Søger info vedr. Hotel Mygind i Ålbæk - år 1940 - 1950

Startet af Morten Lykke Houtved Jensen, 28 Feb 2015 - 21:05

Forrige emne - Næste emne

Morten Lykke Houtved Jensen

Hej,

Jeg ved ikke om dette er det rigtige sted at søge oplysninger, men, nu prøver jeg.

Jeg kan ikke finde ret meget omkring Hotel Mygind i Ålbæk, jeg har fundet ud af hvem der bygge det,
"det var et postbud, der i 1900 byggede Hotel Mygind i Aalbæk. Hotellet blev bygget omkring år 1900 af P. H. Jacobsen. Han var postbud, men fandt ud af, at han ville være hotelejer. Ægteparret solgte Hotel Mygind i 1940".
Det er så der at jeg ikke kan finde ud af mere, jeg tror "ægteparret" har solgt det til en i min slægt (Fakta. jeg ved at min slægt ejede det i 1943, da de har fået en søn i ålbæk) , men jeg kan ikke finde noget i tingbøgerne omkring ejerskifte, hvor længe de ejede det, eller oplysninger om forholdende der.

Så jeg søger faktisk alt fakta og info, jeg kan få omkring hotellet eller/og ejerne i år 1940 - 1950

Bente Wanning

Her er noget omkring diverse ejere af Hotel Mygind - link er med fotos

http://www.skagensiden.dk/skagensiden/asp/page.asp?id=127

Hotel Mygind         
Vis på kort
Centralvej 21, Aalbæk      

Hotel Mygind, Centralvej - Aalbæk

Beskrivelse:
Hotel Mygind i Aalbæk blev bygget omkring år 1900 af P. H. Jacobsen. Han var postbud men kom efter at han ville være Hotelejer. Hans kone Laura, passede også en lille købmandsbutik ved siden af hotellet. Hotelejer Jacobsen var en driftig mand på sin tid. Han tjente mange penge og kunne udvide hotellet flere gange. Blandt andet blev den lange lave tilbygning mod Stationsvej med årene længere og længere.
Ægteparet Jacobsen solgte hotel Mygind i 1940 og byggede i stedet det hus, som i dag er kendt som Dr. Høegs hus på Stationsvej.
Efter at Jakobsen solgte hotellet, har det haft et utal af ejere bl.a Fru Skov. Mange fester er blevet holdt i den store sal, og senere indrettede Jørgen Lyngkilde et meget flot diskotek. Gerda Mose, der ejede ejendommen fra 1981 til 1986, kan berette om en tid med mange private fester og norske turister på endagsbesøg i Aalbæk. De dansede gerne i diskoteket en søndag formiddag. Tøjbutikken Corner åbnede oprindeligt i stueetagen på hjørnet af Stationsvej og Centralvej. (Corner betyder hjørne på engelsk). Gennem 80'eme og begyndelsen af 90'erne var hotellet ejet og forpagter af flere forskellige, indtil det i begyndelsen af 90'erne blev overtaget af Frederikshavneren Jesper Pedersen, der lod Mygind indrette til lejligheder. I dag ejes ejendommen af en gruppe investorer i Jydsk Rådgivningscenter.


Fredag den 28 juli 2000 udbrændte 1 og 2 sal på Hotel Mygind i Aalbæk

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Morten Lykke Houtved Jensen

Tak Bente, - det har jeg dog fundet :)

- Der står ikke lige så meget om det jeg har brug for.

Grethe Elten Mortensen

Hej

Jeg har prøvet at slå op i ejendomsoplysninger på arkivalier online. Desværre er bøgerne omskrevet 1994, sandsynligvis på grund af de mange udstykninger til fritidshuse.

Jeg tror du må prøve at kontakte:
Skagen Lokalhistoriske Arkiv
"Tinghuset", Sct. Laurentiivej 113, 9990 Skagen
Åben onsdage fra 12.00-16.00 samt torsdage fra 14.00-18.00 - ellers efter aftale
Kontaktperson: Hans Nielsen - tlf. 9844 2822

Måske kan de hjælpe dig.
Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

Morten Lykke Houtved Jensen

Hej Grethe,

Mange tak for tippet, det vil jeg prøve :D