KB Ulfborg 1708-1815 opslag 106- år 1764 nr. 4 i det årstal

Startet af Ea Anild, 28 Jan 2015 - 19:02

Forrige emne - Næste emne

Ea Anild

Hej  :)

Er det muligt at finde ud af hvad Erick Chrestensens enke i Skonningsborg hedder, hun dør som 81 årig altså må hun være født i 1683  ??? ??? ???

Hvornår de er blevet gift. Og evt. deres børn. 

Med venlig hilsen
Ea Anild

Egon Hansen

Den originale "Ulfborg Kirkebog" er jo nærmest fragmenter, men heldigvis har en arkivar i Viborg givet os en transkription, som på fantastisk vis giver os , som ikke er Skriftkyndige en enestående mulighed for at se alt hvad der har kunnet trækkes ud af den gamle makulatur.( den originale bog ligger dog også på AO til sammenligning!)
Desværre er vielser ikke bevaret for de første mange år.
Du spørger om Eric Christensens enke. Har du hans død? Hans børn må være født inden for de første år af Kirkebogen.Boede familien på Skonningborg, eller er enken først flyttet hertil efter Erichs død?
Kender du A. Kaaes bøger om Ulfborg sogn?
Mvh Egon

Ea Anild

Hej Egon  :)

Jeg har fået noget materiale fra Ulfborg Lokalarkiv, som indeholder årstal på flere af slægtens medlemmer. Jeg har selv gået kirkebøgerne efter og allerede fundet mange oprindelige kilder.


Med hensyn til Erik Skonningsborg har jeg fundet ham i KB Ulfborg Ny Udgave 1708-1815 opslag 103 begravet den 26 oktober 1753.

Egentlig hedder han slet ikke Skonningsborg,  det må være der de har boet eller kommer fra. (han Hedder Erik Chrestensen) Men alle efterkommer hedder også Chrestensen Skonningsborg. 

Så vidt jeg kan se har han fået mindst 3 børn Anna født i 1715 - Karen født i 1716 -1800,   Margrethe født i 1725 - hun har tilsyneladende fået  et uægte barn Jens født i 1745 , men dette har jeg ikke helt styr på endnu.

Ham skal jeg  først lige have læsehjælp til denne opgave, inden jeg er helt sikker.

(Jens er direkte ane til min mand)

Ja, jeg er blevet orienteret om A. Kaas bog.


Og jeg har en aftale med lokalarkivet i Ulfborg, at når jeg har fået styr på alle min mands aner tilbage til Erik Chrestensen Skonningsborg får de en kopi.

Med venlig hilsen
Ea Anild

Arne Feldborg

Nu er Kaae's bøger jo ikke altid 100% komplette. Hvis man læser på side 96, under Skånningsborg, så er der ikke nogen Erik dér på det her tidspunkt, og for den sags skyld heller ikke en Christen der kunne være far til ham.

Men ved konens begravelse i 1764 står der udtrykkeligt "Erich Christensens Enke i Skonningsberg". Så på det tidspunkt har hun jo ihvertfald boet der. Og allerede ved det første barns dåb i 1715 kaldes han Erik Skonningsborg.

I 1760 er der iflg. Kaae en Christen i Skonningsborg, han har tilsyneladende være gift med Karen Eriksdatter fra 1716, og  har en søn der hedder Erik som også senere overtager gården.

Fkt-1787; Ulfborg - Dystrup ; 5.Familie;
398; Erik Christensen; m; 37; gift,1; Husbond / Bonde og Gaardmand
399; Karen Bertelsdatter; k; 41; gift,1; Madmoder
400; Abigael Eriksdatter; k; 4; ugift; Barn af 1.Ægteskab
401; Karen Magrethe Eriksdatter; k; 1; ugift; Barn af 1.Ægteskab
402; Karen Eriksdatter; k; 70; enke,1; Husbondens Moder

Fkt-1801; Ulfborg - Dystrup ; 65;
365; Erich Skoningsberg; m; 50; gift,1; Hosbonde / Huusmand med jord
366; Maren Bertelsdatter; k; 55; gift,1; Hans kone
367; Abigael; k; 15; ugift; Deres børn
368; Karen Margrethe; k; 13; ugift; Deres børn
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Ea Anild

Hej Egon og Arne  :)

Rigtig mange tak for hjælpen. :)

MV
EA

Egon Hansen

Hej Arne.
Det ser ud til at vi er enige m.h.t Kaaes bøger! Den største fejl ved ham er hans utrolige snobbethed  han bringer i mindste detalje om de slægter som har medvind ( se slægten Tang) og udelader dem som forsvinder fra livets solside. som f.eks den ene Damgaardslægt ! (eks "den næste fæster var formentlig Jens Christensen)..
Ea Anild   Må jeg bruge din tråd til et par spørgsmål ang Ulfborg?
Jens Damgaards ældste søn Christen, som i 17638 ? (ca) fæster sin fødegård og gifter sig med Anne Eriksdatter, der har en søn Erik Jensen med sin første mand, Jens Andersen.
Da Anne dør i 1754 er der et skifte efter hende, hvor det oplyses at der iflg et skifte af 1738 skulle være en ikke udetydelig sum i fædrende arv til Erik ! et beløb som iflg skiftet indestår i Christen Jensens fæstegaard!
Betyder det at Jens Andersen har haft denne gård i fæste? Kirkebogen oplyser ikke noget stednavn, hverken ved Eriks dåb eller ved Jens Andersens død.
Christen Jensens far, ovennævnte Jens Christensen, bliver gift i Sønder Nissum i 1711. Der anføres Jens Christensen fra Damgaard i Ulfborg som enkemand. Christen er født i 1714, og hans mor dør, hvorefter Jens må have fået en ny kone idet han får døbt flere børn, sidst Anders i 1722.
Derefter nævnes Jens Damgaard ikke mere i kirkebogen, og han eller hans kone nævnes heller ikke som død, kan jeg mon formode at også han er blevet sat fra gården, ligesom den tidligere fæster, Erik Christensen blev det iflg Kaae?
Det jeg har fundet i Ulfborg kirkebog, er fundet før jeg kom på "nettet", og AO numrene står ikke i mine notater, jeg håber ikke det gør noget?
Mvh Egon

Ea Anild

Hej Egon  :)

Du er meget velkommen til at fortsætte, det kan jo være, at jeg også kan blive klogere.

MV
Ea