Min tipoldefar Jes Petersen død. Hvornår ???????

Startet af Bjarne Andersen, 07 Feb 2015 - 17:53

Forrige emne - Næste emne

Bjarne Andersen

Jeg leder efter min tipoldefar død og har fundet min tipoldemor og en del af hans børn i sognene Holbøl og Rinkenæs
Min tipoldemor Gunder Maria Paulsen, finder jeg i 1909 i Rinkenæs sogn opslag 247 død og året før fandt jeg en Jes Petersen som ham her

1880-1926 Rinkenæs, Lundtoft, Åbenrå Opslag 246 nr. 26 Døde
Død den 22.oktober 1908 begr. 28. oktober 1908
Schiffer Jes Petersen  zu Alnor
gestorben bei Lindham (Schweden)

Der står desværre ikke hvornår han er født, eller hvor gammel han blev. Derfor er jeg ikke sikker på om det er ham jeg har fundet.
Jeg har så haft fat i DIS Sverige, som ikke fandt noget i Lindham, men en mente at han var omkommet da han var ude at sejle og derfor ikke er opført i Sverige.
Er der andre muligheder for mig at være sikker på at jeg har den rigtige ???
Venlig hilsen

Bjarne Andersen

Lise Gorgone

Hej,
Der står også kun gestorben bei Lindhamn. Bei beyder ved. Så når Sverige skriver, at han ikke findes der, så er dit eneste håb, at familie til ham, ser din søgning.

Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Anne Mortensen

Hej

Hvis ægtemanden er død  før Gunder skulle der så ikke stå Ehefrau som ved andre kvinder ?
Jeg kan ikke helt se hvad der står før hendes fornavn -  ALunna ?
Hun er 89 år ved sin død.
Har du ikke en alder på ægtemanden ved deres vielse ?
Eller på en FT hvor du kan se om han er nogenlunde på alder med hende ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Et par forslag.


Han er vel for ung til Gunder ?


Aabenraa, Lundtoft, Rinkenæs, Volsballe By, Et Hus, 24 (34), FT-1860, D7353
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:

Christian Petersen    23    Gift    Husfader. Daglejer       Rinkenæs Sogn, Aabenraa Amt
Helene Marie Frøberg    23    Gift    Hans Kone       Soderup
Jes Petersen    2    Ugift    Deres Barn       Rinkenæs Sogn, Aabenraa Amt
Anne Marie Petersen    1    Ugift    Deres Barn       Rinkenæs Sogn, Aabenraa Amt
----------------------------------------

Han kunne passe bedre ?

Navn: Jes Petersen   Køn: M   Alder: 25   Civilstand: UgiftFødested: Rinkenæs Sogn, Aabenraa Amt

Kilde: FT-1860   Amt: Aabenraa   Herred: Lundtoft   Sogn: Rinkenæs   Stednavn: Rinkenæs
Matr.nr/adresse: Et Hus !!   Husstands-/familienr: 171 - F2 (5)   Indtastningsnr: D7353   Løbenr.: 1146
Kommentarer: Fraværende til søs fra Hamborg

Aabenraa, Lundtoft, Rinkenæs, Rinkenæs, Et Hus !!, 171 - F2 (5), FT-1860, D7353
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Frederik Frederiksen    50    Gift    Gartner       Rinkenæs Sogn, Aabenraa Amt
Mette Cathrine. f. Michelsen    48    Gift    Hans Kone. Jordemoder       Rinkenæs Sogn, Aabenraa Amt
Peter Jessen Petersen    28    Ugift    Deres Søn       Rinkenæs Sogn, Aabenraa Amt
Jes Petersen    25    Ugift    Deres Søn       Rinkenæs Sogn, Aabenraa Amt
-------------------------------
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Bjarne Andersen

