Mads Christensen Bach,død i Jestrup. Sønderhå sogn august 1810, 51 år gammel

Startet af Jørgen Bak Andersen, 13 Mar 2015 - 21:06

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Bak Andersen

Han blev gift med Johanne Andersdatter den 6. august 1791. De overtog hendes forældres fæstegård under præstebordet (mensalgods), hvor det muligvis er ham der er tjenestekarl ved folketællingen 1787.
De får 8 børn. Ved deres dåb kaldes han Mads Bach, med undtagelse af en, hvor han har sit fulde navn Mads Christensen Bach. Ved deres drenges optagelse i lægdsrullen bruger han et par gange Christensen.
I 1793 dør der en Jens Christensen Bach i Sønderhå. Han har en søn ved navn Mads Bach ved omtrent samme alder. Problemet er at han både ifølge dette skifte og lægdsrullen er rømmet for en del år siden. Samtidig optræder der en Mads Bach ved skiftet (ikke som arving), som jeg går ud fra ham jeg eftersporer. Er der nogen, der har mulighed for at hjælpe mig med hans oprindelse og hvor han har navnet Bach fra. Han er min tp2oldefar.
Jeg er opmærksom på at der på samme tid er en Bakslægt i Sønderhå. Jeg har ikke kunnet finde en slægtsforbindelse til denne slægt, men måske har jeg overset noget.
Med venlig hilsen
Jørgen Bak Andersen

Heidi Ilsoee

Bonde og gårdbeboer Mads Christensen Bach (b. Sep 1758, d. Aug 1810)

Mads Christensen Bach was born Sep 1758 in Sønderhå1, and died Aug 1810 in Sønderhå.He married Johanne Andersdatter on 06 Aug 1791 in Sønderhå, daughter of Anders Nielsen and Johanne Laursdatter.

More About Mads Christensen Bach:
Baptism: 08 Sep, Sønderhå kirke.2 (AO 1696-1787 opslag 174 venstre side)
Burial: 07 Aug 1810, Sønderhå kirke.

More About Mads Christensen Bach and Johanne Andersdatter:
Marriage: 06 Aug 1791, Sønderhå.

Children of Mads Christensen Bach and Johanne Andersdatter are:
i.+Christen Madsen Bak, b. May 1794, Jestrup,Sønderhå, d. 30 Sep 1859, Solbjerg.
ii.+Anders Madsen Bach, b. 31 Jul 1792, Sønderhå, d. 22 Jun 1859, Jestrup,Sønderhå.
iii.Maren Madsdatter, b. 16 Aug 1796, Sønderhå, d. date unknown.
iv.Kirsten Madsdatter, b. 26 Feb 1798, Sønderhå, d. date unknown.
v.Niels Madsen Bak, b. 28 May 1800, Sønderhå, d. 07 Dec 1800, Sønderhå.
vi.Niels Madsen Bak, b. 16 Jun 1802, Sønderhå, d. date unknown.
vii.Johanne Madsdatter, b. 09 May 1804, Sønderhå, d. date unknown.
viii.Karen Marie Madsdatter, b. 17 Mar 1807, Sønderhå, d. date unknown.
http://www.genealogy.com/ftm/b/a/k/Karen--Bak-Grsten/WEBSITE-0001/UHP-0197.html

Jørgen Bak Andersen

#2
Thank you for your answer.
I know that a Mads Bach was born in 1758. He was a son of Kirsten Madsdatter and Jens Christensen Bak. I don't think he is my Mads Bach because:
1. As his fatherś name is Jens his name must be Mads Jensen Bach.
a. Mads Christensen Bach is called that name when his son Niels is baptized in 1802.
b. In the conscription register for his sons he is some times called Mads Bach and some times Mads Christensen Bach.
2. When Jens Christensen Bach dies i 1793 his son Mads Bach is not at the administration of his fathers estate. He has left the village several years ago and no one knows where he is.
a. The conscription register tells the same story.
b. 1793 lives Mads Christensen Bach in Jestrup, Sønderhå with his wife and his firstborn son.
In Sønderhå two Mads Bach about the same age must have been - maybe they have been related, but I donˋt think they are the same person.
Thank you for your time.
Jørgen Bak Andersen

