Familien Stisgaard Ålborg

Startet af Louise Sørensen, 22 Feb 2015 - 12:26

Forrige emne - Næste emne

Louise Sørensen

Hej

Jeg leder efter nogle forældre til  en Ane Kirstine Stisgaard , som skulle være født i Ålborg omkring 1790.

Jeg har hende gift i Ålborg Budolfi 25/4 1815 med Niels Peter Møller. Har alle oplysninger om familien herefter. ( Lever i Thisted )

Jeg kan finde en fadder der går igen som jeg mener er bror , men den familie forsvinder efter år
1840


1834
Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Adelgaden, No. 390, 1 familie, 798, FT-1834, B6292
Peter Stisgaard 52 Enkemand  Skrædermester 
Juliane Masine Stisgaard 18 Ugift  Hans døttre 
Jensine Wilhelmine Stisgaard 10 Ugift  Hans døttre 
Mads Christian Holm 23 Ugift  Skrædersvend 
Johann Christopher Clamer 19 Ugift  Læredreng 
Jens Nielsen Overlade 37 Ugift  Logerende marschandiseri


1840
Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Adelgadens Westre Deel, No 390, 390 F1, FT-1840
Peder Stisgaard 58 Enkemand  Skræder 
Jensine Stisgaard 17 Ugift  hans Datter

i går fandt jeg et spor på en Peter Christian Stisgaard . Han skulle være død i København den 24/8 1893. ( født 4/1 1820 Ålborg )

Herfra:

RootsWeb's WorldConnect Project: Alex
wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=SHOW&db...
12/07/2009 - Stephensen, Westy Christian Ludvig b: 15. OKT. ... Stigaard, Inger b: 30. NOV ... Stisgaard, Peter Christian b: 4. JAN. 1820 in Ålborg d: 25. AUG ...

Hans kone er død i Åbenrå den 4/5 1881( 1859-1888 opsl 481 ) , den oplysning stemmer , men jeg har været igennem København

Fredens Naza
Sankt Andreas
Vor Frelser
Helligånd
Vor Frue
Helligkors
Trinitatis
Frederik

Uden at finde ham. Håber på forældrenes navne.

Er gået i stå , vil nogen hjælpe

Hilsen Louise








Hans Peter Christiansen

Hej louise.

"Din" fadder?:

Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Tiendeladens Gade, , 77. 97 Familie, FT-1801, B6100

Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Niels Davidsen Munk   53   Gift   Huus Eyer   Mæster Skræder   
Sisel Møller   69   Gift   hans Kone      
Peder Nielsen Stisgaard   18   Ugift   Læredreng      
Kiersten Christensen   20   Ugift   Tieneste Pige      
Mvh HP

Louise Sørensen

Hej Hans

Ja den har jeg fundet og ud fra den , arbejder med født i Ålborg

I går fik jeg det  her spor  oversat , men så er jeg desværre  i København.


Sv: Ålborg Fleskum Budolfi 1814 - 1825 Konfirmation 1816
« Svar #3 Dato: 21 Feb 2015 - 16:20 » Svar med citatCitat 
------------------------------------------------------------------------------
Anders Stigaard

Afg.?  Lauritz Wadum Stigaard
Copiist (kopist) i Rentekammeret, og
Vibeke  Södring givt med Coffardi
Capitain Christopher Callesen her.

Født i Kjøbenhavn 4 Juli 1800

Vaccineret af D. Frenchel1806

Hilsen Louise

Knud Erik Balle

Hej Louise

Jeg ved ikke om det kan hjælpe, men her er hvad jeg umiddelbart kan finde:

Ved vielsen i Ålborg Budolfi 25/4 1815 med Niels Peter Møller var der disse forlovere:
Fuldmægtig Grünnerup (som var gift med en Bolette Stidsgård i følge Nygaards sedler. Hun døde i 1845, 68 år gammel.)
Skræddermester Stiesgaard i Aalborg (Kan være faderen, men også broderen Peter, som du nævner)
(AO: Ålborg, Fleskum, Ålborg Budolfi (Ny udgave), 1814-1825, opslag 33, nr. 9)

Bolette blev gift med fuldmægtig Christen Christensen Grønnerup 7. maj 1814.
Her står hun som Bolette Nielsdatter Stidsgaard. – Ingen forlovere nævnt.
(AO: Ålborg, Fleskum, Ålborg Budolfi (Ny udgave), 1803-1814, opslag 25)

Jeg kan ikke finde nogen af nævnte personer i Ålborg Købstad i FT 1787 eller FT 1801. De kan være tilflyttere.
Peter Nielsen Stisgaard står som 18 årig læredreng hos skræddermester Munk i 1801.

