Ane Margrethe Sophie Hansen

Startet af Krista Benner Jensen, 31 Jan 2015 - 17:16

Forrige emne - Næste emne

K. Thidemann

Hej Krista

Du får lige Christian Benner Andersen i Lægdsrullen -
bemærk han findes første gang i Lægdsrullerne 1867.


Tilgangsrullen år 1867 R
Lægd 1 til 331
Lægd 69 Levring sogn opslag 114/493 højre spalte øverst
Far eller Mor Ane Sophie Hansen
Søn Christian Benner Andersen - Levring - 1851 1/6 - 65 tommer høj
Her en del forkortelser du kan læse om på nettet, eller få hjælp til under metode og teknik.
Han får Udpas 1877 på grund af hjertesygdom (måske derfor han døde 42 år gammel)
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16480946#19783,1596874
==================

Lægdsmunner Levring1789-1793 2. jy. dist. Silkeborg a.32
1851-1863 6. u. dist. Viborg a. Lægd 64
1864-1913 5. u. kreds Lægd 69
1914- 4. u. kreds Lægd 538
----------------------------

Som fadder 1851 til Christian Benner Andersen, finder jeg en Jens Vandet, som er nedenstående Jens Pedersen.
Hans kone er født i Visborg sogn (Aalborg amt) det er nabosogn til ASTRUP sogn, der hvor Anders Michael Poulsen er født. Måske har Anders Michael kendt dette par.

Viborg, Lysgaard, Levring, Levring Sogn, Levring Bye - et Huus, 41, FT-1850, B4516
Jens Pedersen 65 Gift  Gaardmand Sjørslev Sogn 
Ane Johanne Jensdatter 65 Gift  Hans Kone Visborg Sogn Aalborg Amt 
Ane Johanne Christensdatter 17 Ugift  Pleiedatter Thorning Sogn 
Ole Pedersen 16 Ugift  Tjenestekarl Do [Thorning Sogn] 
-------------------------
mvh K.Thidemann 9000

Jan B. Hansson

Og når vi er ved hvad der får begge de unge til at foretage rejsen til Vammen over en afstand halvvejs fra Aalborg, så kik lige på hvor arbejdsgiveren Thygesen familien stammer fra:

Viborg, Nørlyng, Vammen, Tustrup bye, Fastruplund, 42, FT-1845, B7531
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Henrik Thygesen   40   Gift      Eier af gaarden   Mariager
Knudsine Theil   27   Gift      Hans kone   Suldrup sogn Aalborg amt
Ane Margrethe Sophie Christiansdatter   25   Ugift      Tjenestefolk   Aarestrup
Ane Cecilie Pedersdatter   22   Ugift      Tjenestefolk   Rødding sogn Viborg amt
Hans Christian Olesen   44   Ugift      Tjenestefolk   Lindum sogn Viborg amt
Peder Christian Andersen   27   Ugift      Tjenestefolk   Borris sogn Viborg amt
Peder Nielsen   22   Ugift      Tjenestefolk   Heri sognet
Anders Andersen   18   Ugift      Tjenestefolk   Heri sognet
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

K. Thidemann

#32
Citat fra: Jan B. Hansson [6871] Dato 02 Feb 2015 - 16:50
Og når vi er ved hvad der får begge de unge til at foretage rejsen til Vammen over en afstand halvvejs fra Aalborg, så kik lige på hvor arbejdsgiveren Thygesen familien stammer fra:

Viborg, Nørlyng, Vammen, Tustrup bye, Fastruplund, 42, FT-1845, B7531
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Henrik Thygesen   40   Gift      Eier af gaarden   Mariager
Knudsine Theil   27   Gift      Hans kone   Suldrup sogn Aalborg amt
Ane Margrethe Sophie Christiansdatter   25   Ugift      Tjenestefolk   Aarestrup
Ane Cecilie Pedersdatter   22   Ugift      Tjenestefolk   Rødding sogn Viborg amt
Hans Christian Olesen   44   Ugift      Tjenestefolk   Lindum sogn Viborg amt
Peder Christian Andersen   27   Ugift      Tjenestefolk   Borris sogn Viborg amt
Peder Nielsen   22   Ugift      Tjenestefolk   Heri sognet
Anders Andersen   18   Ugift      Tjenestefolk   Heri sognet


Ja, Ane Margrethe Sophie Christensdatter har måske kendt konen, da deres fødesogne er nabosogne.

Hendes far er Søren Theil, søn af birkedommer Knud Theil i Årestrup sogn..
mvh K.Thidemann 9000

Jan B. Hansson

#33
Ja og Anders Michael Poulsen rejste i 1850 fra Skjørping til Vammen for at arbejde samme sted. Han nåede ikke at komme med i FT-1850 hos Thygesen. Så havde det været nemmere at se tilknytningen, som så er fundet på anden måde. Det er en kort graviditet fra 7. nov 1850 til 1. jun. 1851. Det er dog muligt. Det kan også være der har været forsinkelse på registreringen i kirken og endeligt kan undfangelsen vel også være sket hvis tipoldemor har været hjemme på besøg i Aarestrup. Udlagt fader Andreas Michael Andersen kan lyde konstrueret ?
For det er vel meget sandsynligt at vi har fat i den rigtige tipoldemor ?
Og forbindelsen til plejefamilien / dåbsfaddere i Levring er den udredt ?

CitatKB 1845-1865 opslag 88 Vammen, Nørlyng, Viborg
Tilgang 1850 no.9 - 7 november - skal tjene på Fastruplund kommer fra skjørping
Anders Michael Poulsen 23 Aar

Så ser det ud til at Anders Michael Poulsen også var i Vammen i 1850, hvor din oldefar blev undfanget, så var han muligvis faderen. Og så arbejdede de begge hos Thygesen Fastruplund.

KB 1845-1865 opslag 109 Vammen, Nørlyng, Viborg
Afgang 1852 no.14 1. nov. - tjener paa Thygesens gaard Fastruplund og flytter til Foulum
Anders Michael Poulsen 25 Aar
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Krista Benner Jensen

Jeg har fået at vide, at min oldefar Christian Benner Andersen er død af blindtarmsbetændelse og det tror jeg er rigtigt.

Ellers er det helt utroligt, hvad I finder frem. Jeg kan næsten ikke følge med, men det er spændende.
Ja - stadigvæk er det underligt med efternavnet Andersen i stedet for Poulsen !!
Og - stadigvæk forstår jeg ikke, hvorfår han er døbt navnet Benner - hvor kommer det fra ?

K. Thidemann

#35
Citat fra: Krista Benner Jensen [5987] Dato 02 Feb 2015 - 20:04
Jeg har fået at vide, at min oldefar Christian Benner Andersen er død af blindtarmsbetændelse og det tror jeg er rigtigt.

Ellers er det helt utroligt, hvad I finder frem. Jeg kan næsten ikke følge med, men det er spændende.
Ja - stadigvæk er det underligt med efternavnet Andersen i stedet for Poulsen !!
Og - stadigvæk forstår jeg ikke, hvorfår han er døbt navnet Benner - hvor kommer det fra ?

Andersen, det skal det som regel være på det tidspunkt han er født 1851.

Faderens fornavn Anders
sønnens efternavn Andersen
Bemærk de 2 piger hedder også Andersen
------------------------
Christian Benner Andersen kan findes i dødsanmeldesprotokollen, her er angivet dødsårsag.
(findes i Rigsarkivet Viborg)
------------------------

Her lidt løst og fast i forsøg på at finde Anders Michael Poulsen død.

Anders Michael Poulsens datter Dorthe Elisabeth Andersen får en datter
7. Nov. 1888 Margrethe Sophie Germine Germansen
Vammen sogn 1879 - 1891 opslag 37 her er den anden søster og skovfoged Anders Michael Poulsen bl.a. faddere
--------------

Arkivalier Online
FT-1890 Vammen sogn, Viborg amt
opslag 24
Laurits Chr. Germansen 37
Dorthea Elisabet Andersen 34
Karl Anton Christensen Germansen 3
Margrethe Sofie Germine Germansen 1

FT-1890 Vammen sogn, Viborg amt
opslag 33
Egelund
A. M. Poulsen 64 - E - Astrup, Aalborg amt - skovfoged
Niels Kristen Mikkelsen 15 plejesøn - Vammen
Kirstine Johannesen 46 E husholder - Klejtrup

------------------
Vammen sogn, Viborg amt 1879 - 1891 opslag 65
Anne Martine Andersen bliver viet 19. juni 1889 med Ludvig Nielsen af Bigum. Viet i Bigum kirke
Hun har gjort det samme som moderen, fundet en mand der var 8 år yngre.
---------------
Bigum sogn, Viborg amt 1878 - 1891 opslag 14
27.12.1889 Mette Marie Margrete Nielsen
(forældre Ludvig Nielsen og h. Ane Martine Andersen 36 år)
faddere bl.a. Skovfoged Anders M. Poulsen af Farstrup og hand husholderske
-----------

Anders Michael Poulsen døde 1904 i Bigom   sogn, Viborg amt
Bemærk det er han stedfar der er angivet som far. Faderen Poul Sørensen døde da han var lille.
Begravet på Vammen kirkegård
Bidum sogn, Viborg amt 1892 - 1954 opslag 145

-------------------
Her den ene datter (Ane Martine Andersen) i Folketællingen 1901
http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=21182#21182,1838562
mvh K.Thidemann 9000

K. Thidemann

Citat fra: Krista Benner Jensen [5987] Dato 02 Feb 2015 - 20:04
Jeg har fået at vide, at min oldefar Christian Benner Andersen er død af blindtarmsbetændelse og det tror jeg er rigtigt.

Ellers er det helt utroligt, hvad I finder frem. Jeg kan næsten ikke følge med, men det er spændende.
Ja - stadigvæk er det underligt med efternavnet Andersen i stedet for Poulsen !!
Og - stadigvæk forstår jeg ikke, hvorfår han er døbt navnet Benner - hvor kommer det fra ?

Undskyld, jeg misforstod dig (se forrige indlæg)

Moderen angiver Anders Michael Andersen i stedet for Anders Michael Poulsen, hun har vel ikke vidst bedre.
Anders Michael er der ikke så mange der hedder, og så sammensat med en Ane Margrethe Sophie Hansen.
Tilknytning til Tjele gods osv.

mvh K.Thidemann 9000