Folketællingen 1930 på My Heritage

Startet af Henrik Sørensen, 08 Mar 2015 - 09:18

Forrige emne - Næste emne

Henrik Sørensen

Jeg har ladet mig fortælle at folketællingen 1930 er tastet ind af my heritage.

Er der nogen der har nogen kendskab til dette og evt gode eller dårlige erfaringer.

Jeg har nogle få slægtninge, som jeg endnu ikke har fundet i folketællingen 1930, men før jeg evt køber et medlemskab af my heritage, kunne det være interessant at høre andres mening.

venlig hilsen
Henrik Sørensen

Leif Sommerdal

Jeg har i 2 tilfælde fundet personer - ved hjælp af gode folk i forum.
Så det virker.

Måske ville det være en god ide, hvis foreningen stillede 1 eller 2 abonnementer til rådighed, som det i forvejen sker med andre kilder
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Kate Nielsen

Hej Henrik

Hvis det kun er nogle få personer du vil søge på, så er det ret dyrt at købe medlemsskab - jeg har givet små tusinde kroner for et år - så hvis du vil spare dette så send mig en mail kate_nielsen(@)stofanet.dk husk at fjerne () om a - med oplysninger om fulde navn og fødselsdag/sted på de ønskede personer.

Med venlig hilsen
Kate Nielsen

Henrik Sørensen

Hej Kate

Mange tak for det fine tilbud.

Mail er sendt

Venlig Hilsen
Henrik Sørensen

Morten Clausen

Hej
Siden jeg hørte at MyHeritage har færdiggjort FT-1930 har det undret mig, at vi på forsiden af Slægt & Data bliver opfordret til at melde os til Kildeportalen for at indtaste selvsamme folketælling. Er det ikke skønne spildte kræfter?
vh
Morten

Mogens Fabritius

Det er "kun" person navnet der er tastet ind... alt andet ikke... ved en seriøs indtastning, vil man kunne søge på alt: plejebørn, spåkoner, ligkistesnedekere o.s.v.... Det jeg kan se maner ikke mig til at betale for det, som efter sigende bliver frigivet om et år...
Iøvrigt undre det mig den samling der kommer frem under mit slægtsnavn "Fabritius", jeg aner flere fejl, bl.a. er min farmoders fornavn stavet på en måde jeg aldrig har set...?
Ikke for at forkleine nogen noget, er det engelsk talende Indere der har nærlæst folketællingen og tastet, et svar blæser nok i vinden, dog nok i MyHeritages kasse...
Med Højagtelse Mogens Fabritius...

Kim Melchior

Hej,

Jeg haer brugt den og fundet flere personer, men der er mange fejl i den. Jeg tror det er rigtigt som Mogens siger at det kan godt have at gore med at det er engelsk sprogede personer der har foretaget indtastningen.

Mvh,

Kim Melchior (USA)

Henrik Sørensen

Hej

Tak for jeres input.

Jeg har selv en gratis profil, på my heritage, men det virker som om at det er et meget kommercielt foretagende og at de åbenbart også har nogle meget aggressive salgsmetoder, så jeg har ikke rigtig haft lyst til at opgradere.

Det virker også rigtigt dyrt i forhold til andre programmer.

vh Henrik Sørensen


Lis B. Jensen


Hej Morten
Du skriver:

Citat
Hej
Siden jeg hørte at MyHeritage har færdiggjort FT-1930 har det undret mig, at vi på forsiden af Slægt & Data bliver opfordret til at melde os til Kildeportalen for at indtaste selvsamme folketælling. Er det ikke skønne spildte kræfter?

Det synes jeg ikke det er. Det er ikke alle der har eller ønsker at have adgang til MyHeritage af forskellige årsager - så der er Kildeportalen jo et udmærket supplement

Disse indtastninger bliver på et tidspunkt overført til DDA.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Morten Clausen

Hej Lis
Som du skriver bliver kildeportalens indtastninger på et tidspunkt overført til DDA, det gør indtastningerne fra MyHeritage jo også (om et år har jeg læst), så forestiller du dig at der kommer to udgaver af FT-1930 på SA? Det har jeg svært ved at forestille mig, men man skal jo lære hele livet. Under alle omstændigheder synes jeg det må være frustrerende at sidde og indtaste noget der allerede er offentliggjort, og som om højst et år bliver gratis tilgængeligt hos SA.
Venligst
Morten

Arne Feldborg

Citat fra: Morten Clausen [682] Dato 08 Mar 2015 - 11:30
Siden jeg hørte at MyHeritage har færdiggjort FT-1930 har det undret mig, at vi på forsiden af Slægt & Data bliver opfordret til at melde os til Kildeportalen for at indtaste selvsamme folketælling. Er det ikke skønne spildte kræfter?
Det kommer jo an på om du mener, at de to projekter overhovedet kan sammenlignes i omfang og kvalitet.?

Og om du mener, at kvaliteten af det der nu ligger på MyHeritage er at en sådan standard, at det vil være rimelig at stoppe alle andre tiltag - og så iøvrigt gøre det endnu nemmere for MyHeritage tjene en slant penge på et i bedste fald middelmådigt produkt.

Nogen vil måske sige, at nu haster det tværtimod endnu mere med at få nogle pålidelige og komplette indtastninger frem.

Iøvrigt er det vel ikke meningen at materialet fra MyHeritage skal på DDA. Det er fra statens Arkivers side tiltænkt en rolle som indeks til billederne på Arkivalier Online.

På DDA ligger der komplette og søgbare indtatsninger af hele teksten i folktællingerne.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Lis B. Jensen

Hej

Jeg kan ikke forestille mig at de data der kommer fra MyHeritage kommer til at ligge sammen med de Mange fuldt indtastede folketællinger.

Jeg synes ikke det er frustrerende at taste ind - eftersom jeg kan læse her i tråden at data kun er indekseret.

Derudover ser jeg ingen grund til at vi skal vente 1 år på at se de data der er taste ind fra MyHeritage - der er jeg ikke medlem  - og jeg bliver det heller ikke
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Morten Clausen

Jeg må skynde mig at sige at jeg absolut ingen intentioner har om at forsvare, eller promovere MyHeritage. Alt hvad jeg forsøger at udtrykke er blot en modvilje mod dobbeltarbejde,  og Arne, jeg kan naturligvis ikke sammenligne de to projekter, da jeg ikke har set nogen af dem. Det jeg kender til MyHeritage projektet stammer fra en reklamemail jeg modtog for et par dage siden. Af den fremgår det, at de har indekseret folketællingen, så man kan søge på navn og straks se en afbildning, som de kaldet det, af den originale side. Jeg vil mene at vi vel alle kan læse skrift fra 1930 og derfor ikke behøver en transskription, men jeg kan da tage fejl og jeg har dyb respekt for de ildsjæle der arbejder på projektet. Jeg oprettede faktisk mig selv som indtaster på Kildeportalen for over en måned siden, men er altså blevet lidt i tvivl om ikke det vil være dobbeltarbejde.
Venlig hilsen
Morten

Otto Kjærgaard

My Heritage har gjort slægtsforskning til en forretning, jeg har et par år haft en gratis profil der, som jeg har haft lidt fornøjelse af, det har givet kontakt til et par slægtsforskere, der beskæftiger sig med samme slægter, men dels på grund af deres priser og deres meget aggressive salgsmetoder, mails og opringninger af engelsktalende sælgere med beskeder som "allersidste chance til denne specielle favørpris".
De antager kunder for at være dummere end de er.
Jeg synes bare man skal acceptere MyHeritage er ude på markedet og de udnytter den information, de kan få fat på. Den enorme viden, de har indsamlet fra mange kilder og som de har systematiseret, den har en vis værdi, man skal blot gøre sig klar, at den er meget fejlbehæftet og ikke dur som kilde.  Det forventer de, at tjene penge på.
Hvis man lægger åbne informationer ud på nettet, så kan man være sikker på, at My Heritage bruger de informationer.
Det vi skriver her, læser de også.
Man kan bruge MyHeritage til at lede efter spor, men MyHeritage er intet værd som dokumentation.