Hej

Det er desværre ikke ham, idet min Jes Petersen er født den 2 maj 1817 i Ullerup. Han bliver så gift med Gunder Maria Paulsen den 19.juni 1846 i Hellevad sogn, Åbenrå Amt. De får så 2 bårn i Åbenrå og flytter så til Ullerup hvor de igen får 2 børn. De fleste af børnene finder jeg så blive gift i Holbøl sogn. Hans kone død så i nabosognet hvor også den ene søn bor. Ved hendes død står:

Død den 16.feb 1909 begr den 18.feb
Alumne (som betyder fribolig) Gunder Maria Petersen geb. Paulsen, Rinkenæs 89 jahre

Der står desværre ikke om hun er enke eller noget  :(
Venlig hilsen

Bjarne Andersen

Bodil Madsen

Jo, hun var enke ved sin død. Det kan man se i " Rinkenæs Personregisterfører", døde biregister, opslag 44. Desværre nævnes hendes afdøde mand ikke.

Hendes mands død skal findes ( hvis det er i Sønderjylland) i personregisterbogen for det sogn hvor han døde, ikke i det sogn hvor han blev begravet. Er han død til søs og ikke fundet, bliver det nok vanskeligt.

Rinkenæs Personregisterfører skal du finde på Daisy.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Bjarne Andersen

Super Bodil
Så ved jeg da at han døde før hende, men desværre ikke hvornår. Jeg vil prøve at gå Rinkenæs Personregisterfører igennem. Håber jeg finder ham her

Endnu en gang tusind tak
Venlig hilsen

Bjarne Andersen

Jytte Rauh


Har du prøvet at kigge i skiftet efter hhv. Jes Petersen og Gunder Maria Paulsen?

mvh
Jytte Rauh

Bjarne Andersen

Hej Jytte

Øh nej, det har jeg ikke og hvor finder jeg dem ?? Troede også at jeg kunne finde Personregisterfører på nettet, men kan se at jeg skal på Arkivet :(
Venlig hilsen

Bjarne Andersen

Bodil Madsen

Hej Bjarne
Nej, det skal du ikke. Du skal søge www.sa.dk/daisy  Når du kommer ind på hjemmesiden skriver du i:
Arkivskaber: Rinkenæs Personregisterfører, klik derefter på "vis arkivserier", og derefter klik på øverste linie med Døde, biregister, så kommer du til siden, hvor der står
Læs scannet udgave af arkivserien her

Så skulle du være der.
Hvis ikke, så send mail direkte til mig. Jeg kan desværre ikke sende direkte til dig via Slægt og Data. Min Windows 8,1 vil ikke det.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Bjarne Andersen

Hej Bodil
Hold da op :-) Den side var jeg inde på, men har ikke klikket på scannet udgave. Det er bare super. Nu vil jeg gå i gang med at se om jeg kan finde min kære tiptipoldefar :-)
Tusind tak
Venlig hilsen

Bjarne Andersen

Bjarne Andersen

Hej igen Bodil

Lige et lille tillægspørgsmål :-)
Jeg har nu ledt efter Jes Petersen i Rinkenæs Personregisterfører fra 1892 og frem til hans kones død 1909.
Så vidt så godt. Skal have kigget i Holbøl også, idet de også boede her, MEN hvorfor er den Jes Petersen som jeg finder død i kirkebogen i
1880-1926 Rinkenæs, Lundtoft, Åbenrå Opslag 246 nr. 26 Døde
Død den 22.oktober 1908 begr. 28. oktober 1908
Schiffer Jes Petersen  zu Alnor
gestorben bei Lindham (Schweden)
Ikke i Rinkenæs Personregisterfører ?? Er der nogen forklaring på dette
Venlig hilsen

Bjarne Andersen

Bodil Madsen

Hej Bjarne

Han er ikke død i Rinkenæs, men som du har fundet død ved Linham i Sverige. Se mit forrige indlæg.
Hvis din oldefar f. eks. var død på Sygehuset i Aabenraa, så skal du finde ham i Personregisterbogen for Aabenraa.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen