Kan ikke få armene ned, så glad er jeg

Startet af Jette Olsen, 25 Feb 2015 - 19:40

Forrige emne - Næste emne

Jette Olsen

Hej alle

Jeg vil lige dele denne solstrålehistorie med jer. Jeg har 2 gange her i DIS efterlyst min oldefar Jens Pedersen Søgaard (kan desværre ikke finde den gamle tråd), desværre uden held.

Den korte historie får i her, den lange findes her: https://www.facebook.com/groups/genealogiskforum/

Jeg har i flere år efterlyst ham, han rejste til USA i 1901 og forsvandt åbenbart i 1902, og ingen har kunnet fortælle noget.

Jeg fandt ham i udvandrearkivet, og derefter pist væk, og jeg følte mig ikke så sikker på at han var rejst, da jeg har efterlyst ham forskellige steder uden held.

Fandt så i år 2011 i en avis fra Racine, at posthuset efterlyste ham i 1902, han havde ikke afhentet post, nu havde jeg beviset på at han var rejst til USA, og også en adresse hvor han har boet.

Jeg formoder han er død i efteråret 1902, men er ikke sikker.

I dag valgte jeg så at lave en efterlysning på Genealogisk forum, og Danish American Genealogy, og sørme inden der er gået en time så har jeg passagerlisten, hvor min oldefar er på.

Håber i går ind og læser mit indlæg hvor der er vedhæftet en avisartikel med en efterlysning af min oldefar i den lokale avis i Racine.

Det jeg vil med dette lille indlæg er; Uanset hvor sort og svært det ser ud, giv aldrig op!!!




Venlig hilsen
Jette Olsen

Tine Susanne Olsen

#1
hejsa
hvor er det godt :D ,
men nu er det ikke alle der er på facebook
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Anne Marie Holck

Jeg ville nu også have gjort det omvendt. Link til den lange historie, som du burde have placeret her i Forum - i stedet for det omvendte. Jeg fulgte dit link til Facebook, og din historie er forsvundet i Facebooks dyb allerede! Det er et skidt medie til den slags...

Jette Olsen

Hej alle

I får historien jeg har postet på FB, og ja jeg ved den forsvinder ned, men indtil nu har hjælpen båret frugt, og jeg er også blevet tilbudt hjælp fra Racine, så det kan næsten ikke blive bedre.

Historien om min forsvunden oldefar
Jens Pedersen Søgaard født den 28-7-1872, han forlader kone og 5 børn og den 6 er i vente. Efter udvandrearkivet er forvisningsdato 4-1-1901, så han er rejst umiddelbart efter og jeg ved ikke hvorfra.
Der er søgt på ham i Ancenstry, uden held, så vi har ingen beviser på at han er gået i land, bestemmelsessted var Port Clinton.
Jeg må indrømme at jeg i flere år har tænkt at det var en skjult skilsmisse, da der ikke er fundet beviser på at han er rejst. For flere år siden snakkede jeg med en faster og hun fortalte mig at han havde arbejdet derovre og var på vej hen på posthuset for at sende penge hjem til familien, her blev han slået ned og frarøvet pengene, og man fandt ham død i en å.
I december 2010 var vi i USA, og jeg skulle på lokalarkiv i Port Clinton, i håbet om at finde spor, jeg fandt ikke spor efter min oldefar, men fandt efterkommere efter hans søskende som også var rejst derover. Igen en mur, ingen kan fortælle noget om min oldefar, og jeg var meget tæt på at opgive det hele.
I januar 2011 da vi er hjemme igen, sidder vi og roder på nettet og finder spor efter ham i en avis.
Den 11 november 1902 er der en efterlysning af ham i avisen, da han ikke har hentet post på posthuset, altså her er mit første spor efter ham og beviset på at han har været i USA.
Vi finder en efterlysning mere af ham det er den 27-6-1959, hvorfor har vi ikke kunnet finde ud af.
Efter dette fund i avisen tager vi kontakt til avisen for at høre om de måske kan hjælpe os videre. Der er en journalist der kontakter os, hun vil gerne skrive et stykke om min eftersøgning, og hun kontakter såmænd posthuset for at høre om der var en chance for at få brevet, men det er der ikke.
Nu er jeg blevet så klog, han var ikke i Port Clinton men i Racine, og jeg har en adresse hvor han har boet.
Vi er ved at planlægge en tur til USA, og her går turen naturligvis til Racine. Vi har kontaktet journalisten som skrev artiklen, hun vil meget gerne hjælpe os, så planen er. At se det sted hvor han har boet, besøge lokalarkivet, der må være et eller andet og passer det med at han blev slået ned, må der være en politisag.
Dernæst vil turen gå til den lokale kirkegård. I USA sletter de ikke gravsteder som vi gør i Danmark, det eneste jeg ikke ved er om de har ukendte gravsteder, for jeg tænker hvem skulle betale for hans begravelse.
Det som jeg ved fra DK, er da hans søn bliver gift i 1921, står der han er søn af afdød Jens Pedersen Søgaard. Da min oldemor dør i 1942, står der i skiftet at han er afgået ved døden i USA for ca. 40 år siden, altså må han være død omkring 1902.
Venlig hilsen
Jette Olsen