Skælskør, Sorø amt - søger Peder Christian Ziskus/Ciscus født ca. 1781

Startet af Christian Konstmann Autzen, 31 Jan 2015 - 14:21

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Jeg søger oplysninger om Peder Christian Ziskus eller stavet Ciscus/Ciscous - hvor han er født og hans forældre.

Han fødes ca. 1781 og er murersvend i Skælskør, senere borger og murermester i Skælskør, og dør 27. marts 1845 i Skælskør, opslag 286.

Han bliver gift i Skælskør den 9. august 1811, opslag 122 med Lovise Maria Pedersdatter (1786 - 1830), og gift igen 20. juli 1831, Skælskør opslag 282 med Ane Dorthea Schumacher.

Han og hans 1. ægtefælle får børnene:

* Elisabeth, født 22. december 1807 i Skælskør, opslag 78 - som uægte datter; hun dør januar 1808, opslag 156
* Anna Sophie Elisabeth, født maj 1809 i Skælskør, opslag 80 - som uægte datter
* Rebekka Maria, født 24. april 1813 i Skælskør - som ægte datter. Kaldes ved sin konfirmation Ziskus til efternavn.

På forhånd tak

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Hans Peter Christiansen

Hej Christian.

Som en start København - men det har du måske?

Alle oplysninger vedr. den valgte person


Kilde:   FT-1845   Kildehenvisning:      
Husstands-/familienr:   79   
Navn:   Peter Christian   
Alder:   65      Civilstand:   Gift   
Fødested:   København   
Erhverv:   Murermester   
Sogn:   Skælskør Købstad   Herred:   Vester Flakkebjerg
Amt:   Sorø
Indtastningsnr:   C4416   Løbenr.:   776
Mvh HP

Christian Konstmann Autzen

Hej Hans Peter

Tusind tak for oplysningen - og nej, den havde jeg ikke selv fundet frem til, folketællingen i 1845.

Han dør jo 27. marts 1845, og han kommer så lige med i denne folketælling, som jeg mærkeligt nok ikke selv fik op på min skærm (der er noget i søgefunktionen i DDD.DDA.DK, som måske ikke virker godt nok).

Fødested København - og det er da en oplysning, som burde hjælpe mig videre.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Ole Dorch

#3
Fs har mere hjælp :D.

Her en record som måske kunne vise sig, at være hans forældres vielse:


Name:
Christian Jensen Ciscus
Spouse's Name:
Sophie Agathe Petersdr
Event Date:
31 Oct 1781
Event Place:
Garnisons Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

..og her vistnok den samme familie i 1801:

kbhv, København (Staden), Vester Kvarter, Vester Kvarter, DHH? (Vester kv.), 1255, FT-1801, A5022
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christian Siskus 51 Gift Mursvend
Sophie Persdatter 47 Gift g Chr.Siskus
Peter Siskus 12 Ugift
Jens Siskus 9 Ugift
Lisbeth Siskus 10 Ugift Anne Siskus 5 Ugift


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Ole Dorch

...og her er de i 1787:

kbhv, København (Staden), Nørre Kvarter, , Store Larsbjørnsstræde 183, 3, FT-1787, C0684
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christian Sisscaus 36 Gift Hosbond Muurd Svend
Sofia 30 Gift Hans Kone
Petter 4 Ugift Hans Søn
Anne 3 Ugift Hans Datter


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Christian Konstmann Autzen

Hej Ole

Tusind tak for disse nye oplysninger - dejligt  :)

Peter Christian og Lovise Marie's datter hedder Anna Sophie Elisabeth, og disse navne går jo igen i hans mors og søskendes navne. Mormor hedder Maria Magdalene og hendes navn (Maria) går igen hos den 3. datters navn, Rebekka Maria - som så er den eneste, hvor præsten har skrevet hendes efternavn, Ziskus, med under dåben.

Mange hilsener

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.