Generelle fejl i indtastede folketællinger

Startet af John Nielsen, 23 Feb 2015 - 16:19

Forrige emne - Næste emne

John Nielsen

Hej Lis

Manglende sider hos AO, mikrokort og fotokopier har garanteret spillet en rolle, man kan jo ikke indtaste mere end der er.
Hvis man sammenliger antallet med det officielle så kan man se det, men ikke nødvendigvis gøre noget ved.

Du nævnte at i skulle indtaste folk der optræder på både hoved og tillægsliste, hvor står det ?

Hilsen John Nielsen

Lars J. Helbo

Der er eksempler på, at momonerne ved deres filmning i sin tid er kommet til at springe et opslag over. Men så vidt jeg ved, er disse fejl efterhånden blevet rettet. Jeg husker i hvert fald flere tilfælde, hvor vi fik Statens Arkiver til at lave supplerende filmning, så alting kunne blive indtastet.

Jeg tror, vi skal have John til at give nogle eksempler, så ville det være noget nemmere, at finde årsagen.

Lis B. Jensen

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Lars J. Helbo

Ja, selvfølgelig indtaster man også dem, der står på tillægslisterne. Om muligt vil man forsøge at placere dem ved den familie, hvor de hører til.

Teoretisk set vil det selvfølgelig betyde, at det samlede antal bliver for stort. For en person, vil jo både stå som midlertidigt fraværende i bopælssognet og midlertidigt tilstedet i opholdssognet. Men det forekommer jo ikke før 1870 og der er ikke rigtigt nogen der ved, hvor præcist tillægslisterne er ført.

John Nielsen

Hej Lis

Den havde jeg set, jeg kan ikke finde noget om hoved og tillægslister.

Hilsen John Nielsen

John Nielsen

Hej Lars

Disse er tilfældigt valgt, første tal off. antal, andet tal DDA antal.
B5723;831;817;#;Maribo;Lollands Nørre;Utterslev;1834
B5873;1428;1449;¤;Præstø;Stevns;Store Heddinge Landsogn;1855

Hvis det er rigtigt at man skal indtaste nogen af personerne flere gange, så får man det aldrig til at passe.
Det kan dog ikke forklare de manglende for det giver overskud, og så må manglerne være endnu større.

Hilsen John Nielsen

Lis B. Jensen

Hej John

Dels har jeg spurgt DDA og dels tolker jeg teksten Under principper som alt skal indtastes.
Nu har efterhånden tastet i mange år - og der er aldrig nogen der har sagt noget andet.

Man kan jo ikke sige tillægslister ikke skal tastes - for ind imellem er personen jo kun ført der i sognet - og dermed får man oplysning om hvor man evt. kan finde vedkommende.

så mon ikke vi bare skal forsætte med det.?
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

John Nielsen

#37
Hej Lis

Jo man skal sikkert fortsætte med at indtaste dem, men de burde på en særlig liste, måske endda en særlig fil.
Man kan mene at det ikke skader med et par ekstra personer, men det gør det umuligt at afgøre om der mangler noget.

Jeg prøvede lige at skille min liste i to ud fra den betragtning at dem der er for mange i en fil ikke nødvendigvis gør gavn i en anden.
Jeg har også fjernet de nyere fra Kildeportalen, da jeg mener vi har en forklaring på dem.
5.343 filer med 118.342 i overskud, et snit på 22.
2.058 filer med 173.489 i underskud, et snit på 84.

Hilsen John Nielsen

Lis B. Jensen

Hej John

Måske en god ide - men jeg mener nu vi stadig skal indtaste alle - dem er f.eks. er i udlandet vil jo ikke figurerer på andre lister i Danmark - og mon ikke det vil skabe forvirring hvis de lige pludselig slet ikke indtastes.

der mås kunne lave et eller andet smart ved hjælp af fødested og fødselsdato i en sortering der kan vise antal dubletter på Landsplan - og dermed det totale folketal - men hvad gør vi hvis der er skrevet forkert i den ene by?
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Bent Mortensen

John
Der mage fejl i antallet af persone i FT, alen i et enkelt sogn i 1880 mangler der 99 personer som ikke er indtastet
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

John Nielsen

Hej Bent

Ja, det er nogenlunde det samme jeg ser.
Et snit på 84 manglende i godt 2.000 filer, vi snakker om godt 8%.

Hilsen John Nielsen

Lars J. Helbo

Men du vil stadigvæk ikke fortælle, hvilke filer det angiveligt drejer sig om?

Bent Mortensen

Den der mangler Ålborg Fleskum Nørre Tranders 1880 originale opslag 79 80 82 83 84 som ikke er i de afskrevne FT.
så har du lidt at se på, det var kun en lille del
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

John Nielsen

Hej Lars

Er det mig du spørger ?

Hilsen John Nielsen

Lars J. Helbo

Ja John, det er jo dig, der siger, at du har fundet en masse mangler. Hvis nogen skal gøre noget ved det, så er det ligesom nødvendigt, at du fortæller hvor du har fundet det.

Lars J. Helbo

Det er rigtigt Bent, der mangler ca. 100 personer i den FT. Dvs. manglen er for længst opdaget og personerne er indtastet.

Bent Mortensen

Citat fra: Lars J. Helbo [904] Dato 25 Feb 2015 - 11:26
Det er rigtigt Bent, der mangler ca. 100 personer i den FT. Dvs. manglen er for længst opdaget og personerne er indtastet.

Ja men de er ikke lagt på nette, og dem finder jeg mange af de fejl så der er ingen undskylninger som kan være gode nok,
mange steder mangler der og een til flere personer i en del opslag, har du også en undskylning for det.
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

John Nielsen

Hej Lars

Hvis du kikkede nogle indlæg tilbage så gav jeg dig et par eksempler uden at du reagerede overhovedet.
Du må da gerne få hele listen, se vedhæftede.

Jeg har imellemtiden undersøgt om fejlene var koncentreret på bestemte FT, men de ser ud til at være fordelt på dem alle.

Hilsen John Nielsen

[vedhæfting slettet af admin]

Lars J. Helbo


John Nielsen

Hej Lars

Jeg har lige fundet en fejl i listen, B0449 kan du se bort fra, fejl i off. antal.

Hilsen John Nielsen

Bent Mortensen

Citat fra: Lars J. Helbo [904] Dato 25 Feb 2015 - 11:26
Det er rigtigt Bent, der mangler ca. 100 personer i den FT. Dvs. manglen er for længst opdaget og personerne er indtastet.

Lars
Hvorfor holder du dig ikke til sandheden, du lyver for du har uden at spørge mig,
Kontakter DDD DDA og bedet den rette fejlen igår den 25/2 2015.


manglen er for længst opdaget og personerne er indtastet. SKRIVER DU

Hvordan kan du skrive sådan noget vås.
Det er jo langt fra sandheden.
Jeg syntes at det var bedre at du spurgte mig om du skulle indberet FEJLEN hvad du ikke har gjort.
Jeg har idag indberet fejlen og får at vide at det var blevet gjort igår af dig.

Så nu oplyser jeg ikke mere om fejl til dig , får du er jo ikke til at stole på
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Lars J. Helbo

Det må være en misforståelse - jeg har ikke haft kontakt til DDA. Jeg ved bare, at 1880 blev gennemgået dengang årgangen var komplet. Der blev fundet mangler i 8 sogne og de blev så indtastet. Mere ved jeg ikke, beklager.

Bent Mortensen

Stadig værk er du fyldt med løgn.
Hvorfor for jeg så oplyst at DU havde Indberettet de fejl jeg havde fundet til DDD DDA den 25/2 2015.

Jeg syntes du skulle passe din egen næringsvej og holde dig fra andres,
gang på gang lyver du.
Nu er jeg snart træt ag dig og dine Usandheder.
Hold nu Hænderne i lomme og ikke ved tasterne, så kommer du ikkegalt afsted.
og LYV ikke overfor mig engang til.
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Svend-Erik Christiansen

Hej med jer

Jeg kan se, at I diskuterer folketællingen 1880.

Jeg var med det til at gennemgå de indtastede 1880-folketællinger for Jyllands vedkommende for overordnede mangler - altså en antalskontrol i forhold til det officielle anførte antal personer i sognene og købstæderne. Netop 1880-tællingen er jo - modsat tidligere færdigeindtastede årgange - drilsk, fordi indtastningen af både midlertidigt tilstedeværende og midlertidigt fraværende typisk medfører, at det indtastede antal er lig eller lidt større end det officielle antal fra opgørelserne i 1880.

I listen fra gennemgangen for 3-4 år siden kan jeg se, at 8 sogne i Ålborg Amt (Giver, Havbro, Nørre Tranders, Skørping, Øls, Nørholm, Sønderup og Oudrup havde påfaldende færre personer i indtastningen, end det officielle antal, og her gik jeg og John ved DDA dem igennem for at finde årsagen til mangelen. I nogle tilfælde kunne der være tale om et "pastoratsproblem" (jeg kan dog ikke huske om det lige gjorde sig gældende ved nogle af disse i Ålborg Amt) dvs. at de manglende personer var indtastet sammen med nabosognet - nogle gange pga. opdelingen i skoledistrikter på tværs af sognene.

Før Arkivalieronline langsomt blev en mulighed fra september 2002 blev der indtastet direkte fra mikrokort/mikrofilm eller fra fremstillede/tilsendte fotokopier af mikrokortenes sider. Nogle gange kunne det aktuelle lokalarkiv også hjælpe med en fotokopi. I flere tilfælde opdagede vi, at mikrokortene manglede sider. Jeg tør ikke sige, om det var tilfældet ved nogle af sognene i Ålborg Amt. Jeg kan se, at det konkrete sogn, Nørre Tranders, var blevet indtastet i 2001, så forlægget må i hvert fald have været mikrokort/fotokopi.

Under alle omstændigheder blev de tydeligt manglende sider indtastet, og DDD efterfølgende opdateret. Enkeltfejl, stavefejl, tolkningsfejl o.l. ved de enkelte poster blev naturligvis ikke opfanges ved denne øvelse og skal til gengæld i videst muligt omfang fanges ved en egentlig korrekturlæsning. Alle laver indtastningsfejl, og man overser let sine egne skrive/læsefejl, og derfor er det også vigtigt, at et anden person læser korrektur - så vil vi alle få et endnu bedre resultat.

De ovennævnte sogne er alle blevet opdateret med de manglende personer, men opdateringen af Nørre Tranders er åbenbart smuttet. Opdaterings-indtastningerne skete i det gamle WinKip, og jeg skal lige have den gamle pc startet op og se, om Nørre Tranders ligger der, ellers taster jeg lige de manglende personer ind efter aftale med DDA.

Mvh.
Svend-Erik Christiansen


John Nielsen

Hej Svend Erik

Jeg forstår ikke helt logikken i at vente på en hel FT før den kontrolleres.
Jeg er bekendt med at forholdene var noget mere primitive fra starten af.
Jeg forstår også det ikke kan forventes at DDA retter fejl i indholdet i filerne.
Til gengæld burde de rette de defekte filer de har i deres database.
De burde også bringe listen "hvad er der i databasen" i overensstemmelse med databasen.

Jeg mener at KIP projektet skulle have fokuseret lidt mere på indgangs/kvalitetskontrol og anvendelighed.
Det er jo et utroligt stort arbejde der lagt i indtastningen til glæde for mange mennesker, så det bør behandles med respekt.
Folketallene blev jo offentliggjort få år efter folketællingen så de var tilgængelige under hele indtastningen.
Hvis indtasteren var blevet gjort opmærksom på at der var mangler, så ville de i de fleste tilfælde have rettet fejlen hvis det var muligt.
Ved simpel automatisk indgangs kontrol ville det også være muligt at opdage de utallige fejl der er i KIP Nummer, Løbenumre, familienumre, dato i alder kolonne og omvendt, osv.

Jeg er klar over at et sådant tiltag sandsynligvis kommer til at hvile på ret få skuldre.

Hilsen John Nielsen

Lars J. Helbo

#55
Der er noget historisk betinget i det. Da man startede i begyndelsen af 90'erne, var der ikke ret mange materialer og derfor var man for ivrig efter at modtage. (Forståeligt, men set i bagklogskabens lys uheldigt). Det ser du faktisk stadig eftervirkningerne af. Blandt de indtastninger, som der er fejl i, er der sikkert usædvanligt mange, hvor kip-nummeret begynder med A ? Og det er netop disse meget tidligere. Det er faktisk sådan, at man på et tidspunkt kasserede en del A-FT, fordi det var nemmere at indtaste dem igen frem for at rette fejl.

Ja, man burde have ..... men spørgsmålet er jo, hvem er man? Der skal nogen til at lave det, og de skal findes et sted. Her er det et generelt problem, at en del af dem, der kunne hjælpe, hellere vil lave deres egne projekter i stedet for at lægge kræfterne i det fælles projekt.

John Nielsen

Hej Lars

Fordelingen af mangler:
A 128, B 485, C 924, D 521.

Hilsen John Nielsen

Lars J. Helbo

Det er faktisk overraskende positivt, for det tyder på, at man efterhånden er ved at have ryddet op i det gamle problem.

En anden opdeling, som måske ville være interessant - hvis det er muligt? I 1787-1860 ville jeg nok mene, at +/- 3 er uinteressant. Det kan jo være et tomt hus eller sådan noget, og det kan nok ikke betale sig, at bruge en masse kræfter på, at finde den enkelte fejl. Enten er det noget naturligt, eller også er det en enkelt person, som er overset - det er ikke et manglende opslag. Derfor tror jeg, man her skal sige, at det er en opgave for korrekturlæseren. Men er der mere end 3 poster forkert, så kan det måske være værd at se nærmere på.

Fra 1870 og fremefter er vi så nok nødt til at sætte denne grænse ved +/- 10, fordi vi her får tillægslisterne.

John Nielsen

Hej Lars

Det kan jeg godt følge dig i, jeg vil prøve at ændre kriteriet.
Med 84 fejl i snit, så ryger vi igennem loftet hvis vi piller de små fejl fra.
Den med det tomme hus giver overskud så den virker modsat.

Hilsen John Nielsen

Lis B. Jensen

Hej

Jeg vil tro der bliver flere hvor det bliver svært at finde det rigtig antal personer i en by.
Jeg er i gang med Vordingborg Købstad - hvor jeg bl.a. ser flere steder at enkelt personer er streget over - så allerede der opstår jo et problem. Nogle er også ført på både hovedliste og tillægsliste.
derudover er der 3 sider med tillægsskemaer over glemte ved optællingen.

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/