Maria Kristensson f. 1892 Köpenhamn

Startet af Ingrid Andersson, 28 Jan 2015 - 21:33

Forrige emne - Næste emne

Ingrid Andersson

Hej,jag söker Maria Kristenssons födelseattest.

Maria Kristensson född den 10 oktober 1892,  enligt husförhörslängderna är hon född i Köpenhamn// Västra Karaby AI:15 (1885-1895) bild 207 sid 202.

Maria finns upptagen i födelseboken för Västra Karaby men där nämns ingenting om Köpenhamn// Västra Karaby CI:7 (1886-1894) bild 35 (står som oäkta, ingen fader angiven)

Modern är Hilma Kristensson född den 9 december 1868 i Västra Karaby

Tacksam om någon kan kontrollera om det finns en födelseattest för Maria,  född i Köpenhamn 10 oktober 1892

Med vänlig hälsning
Ingrid Andersson

Eva Morfiadakis

Cato f. Andersson, Maria

Karaby 25:27

Död 13/2 1947.

Kyrkobokförd i Västra Karaby (Malmöhus län, Skåne).

Född 13/10 1892 i Danmark, Köpenhamn.

Gift kvinna (18/12 1915).

Från dödboken.

Modern tycks inte ha varit i Danmark men böckerna spegalar inte alltid verkligheten.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis



I folkräkningen 1910 heter Maria Anderson med ett s. Inte den vanliga stavningen.


Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Jag tittade i Födselsstiftelsen i Köpenhamn men jag kan inte se att hon är född där.


Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis



Maria får sin morfars efternamn Andersson.

Västra Karaby kyrkoarkiv, Längder över nattvardsungdom Konfirmationsböcker, SE/LLA/13474/D I/1 (1893-1949), bildid: 00128167_00032

Här heter Hilma Andersson men hon dör som Kristensson.

Eva M
Eva M

Ingrid Andersson

Hej Eva, tack för att kollade födelseboken, misstänkte att Köpenhamn var fel då hon finns upptagen i Västra Karabys födelsebok och att dopet skett på samma ort.

Med vänlig hälsning
Ingrid Andersson

Eva Morfiadakis

Hej,

Jag tittade i födelseboken och där står det inget om född i Köpenhamn. Hon blev döpt ca. 15 dagar efter födseln.

Det är ändå lite märkligt att man inte ändrat sin födelseort om det nu var fel. Det måste ha följt henne hela livet.

I hfl står det bara Köpenhamn inte Danmark. Det är inte så att det finns en ort Köpenhamn?

Jag har precis träffat på orten Grönland i Veberöd. I någon församling på Österlen finns det orter som heter Altona. Har för mig också att jag sett Stettin och Rostock där.

Maria har kanske tyckt det var "häftigt" att vara född i Köpenhamn. Jag vet inte om det finns bilagor till födelseboken, barnmorskeintyg etc.

Eller så har prästen skrivit in fel. Han hade kanske precis skrivit ordet Köpenhamn någon annanstans och sen har han skrivit den orten också på Maria. Det händer mig ibland. Hjärnan hinner inte ställa om till nästa ord.

Eva M

Eva M