Anna Sofia von der Woeppe (1769-1835)

Startet af Henrik Andresen, 24 Jan 2015 - 11:40

Forrige emne - Næste emne

Henrik Andresen

Kan nogen give mit et godt tip til at finde en person i begyndelsen af 1800-tallet.

Det drejer sig om Anna Sofia von der Woeppe. Hun var (iflg. kirkebogen ved hendes begravelse) født 03-02-1779 i Hannover og blev gift 10-03-1808 i Melby, Strø hrd., Frederiksborg amt (Melby KB 1779-1816 s. 158, ArkivalierOnline opslag 168) med svenskeren Anders Gustaf Silfverswärd. Han var hvervet korporal i Husarregimentets 4. eskadron, der i de år gjorde tjeneste i Nordsjælland som led i bevogtningen af nordkysten.

Anders Gustaf var født 01-08-1772 i Norra Vånga, Skånings hrd., Skaraborgs län, og havde en lang militær karriere, der begyndte i Västergötlands Kavalleriregemente og sluttede 1831 som sergent i Norra Skånes Infanteriregemente. Men ind imellem gjorde han to gange tjeneste i Danmark (1798-1800 og 1802-10). Han døde i 1860 i Fjälkestad, men var forinden vist nok blevet skilt fra Anna Sofia og gift (4. gang!) med en anden.

Anna Sofia døde 07-02-1835 på fattiggården i Brösarp.

Hun kan have været datter af en militærperson fra Hannover, eller hendes far kan have været ansat ved krudtværket eller kanonstøberiet i Frederiksværk, men jeg har ikke fundet nogen med det navn, eller lignende tænkelige stavemåder, i folketællingen 1801 for Frederiksborg eller Københavns amter.

En god idé efterlyses, på forhånd tak.

mvh.
Henrik

Inger Buchard

http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/96945.html?1163529017 fortæller mere:
hun er født i Widtfelft, Hannover enligt hfl Helsingborgs stadsförsamling. Det må være et Wietfeld, men af de to, jeg kan finde, ligger ingen i (Kongeriget) Hannover  ???

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Henrik Andresen

Hej Inger.

Tak for tippet. Jeg vil forfølge sporet og blandt andet kontakte Bengt Kranz, der har skrevet i Anbytarforum i 2006, selv om det jo nu er nogle år siden. Måske ved han mere i dag, ogi hvert fald kan jeg give ham lidt til gengæld.

mvh
Henrik