Sømand Fiola Leibrenx Duus, Frederikshavn.

Startet af Rud Jakobsen, 13 Mar 2015 - 12:19

Forrige emne - Næste emne

Rud Jakobsen

Sømand Fiola Leibrenx Duus , Frederikshavn , er udlagt som barnefader for min far ( År 1922 )
Derfor søger jeg slægtninge til ham.

Lise Gorgone

Hej,
Hvis man slår op på Danmarks Statistik, så er der 3 kvinder i 2015 med navnet FIOLA, der er et
pigenavn. Der er også en familie LEIBRENZ. Over 1.200 hedder DUUS.
Prøv at opgive KB og opslag, så vi kan se, om du har stavet det rigtigt.
Der er så mange dygtige her i Forum, der vil hjælpe dig.

Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Henrik Brandt

#2
Hej Rud,

Måske hedder han Frola?

Det kunne være ham her:

Frola Libranz Duus , 24-2-1898 , Frederiksberg
Stillinger: Maler Matros

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1518348&searchname=polit_simple

På hans blad står Almt. (Alimentant) og forskellige sagsnumre fra 1921 og 1922. Det betyder, at han har skullet betale underholdsbidrag, sikkert til et barn uden for ægteskab.

Forældrene:

Lars Peter Hansen Duus , 14-3-1873 , Korinth
Stillinger: Maskinarbeider
Angelica Caroline Christine Severine Duus , 12-5-1874 , København

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1518390&searchname=polit_simple

Henrik Brandt

Kirkebog, København, Sokkelund, Frederiksberg Sogn, 1896-1899, opslag 228:

Tvillingedrenge født 24.2.1898:

Fryla Lavrentz Duus Hansen (senere Duus)
Frola Lilrentz Duus Hansen (senere Duus)

De forældre har godt nok været kreative med navngivningen  ;)


Rud Jakobsen

Tak for oplysningerne, jeg kommer tilbage på et senere tidspunkt

Henrik Brandt

#6
Jeg har fundet lidt mere om Frola Duus.

AO, Familieretslige sager i København (Københavns Overpræsidium)
AJ-Journal 1922, journalnummer 3737, opslag 70

Her står der, at på vegne af Johanne Marie Bertelsen, Skarrild

indkalder Politimesteren i Herning 14.11.1922:

Sømand Frola Librans Duus, Halmtorvet 38, 4. tv.

25.11.1922: Frola fra??? Paterniteten (faderskabet)

Der er noteret flere datoer frem til 10.4.1923. Jeg kan ikke læse det hele.





Henrik Brandt

Kirkebog Ringkøbing, Hammerum, Skarrild, 1917-1926, opslag 25

Dreng født 29-10-1922
Mor: Ugift Johanne Marie Berthelsen, født. 8. November 1894.....
Udlagt Barnefader: Sømand Fiola Leibrenx Duus

Så du havde læst rigtigt i kirkebogen mht. navnets stavemåde, Rud. Men AJ-Journalen fra København beviser, at han er identisk med Frola Libranz Duus fra København/Frederiksberg, så navnet er stavet forkert i Skarrild kirkebog.

Rud Jakobsen

Hej Henrik

Tak for oplysningerne, det er korrekt, at det min bedstemor Johanne Marie Bertelsen.
Ja, det er da ikke nemt, når der står det forkerte navn i kirkebogen.
Kan du evt finde om han er blevet gift og har evt børn.

Mvh
Rud

Henrik Brandt

#9
Hej Rud,

Det er ikke så nemt at finde københavnere på nettet efter 1923, da Politiets Registerblade slutter det år. Der er Kraks Vejvisere:

https://bibliotek.kk.dk/temaer/krak

Jeg har kikket i nogle få årgange men fandt ikke Frola Duus. Måske har han forladt København. Jeg har fundet en sandsynlig bror til ham, også med et specielt navn  :) Catoni Qvist Duus:

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1518382&searchname=polit_simple

Catoni bor 1920/21 på Halmtorvet 38, 4. - hvor Frola opholder sig i 1922.

Catoni får flere børn:
FT 1921, København, Halmtorvet, opslag 79
FT 1930, København, Birkholmvej, opslag 19

Måske kan efterkommere af Catoni oplyse, hvad der blev af Frola? Der bor en Jens Catoni Duus i København - du kan finde ham ved at google hans navn.

Hvis Frola levede i 1968 og boede i Danmark, fik han et CPR-nummer, og ved at henvende dig på et folkeregister kan du så mod betaling få oplyst, hvor han boede og døde. Måske kan Københavns folkeregister finde ud af, hvad der blev af ham efter 1922.



Rud Jakobsen

Tak
Jeg vil kikke på det når tiden passer til det


Rud

Henrik Brandt

#11
Jeg fik lige den ide, at der måske var mere at hente i de familieretslige sager. Og det er der:

AO, Familieretslige sager i København (Københavns Overpræsidium)
AJ-Journal 1925, jounalnummer 69, opslag 36

"17.1.1925
Ida Marie Duus, f. Christensen..... om at hendes Mand Oversætter Frola Lilrentz Duus ...... (ali)mentere til hendes og det d. 16.9.1920 fødte Barn samt om Tilladelse til at flytte med det samme.

Hun: Halmtorvet 36.
1.4.1925: Turesensgade 27 A, 3. th. hos Fru Christensen."

Der står lidt mere om tilladelse til at ophæve samlivet, samt at der er 2 børn (navne nævnes ikke).

AO, Familieretslige sager i København (Københavns Overpræsidium)
AJ-Journal 1920, journalnummer 3931, opslag 369:

Allerede i 1920 søger Ida Marie Duus. om at hendes fraseparerede mand Frola Lilrentz Duus skal forpligtes til at betale til hende og deres barn.

Det kan være, at du kan finde mere om dette barn i kirkebøger/folketællinger. Held og lykke med den videre forskning  :)

NB: FT 1925, København, Halmtorvet 36, opslag 425: Frola Lilrentz Duus, født 24.2.1898 Frederiksberg, Separeret, Chauffør.

Anne Mortensen

#12
Barnet født 16.9.1920

København
Skt. Andreas 1910-1920
opslag 384
Agnete Laura Ida Duus

-----------------------

Ida Marie Christensen Duus

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1518359&searchname=polit_adv

---------------------------------

http://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=2&item=3306496
---------------------------------
Vielse

Skt. Andreas 1915 1920
opslag 209
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

anel63

Jeg ser først dette nu, da jeg er ved at søge oplysninger om min farmors søskende.
Min farmor var Ellen Maren Duus, født 1903. Hendes forældre (Lars Peter Duus og Angelica Severine Karoline Kristine Andresen) havde allerede 6 drenge, da hun blev født, og der kom flere til efter hende, ialt 11 børn.
Jeg har ikke alle navne, ved blot at Willy, Catoni, Frola og Fryla var ælddre, og Nikolaj (død 3 mdr gammel) og Hilda kom efter Ellen.
Desværre kan jeg så også fortælle at Frola desværre tog sit eget liv i ca 1926-27 af "kærestesorg" iflg min farmor.
Jeg har nogle notater om hendes liv med søskendeflokken. De kan fortælle dig lidt om din fars barndom.

Vibeke Jespersen


På Register over døde finder jeg Fryla Laurentz Duus-Hansen født, 24.2.1898 død den 12.6.1898 - Kronprinsessegade 50, København. Men ikke den efterlyste Frola.

Mvh
Vibeke