Haderslev Vor frue, 1892-1906 fødte opslag 175 side 347

Startet af Erik Boysen, 24 Feb 2011 - 13:47

Forrige emne - Næste emne

Erik Boysen

Skulle der være en der kan hjælpe mig med en delvis oversættelse af den anmærkning der står længst nede på siden (opslag 175/side347) ved Friedrich Kaasen?
mangler lidt af den
Med venlig hilsen
ERIK BOYSEN
www.skippere.dk

OPEN YOUR MIND-USE OPEN SOURCE

Peter Kristiansen

Nu får du lige hele teksten:
1901, nr. 14, opslag 175

* Januar 2
d. Januar 27 (Nothtaufe)

Friedrich Kaasen
unehelicher Sohn der unverehelich-
ten Fabrikarbeiterin Jennemine
Kaasen aus Hinballe, Gemeinde
Gramm.
Gev.: hebamme [?] Helene Herting
Frau Zimmerer Sprenger


Zufolge Mitteilung des
Königl. Standesamts d.d. Hadersleben den 28/8
1912 ist der Schosser [?] Bernhard Friedrich
Breitenkamp, Schoss..... 15 hier, vor den
Königlichen Amtsgericht von 25/4 1912 zu
den neben benannten Kinde der Vaterschaft
anerkannt. der Gennante hat am
4. Februar 1902 mit der Mutter des Kindes
die Ehe geschlossen
Hadersleben, d 31 . Aug. 1912
H. Schacht
Küster [?] zu St. Marien

Kan ikke greje alle deltaljer - men det handler om, at Bernhard Friedrich Breitenkamp i retten den 25. 4.1912 har anerkendt sig faderskabet. Men har allerede den 4. februar 1902 giftet sig med barnets moder. Jeg forstår ikke hvorfor at der skulle gå 10 år ??
M.v.h. Peter Kristiansen

Nancy Petersen

Lidt tilføjelser:

1912 ist der Schlosser Bernhard Friedrich
Breitenkamp, Schlosstrasse 15 hier, vor den -

(Som barn boede jeg lige over for nr. 15  :))

Mon ikke datoen for faderskabets anerkendelse har noget med drengens konfirmation at gøre?
Parret har sikkert ikke spekuleret nærmere over den kendsgerning, at drengen stod opført i kirkebogen som værende uden far, men det er måske kommet frem ved drengens anmeldelse til konfirmation.

Vh
Nancy

Erik Boysen

Tak til dig Peter Kristiansen for hjælpen

Til dig Nancy:
Mon ikke datoen for faderskabets anerkendelse har noget med drengens konfirmation at gøre?
Parret har sikkert ikke spekuleret nærmere over den kendsgerning, at drengen stod opført i kirkebogen som værende uden far, men det er måske kommet frem ved drengens anmeldelse til konfirmation


Det her er en meget mærkelig sag. Bernhardt Fr. Breitenkamp er min morfar. Han er født i Tyskland. De (min mormor Jenemine Kaasen) har åbenbart boet i Dusseldorf 1899-1902, da de har to børn der bliver født der, Kommer åbenbart til Haderslev og her bliver Friederich Breitenkamp født? Min morfar bliver ansat som lokofører ved Æ Kleinbahn sammen med en Martin Boisen som makker. Min mor Mathilde Margarethe Breitenkamp bliver født i 1912. Som fadder står Martin Boisen. Han står anført som logerende. Min mor er opkaldt efter Martin Boisen´s mor??? I 1921 indgiver min mormor skilsmissebegæring ved standesamt i Flensborg. Denne sag har jeg fundet På LAA. (meget besværligt). i skilsmissepapirerne står der at de ikke har set hinanden siden 1917 hvor han forlader hjemmet til fordel for en frau Kønig (udpenslet og meget sjov sag): Der står endvidere at han i 1912 adopterer Friederich Kaasen og han så får navnet Breitenkamp. (denne sag er det ikke lykkedes mig at finde! jeg bor nu i københavn)Så gifter hun sig i 1921 med Martin Boisen og i skilsmissepapirerne står der, at min morfar´s opholdsted er ukendt????? Aner ikke hvor han er blevet af.Martin Boisen spøger i det hele taget meget i papirer,kirkebøger...har han været mere end logerende??? desværre er min familie døde og borte så kan ikke få noget verificeret. Friederich breitenkamp kommer i pleje hos hans onke i Gram og bliver konfirmeret der og falder i Frankrig i 1918.
Nu fik du hele historien.....hvis du havde tålmodighed
Med venlig hilsen
ERIK BOYSEN
www.skippere.dk

OPEN YOUR MIND-USE OPEN SOURCE