Lægdsruller

Startet af Jesper .Balle, 28 Jan 2015 - 21:18

Forrige emne - Næste emne

Jesper .Balle

Ang. Cresten Peter Sørensen født 16.03.1840 i Balle sogn søn af Søren Pedersen Ovennævnte Cresten kan jeg ikke finde spor af siden hans dåb, idet hans familie mere eller mindre gik i opløsnng omkring 1853, da moderen kom på Jyske Asyl og faderen måtte tage arbejde i Silkeborg, hvor han døde d. 18.04.1857 og bisat fra Silkeborg kirke. Jeg har derfor prøvet at spore Chresten via lægdsrullerne og fandt han ved indskrivning ved fødsel i lægdsrulle 145 i Viborg Amt 1840, 1842 og igen han 1845 jf. link herom

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#18471,1103983

ud fra gl. løbe nr. 169 og nyt nr. 153 i Balle sogn. Men derefter begynder mysteriet at opstå, idet jeg først kan finde ham igen i Viborg Amts hovedrulle 1852 i samme sogn ud fra gl. løbe nr. 153 og nyt løbe nr. 101, hvor der måske står noget med afgang og findes måske under  a 151 jfr. link

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#18542,1123310

og det er her jeg går i stå.

Er der nogen der evt. kan oplyse, hvad a 151 henviser til, er det et nyt lægdsrulle nr. eller hvad og hvordan kommer jeg videre :)

John Damm Sørensen

Hej Jesper,

Jeg tror du er "offer" for denne ændring i indskrivningsreglerne.

"Ændring af indskrivningsalderen

I 1849 blev indskrivningsalderen ændret fra 0 år til konfirmationsalderen. Det betyder af nogle drenge i en periode "forsvinder" fra lægdsrullen.

Fra 0 år til 14/15 år

Før 1849 blev alle drenge indskrevet i rullen, når de blev født.

Efter 1849 blev drengene optaget i rullen i det indskrivningsår, hvor de blev konfirmeret. Dette skete i reglen i 14/15 års alderen. Samtidig blev det indført, at hvis drengen var af en anden tro og derfor ikke blev konfirmeret, skulle han indskrives i sit 15. år.
Ændringen i indskrivningsalderen betyder, at en masse drenge "forsvinder" ud af rullerne efter 1849. Det skyldes, at alle ikke-konfirmerede blev slettet af rullen. Disse drenge blev så genoptaget efter deres konfirmation eller senest i deres 15. år.

Eksempel:

En dreng født i 1840 er at finde i rullen indtil 1848. I 1849 mangler han. Det skyldes, at han kun er 8 år, da ændringen af indskrivningsalderen træder i kraft. Han genoptages i rullen i 1854/55 ved sin konfirmation.

Et godt tip!

Forsvinder din forfader fra rullen i 1849, så prøv rullen det år, hvor han bliver konfirmeret. Finder du ham ikke - prøv så at følge en far eller en bror, da familien kan være flyttet i mellemtiden."

Kilde: http://www.sa.dk/media(5724,1030)/L%C3%A6gdsruller_-_Kom_godt_i_gang.pdf

Hilsen
John

Jesper .Balle

Tak for din orientering.

Det vil jeg prøve, men da han er den yngste bror, tvivler jeg at jeg kan få held her med, og så er der spørgsmålet hvad a 151 hentyder til ?

Claus Nissen

Hej Jesper

Nr 151 er det nye løbenummer for personen i denne lægdsrulle, læg mærke til at de står i rækkefølge.

Nummeret i den lægdsrulle hvor han sidst er opført, er i  kolonnen gammelt løbenummer

mvh

Claus 

John Damm Sørensen

Hej Jesper,

Hvis Cresten Peter Sørensen er født i 1840 burde han ikke genoptræde i lægdsrullen før 1854 eller 1855.

Indførslen i 1852 behøver derfor ikke at vedrøre Cresten.

Hilsen
John