Kirsten Nielsdatter

Startet af Jane Valkær, 31 Jan 2015 - 01:09

Forrige emne - Næste emne

Jane Valkær

Hej
Det drejer sig om dåb af Kirsten Nielsdatter fra Ikast sogn.

Hun gifter sig med Thøger Larsen (Juulsgaard) i 1754:
KB Ringkøbing amt, Gjellerup sogn 24. maj 1754 - opslag 194 gl. v. nederst.

Hun gifter sig derefter med Niels Christensen (Juulsgaard) i 1758:
KB Ringkøbing amt, Ikast sogn 29. dec. 1758 - opslag 91 ny h. nederst

Samtlige personer i husstanden:
Ringkøbing, Hammerum, Gjellerup, Giellerup Bye, , 40, FT-1787, B7391
Niels Chr. Juulsgaard 54 Gift husbonde Bonde og gaardbeboer 
Kiersten Nielsdatter 60 Gift hans kone   
Inger Jørgensdatter 23  hendes datter   
Kirsten Gregersdatter 21  tjeneste pige

Denne slægtstavle - http://eop.dk/767.htm - har indskrevet hendes dåb til at være 2. maj 1717 i Ikast, men jeg kan ikke finde den i KB.

Og denne slægtstavle - http://www.erhardt.dk/Slaegter/Bente/Elna/win-fam06_jen-jen/per00088.htm#0 - har hendes dåb indskrevet til at være 14. nov. 1717 i Ikast. Den kan jeg heller ikke finde.

Kigget 1715-1720 - ikke fundet.

Hvor en dåben indskrevet?

På forhånd tak.
Jane

Torben Bundgaard

Hej Jane
Der ser ud til at være nogle uoverensstemmelser mellem de to optegnelser imellem og med folketællingen fra 1787.
Folketællingen nævner Inger som Jørgensdatter og hendes datter, men kirkebogen nævner Inger som datter af Niels Hiuelsgaard.

Ifølge FT1787 er Kiersten 60 år og burde derfor være født ca. 1727, men begge dine links nævner 1717 som fødselsår.

Jeg har set på børns fødsler:
Lene Cathrine Thøgersdatter: Døbt 20 maj 1755 Ikast (ny o.74)
Karen Thøgersdatter: Døbt 4 juli 1757 Ikast (ny o.76)
Inger Nielsdatter: Døbt 5 Febr 1764 Ikast (ny o.86)

I dit første link nævnes om Kierstens dåb:
Dåb, 2 Maj 1717, Ikast. Faddere var Peder Jensen i Gjellerup, Jens Andersen sst. Christen Andersens hustru i Gjellerup, Peder Nielsens hustru i Frølund, Peder Madsens datter sst. Peder Jensens hustru i Gjellerup bar barnet.

Det kan jeg heller ikke finde, men da gudmoder og 2 faddere er fra Gjellerup, har jeg set i kirkebogen derfra (1683-1721 Gjellerup, Hammerum, Ringkøbing, ny o.196), jeg læser det som:
(1717)
Første og tiende Søndag efter trefol.. (trinitatis)
Da blef Niels Christensens barn i Frøl...
Døbt og kaldet Kirstine faddere var ...
......
Det ser ud som om det nederste af alle sider i kirkebogen er rådnet bort.

Hvis Kiersten fra Gjellup er den rigtige, ville jeg gerne vide, hvor dit link har fadderne fra!
Måske findes der et andet eksemplar af kirkebogen (se opslag 2)

Mvh. Torben Bundgaard

Jane Valkær

Hej Torben

Og tak for hjælpen, men desværre ingen sikre oplysninger.
Derimod har jeg fundet en dåb i 1729 i Ikast sogn:
KB Ringkøbing amt, Ikast sogn 1709-1816 opslag 35, v. 6. nov. 1729

Måske er det den rigtige - og at de andre slægtsforskere havde regnet forkert mht. fødeår i forhold til FT 1787.

Mvh
Jane

PS kan du tyde faderens efternavn? ...Holtz
Ja, faktisk hele dåben?

Torben Bundgaard

Jeg læser:
d. 6 Novembr. døbt Niels Fourholts barn kal-
det Ped Marte ..eegaard Kirsten, Faddere
Jørgen Die..gaard og Hustrue, og Mette Drantum

'Ped' går igen i kirkebogen, og ser for mig ud til at betegne gudmoderen, jeg har set 'Port' i ordforklaringer.

