Hjælp til at forstå "Viborg Bys Borgerbog 1713-1860"

Startet af Anders M. Petersen, 15 Feb 2015 - 12:13

Forrige emne - Næste emne

Anders M. Petersen

Hej Forum!

Min ane, Jørgen Topp (født 1788 eller 1789), der får borgerskab i Viborg 26.05.1812 giver mig fortsat grå hår i hovedet.

Jeg véd at han står nævnt i Viborg Bys Borgerbog 1713-1860 (af Otto Von Spreckelsen) som:
"Jørgen Top får borgerskab som skræder 26.05.1812, søn af apoteker Top i Kragerø i Norge, ~ A.D. Bøjesen, db. 04.07.1790 (S), død 17.02.1873 (D)"

Jeg er 99% sikker på at han er en uægte søn af apoteker Henrik Paulin Topp, der netop var i Viborg omkring undfangelsestidspunktet, men trods meget energisk søgning, har jeg ikke fundet hans dåb. Jeg antager at han er født af en tjenestepige, som muligvis er rejst hjem til sit hjemsogn, hvilket betyder at der er mange sogne, der skal gennemlæses.

Mit spørgsmål er: Er ovennævnte "Viborg Bys Borgerbog 1713-1860" en slags register, således at der i arkivet i Viborg er mulighed for at finde flere informationer (fødesogn?) eller "er det det" - alt hvad der står i bogen er alt, hvad der er i kilden? Jeg tænker lidt parallelt til skifter, hvor der er vigtige informationer i registeret, men ofte mere at hente i originalkilden?

Skulle nogen have andre informationer om Jørgen Topps fødested, er jeg meget interesseret!

Tidligere tråde om Jørgen Topp og mine data ses her:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,37431.0.html
http://morup-petersen.dk/stamtavle/540.htm

Især dette indlæg peger på at apotekeren, der officielt døde barnløs, var "aktiv" i Viborg:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,37431.msg386330.html#msg386330

På forhånd tak!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Ole Munk

Hej Anders

Du kan selvfølgelig prøve at kigge i Viborg bys borgerbog eller hvor man nu i Viborg holdt styr på borgerskaberne - det står sikkert i "von Spreckelsen". Jeg er dog ret sikker på, at havde fødestedet været oplyst, så havde von Spreckelsen skrevet det - han har i alle tilfælde gjort sig den ulejlighed, at skrive dåb og død for konen.

Jeg har kigget i dine andre tråde - at din ane ikke er nævnt i skiftet efter apotekeren beviser ikke, at det ikke var far og søn. Uægteskabelige børn var på det tidspunkt ikke arveberettigede efter faderen, derfor ser du dem ikke nævnt i skifterne.

Men hvis du er rigtig heldig, så kan det være, at der findes en sag om alimentationsbidrag.

vh Ole


Randi Overgaard

#2
Otto von Spreckelsen skriver i sit forord til bogen hvorledes den er udarbejdet.
Bag bogen ligger mange års arbejde med udarbejdelse af notater fra afskrifter af landsarkivets kirkebøger, skifteprotokoller, skøde- og panteprotokoller, doms- og justitsprotokoller, lægdsruller og fæsteprotokoller, endvidere fra byhistorisk arkivs folketællinger fra 1787,1801,1834,1845 og 1860, og fra "Den Viborg Samler 1773-1839" samt "Viborg Stiftstidende 1839-1914".

Han udarbejdede notat på hver enkeltperson og knyttede oplysninger fra kilderne. Et meget imponerende og langvarigt arbejde som Byhistorisk Arkivs bestyrelse besluttede at lade udgive som en bog der skulle omhandle de borgere som i tidsrummet 1713-1860 havde taget borgerskab i Viborg, altså hovedsagelig håndværkere og købmænd. Bogen  "Viborg Bys Borgerbog 1713-1860" udkom 1955.

Bogen er et nyttigt værktøj for f.eks. slægtsforskere. Der forekommer fejl i bogen, men også her gælder jo at man selv må tjekke op på oplysninger ved at gå til kilderne på Landsarkivet i Viborg eller Byhistorisk Arkiv.

Jeg var heldig at finde bogen hos en antikvarboghandler, men den kan også lånes på biblioteket.
Med venlig hilsen
Randi Overgaard

Anders M. Petersen

Hej Randi og Ole!

Mange tak for jeres svar.

Jeg må antage, at Otto von Spreckelsen ikke kunne finde ud af mere om Jørgen Topp, end han skrev - og dermed at Jørgen Topps ophav også var en gåde for ham! Og dog har han jo draget den konklusion at han var "søn af apoteker Top", selvom ingen af de kilder jeg har, beviser dette - eller ogsp har han konkluderet dette for egen regning?

Han har jo næppe kendt fødesognet, for så ville jeg antage, at han havde skrevet dette?
Og Randi - der står ikke mere om Jørgen Topp i Borgerbogen, end det, som jeg har citeret ovenfor, vel?

Så er jeg jo tilbage, hvor jeg startede - og et eller andet sted derude er der en kirkebog med et uægte barn med udlagt barnefader "Apoteker Topp af Viborg".

Lige en note: Jeg er 99,9% sikker på at Jørgen Topp ikke er døbt i Viborg, ligeledes er han ikke konfirmeret i Viborg og alligevel står han ikke i landsognets lægd i 1812, selvom han burde stå der, hvis han var tilflyttet fra et landsogn. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af, hvor han er i FT 1801. Min teori er, at han måske står i FT 1801 med en stedfaders efternavn, men tager navnet "Topp" da han flytter til Viborg, da navnet er kendt her, men jeg har kigget på næsten alle "Jørgen" i FT 1801 uden at finde en kandidat.

Med venlig hilsen og tak!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Randi Overgaard

#4
Nej, der står ikke mere om Jørgen Topp.

Spreckelsen har oplysning om Jørgen Topps borgerskab fra Viborg Bys Justitsprotokoller og Raadstueprotokoller som er på landsarkivet i Viborg. Så det er herfra faderens navn må formodes at være fundet. Mine aner har oplyst deres fødested/faders navn i forbindelse med borgerskab.
Med venlig hilsen
Randi Overgaard

Randi Overgaard

#5
Med venlig hilsen
Randi Overgaard

Anders M. Petersen

Hej Randi!

Mange tak for dine svar!

I den lange tråd, som jeg linker til har jeg undersøgt Kragerø-sporet, men jeg tror ikke på at Jørgen har fulgt Henrik Paulin med derop. Så ville han også have været så "officiel", at han ville være nævnt i skiftet efter Henrik Paulin, men her nævnes ingen børn.

Jeg hælder mere til at han er et uægte barn af Henrik Paulin (vi kender jo allerede ét uægte barn fra hans periode i Viborg, født i et landsogn) eller alternativt, at han er kommet til fra Schlesvig/Holsten og at Otto von Spreckelsen er kommet til en forkert konklusion, baseret på navnet alene.

Men han er godt nok en svær nød at knække! Det var også derfor jeg havde et spinkelt håb om at der var mere at hente i de kilder, der lå til grundlag for borgerbogen.

Med venlig hilsen og tak
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm