Mikel Mikelsen/Mette K.Jacobsdatter, Viborg, Houlbjerg gift 1788

Startet af Birthe Mikkelsen, 01 Feb 2015 - 12:32

Forrige emne - Næste emne

Birthe Mikkelsen

Jeg beder om hjælp til at finde forældre + dåb/fødsel på ovennævnte personer. Jeg har dem på FT 1801 DDD, Viborg, Houlbjerg, Gullev med følgende oplysninger:
Mikel Mikelsen alder 51
Mette Kirstine Jacobsdatter alder 30
Jacob Mikelsen alder 12 (deres barn)
Katrine Mikelsdatter alder 9 (deres barn) døbt Ane Catrine

De bliver gift 23.4.1788 iflg. AO kirkebog (gl) Viborg, Houlbjerg, Hvorslev opslag 39.
Jeg tror, at Mettes alder burde være 40 i stedet for, da hun ved sin død i Gullev 12.3.1812 er 52 år gl. opslag gl. 197. Mikel dør 24.12.1820 i Gullev opslag 175.

Jeg har fået hjælp til tydning af faddere ved børnenenes dåb i Forum tydning af tekster, nyeste besked 22.1., hvoraf det fremgår, at ved Jacobs dåb i Hvorslev i 1788 opslag 38 er en af fadderne
præstens datter Johanne Dorte. Jeg fandt derfor Michel Michelsen 34 år og Mette Kirstine 25 på FT DDD 1787 i tjeneste hos sognepræst Terkild Friis Müller i Hvorslev.
Dog står Mette Kirstine som Rasmusdatter, men i FT 1787 i AO opslag 2, læser jeg efter bedste evne Jacobsdatter, og alderen på dem begge passer godt nok.

Jeg håber, at nogen kan hjælpe mig videre og evt. af- eller bekræfte de oplysninger, jeg har fundet.

Venlig hilsen
Birthe Mikkelsen

dorte frandsen

Hej Birthe!

Skiftet her (Houlbjerg Herred) kunne være over Mikkels forældre.

287. Mikkel Rasmussen og Karen Christensdatter i Hvorslev 29/12-1764 F. 775a
Børn:
• Rasmus Mikkelsen i Borre.
• Jens Mikkelsen – 28 år, fæster gården.
• Peder Mikkelsen – 19 år
• Søren Mikkelsen – 15 år
Mikkel Mikkelsen – 12 år
• Anne Mikkelsdatter – 24 år
• Anne Mikkelsdatter – 21 år
• Anne Mikkelsdatter – 18 år
• Inger Mikkelsdatter – 10 år

Jeg er sikker på, at Mette Kirstine hed Jacobsdatter, eftersom sønnen hed Jacob.

Med venlig hilsen Dorte

Birthe Mikkelsen

Hej Dorte
Tusind tak for hjælpen. Det må være den rigtige. Både Rasmus, Peder og Jens var faddere.

Jeg vil blive glad, hvis du kunne fortælle mig, hvordan du fandt oplysningerne. Jeg har prøvet AO kirkebøgerne (kun Østdanmark?) og DDD, men har ikke haft succes med søgning. Men det er måske et helt andet sted, jeg skal søge. Jeg er uvant med skifter.  Det kunne jo være, det kan bruges i andre sager.

Venlig hilsen
Birthe Mikkelsen

dorte frandsen

Hej Birthe!

Du kan finde en hel del uddrag af skifter på www.brejl.dk.
Det skifte jeg sendte dig er fra Hagsholm gods i Houlbjerg herred.
Jeg har ikke nogen viden af betydning om Houlbjerg herred, så jeg ved ikke hvornår bønderne blev selvejere i det område. Selvejere blev ikke skiftet under godserne, så der skal du søge i herredets arkivalier.

Med venlig hilsen Dorte

Else Skovbo Jensen

Hej
Hagsholm - eller nu Haxholm - hørte i en periode under Frijsenborg i Hammel. Frijsenborg solgte først til de sidste fæstere efter lensafløsningen i 1919

På Daisy kan du på www.sa.dk skrive Frijsenborg og du får så en oversigt over, hvad der findes om denne herregård, bl.a

Frijsenborg Gods
Arkivserie:  Regnskaber over indkomne købesummer for afhændet fæstegods  1852-1913
Eksemplar:  Original,  Papir m.m.
Indhold beskrives med:  'Ingen Rif' () 
Antal fysiske enheder:  1

med venlig hilsen
Else

Birthe Mikkelsen

Hej Dorte og Else

Mange tak for jeres svar. Det er dejligt med nye oplysninger, der også kan hjælpe i andre situationer.

Venlig hilsen
Birthe Mikkelsen