Mikkel Eide Eriksen

Min erfaring er at MyHeritage's 1930-register er af udmærket kvalitet. Jeg har fundet stort set alle jeg har ledt efter ved at benyttet navn + fødselsdato (over 100 personer fundet, ca. 5 ikke fundet men de kan jo være døde/emigrerede).

Jeg vil umiddelbart tro at den når den sendes tilbage til statens arkiver om et års tid kan udgøre et fremragende grundlag for korrekturlæsning og evt. tilføjelse af felter som de ikke har afskrevet.

Så jeg er enig i at det hurtigt kommer til at blive dobbeltarbejde med en 1930-afskrift, hvadenten det er i DDD, Dis, eller DFS regi.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Margit Kildevang Kristensen

At fortsætte med indtaste FT 1930 i anden regi synes jeg er forkert prioriteret. Selvfølgelig er det interessant at have alt indtastet, men når personnavne fødselsdage er indtastet, så er det jo rigeligt til at søge og finde den originale side, hvordan rigsarkivet så end beslutter sig for at det skal kunne lade sig gøre at bruge data indtastet af myheritage. Der er jo så meget andet, som frivillige, der vil indtaste kan kaste sig over, som endnu ikke er indtastet.

Lars Erik Bryld

Skulle dette indeks ikke snart blive frigivet til SA ifølge aftalen?

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Jo, det vil jeg da også mene. Fra deres gamle side (jeg kan ikke finde nyheden på deres nuværende), publiceret 10. december 2014:

CitatFolketællinger og kirkebøger indekseres
Rigsarkivet har indgået en aftale med MyHeritage. Den sikrer, at folketællinger og kirkebøger bliver indekseret - og det er til gavn for brugerne.

En samarbejdsaftale med MyHeritage sikrer, at alle digitaliserede folketællinger fra perioden 1787-1930 samt kirkebøger fra 1646-1915 bliver indekseret. Ifølge aftalen vil MyHeritage registrere udvalgte centrale nøgledata i kilderne, fx navn, alder, bopæl og køn. De vil dog ikke transskribere folketællinger og kirkebøger fuldt ud.

Aftalen indebærer, at Rigsarkivet overfører kopier af billedfiler fra Arkivalieronline til brug for indekseringen, og at MyHeritage efterfølgende overfører sine indeksdata til Rigsarkivet. Aftalen omfatter ikke udlevering af data fra Dansk Demografisk Database.

Steen Ousager, der er vicedirektør og chef for Rigsarkivets afdeling for Brugerservice og Formidling, mener, at det er en aftale med flere gevinster - både for Rigsarkivet og for fremtidens brugere:

"Fordelen ved aftalen er, at vi til fordel for alle kan bringe den enorme opgave med at indeksere folketællinger et kvantespring frem. MyHeritage indekserer imidlertid færre oplysninger end dem, der registreres i Dansk Demografisk Database, og vores andre indtastninger i dette system fortsætter derfor ufortrødent. Når MyHeritages indtastninger er klar, vil de kunne bruges til at lette arbejdet for de mange frivillige indtastere, som Rigsarkivet samarbejder med."

Rigsarkivet må publicere data fra indekseringen et år efter, at MyHeritage selv har publiceret dem på deres site. Derefter stilles det nye materiale til rådighed gratis på Rigsarkivets hjemmeside.

Steen Ousager ser frem til resultatet:

"Når vi overtager brugsretten til indekseringen, fletter vi MyHeritages nye indeksdata sammen med Rigsarkivets data, som der selvfølgelig løbende vil være adgang til under hele processen. Transskriptionerne, der ligger i Dansk Demografisk Database, vil være fuldstændige afskrifter i modsætning til de begrænsede indeksdata som My Heritage skaber. I sidste ende får vi et virkelig godt produkt, som vi kan stille gratis til rådighed for slægtsforskere og andre brugere, som fremover vil kunne lave mere præcise opslag i folketællinger og kirkebøger."

Yderligere information
Kontakt venligst områdeleder Allan Vestergaard på av@sa.dk.

https://web.archive.org/web/20150316163537/http://sa.dk/content/dk/om_statens_arkiver/nyhedsoversigt/folketallinger_og_kirkeboger_indekseres

Måske skulle en af os skrive til Allan Vestergaard?

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986