Peter Felix, Århus ca. 1790

Startet af Tove Bertelsen, 08 Feb 2015 - 00:00

Forrige emne - Næste emne

Tove Bertelsen

Min tipp tipp tippoldefar het Peter Felix og ble født i Napoli, Italia ca. 1768. Han flyttet senere til Århus (årstall ukjent) og giftet seg med Johanne Cathrine Lundberg i 1791. I kirkebokens vielsesdata står det følgende: "d. 20.de Januari Troeloves Musqvetier af 6te Compagnie i det 1ste Jydske Regiment, Peter Felix til Pigen Johanne Cathrina Lundberg [..Frieseddel..]. Som Forlovere [...]: Jachau, Comd. Serg., Carrotti"

Peter fikk borgerskap i Århus 8. oktober 1798 (se fil). Peter og Johanne Cathrine fikk så vidt jeg har funnet ut fire barn: Maria Paulina (1794), Joseph Ludvig (1799), Else Elisabeth (1803) og Lorentz August (1806). Peter drev galanterihandel i Århus og døde der 22. august 1840.

Jeg håper å finne mer informasjon om Peter Felix, slik at jeg kan følge sporene hans tilbake til Napoli. F.eks. hvilket årstall han kom til Danmark/Århus, hvordan/hvorfor han kom til Danmark, navn på foreldre etc.

Jeg er har liten erfaring med slektsforskning, og jeg er takknemlig for tips om hvilke kilder jeg bør lete i for å finne mer informasjon. Er selvsagt også interessert i alle andre opplysninger om personer i Felix-slekten i Århus.

Mvh
Tove Bertelsen

[vedhæfting slettet af admin]

Elizabeth Høilund Buffet

Hi Tove

Jeg har lidt til dig om Joseph Ludvig Felix.
Han blev gift med Jensine Hasle . Hun blev døbt i Aarhus Domkirke d 16 may 1798 og var søster til en af mine aner -
De blev gift den 11 November 1823 - også i Domkirken - Joseph Ludvig stod angivet som Dragon.

Fra Folketællingerne
Kilde: FT-1834 Amt: Aarhus Herred: Hasle Sogn: Aarhus Købstad Stednavn: Middelgade, Nr 86
Navn: Jensine Felix Køn: K Alder: 35 Civilstand: Gift
Erhverv: Logerende, gift med en bortløben Skoemagersvend - det må være Jens Ludvig.

I FT 1840 står Jensine opført som Enke.

ikke meget - men håber du kan bruge det

Hilsen fra Elizabeth i Vermont (USA)

Knud Erik Balle

Hej Tove

Peter Felix, død 22. august 1840, 90 1/2 år.
Forhenværende galanterihandler, død hos smed Bang i Middelgade.
(AO: Aarhus, Hasle, Aarhus Domsogn (Ny udgave), opslag 282, nr. 32)

Smed Bang er smedemester Rasmus Bang, Middelgade 140.
Nedenstående Peter Filen må være Peter Felix, selv om alderen ikke passer med begravelsen.

Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, MIDDELGADE - WESTRE SIDE, AARHUS KØBSTAD, 140, FT-1840, A4182
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
RASMUS BANG   44   gift      SMEDEMESTER   
ELSE ELISABETH FELLIN   37   gift      HANS KONE   
PETER FILEN   87   enke      HUUSFADERENS SWIGERFADER   
NIELS PETERSEN   26   ugift      SMEDESVEND   
RASMUS HOLM   20   ugift      SMEDELÆRLING   
MAREN JENSDATTER   20   ugift      TJENESTEPIGE

Ses også her:

Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Middelgade, Nr 140, , 208, FT-1834, B3334
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Rasmus Bang   33   Gift      Smedemester   
Else Elisabet Felix   31   Gift      hans Kone   
Pouline Maria Petersen   10   Ugift      Pleiedatter   
Peter Felix   82   Enkemand      Galanterihandler   
Jens Bang   23   Ugift      Smedesvend   
Kirstine Arver   18   Ugift      Tjenestepige   
Christen Jørgensen   19   Ugift      Smedelærling   
Carl Poulsen   13   Ugift      Smedelærling

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Gitte Johansen

#3
Min kjære Broder, Lorenz Aug. Felix, 80 Aar gammel, er indgaaet til sin Frelser efter længere Tids Svaghed og et kort Sygeleie. Dette meddeles fravær. Slægt og Venner af hans efterlevende Søster. Aarhuus, d. 10. August 1885 Elisabeth Gerstrøm født Felix



+
http://www.sejrssedler.dk/search_listing?local_tag=P.+Felix

http://www.sejrssedler.dk/search_listing?people=102506
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inge Nissen

#4
Hej

Søg efter Felix på denne hjemmeside - med forskellige annoncer m.v. fra Aarhus Stiftstidende:

www.sejrssedler.dk

Søg på Felix, så dukker der endnu flere op end dem Gitte har fundet

www.sejrssedler.dk/search_listing?start_date=1840-08-28&people=100949
Datter og svigersøns annonce om Peter Felix' død

Smedemester Rasmus Bang og Pigen Else Elisabeth Felix blev viet i Århus Domkirke i juni 1827.
www.sejrssedler.dk/search_listing?start_date=1827-06-01&local_tag=Rasmus+Bang

Men ingen oplysninger om, hvorfor og hvornår Peter Felix kommer til Danmark

Hilsen Inge

Lise Gorgone

Hej,

Peter Felix er født i Napoli i egnen Campania, Italien, og navnet Peter eksisterer ikke. Han må have været døbt Pietro iflg. helgenlisten. Felix er ikke et almindeligt italiensk efternavn. Du kan søge gratis
på Italian Familysearch eller den italienske on-line Registro Civile, Napoli, hvor alt bliver skrevet ned. Også hvornår han  er født, hvornår han har forladt Italien. God fornøjelse.

Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Lise Gorgone

Hvis man slå op på de italienske hjemmesider med:Cognome italiane, og skriver efternavnet Felix, er der et par stykker, men de lever i Norditalien. Ingen syd for Rom. Det gør det meget spændende.
Hilsen
Lise 


 



   





Tove Bertelsen

Tusen takk for alle tips dere har gitt meg i denne saken! Jeg gleder meg til å grave videre i Peter (Pietro) Felix' liv :)

Hilsen
Tove