Det ser ud som om præsten har brugt stedbetegnelser i stedet for 'rigtige' efternavne:
Fourholt = Faurholt ?, Drantum og nogle gårdnavne.

Hvor meget er du sikker på om Kirsten?
Er det den rigtige Kirsten fra folketællingen fra 1787, den du nævner?
Dit link nummer 2 hævder at Kirsten døde i 1772, og det passer jo ikke med FT1787.

Hvor meget stoler du på fra dine to links? Stoler du kun på de 2 ægteskaber og de 3(4) nævnte børn?
(Jørgen Thøgersen døde som helt lille.)

Hvilket af ægteskaberne og børnene er centrale i din søgning? Det vil være rart at vide for at kunne indsnævre søgningen.

Mvh. Torben Bundgaard

Jane Valkær

#4
Hej
Det er den rigtige Kirsten i FT 1787.

Samtlige personer i husstanden:
Ringkøbing, Hammerum, Gjellerup, Giellerup Bye, , 40, FT-1787, B7391
Niels Chr. Juulsgaard 54 Gift husbonde Bonde og gaardbeboer  
Kiersten Nielsdatter 60 Gift hans kone  
Inger Jørgensdatter 23  hendes datter - i den originale på AO står der Thøgersdatter   
Kirsten Gregersdatter 21  tjeneste pige

Hun og hendes første mand Thøger Larsen Juulsgaard/Hiulsgaard fik datteren Karen. Det er hende, som er anen i slægtstavlen.

Se denne tråd om datteren Karen Thøgersdatter:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,89784.msg474653.html#msg474653

Datteren Karen blev døbt i Ikast d. 2. juli 1757: - som du har fundet  :D
KB Ringkøbing amt, Ikast sogn 1709-1816 - 1757 gl. opslag 75 / ny opslag 76. h. nederst - faren er indskrevet som Thøger Hiulsgaard.
Skriften ret utydelig, men lige netop læsebar.

Ang. link nr. 2, så har jeg forkastet begravelsen 1772 i Ikast, netop pga. FT 1787 Gjellerup.

Du skal have mange tak for din hjælp  :)

Jane

Jane Valkær

#5
Hej igen
Nu har jeg en ekstra gang på diverse data.
Da Kirsten Nielsdatter blev gift med Thøger Larsen (Juulsgaard/Hiulsgaard) i 1754 i Gjellerup (opslag 194 gl.), står der at Thøger er fra Ikast sogn og Kiersten fra Frøelund/Frølund. Frølund ligger i Gjellerup sogn, så jeg kiggede lige efter en evt. dåb omk. 1727.

Fandt denne dåb:
KB Ringkøbing amt, Gjellerup sogn 1722-1762 ny opslag 32 v. øverst:
1727
Anden Julle Daeg da
blef Niels Christensøns barn
i Frølund døbt og kaldet Kirsten
fadderne var Niels Andersøn i
Frølund, Grø.... Bi....
Niels Andersøns Hustrue i
Frølund, Peder Jensøns Datter
i Hammerum, Søren Frølund
tieneste pige, Grø.... Bi....
hans søster bar barnet


Se denne dåb har jeg meget mere fidus til. Nu skal der bare krydstjekkes med diverse faddere ved diverse dåb  :-\

Det ser ud til at være samme mand Niels Christensen fra Frølund som er faren begge gange - både 1717 og 1727. Ville se om den ældste datter Kirsten døde, men desværre mangler der begravelser efter 1700 og frem til 1725.

Mvh
Jane

Torben Bundgaard

Den dåb du har fundet ser lovende ud.  :)

Bare en lille ting.
Ved Lene Cathrines dåb (Ikast, ny o.74), står der så vidt jeg kan se under faddere:
Thøger Hiulsgaards Kones Søster
Ved Karens dåb (Ikast, ny o.76) står der lige under '2 July døbt':
Konens Søster
Jeg vedhæfter en kopi af disse 2 dåbsbegivenheder.

Kirsten må, hvis min læsning er rigtig, have i hvert fald en søster.
Efter kirkebogen må det være klart, hvem søsteren er. Min noget dristige konklusion er derfor:
Kirsten har kun én søster eller i hvert fald kun én søster i Ikast.
Hvis denne søster kan findes, kan det måske kaste lys over Kirstens herkomst?

Da jeg læste folketællingen tidligere, syntes jeg også, at Inger var nævnt snarere som Thøgersdatter end som Jørgensdatter. Ved folketællingen må opfattelsen hos 'skriveren' fejlagtigt have været, at Inger var Thøgers datter og ikke Niels Christensens datter.

[vedhæfting slettet af admin]
Mvh. Torben Bundgaard

Jane Valkær

#7
Hej
Jeg har også bemærket, at konens søster (Kirsten Nielsdatters søster) bar barnet alle tre gange (Lene, Karen og Inger).

Kigget i KB Gjellerup og fundet to søstre: Magrete (1722 opslag 6 ny) og Kirsten (1725 opslag 16 ny, begravet 1726 uden navn opslag 236 ny).

Mellem første Kirsten i 1717 og Magrete i 1722 er der ingen indskrevet dåb af Niels Christensens børn. Tror faktisk, at Niels mistede sin kone, som han var gift med i 1717 og fik ny kone før 1722. Det kan forklare pausen på 5 år.
Men der er ikke mulighed for at finde nogen begravelse i det tidsrum, da der jo ikke er indskrevet nogle i KB Gjellerup sogn 1700-1725. Og jeg har ikke fundet nogen vielse med Niels Christensen Frølund i den periode i KB Gjellerup sogn.

Nu vil jeg kigge efter Niels Christensens begravelse. Jeg er nemlig stød ind i en dåb, hvor der er to Niels Christensen af Frølund med som faddere. Se KB Gjellerup 1722-1762 ny opslag 16 - lige over dåben af Kirsten fra 1725.

Mvh
Jane

PS fandt en til begravelse af et barn af Niels Christensen af Frølund - 1730 opslag 243 h. Desværre uden navn.
Så nu er jeg på herrens mark  :(

Tre børn og to døde - hvem overlevede?
Og hvad med den søster, som bar børnene?

Et lille håb - måske er det børn, som ikke nåede at blive døbt.

Så er det vist nok for i dag!!!

Jane Valkær

Hej
Jeg har fundet dette skifte efter Karen Thøgersdatters første mand Christen Knudsen:

1158 Christen Knudsen i Sunds. 1.6.1791, fol.631, protokol 1790-1798, III, fol.35.
E: Karen Thøgersdatter. LV: Christen Nielsen i Frølund i Gjellerup sogn. B: Thøger 9, Knud 7, Niels 2. FM: farbror Mikkel Knudsen i Vrå i Gjellerup sogn

Her kunne der faktisk være tale om en morbror til Karen Thøgersdatter.
Altså må Kirsten Nielsdatter have haft flere søskende.

Mvh
Jane

Jane Valkær

Hej
Til orientering så er det nu sikkert, at Kirsten Nielsdatter er datter af Niels Christensen af Frølund.
I KB Gjellerup sogn 1722-1762 optræder Niels Christensen af Frølund som fadder til diverse dåb både hos Jens Nielsen af Frølund (opslag f.eks 162, 176) og Christen Nielsen af Frølund (opslag f.eks 158, 167, 182). Her optræder Kirsten benævnt som Niels Christensen af Frølunds datter (uden navn). Da Kirsten blev gift med Thøger Larsen Juulsgaard optræder hun som hans kone (opslag 193) og senere er det Thøger, som er fadder (opslag 198).

Kirsten Nielsdatter havde altså to brødre - Jens og Christen. Og Christen ses jo også nævnt i Thøger Larsen Juulsgaards skifte.

Ved Jens Nielsen af Frølunds datter Karens dåb i 1751 (opslag 176) er Niels Christensen af Frølund kun nævnt som værende far til den datter, som bar barnet. Tror at han enten er blevet for gammel eller er død.

Ved Christen Nielsen af Frølunds datter Kistens dåb i 1752 (opslag 182/183) er der nævnt både Niels Nørgaard og Niels Christensens datter af Frølund - altså som to forskellige Niels'er. Dette afskriver Niels Christensen Nørgaard som far til Kirsten Nielsdatter, hvilket eller er indskrevet i én af de to slægtstavler, som jeg har henvist til.
Men der blev i familien døbt en Troels (Christens søn opslag 167) og en Karen (Jens' datter opslag 176), hvilket indikerer, at mor til Kirsten måske var Karen Troelsdatter.

Mvh
Jane