Kan man finde noget om Michel Pedersen i Bjerre herred?

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 31 Jan 2015 - 10:56

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Vejle-Bjerre-Rårup

Michel Pedersen døde 26.10.1759 i Gram - 83 år - hans kone: Kirsten Sørensdater, som jeg ikke har data på
Han var vist fæster under Møgelkær gods/Ravnholt herregård

Rårup kirkebog beg. 1750, men skulle det være muligt at finde hans kone i et skifte før 1750?
og
i et skifte efter Michel Pedersen 1759, hvor han opholdt sig ved sin død?

Venlig hilsen
Karl-Peter

PS: har selv ledt, men forgæves, men har tillid til jer på DIS


Verner Nielsen

Hej Karl Peter

Har du set Erik Brejl
http://www.brejl.dk/bjerre.html
Boller og Møgelkær godser
nr, 81  127  194 199 og 338

m.v.h.
Verner Nielsen

Karl-Peter Dammeyer

Hej Verner!

Tak for dit link, jo, jeg havde noget af det, og har nu fået fordelt navnene på de rette steder, men det har ikke bragt mig et skridt nærmere, hvem Mikkel Pedersens kone var - har på et tidspunkt noteret hun hed Kirsten Sørensdatter, men ved at se skifterne igennem for Boller og Møgelkør, dukker hun ikke op
og hvorfor har man ikke ved Mikkel Pedersens død noteret, at han var enke efter: og navnet? - som andre steder?

Konen er død mellem 1713 og 1750 - efter 1750 og næsten til århundredets slutning, er jeg ikke faldet over en evt. nr. to kone, så er der overhovet noget håb om at kunne finde hende?

Mvh.
Karl-Peter

Verner Nielsen

Hej igen Karl-Peter
Den 13, maj 2013 kl.1039 fik du her på siden svar fra Lotte Blond
Erik Brejl. skifte købstad Horsens nr. 1123
Mads Sørensen Krag , blandt hans søskende der på det tidspunkt alle er døde
er Kirsten Sørensdatter der var gift med Mikkel Pedersen.
Der er også navnene på hendes 4 børn Ingeborg,Maren,Anne og Karen.
Jeg har søgt samme sted på efternavnet Krag, der er flere blandt andet
Søren Jensen Krag der er købmand i Horsens, men jeg kan ikke påvise
en direkte sammenhæng. skifte nr. 928, 930 og 932 m.m. søg med crtl+f

m.v.h.
Verner Nielsen

Egon Hansen

Hvis Michel Pedersen var aftægtsmand, (altså havde afstået sit fæste) er det ikke længere  godset der er skifteforvalter. Ved du om nogen af hans børn overtog gården?
Er der jordebøger eller fæsteprotokoller fra de pågældende godser?
Før Lak og RA blev rodet sammen stod der film fra alle nørrejyske godser på filmlæsesalen, men nu skal de bestilles gennem Daysy, men de kan bestilles til alle læsesalene hvis du har et nærmere end København
Mvh Egon

Karl-Peter Dammeyer

Så er jeg tilbage!

Ventetiden skyldes, at apparatet her valgte at strejke helt og aldeles, men nu har der været en fagmand indblandet, så nu kører det igen, så tak for jeres svar, så jeg nu roligt kan notere mig Kirsten Sørensdatter - og nej, jeg ved ikke om et af hans børn overtog gården, hvad jeg selv havde spekuleret på, men det er så det!!

Mvh.
Karl-Peter