Folketællinger, arkivalieronline, København 1787 og 1801

Startet af Gudrun Wallengren, 22 Feb 2015 - 20:19

Forrige emne - Næste emne

Gudrun Wallengren

Hej,

Er der nogen som ved hvor jeg finder Anthoniestrædes numre før nummer 323?
Det drejer sig om folketællingerne 1787 og 1801, i København - og om de folketællinger der ligger på arkivalieronline.

Kan den del af Anthoniestræde måske have heddet noget andet på det pågældende tidspunkt?

Venlig hilsen
Gudrun

Helmer Christiansen

Anthoniestræde hedder i dag Antonigade.

Af Geddes Kvarterskort fra 1761 fremgår, at Anthoniestræde lå i Købmager kvarter og bestod af matrikelnumrene 309-321 på den sydlige side og 322-332 på den nordlige. (http://www.kbharkiv.dk/udforsk/kobenhavn-1761/kvarterskort)
Helmer Christiansen
2000 F

Mikkel Eide Eriksen

Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Gudrun Wallengren

Mange tak til jer begge, Helmer og Mikkel, også for fine links!

Fra en kirkebog har jeg oplysning om en vielse der finder sted i huset, altså hjemme, i 1810. Jeg synes at der står Anthoniestræde 32. Men måske kan der stå 232, eller 332.
Der er jo også langt fra 1801 til 1810, jeg har ingen fornemmelse af hvor ofte man flyttede dengang.
Men måske havde det været muligt at se om noget familie havde boet på adressen, allerede i 1801.

Tak endnu engang.

Venlig hilsen
Gudrun

Mikkel Eide Eriksen

Hej igen

I min erfaring er det meget forskelligt; nogle flytter hver flyttedag ("flyttedag var tredje tirsdag i april og oktober" Den Store Danske), andre bliver boende på samme adresse i årtier.

mvh
Mikkel

Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Peter Kristiansen

København får nye matrikelnumre 1806 - så numrene i FT 1801 stemmer ikke overens med en adresse i 1810.
Hvor har du oplysningen om stuebrylluppet fra?
M.v.h. Peter Kristiansen

Gudrun Wallengren

Hej igen

Det drejer sig helt sikkert om Anthoniestræde 232, jeg har nu fundet den anden udgave af kirkebogen.
Mon det er muligt at se hvilket nummer denne adresse havde ved folketællingen i 1801?

Nu er Anthoniestræde jo ikke særlig lang, så det er ikke besværligt at se hele gaden igennem.
Men i andre tilfælde ville det være fint med en slags omregningstabel fra gamle til nye numre, hvis det findes?

Og tænk hvis man i folketællingerne i Dansk Demografisk database havde kunnet søge ikke bare på navne, men på et mindre område af gangen.

Venlig hilsen
Gudrun


Peter Kristiansen

Her skal du så omregne fra nye numre til gamle - men det kan man også med den tabel. Dit bryllup er 1810 ? - så det er altså efter ommatrikuleringen i 1806.
Før 1806 hed ejendommen nr. 319 - og det er det nr. du skal bruge for at finde ejendommen i FT 1801.

Den originale tælling for 1801 kan du se på arkivalieronline - det er Købmager kv., Antonistræde, opsl. 16.

På samme side https://bibliotek.kk.dk/raadhusbibliotekets-online-resurser/matrikel-gadenumre findes også ent tabel til omregning af 1806-matrikelnumre til gadenumre - så det er Antonistræde/gade 4.

Her finder du et kort fra ca. 1840 over Købmager kvarter:
https://bibliotek.kk.dk/raadhusbibliotekets-online-resurser/historiske-kort/sterms-kort-kjoebenhavn/koebmager-kvarter

På dda kan man søge kvartersvis i de ældre tællinger. Når du vælger "sogn", så står der en masse gadenavne, men ind i mellem gemmer kvartererne sig.

Hele Antonisgades sydside, og dermed nr. 4, blev revet ned i 1890'rne. På et ældre foto i KB kan man se dit hus - et ukarakteristisk hus i 3 etager, 4 fag. Formentlig et bindingsværkshus, måske endda fra efter 1728-branden, men ny facade i midten af 1800-tallet.
http://images.kb.dk/present?id=dt003815&sys=0005370&bas=kbb01
M.v.h. Peter Kristiansen

Gudrun Wallengren

Mange tak for hjælpen!

Jeg prøver lige med et andet eksempel: I 1787 boede mine tip-tip-tip oldeforældre Peder Jensen Skophuus m. fam. i Vester Kvarter, Løngangsstræde 263.
Dette må vel efter 1806 være blevet til Løngangsstræde 173,  og som gadenr. til nr. 19.

Men huset fra 1787 eksisterer vel næppe mere?

Venlig hilsen
Gudrun

Peter Kristiansen

Hele Løngangsstrædes sydside blev raseret omkring 1900 - og flere af de nye ejendomme må være lavet på arkitektens fridag...
Dit hus lå der, hvor Mojo bar ligger i dag.

Jeg fandt et foto i Nationalmuseets arkiv, som viser den østlige del af den ulige side af Løngangsstræde - fra nr. 1 til nr. 19. Dit hus er således det lidt anonyme 4-fags hus til længst til højre på fotografiet. Den smalle pillebredde tyder på et bindingsværkshus, som er skalmuret. Etagerne er højere end de to store huse fra starten af 1700-tallet (nr. 15 og 17) - så måske bygget ml. 1750 og 1795. Efter branden i 1795 var det ikke tilladt at bygge bindingsværk til gaden.

Sydsiden af Løngangsstræde, samt området syd herfor har ikke været berørt af de to store brande - så det er desto meget mere ærgerligt, at det allermeste er blevet revet ned o. 1900....



[vedhæfting slettet af admin]
M.v.h. Peter Kristiansen

Gudrun Wallengren

#11
Tusind tak for billedet, Peter!

Husets lejere er beskrevet i skiftet efter Peder Jensen Skophuus 19. maj 1788.

På 1. sal bor kapellanen til Wartov, hr. Olsen, han betaler 26 Rdr. om året i leje.
På 2. sal bor parykmager Christen Poulsen Lüder, han betaler 21 Rdr. om året.
På 1. bag-sal bor to enker, de betaler tilsammen 11 Rdr. om halv, halvårlig?
På øverste bag-sal bor Schioth, han betaler 10 Rdr. om halv, han skylder for lejen.

Foruden disse bor der i huset også to logerende, en parykmager Svend Holm og en hårmager(?) Christian Rømer, de betaler ugentlig husleje.
I skiftet efter Peder Jensen Schophuus findes der i øvrigt noget som jeg aldrig før er stødt på i et skifte: en kanariefugl i bur!

På arkivalieronline  er Løngangsstræde 263 i Vester kvarter opslag 13 og 14.
Husets beboere ved folketællingen 1787 passer ikke helt med de der nævnes i skiftet, men det har også været flyttedag nogle gange siden.
Folketællingen 1787 er vist fra juli måned.

Venlig hilsen
Gudrun