Jørgen Bak Andersen

Da der ikke er kommet mere end en enkelt svar på mit spørgsmål om Mads Christensen Bach, prøver jeg igen. Jeg tror ikke at Den Mads Jensen Bach, som du omtaler, er den samme som min Mads Christensen Bach. Som jeg ovenfor har vist er Mads Jensen Bach søn af Jens Christensen Bach, som dør i 1793 og som er rømmet fra sognet først i 1780-erne. Ifølge en kirkebogsoptegnelse, lægdsrullerne og skiftet efter Jens Christensen Bach er der to mænd i Sønderhå med navnet Mads Bach. Den ene forsvinder, da han er midt i tyvene. Den anden ved jeg ikke noget sikkert om før han er fyldt 30.
Mads Christensen Bach er måske den samme som den Mads Christensen, der tjener hos Anders Nielsen ifølge folketællingen 1787. Men den første sikre oplysning jeg har om ham, er da han bliver gift med Anders Nielsens datter, Johanne Andersdatter.
Jeg er stadig interesseret i hvem der er Mads Christensen Bachs forældre. Efter hans alder, da han dør, må han være født omkring 1759 ca. samtidig med sin navnebror.
Med venlig hilsen
Jørgen Bak Andersen

Ellen Marie Kaae

Jeg har noget af Bak-familien fra Sønderhå i min slægt.

Jeg er på ferie lige nu, men skal nok kigge på det, når jeg kommer hjem i påsken
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Ellen Marie Kaae

Beklager, det var en nitte. Kan ikke se nogen sammenhæng mellem mine "bakker" og Mads Christensen Bach
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Jørgen Bak Andersen

Det var en skam, men tak for at du forsøgte
Jørgen Bak Andersen

Morten Hammer

Hej.

Jeg er nu selv stødt på den Mads Bach, der var gift med Johanne Andersdatter (via sønnen Anders). Jeg vil lige høre, om du er blevet klogere - og samtidig nævne, at jeg selv flere gange har oplevet, at der på den tid i kirkebøgerne blev brugt et familienavn i stedet for patronym. Bach var helt sikkert et tilnavn, som familien havde fået efter lokationen (paa Bachen).

Jens Christensen Bach er i min anetavle i forvejen.

m.v.h.
Morten Hammer

Jørgen Bak Andersen

Hej Morten!
Ja, jeg er - tror jeg - blevet lidt klogere.
I 1758 fødes der en dreng, som bliver døbt Mads. Hans forældre er Jens Christensen Bach og Kirsten Madsdatter. Bachnavnet her kan sikkert knyttes til Bakgården i Sønderhå sogn. I lægdsrullen nævnes han senere som rømmet fra sognet.
I 1793 dør Jens Christensen Bach. I skiftet efter ham er sønnen Mads stadig rømmet og det lykkes ikke at finde ham.
Den Mads Bach, som du og jeg er interesseret i er i 1791 blevet gift med Johanne Andersdatter og er i 1792 blevet far til sønnen Anders. Han er fæster af mensalgården i Jestrup, Johannes fødegård, som han har overtaget efter Johannes forældre.
Ved folketællingen 1787 tjener der en Mads Christensen på denne gård. Da Mads og Johannes sønner bliver optaget i lægdsrullen nævnes deres far både som Mads Bach og Mads Christensen Bach. Ovenstående har jeg vidst i flere år.

For et års tid siden blev jeg opmærksom på En fæstegårdmand i Villerslev Christen Andersen Bach og hans kone Maren Michelsdatter. De havde en søn, Mads som var født 18. januar 1760. Jeg mener, at han er den Mads, som senere bliver gift med Johanne Andersdatter i Jestrup, Sønderhå. Så sandsynligvis er jeg blevet lidt klogere.

