Søruller?

Startet af Merete Skauge, 25 Feb 2015 - 19:29

Forrige emne - Næste emne

Merete Skauge

Hej

Jeg vil forsøge at spore nogle af mine mandlige slægtninge i Rørvig i sørullerne. Men hvor kan man finde dem? Er de scannet ind, så de kan tilgåes digitalt?

mvh Merete.

Egon Hansen

Sørullerne var engang på RA, København (der er de sikkert endnu ,) prøv Daysy eller  spørg arkivaren, (hvis han "lever endnu!"
Mvh Egon

Peter Paluszewski

Du skal på arkivet.

Du bestiller dem på daisy under justitsministeriet, 2. kontor:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskabers_arkivserier?ngid=216038&ngnid=1011844

Søruller, og så bladre frem til det rigtige amt og årstal.

Mvh Peter

Lis Jørgensen

Hej
Jeg kan da lige tilføje, at jeg for et års tid siden forespurgte via "spørg arkivaren", om sørullerne var scannet og tilgængelige på AO, idet jeg ikke kunne finde dem.
Jeg fik det svar, at man scannede meget hvert år efter en prioriteret rækkefølge ud fra efterspørgslen.
Da der er en del andre kildegrupper, der oftere er i brug, troede de desværre ikke, at det var på tapetet at scanne sørullerne.

Det må vi desværre nok tage til efterretning, selvom jeg ikke helt forstår svaret. Der er vel ligeså stor interesse for søruller som for lægdsruller.
Jeg tror, at der er rigtig mange, der mangler sørullerne på AO, især os, der ikke lige bor i nærheden af hovedstaden og Rigsarkivet, men jeg ved ikke, om jeg har ret i min "tro" !

Venlig hilsen
Lis Jørgensen

Egon Hansen

Hvis vi skal snakke "prioriteringer", så hvorfor sætter man mange tusinde sider Markbøger  frem for at få matrikkelsbøgerne frem? Til dato har jeg ikke hørt een eneste som mener at det tjener andet formål end at "vise flaget".
1688 matriklen, på M-film står stadig på filmlæsesalen på RA København, men 1662 (landgildematriklen) som for tre år siden var sendt til Viborg til skanning skal bestilles på Daysy( og man skal selv finde ud af filmnumret!). hvorfor?
Jeg er een af de som gennem årene har brugt matrikkelsbøgerne på film rigtigt meget, (og har en del kopier). men mange af mine venner som først nu er kommet så langt tilbage i deres forskning, at de kan have glæde af disse, mangler den kilde meget hårdt. især nu hvor RA har stoppet muligheden for at låne arkivalier til lokale arkiver.
Selvfølgelig skal der passes på vores historie, men Film? det er jo tropds alt kun kopier!
For resten.- markbøger? Jeg har en del aner, som har været fæstebønder. Jeg har fulgt gårdene fra 1688 over 1724, 1769/1773, m.fl. men jeg kan ikke finde hvor i landsbyen gårdene lå før udskiftningen: Hvordan er systemet i markbøgerne? Kan jeg finde gårdenes toftejord der op på den måde finde dem.
De ejerlav som jeg har specielt er intereseret i er kortene tegnet eftyer udflytningen, og der er ingen antydning af nye eller gamle numre inde i den landsby hvor de udflytte gårne må have ligget.
Jeg går ud fra at når jeg finder "original 1 kort" er det fordi oprindelige mark eller udskiftningskort ikke er bevaret- eller ?
Mvh Egon Hansen