Tysk: Outzen og Kämpfmann vielse og død

Startet af Peter Paluszewski, 03 Feb 2015 - 17:23

Forrige emne - Næste emne

Peter Paluszewski

Hej,

Jeg prøver at stykke sammen hvad der er sket i ægteskabet mellem Jacob Outzen og Regina Charlotte Kämpfmann. Dertil har jeg brug for lidt tydning i to kilder:


Peter Hansen og Regina Charlotte Kämpfmann bliver gift i Løgumkloster 10 sept. 1819:
http://www.danishfamilysearch.dk/sogn1815/churchbook/source138887/opslag15205310

Kan man deraf læse hvad udfaldet af hendes tidligere ægteskab med Jacob Outzen har været? Er de skilt, er han død etc.?

Regina Charlotte Kämpfmann dør 6 juli 1827 i Løgumkloster:
http://www.danishfamilysearch.dk/sogn1815/churchbook/source138888/opslag15205886

Der står ligeledes noget om hendes første mand, Jacob Outzen, købmand i Ribe.
Hvad er hans far, Nicolai Outzens, beskæftigelse, og hvad står der bagefter?

Børnene kan jeg læse mig til og deres fødsler har jeg fundet.

Mvh Peter Paluszewski

Inger Buchard

Peter Hansen og Regina Charlotte Kämpfmann bliver gift i Løgumkloster 10 sept. 1819: Hun er skilt fra en Outzen


Regina Charlotte Kämpfmann dør 6 juli 1827 i Løgumkloster:

Hun var gift to gange:
1.   med Jacob Outzen, Købmand i Ribe
ægtefødt søn af derværende birkefoged Nicolai Outzen
fra hvem hun er skilt coram consistorio. I dette ægteskab havde hun
to børn, som begge lever, nemlig
Just Wilhelm og Nicolai Christian Outzen

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Peter Paluszewski

Mange tak Inger,

Du skulle vel ikke vide hvad "coram consistorio" betyder.

Var det almindeligt i de tysktalende egne af erstatte Niels med Nicolai?

Min ane Jacob Outzen, søn af birkedommer Niels Outzen er i Ribe 1801, og bliver gift i Ringkøbing 1823. Det tyder nu på at han har været gift og skilt med Regina Charlotte Kämpfmann. Deres vielse er 1810 i Ribe, og en af vidnerne har samme underskrift som Niels Outzen.

Hvis Regina have været enke ville jeg skulle finde en anden forklaring, men nu er det eneste problem at Jacob's far nævnes som Nicolai (og hans søn hedder Nicolai).

Mvh Peter

Inger Toudal

#3
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Buchard

Nicolai er den latiniserede version af Niels

Coram consistorio må betyde noget i retning af 'i nærværelse af rådet', hvor rådet må være det organ, der bevilliger skilsmissen - se Inger Toudals henvisning

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Peter Paluszewski

Takker,

Synderjylland byder ofte på overraskelser - consistorium havde jeg nok aldrig selv fundet ud af.
Der er søreme i Daisy et "Apenrade und Lügumklostersche Consistorium" - så nu har jeg et nyt punkt til næste arkivbesøg.

Til historien om Niels/Nicolai hører en gammel diskussion, hvorvidt hans farfar er en Niels eller en Nicolai. Hvis begge navne bliver brugt om den samme, så er det ikke til at vide hvem han er opkaldt efter.

Mvh Peter

Christian Konstmann Autzen

Niels Outzen er vel søn af Jens Nielsen Outzen, som var birkedommer i Lustrup birk.

Jeg har så dette stående - oplysninger fra forskellige personer, og se ikke mindst oplysningen fra Svend Jacobsen, Frederiksberg.

Hilsen
Christian

...................

Han er gift først 26.9 1754 i Gram med Cathrine Elisabeth Falch, som han fraskilte i 1764 (se artiklen: Birkedommerens livlige Elisabeth - en celeber skilsmissesag fra 1764 (af Søren Mulvad)).
Ribe Bispearkiv


Kongelige bevillinger ægteskabsdispensationer

samt eftergivelse af lejermålsbøder m. v.  1681 - 1810 

Kilde:

Landsarkivet i Viborg: C4 - 156- 158

I alt 3 pakker - der alle findes i Viborg.


75
Catharina Elisabeth Falch fra Seem sogn, efter hendes herom allerunderdanigst giorte ansøgning og begiering, haver vi bevilget og tilladet, at hun for Kirkens disciplin, som hun, formedelst begået utroskab udi hendes ægteskab vorfor over hende ved tamper retten i vor købstad Ribe skal være gået dom til skilsmisse med hendes ægtefælle, birkedommer Jens Outzen, efter loven ellers burdte udstå, måe være frie og forskånet. 21 septembris 1764. Til Ribe Hospital 1 rdr.

............

Re: Birkedommer Jens Nielsen Outzen, Seem, Ribe
Indsendt af: Svend Jacobsen (IP Logget)
Dato: 02/06-09 23:46

Hej Lars Peter.

Anne Beyer Outzens slægt kan føres meget langt tilbage. Hun stammer bl.a. fra herredsfoged Troels Winther på Astrupgård i Brøns Sogn, der levede fra omkring 1425 til omkring 1503. Jeg kan henvise dig til bogen "10 generationer med rod i marsken" af Svend Jacobsen og Hans-Ole Mørk, samt til 2 artikler i Personalhistorisk Tidsskrift 2007:1 og 2008:1, hvor jeg har skrevet om Troels Winther og hans kolossale slægt.

Oplysningen på FS om Jens Outzen er forkert, men det kan jeg komme nærmere ind på en anden gang.

Med venlig hilsen
Svend Jacobsen, Frederiksberg.

Re: Birkedommer Jens Nielsen Outzen, Seem, Ribe
Indsendt af: Svend Jacobsen (IP Logget)
Dato: 14/06-09 11:11

Hej Peter.

Når jeg skriver, at FS's oplysning om Jens Nielsen Outzen er forkert, er det ikke, fordi jeg iøvrigt ved, hvem han er søn af, men for det første er ham fra Amrum en Jens Nicolaisen, og for det andet er han født 1739, og "vores" Jens Outzen bliver allerede gift 1. gang i 1754.

Birkedommeren er heller ikke fra Emmerlev Sogn, som nogen har formodet, hvor der godt nok er en Niels Christensen Outzen, der får nogle børn i 1720'erne og 30'erne, men ingen Jens. I skiftet efter denne Niels Outzens mor i 1752, hvor han selv er død, er der ingen Jens nævnt blandt hans efterladte børn.

Det skal bemærkes, at navnet Outzen var ret almindeligt i Sønderjylland, afledt af drengenavnet Oue/Owe/Ove. Således var der i 1600-tallet både en Niels Owsen i Alslev i Højst Sogn og en Niels Owsen i Ellum i Løgumkloster Sogn, så der er givetvis mange steder, man kan lede efter Jens Outzens far.

Mange venlig hilsener
Svend


 
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Peter Paluszewski

Hej Christian,

Det er faktisk mig, som Svend Jacobsen svarer i den besked :)

Jeg er iøvrigt enig i hvad han skriver (selvom første argument nu er faldet til jorden) - men Nicolai Outzen som far er desværre almindelig udbredt i stamtræerne på nettet.

Jeg er selv overbevist om, at Jens Outzen er fra Fole sogn eller omegn:

Jef Nielsen Outzen bliver degn på Mandø i slut 1770'erne, og får børn i Fole sogn inden da (datter i 1772). Jef skulle være nævnt som bror til Jens Outzen i skiftet efter Jens Outzen (kræver en tur til Viborg for bekræftelse).
Fole Sogns kirkebog starter 1766, så brødrene kan være født der. Jens kone nævnes som fadder i Fole flere gange efter 1766.

Jens bliver gift første gang 1754 i nabosognet Gram med præstekonens datter. På det tidspunkt er han lige blevet birkedommer.
Hans søster, Anna Nielsdatter, dør 15 år gammel i 1758 i Seem.

Der kan dog sagtens være en forbindelse til den anden Outzen slægt, da sønnen Niels' faddere er i familie med dem.

Mvh Peter