Mystik omkring Svinth-navnet...

Startet af Michael Andersen, 12 Jan 2015 - 15:33

Forrige emne - Næste emne

Michael Andersen

Hej,

Jeg sidder fast - ikke så meget i selve min eftersøgning, men i at forstå hvad der er sket i situationen. Jeg har ikke den store kendskab til navngivning i perioden, så jeg håber at nogle af jer kan forklare hvad hulen der sker :-)

Det bliver lidt langt - beklager:

Min tip-oldefar hed Mads Peter Frederiksen Svinth (1851-1910) - ham kan man finde en masse om, og Svinth navnet er gået videre generationerne.

Mads's far hed Frederik Svinth Christensen (1817-1898) fra Ydby, Thisted, og HER begynder problemerne at melde sig.

En Amerikansk pige, skriver på sin blog at Frederik blev opforstret af en "Løjtnant Svinth" og at han fik navnet Svinth derfra. Løjtnant Svinth ejede i en periode Vestervig Kloster.
Jeg har det dog bedst med at dobbelt-tjekke kilderne, og fandt frem til at Frederik Svinth Christensen blev født i Tvolm, Ydby, Thisted i 1817. På dåbspapirene står der OGSÅ Svinth, så den amerikanske pige må altså tage fejl....så langt så godt...vi fortsætter:

Frederiks far hed Christen Christensen og hans mor hed Else Andersdatter (altså ikke noget med Svinth her?)

På en folketælling som er lavet INDEN Frederik blev født, står faderen registreret som Christen Christensen Kudsk...

Så nu det gyldne spørgsmål. Hvordan kan sådan et Svinth efternavn pludselig opstå - og hvordan kan sådan et Kudsk navn pludseligt forsvinde. Jeg er ret sikker i mine kildeoplysninger, da jeg har dobbelt-tjekket overalt.

Håber at der er hjælp at hente - På forhånd tak.

Mvh Michael Andersen

Lis Klarskov Jensen

Hej Michael

Det er helt legalt, at Frederik Svinth Christensen har fået mellemnavnet Svinth i dåben. Et mellemnavn behøver ikke at være et slægtsnavn. Det kan også være opkald efter en kær ven, en fjern slægtning, eller en æresbevisning til en nabo osv. Dette har været brugt igennem århundreder. Frit efter eget valg.

Et Kudsk som slægtsnavn kan pludselig forsvinde, hvis det ikke bliver brugt af efterkommere af en eller anden grund. Jeg kender flere tilfælde af familier, der "mistede" slægtsnavnet sidst i 1800-tallet, og det dukkede ikke op igen.

Men det kan også være resultatet af en navnebevilling. Nogle kirkebøger noterer et legalt navneskift, f.eks. ved tilladelse til en bindestreg fra mellemnavn til efternavnet. Senere en tilladelse til udeladelse af et efternavn og tilladelse til kun at bruge mellemnavn som efternavn alene. Der er f.eks. mange Klarskov-efternavne, der opstået på denne måde.

Du kan måske finde et spor her: http://www.themis.dk/synopsis/docs/Artikler/Navnet_det_er_stadig_Jensen.html

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Michael Andersen

Hej Lis,

Tak for svaret - så blev jeg da lidt klogere :-)

Tænker om der førnævnte Frederik Svinth (ham med Vestervig Kloster) kunne være en bekendt/god ven til familien. Det er trods alt meget tæt rent geografisk. Men jeg vil kigge videre.

Mvh Michael

Torben Svinth Lindner

Jeg har lidt nyt. Svinth kommer fra Løjtnant Svinth og fru Madam Svinth, hvor Frederik Kristensen var kudsk. Jeg har for mange år siden, fundet eftermælget efter Jens Frederik Svinth, som fortæller netop hvordan sin far fik navnet.
Du kan se mere på http://tree.justlive.dk

-lad mig høre om jeg kan hjælpe dig videre, hvis du har flere ting der brænder på.

Hilsen

Torben Svinth Lindner