Morten Hammer

Hej Jørgen.

Jeg må indrømme, at alderen på ham i Villerslev passer ganske godt, men i 1787 er han så 30 år gammel (hvis det altså er ham - hvad jeg indrømmer lyder sandsynligt), men det er sjældent, at alderen slår så meget fejl i folketællingerne (og jeg har checket, at der ikke er tale om en slåfejl i DDD). Det er synd, at der tilsyneladende ikke er tidligere lægdsruller for Villerslev - og at tilgangslisterne først blev opfundet senere.

m.v.h.
Morten

Jørgen Bak Andersen

Hej igen!
Tak for dit sidste indlæg, som jeg stort set kan tilslutte mig.
Som jeg ser det i dag er der 3 slægter med efternavnet Bach omkring 1800.
1. Bakslægten som sandsynligvis kan føres tilbage til Bakgården i slutningen af 1600-tallet. Hertil hører Jens Christensen Bach, som dør i 1793. Han har en søn Mads, der er rømmet - måske for at undgå soldatertjeneste. Det sidste er rent gæt, men at han er rømmet er sikkert. Det fremgår både af lægdsrulle og skiftet efter faderen.

2. Slægten Bak, som den er skildret i en slægtsbog udarbejdet af Skandinavisk Slægtsforskning, og som tilsyneladende ikke er beslægtet med nr. 1 og 3. Jeg kender ikke noget til Skandinavisk Slægtsforskning og har ikke efterkontroleret deres oplysninger.

3. Slægten Bak som første gang optræder i Sønderhå, da Johanne Andersdatter og Mads Bach bliver gift i 1791 og overtager fæstet af mensalgården i Jestrup efter hendes forældre. Hendes fader Anders Nielsen er dog død på dette tidspunkt. Den gård er i øvrigt interessant, idet det ser ud til at Johannes slægt har været fæstere af den gård i flere generationer.

Jeg forstår, at du har slægtsforbindelse til Anders, Mads og Johannes ældste søn. Han bliver jo i Sønderhå, mens min tip2oldefar, Christen bosætter sig sammen med sin kone Mariane Jensdatter Vestergaard i Solbjerg.

Det kunne være interessant, om der alligevel er slægtsforbindelse mellem de 3 slægter både før og efter 1800. De optræder indbyrdes som faddere ved deres børns dåb, men det kan jo være nabo- eller venskab.

Med hensyn til Villerslev vil jeg ved lejlighed kikker nærmere på Faddersbøl godsarkiv. Det er jo det gods, der ejer Christen Jensen Bachs fæstegård og der er da også skifte efter både Christen og Maren henholdsvis 1780 og 1783.

Men jeg hører gerne fra dig, skulle du støder på yderligere data om slægten Bak.

Med venlig hilsen

Jørgen

Henning Kristensen

Hej! 
Kan blot bekræfte og som svar til denne tråd at ved skiftet 1810 (Hassing-Refs herred), oplyses at Mads Christensen Baks to brødre gårdmand Christen Bak og husmand Anders Bak er tilstede. Og også den afdødes søster som er fulgt af Mouritz Samonsen. Samme Mouritz Salmonsen sognefoged i Villerslev blev iøvrigt 1804 g.m. med Edel Christensdatter Bak.

Med andre ord Christen Andersen Bach/Bak og hustru Maren Michelsdatter i Villerslev er forældre til Christen, Anders Mads og Edel.

Christen Andersen Bach/Bak er født omk. 1727 og død 7/3-1780 i Villerslev. Pudsigt nok oplyser skiftesagen under Faddersbøl at han døde 8/3. Hustruen Maren Michelsdatter er datter af Michel Laustsøn på Lildberg. Hun døde 12/1-1783 i Villerslev.

Jørgen Bak Andersen

Hej!
Det er dejligt, at min antagelse om Mads Baks afstamning - takket være dine oplysninger fra hans skifte - er blevet til vished.
En god julegave, som jeg først er blevet opmærksom på i aften.
Venlig hilsen
Jørgen