Niels Mogensen eller Niels Christensen ca1744-1836 Rinds Herred, Viborg

Startet af Jan Hedegaard Skov, 02 Feb 2015 - 22:10

Forrige emne - Næste emne

Jan Hedegaard Skov

Hej,

Forhistorie;
I min søgen efter aner var jeg i gang med min 4xtip Christen Rasmussen, ca1718-1792 død i Rind, Laastrup.

Jeg ville jo godt finde hans forældre, og blandt hans børns dåb har jeg hans søster Karen Rasmussen.

Inger, 1771;
Samme dag [Dend 14'de April] havde Christen Rasmussen i Rind en Daatter til Daaben, som blev kaldet Inger, baaren af dets Faster Karen Rasmusd'r fra Schindrup Mølle, Test.; Christen Agger, Ole Nielsen, Jens Thomasen Løvels Hustrue og Niels Tydskes Hustrue alle fra Rind.
1753-1813 Laastrup, Rinds, Viborg, side 26, opslag 17.

mens Else, 1775;
d 17'de April Christen Rasmusens Datter i Rind Kaldet Else, Testes vare Niels Mogensens Hustrue i Aallestrup, som bar Barnet, Niels Findsens Datter i Rind Karen, Christen Jepsen, Lille Jens Løvel og Niels Olesens Søn Ole alle af Rind.
1753-1813 Laastrup, Rinds, Viborg, side 31-32, opslag 19-20.

Mellem historie;
Efter lidt undersøgelse finder jeg at den blå person er den samme.

1701-1807 Tostrup, Rinds, Viborg, side105, opslag 106
Festo Michaelis blev Niels Mogensen og Karen trolovet i Skindrup Mølle
...
1773 blev Niels Mogensen og Karen copulerede i Thostrup Kirke  post circumcisio.

og

Viborg, Rinds, Vester Tostrup, Tostrup, , 3, FT 1787, A4413
Niels Mogensen 44 gift husbond bonde og gårdbeboer 
Karen Rasmusdatter 47 gift madmoder   
Christoffer Jensen 50 gift tjenestekarl   
Karen Nielsdatter 12 - ældste datter   
Mette Kirstine 10 - yngste datter   
Rasmus Nielsen 6 - deres søn   
Hans Christoffersen 4 - yngste søn

Nu regnede jeg med, at jeg havde dem. Men jeg finder intet i KB for Østerbølle (Aallestrup). Heller ikke i KB for Tostrup. Kun;
Rasmus, 1780;
d 20 octob inddøbte jeg Niels Mogensens barn kaldet Rasmus.
...
Den 26 post Trinit hafte Niels Mogensen heraf Thostrup sin Søn til daaben kaldet Rasmus, baare af Anna Kirstine SørensDatter af Scindrup Mølle, Anna JacobsDatter fra Uldberg, Niels Hendrichsen, Jens Thomsen, Anders Roum, alle af Thostrup.
1701-1807 Tostrup, Rinds, Viborg,  side 226 opslag 202

Slut Historie;
Jeg undersøger så FT for 1801 og ser til min overraskelse;

Viborg, Rinds, Vester Tostrup, Tostrup Bye, , 5, FT-1801, C1089
Niels Kristensen  60 Gift Huusbonde Bonde og Gaardbeboer 
Karen Rasmusdatter 65 Gift Hans Kone   
Mette Kirstine Nielsdatter 24 Ugift Deres Børn   
Rasmus Nielsen 21 Ugift Deres Børn   
Hans Christian Nielsen 18 Ugift Deres Børn

Og ham havde jeg set i Østerbølle KB
Karen, 1773;
Den 5'te Dec Dom. II'da adv. var til Kirke Niels Christensens Daatter af Aallestrup ved Navn Karen, forhen hiemmedøbt d. 21 Nov. Hun blev baaren af Jørgen Møllers Hustrue af Schinnerup Mølle. Fadderne var Peder Brock og Uldrich Willumsen af Aallestrup, Christen Rasmusen og Hustrue fra Rind. Moderen holdt Kirkegang de 26'de Dec
1773-1841 Østerbølle, Rinds, Viborg, side 2 opslag 3

Mette Kirstine, 1775;
Den 26'de Nov. Dom. 24. p. Trin. var til Kirke Niels Christensens Daatter af Aalestrup kaldet Mette Kirstine, forhen hiemmedøbt af Præsten. Hun blev baaren af Morten Spanggaards Hustrue af Spanggaard. Widnerne vare; Søren Uldberg af Giørup, Christen Rasmusen af Rind, Peder Mortensen og Anne Christensdaatter af Uldbierg. Moderen holdt samme Dag sin Kirkegang.
1773-1841 Østerbølle, Rinds, Viborg, side 3 opslag 4

Rasmus, 1777;
Den 28'de Septbr. Dom. 18 p. Trin. var til Kirke Niels Christensens Søn af Aallestrup kaldet Rasmus, forhen d 31'de August hiemmedøbt af Præsten. Han blev baaren af Mogens Sørensens Hustrue af Rind. Widnerne vare; Christen Rasmusen og Hustrue af Rind, Søren Uldbierg af Giørup, og Peder Brok af Aallestrup. Moderen holdt Kirkegang samme Dag.
1773-1841 Østerbølle, Rinds, Viborg, side 4 opslag 5

Hans Christopher, 1779;
Den 15'de Augusti Dom. 11'te p. Trin. hafde Niels Christensen af Aallestrup og Hustrue Karen Rasmusdaatter en Søn til Kirke kaldet Hans Christopher, forhen d. 1'ste Augusti hiemmedøbt af Præsten. Han blev baaren af Ingeborg Munch ibid. Widnerne vare; Peder Broch, Christen Pedersen og Niels Jensen ibid samt Dal Jenssens Hustrue af Bygum. Moderen holdt Kirkegang Dom. 13 p. Trin.
1773-1841 Østerbølle, Rinds, Viborg, side 5 opslag 6

og endelig
Karen Rasmussens død;
1; den 14'de Februari; 21 s.m.; Karen Rasmusdatter; Huusmand og Sognefoged i Tostrup Niels Christensens Kone; 71; 307 No 1; Død af Alderdom
1813-1841 Tostrup, Rinds, Viborg, side 243, opslag 66
og
Niels Mogensens/Christensens død
5; d 29'de December 1835; 6'te Januv. 1836; Niels Christensen; Aftegtsmand hos sin Søn. Sognefoged og Gaardmd. Rasmus Nielsen i Tostrup.; 91 Aar.; 347-54
1813-1841 Tostrup, Rinds, Viborg, side 254, opslag 72

Mit spørgsmål står nu tilbage. Hed han Niels Mogensen eller Niels Christensen? Og hvad kan årsagen til dette navnerod være?
Og desværre kan jeg heller ikke finde mere på den yngste Rasmus. Han må jo være død inden 1787.
Og hvis der er nogen der har et par ideer til Christen og Karen Rasmussens forældre, så hold jer endelig ikke tilbage.

Glæder mig til at høre jeres mening.

mvh

Jan H. Skov
Med Venlig Hilsen

Jan Hedegaard Skov
Aarhus
Slægt fra Himmerland og Thy