Ane Kirstines fader hed sandsynligvis Niels.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Louise Sørensen

Hej Knud Erik.

Her er et spor der helt sikkert  skal arbejdes med.


Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Allgaden, No. 413, 1 familie, 830, FT-1834,
Chresten Grønnerup 50 Gift  Collecteur 
Bolette 56 Gift  Hustrue                               1778
Cecilie 15 Ugift  Datter                                 1819
Jacob 19 Ugift  Søn                                      1815                                     
Ingeborg 22 Ugift  Tjenestepige 
Stine Rygens 14 Ugift  Jomfru i besøg logerende


1840
Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Allgaden, No 413, 413, FT-1840, C5067
Christen Grønnerup 57 Gift  Klasse og Tallotteriecollecteur 
Bolette Misgaard 63 Gift  hans Kone                                        1777
Johan Jacob Grønnerup 25 Ugift  Styrmand deres Søn               1815
Cecilie Carence Grønnerup 21 Ugift  deres Datter                      1819
Joahnne Elisabeth Pedersdatter 19 Ugift  Tienestepige




1845
Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Allgaden, No. 413, 53, FT-1845, A4473
Christen Grønnerup 62 Gift  Collecteuer og Fæstemand Wraae [Hjørring] 
Bolette Stidsgaard 67 Gift  hans Kone Thorsøe [Wiborg]                                         1778
Johan Jacob Grønnerup 30 Ugift  deres Søn, Skipper Aalborg                                  1815 
Cecilia Grønnevang 27 Ugift  deres Datter Aalborg                                                 1818
Stine Mortensen 24 Ugift  Tjenestepige Voxlev

Et professionelt firma opgav i 1980 at finde forældre til Niels Peter Møller og Ane Kirstine Stisgaard.
I 2013 hjalp Dis mig igennem med Møller , nu får jeg så en ny vinkel med Viborg .

Mange tak  for det her.

Louise






Knud Erik Balle

Hej Louise

Det ser ud til, at Peter Nielsen Stidsgaard blev født i Ålborg.

Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Kloster Jordet, No. 210, 50, FT-1845, A4473
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Maren Mathiasen   73   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Lyngbye [Kiøbenhavn]
Johanne Hansdatter   76   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Flade [Hiørring]
Kirstine Sørensen   73   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Aalborg
Cecilie Nielsdatter   65   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Hiørring
Zidsel Christensdatter   77   Ugift      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Taars [Hiørring]
Kirstine Olesdatter   75   Ugift      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Orestad i Norge
Maren Pedersdatter   71   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Sønderup [Aalborg]
Maren Christensdatter   74   Ugift      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Nørre Tranders [Aalborg]
Kirstine Springborg   47   Ugift      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Hals [Aalborg]
Ane Kristensdatter   88   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Vreilev [Hiørring]
Maren Pedersdatter   57   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Aistrup [Aalborg]
Ane Marie Skaarup   70   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Søllerød [Frederiksborg]
Mette Marie Holm   67   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Hillerslev [Thisted]
Gjertrud Pedersdatter   70   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Hornum [Aalborg]
Else Marie Thyrring   38   Ugift      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Aalborg
Johanne Nielsdatter   75   Ugift      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Vester Hassing [Aalborg]
Inger Marie Brandis   60   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Øster Hassing [Aalborg]
Nyemand Brands kone Kirstine Jensdatter   65   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Store Brøndum
Johanne Nielsdatter Byrsted   29   Ugift      Gangpige, og lønnes af Hospitalet   Aalborg
Margrethe Eriksdatter   57   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Øster Brønderslev [Hjørring]
Peter Nielsen Stidsgaard   65   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Aalborg
Niels Brasch   82   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Vadum [Aalborg]
Niels Lind   65   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Vordingborg
Peder Christensen Torn   75   Ugift      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Øster Sundbye [Aalborg]
Steffen Jespersen   72   Ugift      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Nørre Sundbye [Aalborg]
Jens Larsen   75   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Voer ]Hiørring]
Toldbetjent Linde   67   Enke(mand)      Nyder understøttelse af Stiftelsen, boer udenfor sammen i 4. og 8. rode !!   Marsvinsland [Aarhuus] !!
Degnen sal, Lunde   80   Enke(mand)      Nyder understøttelse af Stiftelsen, boer udenfor sammen i 4. og 8. rode !!   Aalborg
Valdborg Christensen   79   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Tømmerbye [Thisted]
Ellen Marie Andersen   59   Ugift      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Aalborg
Ane Kirstine Rod   59   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Nibe
Sara Marie Schjellerup   60   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Hiørring
Ane Marie   65   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Aalborg
Dorthea Schou   57   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Løgsted [Aalborg]
Ane Marie Jensdatter   74   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Vrendsted [Hiørring]
Kirstine Nielsdatter   59   Ugift      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Ulsted [Aalborg]
Ane Bolette Beschütz   77   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Aalborg
Dorthea Aalbeck sal. Jørgensen   65   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Vreilev [Hiørring]
Maren Tømmerbye   80   Ugift      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Tømmerbye [Thisted]
Marie Cathrine Hauerslev   59   Ugift      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Aalborg
Louise Dal. Munchs   75   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Kiøbenhavn
Maren Margrethe Nielsdatter   83   Ugift      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Aalborg
Inger Mani Østergaard   46   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Aalborg
Kirstine Mortensdatter   81   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Taars [Hiørring]
Birgithe Torsberg Sal. Springborg   60   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Aalborg
Bolette Bjerring   23   Ugift      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Aalborg
Micheline Holm   70   Ugift      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Aars [Aalborg]
Kirstine Kristensdatter   82   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Aalborg
Else Rasmusdatter   54   Ugift      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Nørre Tranders [Aalborg]
Karen Nielsdatter Sal. Torp   64   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Hornum [Aalborg]
Ane Catrine Christensdatter   70   Ugift      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Aasted [Hiørring]
Voner Møbus   78   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Hessen Hanau
Laurs Poulsen Aarup   74   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Kollerup [Thisted]
Jens Bøgsted   69   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Bøgsted Mølle [Hiørring]
P. Bregendahl   65   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Aarhuus Mølle [Aarhuus]
Jens Chr. Fonshoel   53   Ugift      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Aalborg
Rasmus Friis   79   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Stor Arden [Aalborg]
Ole Nicolaj Poulsen   68   Enke(mand)      Fast Lem i Hospitalet der nyder Understøttelse af Stiftelsen   Aalborg
Cathrine Margrethe Møller   73   Enke(mand)      Nyder understøttelse af Stiftelsen, boer udenfor i 4. rode !!   Odder [Aarhuus]
Margrethe Nielsdatter   66   Enke(mand)      Fattigunderstøttelse og bor i Stiftelsen   Bindslev [Hjørring]
Christen Jensen   58   Ugift      Daarelem i 30 aar   Aalborg
Søren Balling   49   Ugift      Daarelem i 14 aar   Viborg
Chr. L. Hübertz   37   Ugift      Daarelem i 14 aar   Skivum [Aalborg]
Peder Eriksen   27   Ugift      Daarelem i 3 aar   Hørdum [Thisted]
Hans Bolunds kone Ane   50   Enke(mand)      Daarelem i 10 aar   Aalborg
Niels Chr. Leed   57   Ugift      Daarelem i 10 aar   Hvidborg [Thisted]
Ane Cathrine Christensdatter   39   Ugift      Daarelem i 9 aar   Sebber [Aalborg]
Anders Jensen   47   Gift      Daarelem i 7 aar   Oue [Aalborg]
Christen Mørup   45   Ugift      Daarelem i 8 aar   Thorup [Thisted]
Ole Villumsen   30   Ugift      Daarelem i 3 aar   Aalborg
Andreas Friis   28   Ugift      Daarelem i 2 aar   Aalborg

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Knud Erik Balle

Hej Louise

Jeg har et varmt bud på Peter og Anne Kirstines forældre:

Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Klokstöber Gÿden, 585 Litr. d., , FT-1787, B0008
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Niels Pedersen   44   Gift   Hosbonde   Vognmands Karl   
Karen Andersdatter   42   Gift   Hands Koene      
Peder Nielsen   4   Ugift   Sön      
Maren Pedersdatter   55   Enke   Logerende   Almisse

Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Klochstøber Gaden, , 582 95 Familie, FT-1801, B6100
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Niels Pedersen   56   Gift   Til Leye boende   Wognmands Kudsk   
Karen Andersdatter   59   Gift   Hans kone      
Anne Kierstine   10   Ugift   deres Datter      
Magrethe Smitz   43   Enke   Logerende   lever af Syning   
Giertrug Christensdatter   57   Enke   Logerende   lever af Syning   
Else Jensdatter   15   Ugift   Hendes Datter   

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Louise Sørensen

Hej

Jeg kan godt se at det ser lovende ud , men så må det være i Ålborg og så er der lagt for meget vægt på det Stisgaard.

Peter står jo år 1801 + 1845 som Nielsen , men det gør Bolette jo også ( Tror på en forbindelse da hendes mand er forlover, men hun er lille til at være flyttet hjemmefra 1787 )

Håber på at der står noget ved Peters Død.

Tak  Knud Erik

Hilsen Louise


K. Thidemann

Peder Nielsen
Denmark, Baptisms, 1618-1923
christening: 15 marts 1783
VOR FRUE, AALBORG, AALBORG, DENMARK
father: Niels Pedersen
mother: Karen Andersdr


Anders Nielsen Denmark, Baptisms, 1618-1923
christening: 9 august 1788
VOR FRUE, AALBORG, AALBORG, DENMARK
father: Niels Pedersen
mother: Karen Andersdr


Anne Kirstine Nielsen
Denmark, Baptisms, 1618-1923
christening: 15 juli 1785
VOR FRUE, AALBORG, AALBORG, DENMARK
father: Niels Pedersen
mother: Karen Andersdr
mvh K.Thidemann 9000

Louise Sørensen

#9
Hej

Ud fra det her fandt jeg hurtigt fødslerne opsl 57 + 62 + 70. Desværre står der ikke navnet Stigaard
nævnt.

Prøver konfirmationerne.

Tak Thidemann

Hilsen Louise


Nå , de findes så ikke.

K. Thidemann

#10
Jeg har egentlig ikke noget nyt.

Måske kan familierne findes her (fødested er angivet)
Mandtal Aalborg købstad 1. rode, 1. februar 1818
husk at se til højre  det er Aalborg, Nibe købstad er til venstre.
http://ustsen.com/aalborgamt/scan/mt.htm

Tilføjelse:
Allerede på opslag 2 (aa002) fandt jeg Bolette og hendes mand -
hun er 41 år 1818 og født i Støtterup- Måske stør der Høtterup ? ?

---------
Her de 3  personer der efter al sandsynlighed er søskende.

---------
Thisted, Hundborg, Thisted Købstad, Store Torv, , 23, FT-1845, B7932
Niels Møller 58 Gift  skræddermester Kallundborg  
Ane Kirstine Møller 55 Gift  hans kone Aalborg  
Henriette Augusta Møller 21 Ugift  hans datter Thisted  
Niels Peter Møller 18 Ugift  hans søn -"- [Thisted]  
Christian Møller 16 Ugift  -"- [hans søn] -"- [Thisted]  
Jens Larsen 24 Ugift  skræddersvend -"- [Thisted]  
Lars Christensen 18 Ugift  læredreng Sjørring  
-------------

Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Allgaden, No. 413, 53, FT-1845, A4473
Christen Grønnerup 62 Gift  Collecteuer og Fæstemand Wraae [Hjørring]  
Bolette Stidsgaard 67 Gift  hans Kone Thorsøe [Wiborg]  Jeg kan ikke finde Bolette i Thorsø
Johan Jacob Grønnerup 30 Ugift  deres Søn, Skipper Aalborg  
Cecilia Grønnevang 27 Ugift  deres Datter Aalborg  
Stine Mortensen 24 Ugift  Tjenestepige Voxlev  
--------------
Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Adelgaden, No. 390, 1 familie, 798, FT-1834, B6292
Peter Stisgaard 52 Enkemand  Skrædermester  (FT-1845 siger Aalborg)
Juliane Masine Stisgaard 18 Ugift  Hans døttre  
Jensine Wilhelmine Stisgaard 10 Ugift  Hans døttre  
Mads Christian Holm 23 Ugift  Skrædersvend  
Johann Christopher Clamer 19 Ugift  Læredreng  
Jens Nielsen Overlade 37 Ugift  Logerende marschandiseri
--------------
mvh K.Thidemann 9000

Louise Sørensen


Hej Thidemann :

Det går fremad  med at finde. Her er fadderne til Bolettes datter Cecilie Karense født 11/4 1818 , men der er ingen navne  sammenfald, med Ane Kirstines faddere , blot titlerne.

Fru Cancelliraadinde Jørgensen
Frøken  A . Bruun Major v/ Rhode
Capitajn Preusisk Viice
Consul Wiggelsen  Ibmd. J: Nielsen Daijsen
Fuldmægtig Wulff

Måske kan jeg finde Peter Stisgaard ene pige fra 1816 + hustruen i mandtal listerne

Tusind tak

Louise

K. Thidemann

#12
Citat fra: Louise Sørensen [18836] Dato 22 Feb 2015 - 19:55
Måske kan jeg finde Peter Stisgaard ene pige fra 1816 + hustruen i mandtal listerne

Ja, det er bare med at komme i gang  ;)  ;)

Måske kan andre se hvor Bolette er født iflg. ovennævnte mandtalsliste år 1818

-----------------
Hvem er denne Karen M. Stiisgaard?

Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Skomager Gade, No. 306 Litra c, 52, FT-1845, A4473
Hans Berg 33 Gift  Galoschemager Aalborg  
Christiane Berg 35 Gift  hans Hustru Aalborg  
Karen M. Stiisgaard 21 Ugift  Tjenestepige Aalbor
========

Peder Nielsen Stisgaard viet 1809 med Ane Kirstine Gravgaard
Budolfi 1.9.1809
Børn døbt i Budolfi
Johannes Peter Pedersen = 16.8.1813 døbt 17.8.1813
Frideriche Caroline Pedersen = 13.3.1811 døbt 16.3.1811
Juliane Madsine Pedersen = 17.5.1815 døbt 20.5.1815
Laurentze Augustine Pedersen = 16.8.1817 døbt 24.8.1817
Peter Christian Pedersen = 4.1.1820 døbt 14.1.1820
Juliane Bolette Pedersen 27.12.1825 døbt 26.2.1826
mvh K.Thidemann 9000

Louise Sørensen

Hej

Jeg er skam i fuldt sving.

Jeg mener der står STØTTERUP , men kender kun Støttrup v/ Ålestrup

Karen + Frederikke Caroline ( Her nedenunder ) har jeg fundet i eftermiddags på  Nygårds sedler
( Hvis jeg husker rigtigt , søgte jeg på Stisgaard . og de kom )

Ja der står jo så kun hvor mange man har af kønnene i mandtalslisten.

Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Nytorv, No. 466, 1 familie, 953, FT-1834, B6292
Carl Frederik Krebs 28 Gift  Wiinhandler 
Line Jacobsen 30 Gift  Hans kone 
Ole Frederik Hagen Krebs 1 Ugift  Deres søn 
Christiane Catrine Krebs 26 Ugift  Frøken huusfaders søster 
Knud Nielsen Knudsen 36 Ugift  Handelsbetjent 
Selgen Thustrup 16 Ugift  Handelselever 
Jens Peter Larsen 15 Ugift  Handelselever 
Frederikke Caroline Stidsgaard 23 Ugift  Huusjomfrue        Her  1811
Ane Simonsdatter 28 Ugift  Tienestepiger 
Hedevig Christine Schou 17 Ugift  Tienestepige

Peder + hustru + børn altså hvor er du skrap.

Men læg mærke til at hverken Peder eller Ane Kirstine døber en pige med navnet Karen ( Andersdatter ), men Peder opkalder en efter Bolette.
Ane Kirstine kører med pigerne på mandens side.

