Arkiv.dk

Startet af Jette Mejnertsen, 23 Feb 2015 - 09:24

Forrige emne - Næste emne

Jette Mejnertsen


Jeg har, som så mange andre, allerede haft glæde af Arkiv.dk, men det undrer mig, at det ikke er muligt at gemme billederne til eget brug, det vil jo gøre det komplet.

Der er jo for de fleste billeders vedkommende tale om gamle billeder.

Er der nogen her, der kender baggrunden for det?

vh Jette Mejnertsen

Gitte Johansen

Hej Jette

Jeg kan da godt gemme billederne.

Jeg trækker dem ud på skrivebordet, og så flytter jeg dem bagefter til det sted, jeg vil have dem.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Egon Sørensen

Hej Gitte!

Vil du være sød at forklare det lidt nærmere, så selv jeg kan forstå det, trækker du i billedet, ud på skrivebordet, det kan jeg ikke få til at lykkes

Mvh.

Egon Sørensen

Gitte Johansen

Hej Egon

Du åbner billedet, trykker på billedet med musen, trækker i det, så skulle det gerne komme ud på dit skrivebord.

Vil det ikke det?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Egon Sørensen

Hej!


Tusind tak Gitte! Det ser bare ud til at jeg har kløjset det er ikke første gang med PC det er nok heller ikke sidste. Men ikke et ord om As Centalskole.

Mvh.

Egon Sørensen

Gitte Johansen

Bare det lykkedes, så er det godt, Egon.

Jeg tror nu, du gør dig "værre", end du er :D
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Jette Mejnertsen


Hej Gitte.

Det lyder jo nemt nok, men hos mig "hopper" billedet tilbage, så snart jeg slipper musen.

Hvad mon det er, jeg ikke lige har fattet? Eller kan det være min PC?

vh Jette


Egon Sørensen

Hej Jette!

Jeg troede også jeg havde styr på det, men nu driller det igen det hopper også tilbage hos mig, det er fordi det ikke er åbnet ror jeg, vi må have Gitte på banen igen

Mvh.

Egon Sørensen

Jette Mejnertsen

#8
Du har ret, det er ikke at åbne, bare at forstørre, tror jeg nok.

Og det er det jeg har gjort.

Når man går op i filer i ve. hjørne, står der åbn, jeg tror, det er den vej vi skal.

vh Jette

Egon Sørensen

#9
Metoden virker jeg har flyttet et billede, men jeg flyttede det vist uden at vide hvad jeg gjorde, jeg skal bare lige have lært at åbne det inden jeg trækker

Der står ikke filer i mit venstre hjørne, hvad pokker gør jeg så

Mvh.

Egon Sørensen

Jette Mejnertsen


Jeg bliver dig svar skyldig. Jeg aner heller ikke, hvad jeg gør.

Men det er da pudsigt, at du kan en gang imellem.

vh Jette

Jette Mejnertsen


Nu er jeg kommet lidt længere.

På værktøjslinien vælg du filer- derefter gemsom - jeg valgte billeder.

Nu ligger det som en fil i billedmappen - dobbeltklik - så skal man hos mig vælge, hvad man vil åbne med - jeg valgte Windows billedfremviser og vupti var billedet der.

Nu skal jeg så bare på jagt efter billedet.

Det er vist den mest besværlige metode, jeg er kommet frem til.

Jeg håber også, at Gitte kommer tilbage med en nemmere udgave.

vh Jette

Anne Messmann

Hvordan åbne? Jeg kan heller ikke få billedet trukket ud - det 'smutter' tilbage igen...
Vi må have en brugsvejledning for dummies ;)

For resten kan man ikke bare bruge fotos fra basen uden videre - højreklik på fotoet, så fremkommer en bjælke med teksten 'Regler for brug af fotos fra arkiv.dk'.

En af reglerne:
Må jeg bruge et billede fra arkiv.dk på min egen hjemmeside?
I mange tilfælde må du gerne, men da nogle billeder er indleveret til arkiverne under forudsætning af, at de ikke offentliggøres, skal du først spørge det arkiv, der ejer billedet, og evt. aftale en betaling for brug af billedet. Du skal også altid nævne fotografen og arkivets navn under billedet.


Hilsen Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Jette Mejnertsen


Jeg sidder og prøver med et billede, jeg selv har indleveret, og der er ikke klausuler på det.

vh Jette

Gitte Johansen

For mig er det nemt. Jeg gør bare som jeg har fortalt. Efterfølgende sætter jeg dem ind i Iphoto (kører Mac).


Der tager jeg dem bare fra skrivebord og kører direkte ind i Iphoto ved at trække billedet med musen.

Om det er anderledes på PC ved jeg ikke.


Du må gerne bruge billederne, Anne, til dig selv, og det er det, jeg gør. Jeg sætter dem ikke på en hjemmeside.

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anne Messmann

Hej Jette,
NOGLE fotos er der klausuler på, står der jo. Fotografens navn + Arkiv.dk skal altid nævnes.

Mht. at gemme: Jeg kan i Filer kun gemme hele websiden - ikke fotoet alene. Hvad gør du helt præcist INDEN du gemmer i Filer?

Venlig hilsen
Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Jette Mejnertsen



Det eneste jeg gjorde inden, var at klikke på forstør, og det er måske ikke nødvendigt.

Men nu har jeg fundet ud af det.

Det er rigtigt, at man gemmer hele websiden i billedmappen-
derefter dobbelt klikker jeg på filen og bliver så spurgt, hvad jeg vil åbne med.
Denne gang valgte jeg internet Explorer, og så var billedet der, så gik jeg endnu en gang i filer- valgte gem som - skrev det navn, jeg ville kalde det og gemte det i billeder en gang til- og nu er billedet gemt som et rigtigt billede i jpg format.

Jette


Jette Mejnertsen


Fundet ud af og fundet ud af, det er vist så meget sagt.

Ved det næste billede blev det lagt som en blå notesblog i billedmappen og kun med bogstaver i.

Det går ikke, så ændrede jeg fra unikod til vesteuropæisk( står nederst, når du scroller)

så blev det gemt i en slags gul ramme, billedet er der, men jeg får kun lige et glimt og så er siden blank.

Jeg bliver hvidhåret af det her.

vh Jette

Anne Marie Holck

Det er muligt, at det fungerer på Mac, men det fungerer ikke på PC. Der ligger følgende forslag til at 'klippe' billederne her https://www.facebook.com/photo.php?fbid=449006715254596&set=oa.10153653812357222&type=1&theater

Jeg ved ikke, om man skal være på Facebook for at se det, men man skal bruge Windows Klippeværktøj, som kan findes via Stifinder > Tilbehør > Klippeværktøj.

Det er nu lige meget med alle de 'krumspring', for billederne er alle i så dårlig en opløsning, at de i realiteten ikke kan bruges til noget efter min mening. Jeg er ikke imponeret over arkiv.dk ::)

Man kan bruge det til at finde ud af, hvilke arkiver, der har hvilke billeder/dokumenter, og så kan man besøge de aktuelle arkiver og se (og kopiere) originaldokumenterne der.

Gitte Johansen

#19
Dette er et jeg har fundet på Arkiv.dk. (Hørning Lokalarkiv)

Det synes jeg er meget flot.

Er slettet, da jeg bare ville vise, det kunne lade sig gøre.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Grethe Elten Mortensen

Hej

Arkiverne mangler penge, så måske er det meningen at man skal henvende sig til dem og købe billederne.

Fandt lige dette på nettet:
Der hersker en udbredt misforståelse om, at billeder på nettet er til mere eller mindre fri afbenyttelse. Intet kunne være længere fra sandheden.

Billeder – også på nettet – er omfattet af loven af ophavsret, og vedkommende, der har taget billedet, har alle rettigheder til sit billede. Selvom det umiddelbart virker nemt for dig at snuppe det fra nettet. Hvis du tager billeder fra internettet og andre blogs, skal du vide, at den, der har taget billedet, til enhver tid har ret til at komme efter dig med en regning – og nogen gør det.

Det er nok de færreste private, der sender et girokort, og mange bloggere og forretningsdrivende er bare glade for opmærksomheden, og at deres billeder  bliver delt.

Men du overtræder faktisk lov om ophavsret, hver gang du deler et billede på din blog uden at spørge om lov først. Og du sætter dig selv i risiko for et eventuelt sagsanlæg. Vedkommende vil have retten helt på sin side. Med mindre, der udtrykkeligt står, at du gerne må tage billedet og videreformidle det, så er alle billeder på europæiske hjemmesider omfattet af de samme regler om ophavsret, hvilket vil sige, at du skal spørge om tilladelse til at bruge dem.

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

Jette Mejnertsen

Det er et meget fint billede, nemt med en Mac kan jeg forstå, men nærmest umuligt med Windows.

Mærkeligt at det lykkes fint en gang, desværre det billede jeg havde i forvejen.

Det er lige før jeg giver op, man skal nok have et eller andet program.

Jeg er desværre ikke på facebook.

vh Jette

Jette Mejnertsen


Det med ophavsretten forstår jeg godt, men nogle af disse billeder er jo over 100 år gamle.

Er det så lokalarkiverne, der ejer dem?

Jeg skal kun bruge billederne privat, jeg har hverken hjemmeside eller blog.

Jeg giver op.

vh Jette

Gitte Johansen

Hvor mange er det, Jette?


Hvis du vil kan jeg finde dem og sende dem på mail til dig.

Hvis du vil have det, skriv på min mail.

Også dig Egon.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anne Messmann

Anne Marie Holcks link til Facebook virker - også selvom man ikke er på.

Det er trin-for-trinvejledning så alle kan være med :)
(Jeg har nu har ikke prøvet. Synes heller ikke opløsningen er optimal, og hvis jeg finder et foto, jeg vil bruge, skal jeg jo alligevel kontakte det pågældende arkiv).

Anne

Med venlig hilsen
Anne Messmann

Grethe Elten Mortensen

Ophavsret

Regler for brug af fotos fra Kolding Stadsarkiv Hvis du ønsker at bruge vores billeder til egne publikationer eller andet, er der nogle ting, du skal være opmærksom på:
•du kan købe billederne i digitaliseret form hos os, og her kan du se vores takster
•når du bruger billederne, skal fotografens navn og Kolding Stadsarkiv være nævnt under billedet/billederne. Ved tryk i publikationer vil vi gerne have tilsendt et eksemplar, og hvis der publiceres på en hjemmeside, skal et link hertil sendes til os.
•vær særligt opmærksom på, at alle fotos er omfattet af lov om ophavsret. Lovens centrale princip er, at den, der har frembragt et værk, har eneret til det og til at fremstille kopier af det.
•vær også opmærksom på, at loven skelner mellem fotografiske værker og fotografiske billeder.
•for at et fotografi kan karakteriseres som et "værk", skal det have en vis originalitet, og det skal være resultatet af en selvstændig skabende indsats. En tommelfingerregel siger, at billeder taget af professionelle fotografer er værker. Det betyder, at vores store samling af billeder taget af pressefotografer skal betragtes som "værker".
•ophavsretten til fotografiske værker varer indtil 70 år efter fotografens dødsår.
•fotografiske billeder er de billeder, der ikke betragtes som værker, dvs. som oftest private amatøroptagelser.
•retten til et fotografisk billede varer indtil 50 år efter fremstillingen af det. Denne tidsfrist kan dog ikke anvendes på fotografiske billeder fremstillet før 1. januar 1970. Det betyder, at en fotograf ikke kan gøre sine rettigheder gældende over for "fotografiske billeder" optaget før 1970. Fotografiske billeder optaget i 1970 er "frie" i 2021.

Verner Bentsen

Citat fra: Anne Marie Holck [392] Dato 23 Feb 2015 - 15:45
Det er muligt, at det fungerer på Mac, men det fungerer ikke på PC.

Jeg bruger Firefox både PC og Mac og hos mig virker begge fint.
Jeg klikker på billedet og holder musen nede og trækker billedet ud på skrivebordet; ingen probemer.

mvh Verner

Inge Nissen

Citat fra: Anne Marie Holck [392] Dato 23 Feb 2015 - 15:45

Det er nu lige meget med alle de 'krumspring', for billederne er alle i så dårlig en opløsning, at de i realiteten ikke kan bruges til noget efter min mening. Jeg er ikke imponeret over arkiv.dk ::)


Du må være ret uheldig, Anne Marie, det er rigtigt, at der er billeder, der ikke kan forstørres, men andre er da ganske gode, f.eks. dette hvor min mormor er nr. 3 venstre i den lange pigerække i år 1900:

www.arkiv.dk/vis/916159

Jeg bruger pt. en iPad og har ikke gjort forsøg på at gemme, men man kan jo notere billednumrene og finde dem frem igen.

Hilsen Inge

Anne Marie Holck

Ja, Inge, det er et fint billede. Jeg har kun søgt i norddjurs, og der er kvaliteten elendig, og de billeder jeg har haft fat i, bliver nærmest dårligere af, at man forstørrer dem.

Lis B. Jensen

Hej Anne Marie

Det kan være fordi man endnu ikke har overført det nye formart fra arkivet.

Det er en stor omgang at lave filerne om til det format man nu gerne vil have på arkiv.dk
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/