Hedder Marens far Morten Henrichsen eller Larsen til efternavn, Avnslev S, Svbg.

Startet af Susanne Østergaard Christensen, 01 Feb 2015 - 18:03

Forrige emne - Næste emne

Susanne Østergaard Christensen

Hejsa.

Jeg har et lille mysterium, som jeg gerne vil have afklaret.

Det drejer sig om Maren Mortensdatter, gift med Lars Jensen, og bosiddende i Håstrup Sogn, Svendborg Amt.
Lars Jensen og Maren Mortensdatter bliver gift i Jordløse Kirke d. 27/4-1795 (Ops. 12). Kun deres navne er nævnt.

I de forskellige folketællinger op igennem 1800 tallet i Håstrup sogn, er man enig om, at hun er født i Aunslev, temmelig uenig om hvad sognet hører under, lige fra Odense - Nyborg - Svendborg. Men går ud fra, at det er Avnslev sogn i Svendborg Amt, det drejer sig om.
Iflg. folketællingerne er man også enige om, at hun er født omkring 1769.

Ved hendes død i 1862 i Håstrup sogn (Ops. 28), står der så, at hun er datter af Morten Larsen, født i Aunslev. Så langt så godt.
Men den eneste Maren som bliver født i Avnslev omkring 1769, og som er datter af en Morten, er datter af en Morten Henrichsen, Snedker i Avnslev. Og ikke nogen Morten Larsen.
Og jeg har kigget fra 1766 til 1772.

Så har præsten noteret forkert i Håstrup kirkebog, og er hun i virkeligheden datter af Morten Henrichsen. Desværre kan jeg ikke finde noget skifte efter faderen, som dør i Avnslev i 1798 (Ops. 436). Ej heller efter moderen Chatrine Valentinsdatter, som dør i 1814 (Ops. 94). Dette kun måske have opklaret mysteriet.

På forhånd tak for hjælpen.
Sanne.


Med venlig hilsen

Susanne Østergaard Christensen

Else Salling

Den eneste oplagte mulighed, jeg finder, er ham her

Morten Henricsen 53 Gift Madfader Huusfæster,Snedker 
Katrine Vallenthinsdatter 52 Gift Madmoder   
Giertrud Mortensdatter 14 Ugift Børn,hiemme   
Dorthe Mortensdatter 12 Ugift Børn,hiemme



Mvh.
Else Salling
Medlem nr. 16273

Susanne Østergaard Christensen

Hej Else.

Det er også den mulighed, jeg hælder mest til. Jeg ville dog gerne finde et endegyldigt bevis på, at hun er datter af Morten Henrichsen.

Den eneste Maren Mortensdatter jeg finder, som bliver gift i Avnslev, er 10 år ældre end hende jeg skal bruge. Så hun bliver i hvert ikke gift i Avnslev, Men hvordan Maren så ender fra den ene side af Fyn til den anden omkring 1790'erne, er en endnu en gåde.

Det eneste som generer mig, er jo egentlig præstens ord ved hendes begravelse. Det er ham, som skriver at hun er datter af en Morten Larsen. For folketællingerne og hendes alder tyder jo på, at hun er datter af Morten Henrichsen.

Men som sagt, hælder jeg mere og mere til, at præsten i Håstrup har skrevet forkert i kirkebogen. Eller har fået forkerte oplysninger af familien.

Med venlig hilsen
Sanne
Med venlig hilsen

Susanne Østergaard Christensen