Tak

Hilsen Louise






K. Thidemann

#14
Citat fra: Louise Sørensen [18836] Dato 22 Feb 2015 - 21:01

Karen + Frederikke Caroline ( Her nedenunder ) har jeg fundet i eftermiddags på  Nygårds sedler
( Hvis jeg husker rigtigt , søgte jeg på Stisgaard . og de kom )


Denne side er da nemmere  ;)

https://familysearch.org/search/collection/list#page=1&countryId=1927025

Under Baptistms
Search with a relationship:
Parents

Indtast KUN faderens og moderens navne, OG IKKE BARNETS.

==============
Fra min liste af børnene ser jeg nu

Peter Christian Pedersen = 4.1.1820  døbt 14.1.1820
Det er ham du søger i begyndelsen.


København, København (Staden), Mynstersvej (Lige numre), Frederiksberg, Mynstersvej 14, Stuen, 1, FT-1885, C5620
Peter Christian Stisgaard 65 Enkemand Husfader fhv.Apotheker Aalborg 
Anna Camilla Stisgaard 23 Ugift Datter  Aabenraa 
Agnes Margrethe Stisgaard 18 Ugift Datter  Aabenraa 
Elvig Emma Hansen 18 Ugift Tjenestepige  Syv Sogn,Ramsø Herre
mvh K.Thidemann 9000

Louise Sørensen

#15
Hej

Hovsa --- du har jo Frederikke Caroline som barn af Peder og Ane Kirstine 1811

Jeg er ikke god til Familysearch , men prøver.

Tak

Hilsen Louise


Ja det er Ham --- og forde han dør 1893,  håbede jeg på at der stod navne på hans forældre , men kan ikke forstå at der kan stå forkert dato i bøger --- jeg må mangle nogle kirker

Nu mangler der blot Jensine 17 år 1834 , som bor hjemme 1834

Hilsen Louise

K. Thidemann

#16
Citat fra: Louise Sørensen [18836] Dato 22 Feb 2015 - 21:17
Nu mangler der blot Jensine 17 år 1834 , som bor hjemme 1834

Hilsen Louise

Jensine Wilhelmine Pedersen OPSLAG 60 - Budolfi 1819 - 1831
Denmark, Baptisms, 1618-1923
birth: 24 marts 1823
christening: 29 marts 1823

BUDOLFI,AALBORG,AALBORG,DENMARK
father: Peder Stidgaard
Mother: Anna Kirstine Gravgaard

En af fadderne er madame Grÿnnerup
mvh K.Thidemann 9000

Louise Sørensen

Hej

Tak for det sidste .

Tusind tak til Thidemand og Knud Erik for alt det der blev fundet i går.
Desværre stod mit net af i aftes , så jeg er bagefter, med alt det spændende, men nu må jeg se om jeg kan bevise at Bolette - Ane Kirstine - Peter Nielsen er børn af Niels Pedersen og Karen Andersdatter + finde Anders fra 1788. Det er en spændende mundfuld.

Tak

Hilsen Louise

K. Thidemann

#18
Hej Louise

Sønnen Anders er måske død, ham vil jeg nok ikke satse på.

Derimod var det måske en ide at lave en ny tråd for at få hjælp til Bolette (Boel) Nielsdatter Stisgaard, født omk. 1777-1778. Gift Grÿnnerup.

Hvem kan læse hvor hun er født, vi har folketællingen 1845 som siger Thorsøe [Wiborg]

Vi har Mandtalslisten i Aalborg fra år 1818 som et noget utydelig
(eller rettere sagt ikke en genkendelig by/sogn)

Mandtal Aalborg købstad 1. rode, 1. februar 1818
husk at se til højre  det er Aalborg, Nibe købstad er til venstre.
http://ustsen.com/aalborgamt/scan/mt.htm

På opslag 2 (aa002) er Bolette og hendes mand -
hun er 41 år 1818 og født i Støtterup- Måske stør der Høtterup ? ?


Endvidere synes jeg du skulle finde Peder Nielsen Stisgaard i Mandtalslisten, han kunne jo have de gamle forældre boende.
mvh K.Thidemann 9000

K. Thidemann

Citat fra: K. Thidemann [301] Dato 23 Feb 2015 - 15:10
Mandtal Aalborg købstad 1. rode, 1. februar 1818
husk at se til højre  det er Aalborg, Nibe købstad er til venstre.
http://ustsen.com/aalborgamt/scan/mt.htm

På opslag 2 (aa002) er Bolette og hendes mand -
hun er 41 år 1818 og født i Støtterup- Måske står der Høtterup ? ?


Endvidere synes jeg du skulle finde Peder Nielsen Stisgaard i Mandtalslisten, han kunne jo have de gamle forældre boende.

Bemærk der står Bolette har været i byen 30 år (altså år 1818)
===============

Skræddermester Peder Nielsen Stisgaard viet 1809 (Budolfi opslag 15)
Da han er skræddermester kan du finde ham i borgerskabsprotokollen før denne dato.
Her står angivet fødested og dato.
-----

Her nedenfor hans kone

Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Adelgaden, , 191. 29 Familie, FT-1801, B6100
Johannes Weedsted 34 Gift Huusbonde Skrædermester 
Frederiche Christiane Jensdatter 42 Gift hans Kone   
Anne Kirstine Graugaard 11 Ugift Hendes Datter   
Hans Christian Weedstem 10 Ugift deres Søn   
Christen Seerup 31 Ugift  Skræder Svend 
Christen Wixøe 22 Ugift  Skræder Svend 
Niels Hansen 19 Ugift  Skræder Dreng 
Jens Nielsen 17 Ugift  Skræder Dreng 
Karen Mortensdatter 23 Ugift Tienestepige   
Adolph Aruuse 41 Ugift Logerende Chirugus ved Regimentet ??
mvh K.Thidemann 9000

K. Thidemann


http://ustsen.com/aalborgamt/scan/mt.htm
Tallene til højre
Mandtal Aalborg købstad 5. rode, 31 december 1818
Ahlgade side 95 = aa095
År 1818
Ahlgade No. 390 693
Peter Stigsgaard
Mæster Skrædder (med et d) fødested Aalborg 36 - hvor længe her i byen 36 -
3 drenge - 2 piger - 1 pige (tjenestepige)
kone
Anne Kirstine - fødested Aalborg - 29 - hvor længe her i byen 29
hendes moder
Frederiche Christiane
salig Vidsted- født i Grønbæk - 58 - hvor længe her i byen 40
familie i alt 9

------------------------------------------------
Der var da en skam, det ikke var hans forældre der boede ved ham.
mvh K.Thidemann 9000

Knud Erik Balle

#21
Hej Louise og Thidemann

I den originale FT 1845 – Ålborg Købstad, opslag 142 ses, at Bolette (med lidt god vilje) kunne være født i Farsø sogn. Dette passer Støttrup, som netop findes i Farsø sogn (Gislum, Ålborg).

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Louise Sørensen

Hej

Jeg er så spændt på det her. Jeg er desværre kun på nettet i få min ad gangen  lige PT , og mit slægtstræ er forsvundet, det skal jeg have installeret fra en sikkerhedskopi. Håber på at vende tilbage snarets i løbet af dagen.

Hilsen Louise

Louise Sørensen

Hej.

Thidemann :  Ja havde det dog bare været hans forældre i stedet for.

Knud Erik : Har været i gang med Farsø ( Ikke så tydelig ) men har ikke fundet noget endnu . Nu er vi jo på landet , så måske navnet Stisgaard er en gård.

Har dobbelttjekket alle fadderne , men stadig ingen sammenfald.

Men med igen.

Hilsen Louise





K. Thidemann

#24
Jeg tror Knud har fat i noget brugbart  :)

Det tog mig kun minutter at finde familien i FT-1845
Bemærk alle står i nummerorden og denne familie har nr. 413 som er på
opslag 142 eller benytte nedenstående link.

http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=8301#8301,199598

Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Allgaden, No. 413, 53, FT-1845, A4473
Christen Grønnerup 62 Gift  Collecteuer og Fæstemand Wraae [Hjørring]  
Bolette Stidsgaard 67 Gift  hans Kone Thorsøe [Wiborg]  Jeg kan ikke finde Bolette i Thorsø
Johan Jacob Grønnerup 30 Ugift  deres Søn, Skipper Aalborg  
Cecilia Grønnevang 27 Ugift  deres Datter Aalborg  
Stine Mortensen 24 Ugift  Tjenestepige Voxlev  


Jamen hun er da i Farsø sogn opslag 47 øverst til venstre
Eller læser jeg forkert - hvad er faderens fornavn
Nb: manden tjener i Aalborg
mvh K.Thidemann 9000

Louise Sørensen

Hej

Ft 1845  Står der ikke Wiborg Amt ?  ------- ( Thorsøe )

Kirkebogen opsl 47 ny . Thorkild , mente  jeg der stod , men hvis man kigger på præstens Bèr , 
Så har du nok ret. Jeg kan godt læse at manden tjener i Ålborg , resten ikke så godt. Jeg  får  den tydet.

Hilsen Louise

Knud Erik Balle

Hej Louise

Vognmandskusk Niels Pedersens børn:
Alle opslag er i Vor Frue kirkebog (ny udgave) 1778-1814.

Anders Nielsen, døbt 24. marts 1781 i Vor Frue Kirke, Ålborg. Opslag 51, venstre.
– død (el. begravet) 17. august 1783 (Vor Frue Kirke, Ålborg). Opslag 172, venstre.

Peder Nielsen, døbt 15. marts 1783 i Vor Frue Kirke, Ålborg. Opslag 57, venstre.

Anne Kirstine Nielsdatter, døbt 15. juli 1785 i Vor Frue Kirke, Ålborg. Opslag 62, venstre.
– død (el. begravet) 15. november 1786 (Vor Frue Kirke, Ålborg). Opslag 174, venstre.

Anders Nielsen, døbt 9. august 1788 i Vor Frue Kirke, Ålborg. Opslag 70, venstre.
– død (el. begravet) 13. september 1788 (Vor Frue Kirke, Ålborg). Opslag 175, højre.

Anne Kirstine Nielsdatter, døbt 29. oktober 1790 i Vor Frue Kirke, Ålborg. Opslag 79, venstre.

Jeg er ikke sikker på, at Bolette var søster til ovenstående. Måske kusine eller faster.
Ellers ville hun figurere i FT 1787 sammen med Peder.

I 1818 skulle Bolette have været 41 år gammel (født ca 1777). Hun skulle være kommet til Ålborg 30 år tidligere (ca. 1788) som ca. 11 årig. Sandsynligvis sammen med forældrene.

Jeg har forgæves søgt stednavn/gård benævnt Stisgård (Stiesgård/Stidsgård) i Farsø-området
Lidt sydvest for Farsø (dog i Fovlum sogn) ligger en bebyggelse kaldet Stistrup.
I manuskriptet fra 1700-tallet "Rinds Herreds Knaber" findes dette citat:
"Ar 1500 bode velb. Mand Lavrids Stisen påHolmgaard i Farsø Sogn."
Så sporet i Farsø er nok varmt endnu med hensyn til Bolette. Jeg har også set det kirkebogsopslag, som Thidemann nævner.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Lillian Larsen

Hej

Der står Thorsøe Sogn,Viborg amt

Hilsen Lillian

Knud Erik Balle

Hej Lillian

Ja, gid det var så enkelt.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Louise Sørensen

Hej Knud Erik.

Så passer min dato på Anne Kirstine , når hun er no 2.

Forleden fandt  jeg på nettet en hel del om Anders Stisgaard Holmgård , men intet ville hænge sammen.

Jeg har fået " Bolette " tydet , men vi har hver sit bud.

Bolette dør 6/5 1845 Algaden  Vor Frue , og alderen stemmer stadig med 1877 , men ellers intet.
Chresten Grønnerup dør 16 Marts 1849.

Bolette står fadder til  Peters datter Jensine år 1823, men det er selvfølgelig ikke bevis på at de er søskende , men jeg tror på familieskab.

Leder lige nu efter Niels og Karens død , for jeg forstår ikke at de overhovedet ikke  er brugt som faddere , . det må betyde at de dør tidligt. Måske der så er skifte.

Jeg vil også lige se om " Bolette " fra Farsø , bliver konfirmeret i Farsø , eller flytter ind til Ålborg.

Endnu engang tak

Hilsen Louise