søger forældre til ane Djursland 1743

Startet af Kurt Arne Empacher, 23 Feb 2015 - 07:59

Forrige emne - Næste emne

Kurt Arne Empacher

Hej Forum
Søger forældre til Anders Peter Christensen (Pich) f.1743 på Djursland et sted
Er der en der kan hjælpe mig med det? derer forskelige datoer for hans fødsel 1749 er der en Ft i 1787 der har ??

På forhånd tak

Mvh Kurt A Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher

Heidi Ilsoee

http://hcbaagoe.dk/wt/individual.php?pid=I7090&ged=Familien%20Baag%C3%B8e

Fundet på denne side
Gift med Ane Elisabeth Jensdatter Rohde 22.09.1777 i Grenå, Randers
Død 29.04.1829 i Ålsrode, Randers

En datter født 1784 og døbt i Grenå kirke.

Et par gamle tråde om samme familie:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=48948.0
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,83854,84078


Kurt Arne Empacher

Tak til dig Heidi
Vil lige gå det hele efter atter en gang,måske har jeg overset noget,det er hans forældre jeg savner datteren Maren har jeg hun er min tip tip oldemor

Mvh Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Hans Chr. Baagøe

Hej

Med hensyn til alderen på Anders, så brugte jeg notatet ved dødsindførslen til at beregne et muligt fødselsår: "Døde som fattiglem i Ålsrode, 86 år gammel"

I 1744 er der en Peder Pich, der står fadder i Karlby og i 1754 bærer Christen Pich's kone et barn til dåben i Grenå.

Hvis jeg ikke tager helt fejl, så får Christen Andersen Pich en søn døbt Jens den 23. Juni 1752 i Grenå, lige som han den 23. november 1750 fik en søn døbt Anders Peter.

Det betyder så skal have rettet fødselsåret ved næste opdatering, da Anders tilsyneladende så har måttet ældes hurtigt, hvis han skulle være 86 år gammel i 1829.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Kurt Arne Empacher

Hej Hans
Ja det er lidt tosset at der er forskelige datoer for hans fødsel, nu har jeg som ny med at forske i slægt ikke lært at tyde de gamle kirkebøger, men hvis han er 86 år i 1829 så passer det jo med en fødsel i 1743 ? .Men Hans ved du hvem hans forældre er ?

Mvh Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Hans Chr. Baagøe

Hej

Da jeg skrev det forrige svar, havde jeg kun lige fundet navnet på faderen og en yngre bror.

Hjemkommet fra jobbet, har jeg nu fundet forældrenes vielse:

Reference:     Ajourført: 24 Feb 2015    RN: 23841
Navn: Christen Andersen Pich
Note: Han var skibskarl
Født i:    d.:
Døbt i:    d.:
Faddere:
Konfirmeret i:    d.:
Adresse: Grenå   d.:
Begravet i:    d.:
   Far (#        ):   *   +
   Mor (#        ):   *   

Trolovet i:Grenå   d.: 13 Nov 1748
Forlovere: Niels Lange og Christian Fassen
Gift i: Grenå kirke   d.: 10 Dec 1748
Med # 23842: Anne Marie Christiansdatter   *    +
   Far (#      ):   *   +
   Mor (#      ):   *   +

1. barn (#  7090 ): Anders Peter Christensen Pich   * 1750   + 29 Apr 1829


Med hensyn til kirkebøger m.m., så er det kun at øve sig. Måden de ældste kirkebøger er ført på, varierer fra præst til præst, og du har nok opdaget, at nogle skrev pænere end andre. Aldersangivelserne skal man heller ikke altid tage for gode varer. I det her tilfælde passede folketællingerne bedst.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Kurt Arne Empacher

Hej Hans
Mange tak for dit svar, så kan jeg da se lidt videre og det er rigtigt ,jeg må prøve at tyde kirkebøgerne selv ,men jeg har kun været igang med dette her i 2,5 år  men det kommer nok

Mvh Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Hans Chr. Baagøe

Hej

Som sagt, øvelse gør mester. Jeg har liget set den relevante kirkebog hurtigt igennem for at se, om der var mere, du kunne bruge.

I stedet for at give dig alle svarene, så må du gerne øve dig lidt. Du kan, så vidt jeg kan se, bl.a. finde Christen Andersen Pichs dåb, samt hans forældres vielse og dødsindførsler i Grenå. Der er desuden en hel del søskende.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Kurt Arne Empacher

Hej Hans
Mange tak for sparket,det vil jeg gøre og jeg skal nok lære det hvis jeg har år nok,flere af jer gode hjælpere har jo mange år på bagen ,jeg har kun ca 3 år og jeg synes da selv jeg er kommet langt ,der er selvfølgelig altid noget det knirker med !!!

Mvh Kurt A Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher

Kurt Arne Empacher

Hej Hans
Sparket hjalp har nu været inde på KB fra Grenå 1674-1766 og på opslag 106 nr 38 i 1750 finder jeg Anders Peter, nu skal jeg prøve at tyde resten ,kan se at hans fars navn er Christen Andersen Pich

Så mange tak for hjælpen,han blev så ikke 86 år kun 79

Mvh Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Brian Horst Sørensen

Hej Kurt.

Jeg har fundet 12 søskende til Anders Peter (som er vores fælles ane... hans datter Anne Marie er min 4x-tipoldemor), hans far (+farens 5 søskende), farfar (+ farfarens søster) og farmor (+ farmorens bror).

Men jeg synes du selv skal prøve...jeg kunne jo (sagtens) tage fejl. Og måske finder du nogen, jeg ikke har fundet.

vh Brian

Kurt Arne Empacher

Hej Brian
Ih vor skønt for dig,jeg har selv fundet nogle,men jeg vil lige nu tage i lige linie og ikke alle børn mm den ,vi mangler stadig noget om Ane Elisabeth Jensdatter Rohde??? har du nyt omkring hende ? Jeg har fået fin hjælp af Hans Chr Baagøe som selv har fælles aner med os

Mvh Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Brian Horst Sørensen

Hej Kurt.

Nej, jeg har ikke fundet noget nyt om Elisabeth Jensdatter Rohde.
Desværre.
Har du?

vh Brian

Kurt Arne Empacher

Hej Brian
Nej jeg har desværre heller ikke noget ,men søger videre måske dukker der noget op

Mvh Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher