Fødsel og forældrene til Michel Jaccobsen, Søstrup, Merløse, Holbøk,

Startet af Randy Bonde, 29 Jan 2015 - 09:25

Forrige emne - Næste emne

Randy Bonde

Michel Jacobsen skulle være født ca. 1739, da han døde i 1794 i Søstrup - 55 år og syv måneder gammel.
Han blev gift 2. gang 28. oktober 1770 i Sønder Jernløse kirke med Maren Jensdatter fra Mogenstrup. (KB 1734-1800 Sdr. Jernløse, Merløse, Holbæk, opslag 95, 2. spalte). Michel døde 26. juni 1794 i Søstrup og blev begravet 1. juli 1794 på Søstrup Kirkegård. (KB 1734-1800 Søstrup, Merløse, Holbæk, opslag 159, stk. 6).
Han overtog fæstet matr.nr. 4a Søstrup 1769.
Det har ikke været muligt for mig at finde frem til hans forældre og hans fødsel. Håber på gevinst her.
Venlig hilsen
Randy Bonde

Randy Bonde

Jette Nielsen

Hej

Han nævnes i disse skifter, måske har du set dem ...
ser ud til at han har en bror Hans Christensen ?

Mikkel Jacobsen gmd i S™dstrup               2 Jul 1794       pg 9 11
WFE:     Maren Jensdtr
CH:      Jacob Michelsen  23
         Jacob Michelsen  13
         Birthe Michelsdtr        20
         Karen Michelsdtr 16
BRO:     Hans Christensen gmd i Vigelsted
wgd: Jens Christensen gmd i Sodstrup, Lovenborg gods
[Kobenhavns stads & magistrats gods, Holbaek amt;  Book 1 1791-1850; film 44241]
------
1.kone død, har du vielsen?

Bodil Jensdtr i Sodstrop            18 Jan 1770      pg 402
HUSB:    Mikkel Jacobsen
by: Hans Jensen i Baarup & Rasmus Jensen i Sodstrup
[Bidstrup gods; Book 9 1760-1772; film 41098]
------
Mvh
Jette Nielsen

Jette Nielsen

Hej igen

Her er flere søskende:

Noget kunne tyde på at de er fra Nr.Jernløse, der starter kirkebogen først 1743.

Karen Jacobsdtr i Noerup            16 Jun 1763      pg 90b
HUSB:    Christen Larsen gmd
BRO:     Mikkel Jacobsen  25 unmd i Hannerup
SIS:     Maren Jacobsdtr = Poul Nielsen i Alkestrup
½ BRO:   Hans Christensen boende i Wielsted, Soro gods
[Lovenborg, Baroni gods skpr; Bk 3 1756-99; film 41308]

Mvh
Jette

Ole Dorch

Dette her skifte viser også Mikkels søskendeforhold med endnu en halvbror:

Christen Christensen tjenestekarl ungkarl i Nyerup 12 Feb/12 Apr 1760 pg 433
BRO: Hans Christensen gmd i Vielsted
½ SIS: Maren Jacobsdtr = Poul Nielsen gmd i Alkestrup bye
½ BRO: Mikkel Jacobsen tiene i N.Jernlose
½ SIS: Karen Jacobsdtr tiene i Hannerup bye [Soro Akademie; Book 5 1754-1761; film 52291]


.....og det her skifte antyder at Mikkel nok havde en stedfader ved navn Christen Christensen, samt endnu en søster Ane (måske bare stedsøster?):

Birthe Christensdtr i Bromme 18 Dec 1759/9 Apr 1760 pg 409
HUSB: Peder Hansen gmd
BRO: Soren Christensen (dod)
            CH: Christen Sorensen gmd i Nyrup
                   Jens Sorensen gmd i Nyrup
                   Giertrud Sorensdtr = Soren Nielsen i Estrup
                   Birthe Sorensdtr = Knud Hansen i Saltofte
                   Kirsten Sorensdtr = Jens Skraeder i Kyringe
        Christen Christensen (dod)
          CH: Hans Christensen gmd i Wieldsted
                 Ane Christensdtr = Jens Hugger hmd i Stor Ebberup

SIS: Maren Christensdtr (dod)
          CH: Christen Andersen general auditeur & amtsforvalter i Bornholm
                 Lars Andersen raadmand byefoged i Slagelse
                 Jens Andersen fuldmaegtig paa Antvorskov
                 Ole Andersen student i Khvn
        Karen Christensdtr (dod)
           CH: Soren Hansen hmd i Siersted
½ SIS: Lucie Olsdtr (dod) = 2. Rasmus Olsen gmd i Kr.Flinterup
          CH: Kirsten Larsdtr = Jens Olsen gmd i Nyrup
                 Lars Rasmussen
                 Karen Rasmusdtr - both home
HUSB.BRO: Jens Hansen sognefoged i Bromme
gd: Peder Jensen gmd i Bromme / F. Otken [Soro Akademie; Book 5 1754-1761; film 52291]

..og her i ft 1787 halvbroderen Hans Christensen m. familie og ovenomtalte "søster" Ane:

soroe, Alsted, Flinterup, Wielsted, 4. Fam., , FT-1787, C2021
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Christensen 60 Gift Huusbonde Bonde og Gaardb:
Kirstine Jørgensdatter 52 Gift Madmoder
Christen Hansen 22 Ugift Deres Søn af 1ste Ægteskab
Jens Hansen 15 Ugift Deres Søn af 1ste Ægteskab
Maren Hansdatter 22 Ugift Tienestefolk
Margrethe Sørensdatter 12 Ugift Tienestefolk
Anne Christensdatter 70 Enke Huusbondens Syster

Hans Christensens vielse 1757 ses i Kirke Flinterup 1645-1793 ny, opsl. 128.

Man kan måske konkludere at Mikkel er søn af sin moders 2 ægteskab, og at moderen først var gift med en Christen Christensen, som endog havde været gift før ;)?

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Ole Dorch

Fandt lige flere ting, som underbygger ovenstående teori ;D:

Et interessant skifte, som antyder at Mikkels mor måske hed Maren Rasmusdatter:

Christen Christensen i Kr.Flinterup 13 Aug 1728 pg 584
2WIFE: Maren Rasmusdtr
CH: Christen Christensen 5 Hans Christensen 1 - all home
1WIFE:
CH: Jens Christensen 12 Ane Christensdtr 10 Kirsten Christensdtr 6 [Soro Akademi; Book 2 1715-1736; film 52289]

..og sandelig en vielse som passer efterfølgende:

Vielse i 1728 i Kirke Flinterup 1645-1793 opsl. 123: "Jacob Jensen, søn af Jens Jacobsen i Ørslevvester, viet med Maren Rasmusdatter, salig Christen Christensens enke".

..og søsteren Karen Jacobsen som dør ifølge skifte i 1763, ses i kb Nørre Jernløse 1759-1768 opsl. 121,  at være 29 år ved sin død, dvs. ca født 1734.
Fs har så denne record, (som kan ses i opsl. 67 kb Kirke Flinterup 1645-1793 ny):

Name: Karen Jacobsdatter Gender: Female Christening Date: 15 Nov 1733 Christening Place: KIRKE-FLINTERUP, SORO, DENMARK Father's Name: Jacob Jensen Mother's Name: Maren Rasmusdatter

...men så slipper heldet op, for Mikkel ses ikke født i Kirke Flinterup, så måske er familien ikke den rigtige - eller også er de bare flyttet til et andet sogn ???

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Kirkebogen er lidt svær at tyde, men det kunne være Michel Jacobsen's dåb, som ses i Gyrstinge, Alsted, Sorø, 1645-1778, opslag 115, 19. post trin. Faderens navn ser ud til at være Jacob Jensen, moderen er Maren Rasmusdatter. Og en fadder Jens Jacobsen.

Ved vielsen for Jacob Jensen og Maren Rasmusdatter oplyses, at hans far er Jens Jacobsen fra Ørslevvester, og ved nævnte dåb står, at fadderne netop er fra Ørslevvester. Jacob Jensen kan have overtaget sin fars gård.

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus

Ole Dorch

Godt set Birgit. :D
Jeg har var også i Gyrstinge kb forleden dag, godt nok i den "nye"(opsl. 118), men "overså" denne dåb.
Der nævnes også en farbror Peder Jensen blandt fadderne, og så afsluttes med at "alle var af Ørslevvester".

Så hang skifterne altså alligevel godt sammen ;)

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Hej Ole,

Det lyder godt, at du er enig i, at det er hans dåb. Det er nemlig sådan, at Michel Jacobsen er min direkte ane, og jeg har indtil nu ikke kunnet komme videre bagud. Så nu vil jeg arbejde videre med Jacob Jensen, Maren Rasmusdatter og Jens Jacobsen. Men det er lidt svært i det område, for der er kun få skifter i Sorø amt i den periode, i hvert fald på Aurelia Clemons' side.

Det var et rigtig godt stykke arbejde, du gjorde med at finde de forskellige skifter og kirkebogsopslag, tak for det :-) Hvis ikke der ved vielsen havde stået, at Jacob Jensen var søn af Jens Jacobsen i Ørslevvester, havde vi formentlig aldrig fundet hans dåb.

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus

Ole Dorch

#8
Jeg kan bidrage med lidt mere :D

Christen Christensen ses at begrave sin hustr (altså nr.1) Else Nielsdatter i 1722 - 42 år gl. (Kirke Flinterup 1645-1793 opsl. 147) . I samme opsl. ses han efterfølgende at begrave sin hustrus søster Ane Jensdatter (57 år gl.).

Else Nielsdatters skifte ses her:

Else Nielsdtr i Kr.Flinterup 6 Feb 1722 pg 301
HUSB: Christen Christensen
CH: Jens Christensen 8 Ane Christensdtr 4 Kirsten Christensdtr born when mother died [Soro Akademi; Book 2 1715-1736; film 52289]

..men også Else Nielsdatter synes at være gift tidligere:

Jens Sorensen i Kr.Flinterup 22 Aug 1712 pg 309
WIFE: Else Nielsdtr
BRO: Jorgen Sorensen i Fulbye
SIS: Sidse Sorensdtr = Jorgen Knudsen i Pedersborg
       Kirsten Sorensdtr = Christen Henrichsen i Liong wgd: Anders Jensen i Vulsted [Soro Akademis Gods; Book 1 1704-1715; film 52288]

..og hendes vielse må derfor kunne findes omkring 1712-13, hvilket den også kan ( se - opsl. 83 Kirke Flinterup 1645-1793).

Også oplysninger om Else Nielsdatters forældre kan findes, nemlig via dette her skifte:

Ane Hansdtr i Kr.Flintrup 19 Jul/10 Aug 1709 pg 181
2HUSB: Niels Jensen
CH: Else Nielsdtr 31 = Jens Sorensen skoelens bunde i Brandsmark
1HUSB: Jens ... CH: Ane Jensdtr 40 Maren Jensdtr 38 - both home
1HUSB.BRO: Niels Jensen i Fulbye [Soro Akademis Gods; Book 1 1704-1715; film 52288]

Men tilbage til Elses død. Ifølge skiftet er der en nyfødt datter, hvilket tyder på at den savnede viels imellem Christen Christensen sandsynligvis må være sket kort tid efterfølgende?

Her hjælper gl. Fs os med denne vielses-record:


Name:Christen Christensen
Spouse's Name:Maren Rasmusdr
Event Date:21 Jun 1722
Event Place:Undlose, Holbaek, Denmark

..og i Undløse 1688-1723 opsl. 83 kan læses at "Christen Christensen fra Kirke Flinterup copuleres med Maren Rasmusdatter af Undløse".

Maren Rasmusdatters ophav skal altså nok findes i Undløse og ihvertilfælde i Holbæk amt?

..også her har Fs et forslag, som jeg desværre ikke har tid til at se nærmere på:

Name:Maren Rasmusdatter
Gender:Female
Christening Date:09 Jul 1702
Christening Place:Ugerløse, Holbæk, Denmark
Father's Name:Rasmus Pedersen


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Randy Bonde

Hej Jette, Ole og Birgit
Det er helt utroligt, hvad I har fundet frem. Et kæmpe arbejde, som jeg sætter stor pris på. Tænk, hvad en tråd kan føre til.
Jeg kan godt se, at jeg har meget at lære - især at slå op i skifter - men måske der bliver afholdt et kursus et eller andet sted.
Nu vil jeg gå i gang med at tage punkt for punkt i ovennævnte.
Tak.
Randy Bonde
Randy Bonde

Ole,

Tusind tak for dine supplerende oplysninger, det er utroligt, hvad du finder frem, der er rigtig meget at arbejde videre med :-)

Randy,

Jeg vil foreslå, at vi fortæller hinanden her i tråden, hvad vi finder frem til og måske også aftaler, hvor vi leder. Måske andre kan have glæde af det, det er jo en lidt kompliceret familie. Ellers kan vi jo fortsætte pr. mail.

Her er, hvad jeg foreløbig har fundet i kirkebøgerne:

Vielse Jacob Jensen og Maren Rasmusdatter: 28. aug 1728, Kirkebøger AO, Kirke Flinterup, Alsted, Sorø, 1645-1793, opslag 124

Vielsen med 1. æf. Bodil Jensdatter har jeg ikke fundet, men hun er begravet 14. jan 1770, Kirkebøger AO, Søstrup, Merløse, Holbæk, 1734-1800, opslag 151, f. ca 1702 ifølge hendes alder v/begravelsen.

Børn af Jacob Jensen og Maren Rasmusdatter:

1. Maren Jacobsdatter, døbt 30. april 1730, Kirkebøger AO, Kirke Flinterup, Alsted, Sorø, 1645-1793, opslag 63-64
2. Karen Jacobsdatter, hjemmedåben publiceret 15. nov 1733,  Kirkebøger AO, Kirke Flinterup, Alsted, Sorø, 1645-1793, opslag 67
3. Rasmus Jacobsen, døbt 21. okt. 1736, Kirkebøger AO, Kirke Flinterup, Alsted, Sorø, 1645-1793, opslag 70, begr. 6. april 1740, Kirkebøger AO, Gyrstinge, Alsted, Sorø, 1645-1778, opslag 196
4. Michel Jacobsen, døbt 4. okt. 1739,  Kirkebøger AO, Gyrstinge, Alsted, Sorø, 1645-1778, opslag 115

I øvrigt har vi allerede fælles i vores database Maren Jacobsdatter g.m. Povl Nielsen, hun er her på min hjemmeside:

http://birgitfamily.dk/getperson.php?personID=I6685&tree=Birgit

Jeg har ikke linket til trådene, men jeg fandt på DIS-forum tydning af Michel Jacobsen og Maren Jensdatter's vielse:

"1770 d: 4 febr. Dom. 5te p. Epiph. bleve Enke Manden Michel Jacobs(en)
af Søstrup bye Gaardmd ibd. efter foreviist Skifte Seddel
fra Forvalter Rosted Dateret Bidstrup Gaard d 1ste febr. 1770
og Pigen Maren Jensdatter hos sin Stedfader Oluf Mad-
sen Gaardmd i Mogenstrup, troelovede.
At begge ere frie for andet Ægtekab eller Ægte-
skabs løfte, sampt at der er intet enten imod Guds ell.
Kongens Lov i henseende til nær Slægtskab iforbuden Led
caverer Vi underskrevne toe (?) Forløftnings Mænd efter Lo-
vens bydende, og skal vi holde Præsten frie for al til-
tale for sin Forretning, som dem troelover og copulerer.
Paa Fæstemandens Side
Rasmus R. I. S. Jensen i Althestrup
Paa Pigens Vegne
Oluf O. M. S. Mad(sen)
i Mogenstrup

Copulerede Dom.
20 p. Trin. d 28de
Oct.

Tydning: Nancy Petersen"

og en tydning af Michel Jacobsen's begravelse fra to forskellige tråde:

"Michel Jacobsen Gmd i Søstrup død hastig medens ieg var i Khvn Torsdagen
d. 26 Junij - var forfalden og stærk hengiven til Drik - og altsaa ret kun-
de pludselig rykkes bort - blev forlangt Lig Pred (=Prædiken) ieg undskyldte mig
da ieg først kom hiem d. 28. Junij - blev dog ringet over ham - efter
min Overbevisning og da ieg ved nøye at udfritte dem som hav-
de været nærværende, er han ey som nogle løbende Rygter udspreder -
død som Selv Morder - blev begravet Tirsdagen d. 1. Julii -
var 55 Aar 7 Maaneder gl.

Tydning: Jørgen Thue Pedersen, Asger Berg, Nancy Petersen og Jeppe Juel Jensen"

Måske har jeg fundet Jens Jacobsen's begravelse, far til Jacob Jensen, 8. jun 1746, 75 år, Kirkebøger AO, Gyrstinge, Alsted, Sorø, 1645-1778, opslag 198, altså født omkring 1671.

Det er en dårlig affotografering af kirkebogen, flere steder mangler teksten nederst, andre steder er teksten nærmest helt udvisket, men jeg fandt en anden Jens Jacobsen, død i 1767, 72 år gammel, men det lyder ikke så sandsynligt, at han kan være far til Jacob Jensen, far til Michel Jacobsen, gift 1728

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus


Kirsten Printzlau

læst indlægget

Michel Jacobsens kone er jo søster til min ane, som jeg jo har fundet langt tilbage med og som i jo har fået.

Det er spændene at læse indlægget, når jeg få tid kikker jeg lidt mere på det

Rasmus Pedersen gårdmand Brandholt, datter Maren født 1702 dør som spæd. Han er søn af min ane og han dør uden børn. så hans halvsøskene børn arver [Riborig, Peiter og Christen Gabrielsen]

Skifte 1760 efter Birthe Christensdatter:
Knud Hansen der skal stå Søtofte [mine aner har boet på en af de 3 gårde der]

Estrup er også en lille by hvor en af mine aner som er født på Magistatens gods i Udstrup, på et tidspunkt midt i 1700 tallet fæster gård.

København magistrat gods [Bistrup]   her er mange arkivalier bevaret, så der må være et fæstebrev på Michel Jacobsen. mon ikke han er født på godset siden han kommer på en af deres gårde

Hvem stammer du ned fra?

Kirsten Printzlau

Hej Kirsten,

Ja, med din store viden har du bidraget med mange oplysninger om min familie, det er jeg virkelig taknemlig for.

Maren Rasmusdatter i Ugerløse kan det ikke være, jeg fandt frem til det samme som dig. Jeg har endnu ikke fundet hende i Undløse, som der jo står i vielsen, at hun stammer fra. Jeg forsøgte i stedet at finde hendes begravelse i Gyrstinge i håb om at kunne se hendes alder, men forgæves, der mangler nogle år mellem 1767 og 1778 + at kirkebogen nogle få steder ikke kan læses. Jeg kan heller ikke finde begravelsen for hendes mand, Jacob Jensen, eller hans dåb i Gyrstinge.

Jette Mejnertsen har netop gjort mig opmærksom på, at vielsen mellem Jacob Jensen og Maren Rasmusdatter er d. 14. november 1728, det er d. 28. august, som er trolovelsesdagen.

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus