KB Maribo Nørre Alslev 1681-1796 (ny) opslag 186

Startet af Jens Rasmussen, 09 Feb 2015 - 17:16

Forrige emne - Næste emne

Jens Rasmussen

Hej,

Er der nogen, der kan hjælpe med tydning af teksten i højre spalte, nr. 2 under "Anno 1775"?

Det starter med: Dom: 5 post Epip?? Hans Kiørups barn af o.s.v.

Jeg leder efter min tip-tipoldefars fødsel. Han hed Hans Hansen Kiørup, og ved hans vielse i 1801 står anført, at han da var 26 år gammel. Det ville passe med ovennævnte dåb.

Hilsen
Jens

Peter Grishauge

#1
Dom: 5 post Epiph (5. søndag efter Hellig tre konger) Hans Kiørups barn af Ravens. N: Hans. Niels Kochs
Maren ibid: bar det. Fad: Niels Stigel. Morten Hovmands Hans Christian
Mikel Skrædders hustr: Niels Stigels Christiana, Anna Lassdtr: alle ibid


mvh Peter

Jens Rasmussen

Hej Peter,

Mange tak for tydningen. Jeg tror, at det er den rigtige, jeg har fundet. Har dog noteret et sted, at hans far skulle have heddet Hans Rasmussen Kiørup, men det kan han jo i princippet godt have heddet, selv om der kun står Hans Kiørup.

Mvh
Jens

Kathrine Tobiasen

Hej

En lille indsigelse til tydningen af første linje:
Jeg mener, at personen, hvis kone Maren bære barnet hedder Niels Karl.

Du skal ikke tage dig af, at der kun står Hans Kjørup i kirkebogen. Folk havde i princippet kun et fornavn dengang, og hertil kunne man så føje et eller flere tilnavne. Et -sen navn, hentet fra faderen, kunne knyttes til alle. Men tilnavne kunne bruges i flæng.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Jens Rasmussen

Hej Kathrine,

Tak for din input.

Jeg har svært ved at vurdere, om der står Koch eller Karl, men jeg har i mellemtiden fundet frem til, at Hans fik et par børn mere. Det kan være, at nogle af fadderne går igen, og at kirkebogen er lettere at læse der.

Også tak angående din kommentar omkring efternavnet på Hans.

Mvh
Jens

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Jens

Jeg kan ikke komme på AO pt., men jeg er ret overbevist om, at der hverken står Koch eller Karl.

I mine noter har jeg derimod skrevet, Niels Krøls Maren bar.

PS. Jeg er efterkommer af Hans Hansen "Kjørups" søster, Ane Hansdatter der var gift med Ole Nielsen "Kjørup".

Deres forældre, Hans Rasmussen "Kjørup" og Inger Mortensdatter.

mvh Ingelise Jacobsen

Jens Rasmussen

Hej Ingelise,

Ja, det er muligt, at der står Niels Krøl. Jeg er ikke så god til at tyde det.

Jeg var ikke klar over, at Hans havde en søster, der hed Ane. Hvornår er hun født? Jeg har fundet følgende søskende: Kirsten født i 1763, Rasmus født i 1769, Karen og Maren født i 1772 og Lars født i 1777.

Ved du også, hvor og hvornår Hans Rasmussen Kiørup og Bodil Mortensdatter blev gift?

Mvh
Jens

Jens Rasmussen

Hej Ingelise,

Undskyld, det er naturligvis Inger Mortensdatter og ikke Bodil.

Mvh
Jens

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

#8
Hej Jens

Undskyld jeg vrøvler, Ane Hansdatter (f. 1806) er naturligvis datter af Hans Hansen "kjørup" og ikke hans søster, som jeg skrev.

Hans Rasmussen "Kjørup" og Inger Mortensdatter har jeg gift 1759 i Nr. Alslev.

Tilføjet:
Inger Mortensdatter er datter af Morten Andersen "Kjørup" og Ellen Hansdatter i Ravnse, Nr. Alslev sogn.

Hans Rasmussen er fra Skerne, Gundslev sogn og får tilnavnet Kjørup, da han gifter sig med Inger og overtager hendes faders gård.

Venlig hilsen
Ingelise




Jens Rasmussen

Hej Ingelise,

Tak for dit svar.

Så har jeg lidt at gå videre med i min slægt. Måske kan vi udveksle flere informationer om vores fælles aner?

Mvh
Jens

Jens Rasmussen

Hej Ingelise,

Nu har jeg ledt efter Ane Hansdatters dåb i 1806 i Nørre Alslev, hvor andre af Hans Hansen Kiørups børn blev døbt, men jeg har ikke kunnet finde hende. Kan du hjælpe med en præcis angivelse af, hvor du har fundet hendes dåb?

Mvh
Jens

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Jens

Jeg har skrevet i Brothers Keeper, Ane Hansdatter f. 1806, men har ikke noteret dåb.

Hun er måske snarere f. 1808, hvis man går ud fra hendes alder ved folketællingen 1834 og 1845.

Jeg kan ikke se i mine papirnoter lige nu, på grund af håndværker-rod.

Ane og Ole Nielsen bliver gift i 1830, måske er hendes alder nævnt der.

Hun dør 22 dec. 1872 i Ravnse og bliver begr. 28 dec. i Nr. Alslev.

Deres søn Niels Olsen er min Ane, men det vil jeg vende tilbage til, måske i en privat mail.

PS. Hun kan være døbt i Nr. Vedby.

mvh. Ingelise

Jens Rasmussen

Hej Ingelise,

Jeg har nu fundet vielsen mellem Ane Hansdatter og Ole Nielsen i 1830, samt Anes død i 1872.

Det er den Anne, som jeg har fundet døbt i 1808 i Nr. Alslev. Ved vielsen står hun også som Anne, men ved hendes død står hus som Ane.

Jeg ser frem til at høre mere fra dig.

Mvh
Jens

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Jens

Jeg kom lige i tanke om min samling af lokalhistoriske årsskrifter, hvori der skulle være  oplysning om vores fælles slægt, så hermed en henvisning:

Årsskrift 1988
Lokalhistorisk Arkiv, Nørre Alslev Kommune

"En Bondelægt fra Falster" af Ketty Lykke Jensen

s. 77-79:
Anetavle for Lars Nielsen f. 24 juni 1870 i Oustrup.
Søn af Niels Olsen og Else Kirstine Rasmussen.

Årsskriftet må kunne lånes på biblioteket eller købes på arkivet i Vålse.

mvh.
Ingelise



Jens Rasmussen

Hej Ingelise,

Tak for dit sidste indlæg. Jeg vil forsøge at få fat på årsskriftet for 1988.

Det bliver interessant at se den pågældende anetavle.

Hvis du har yderligere informationer, må du meget gerne fremsende dem - evt. pr. mail.

Hilsen
Jens