Fra Family Tree Maker til MacFamilyTree

Startet af Ole Gyldenløve, 17 Feb 2015 - 09:02

Forrige emne - Næste emne

Ole Gyldenløve

For ganske nylig har jeg besluttet, at vores veje skal skilles - mine og Family Tree Makers. I stedet har jeg slået mig sammen med MacFamilyTree, og det fører frem til nogle udfordringer, som jeg gerne vil ventilere her - og håber selvfølgelig på lidt hjælp og sparring  ;).

I FTM har jeg været vant til at have en gruppe af kilde som fx Arkivalieronline. Når jeg så har registreret en hændelse på en af mine aner, har jeg valgt kildetype Arkivalieronline og i detaljefeltet skrevet oplysninger om denne specifikke kilde (fx KB Marie Magdalene, 1913-1921, opslag 107).

Hvordan bruger I kildefeltet i MacFamilyTree? Og mere konkret, hvordan genbruger I kilder på flere hændelser?

I FTM har jeg anført steder således: Marie Magdalene sogn, Sønderhald herred, Randers amt. I MacFamilyTree har jeg mulighed for at skrive i felterne Sted, Kommune, Amt/region og Land. Hvordan benytter I jer af stedfelterne i MacFamilyTree?

Venlig hilsen
Ole GYldenløve
Venlig hilsen
Ole Gyldenløve
www.gyldenlove.dk/slaegt

Mogens Thyregod

Når du knytter en kilde til en personhændelse, vil du kunne genbruge denne kildehenvisning til en anden person, hvis denne også er angivet i den pågældende kilde, via Tilføj kilde...-knappen som lader dig tilknytte en allerede eksisterende kilde.

Med hensyn til registrering af geografiske steder er segmenteringen betinget af GEDCOM-standarden, og er således grundlaget for at kunne udveksle disse og andre informationer på et standardiseret grundlag.
Når det er sagt, så kompliceres denne proces noget, da den skal spænde over forskellige lande og staters administrative inddeling(-er, og disses benævnelser) som heller ikke er en statisk størrelse over tid.

Det vil så være lidt af en afvejning af, om man for danske aner lader sogn være lig med kommune og herred være lig med amt/region, eller man vælger at anbringe disse 2 niveauer i sted-feltet, og ,,oversætter" de andre 2 til den nuværende inddeling, hvilket man kan overveje med sig selv, men det er nødvendigt at være konsekvent.

Mvh.
Mogens Thyregod

Carsten R. Nielsen

Mht. stedsangivelse, så skriver jeg det hele i det første felt ("Sted") med de enkelte dele adskilt af kommaer. Så vidt jeg husker, er dette den eneste måde, man kan få hele stedsangivelsen med, når man laver et website/online slægtstræ med MFT. Jeg bruger altså slet ikke "Kommune" og "Amt/region" (men jeg skriver, hvilket land der er tale om, når det er udenfor Danmark). Se vedhæftede skærmbillede.

MVH
Carsten

[vedhæfting slettet af admin]
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Ole Gyldenløve

Tusind tak for jeres hjælpen til stedangivelser  :). Stedangivelser i én streng lyder som en farbar vej, men kræver lidt ændring af mine data. Det holder mig vist væk fra gadehjørner det næste stykke tid  ;)

I FTM har jeg været vant til at have en kilde fx Arkivalieronline, hvor jeg så har kunne vælge kildetypen Arkivalieronline, tilføje oplysninger om den specifikke kilde (fx KB sogn, 1832-1892, opslag 123, nr. 4) og dermed arve oplysninger fra kildetypen. Hvordan henviser I til forskellige kilder, der har samme karakteristika i MFT?

mvh
Ole
Venlig hilsen
Ole Gyldenløve
www.gyldenlove.dk/slaegt

Carsten R. Nielsen

Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener med at "arve oplysninger fra kildetypen". Alle kilder er jo forskellige (altså de specifikke opslag er forskellige). Arkivalieronline kan jo ikke siges at være en kilde: det er blot stedet, hvor kilderne findes. Men hvis flere personer er nævnt i samme kilde, kan du – som Mogens Thyregod skriver herover – tilknytte flere personer til samme kilde.

Hvis du blot vil definere det brugte kildearkiv på en nem måde, kan du bruge funktionen "Kildearkiv" (se vedhæftede).

MVH
Carsten

[vedhæfting slettet af admin]
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Ole Gyldenløve

Tak for hjælpen - det hjalp mig godt på vej  :)

mvh
Ole
Venlig hilsen
Ole Gyldenløve
www.gyldenlove.dk/slaegt