEDEN 
Father's Name: Lars Hellberg 
Mother's Name: Magreta Joransdr


Här är ett förslag. Jag ska se om jag kan finna födseln. Man skulle kunna tänka att Magnus far var smed t ex.

Eva M
Eva M

Bendt Bendtsen

Citat fra: Eva Morfiadakis [1284] Dato 13 Mar 2015 - 15:49

Hej,

Jag minns att jag en gång gav dig lite info på ett annat forum.

Tyvärr är det nog så att det på 1700-talet saknas utflyttningslängder i många församlingar. Magnus Helberg är kanske inte född i Skåne. Han har flyttat till Skåne och sen från Skåne flyttat till Danmark.

Jag minns i annat ärende att det fanns passjournaler i Danmark (från Helsingör?) men det var kanske senare. Du skulle kanske undersöka om det finns passjournaler. Tyvärr är det så att det ibland bara står född i Sverige.

Eva M
Citat fra: Eva Morfiadakis [1284] Dato 13 Mar 2015 - 15:49


Ja, tak. det minns jeg. Det var en god hjælp med hans hustru, Kathrin ( Karin ) Karlsson ( Glada ) og hendes bror, der begge som ganske unge udvandrede til Hellebæk,Kronborg Geværfabrik.
Jeg vil igen undersøge, om det skulle være kommet på nettet, fra Byfogeden om Magnus har fået tilladelse til at arbejde her i Helsingør. Helberg kunne jo også være tysk, men i Folketællinger anføres SKÅNSK. Måske var forældrene her allerede, så det er FAMILIEN, der er skånsk-
Venlig hilsen
Bendt Bendtsen
Eva M

Bendt Bendtsen

Foreløbig tak for svar. Jeg forsøger at kontakte Lokalhistorisk Arkiv i Helsingør, om der findes oplysninger fra Byfogeden.
Det ser ikke ud som om Kronborg Geværfabrik har arkiveret oplysninger om de ansatte.
Folketællingerne oplyser, at Magnus er skånsk, men måske er det familien, der er fra Skåne.
Magnus Helbergs kone og hendes lillebror kom fra Småland - uden deres forældre. Så det ses jo, at børnene enten kom alene, eller måske sammen med andre voksne.
Ganske mange efterkommere var derefter bøssemagere, slibemestre m.v.

Else Salling

Der findes lister med medarbejdere fra Kronborg Geværfabrik. Jeg har for nogle år siden kigget i dem, men de kan nok kun ses på Rigsarkivet.
Mvh.
Else Salling
Medlem nr. 16273

Bendt Bendtsen

Tak. jeg var ikke opmærksom på, at der findes mandskabs lister på Arkivet.
Jeg undersøger lige, om de skal bestilles på DAISY, eller de ligger til gennemsyn.
Vi kommer der jævnligt, så det bliver spændende at gå dem igennem.
Der er nemlig en del Helberg som har arbejdet der.
Venlig hilsen
Bendt Bendtsen

Alita Tind

Hej Bendt

Jeg har også bøssemagere og geværløbssmede på Kronborg Geværfabrik i mine aner i 17- og 1800 tallet, så jeg er lidt nysgerrig efter at få at vide, hvor eller hvordan du finder mandskabslisterne?

Jeg har forsøgt mig i Daisy, men fandt ikke lige hvad jeg søgte  :(

Vh
Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Bendt Bendtsen

Hej Alita,

Jeg skal lade høre fra mig, hvis jeg finder noget konkret.

Alita Tind

Med venlig hilsen
Alita Tind

Eva Morfiadakis


Everlövs kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/LLA/13073/C I/1 (1768-1813), bildid: C0064589_00027

Magnus döpt 24/12 1773. Föräldrar Svarvaren Lars Hellberg och Margareta Göransdotter. Född 22/12. Modern 23 år.

Året innan hade de fått en son Magnus som dog.

Den 12/11 1777 döptes ännu en son Christian. Svarvarens mor Karna Hellberg höll barnet. Han föddes 11/11. Östra Everlöv.

Tittar jag i FT 1801 finner jag detta:


Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, Sudergaden 200, , F2-140, FT-1801, B8876


Johan Friderich Kruger 41 Enkemand Husbonde Bødkermester 
Christian Helberg 24 Ugift Tienestefolk Bødkersvend  
Christian Willinger 15 Ugift Tienestefolk Bødkerdreng 
Friderich Enewold 15 Ugift Tienestefolk Bødkerdreng 
Karen Larsdatter 63 Ugift Tienestefolk   
Gottfridt Barth 40 Ugift Logerende Muursvend 
Rasmus Jensen 23 Ugift Indqvarterede Underjæger ved Jægercorpset

En slump kanske? Christian passar. Hellberg, lätt att ett l faller bort.

Inga flyttningslängder förrän 1809. 1795 finns det husförhörslängd. Tyvärr klarar mina ögon inte längre att gå genom hela boken. Jag kan titta i mantalslängden som inte har så många sidor om Lars Hellberg finns kvar i Everlöv.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Everlövs kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13073/A I/1 (1795-1803), bildid: C0064568_00014

Svarvaren Hellberg, 51, finns i Everlöv 1795. Antagligen har han blivit änkling för han har en annan fru: Elna Maria 42. Barn: Elna Catharina 14, Karna 11 och Margareta 2.

Hans förnamn finns inte angivet, men antagligen är det han som nämnts tidigare. Hans äldre barn finns inte där. Ska se om det finns skifte efter modern.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#13
Det två äldre döttrarna är Margareta Jöransdotter mor till. Barnet Margareta f. 6/4 1793 är Elna Maja Dahlgren mor till. Hustru 1 har troligtvis dött 1792/1793. Nej, hon dog 27 juli 1789.

Tyvärr finner jag ingen bouppteckning för henne i Torna Härad.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Tveksamt om det är ätt personer. Jag tittade på Magnus barn. Inget av dem döps till Margareta/Margrethe eller Lars. Ok Grethe är en form av Margrethe.

Eva M
Eva M

Bendt Bendtsen

foreløbig tak for indsatsen. Magnus Helberg er ikke et helt ualmindeligt navn i Norden. Undersøger pt om han i virkeligheden er født i Nordsjælland, men at man bare har opgivet Skåne som oprindelse, fordi forældrene er indvandret til Hellebæk. Det var der mange svenskere der gjorde dengang. Vent lige med at lægge for meget arbejde i søgningen.
Venlig hilsen
Bendt Bendtsen