Begynder på bar bund….

Startet af ida marie nerenst selmer, 23 Jan 2015 - 17:31

Forrige emne - Næste emne

ida marie nerenst selmer

Jeg kan ligeså godt sige det - jeg forstår ikke et kuk  ;D

Jeg er begyndt at "pille" lidt i min fars familie og har i den forbindelse fundet en folketælling fra Gudme 1925. Af den fremgår det at min farfar's far var sogne præst og at der i præsteboligen boede min farfar og hans 6 søskende. De 7 børn er fint listet op med navne og fødselsdatoer og hvilke sogn de er født i.

Så langt så godt.

Jeg fik en "mistanke" om at de 7 børn ikke har samme mor da deres fødsels-år fordeler sig sådan her:

1912  1914 - - - 1921 1922 1923 1924 1025

Derudover ser det ud som om at præsten og han kone blev viet imellem de to første børn og de fem sidste. Da min farfar var den førstfødte fra 1912 syntes jeg det kunne være interessant at se om han i virkeligheden havde en anden mor end den "officielle". Da jeg ved at præsten (min farfars far) var sognepræst i Feldballe i 1912 -og da det fremgår af min farfars papirer at det er der han er født tænkte jeg at det ville være en smal sag at tjekke en folkeoptælling fra den landsby og se hvem der boede i husstanden - om moderen var en anden end den listet på folkeoptællingen fra 1925.

Problemet er at jeg ikke kan finde nogen af dem. Jeg kan ikke finde præstegården som var matriklen og heller ikke nogen under efternavnet som var Selmer. Når jeg søger på den næste pige i rækken som er fra 1914 - og angiveligt født i Snerum sogn i Ribe Amt, - så kan jeg heller ikke finde hende i kirkebogen. Heller ikke hendes lillebror som er født helt fremme i 1921, -men i samme sogn er listet i kirkebogen. Hvordan pokker kan det være? Overser jeg et eller andet død-banalt eller er jeg bare mega-dårlig til at søge? Registrerede sognepræsten ikke sine egne børn eller hvordan hænger det sammen?

Inge Hedal

Hej
Velkommen til forum.
Det ville have været rart med nogle konkrete henvisninger til folketællinger og kirkebøger – og det ville især have været rart med nogle navne.
Mit råd til dig vil være at finde din farfars og hans søskendes konfirmationer i Gudmes kirkebog. De må være konfirmeret fra 1926 og fremefter. Der bør stå, hvor de er født, og hvad moderens navn var.
Mvh. Inge

Egon Sørensen

#2
Hej!

Børnene er født 1918- 19- 21- 22- 23 ifølge ft 1925 Gudme Svendborg opslag 35



Mvh.

Egon Sørensen

Hans Mikkelsen

Det ældste barn er født i Feldballe 30-1-1918 (opslag 46) her hedder moderen Anna Marie Selmer, f. Petersen. Det næstyngste barn er født i Gudme 1924 (opslag 48) her hedder moderen det samme.

Venlig hilsen
Hans Mikkelsen

Gitte Johansen

#4
De bliver viet, begge for 1. gang, i 1917

Frederiksborg, Skuldelev, 1909-1928, opslag 132, nr. 2.


Søn født i 1918 i Feldballe, en fundet i Sneum, som tager navneforandring til Nerenst, opslag 9 i 1921.

Ikke ledt efter andre.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kaare Grodal

Hej

Her er pastoren nederst med forældre:

København, Smørum, Værløse, Lille Værløse, 8b, 11d, F1, 213, FT-1911, D3715
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Niels Selmer   10/8 1851   Gift      Postexpedient   
Anna Selmer   1/12 1853   Gift   Husmoder sikkert født Nerenst      
Ida Selmer   29/5 1882   Ugift   Barn      
Alfri Selmer   16/1 1886   Ugift   Barn      
Peter Selmer   31/8 1887   Ugift   Barn
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Gitte Johansen

NERENST Poul direktør, cand. polyt.; f. 30/1 1918 i Feldballe; søn af sognepræst Emil Nerenst (død 1960) og hustru Anna Marie f. Petersen; gift 15/12 1973 m. Kirsten Damm Breckwoldt.f. 16/5 1933.

Student (Lyngby) 1937; cand. polyt. 1942; ingeniør i Teknisk central, tilsynsførende ved motorvej på Lolland 1942-45; i anlægsdirektoratet, chef for tilsynsarbejdet ved veje og startbaner i Kastrup lufthavn 1945-48; forskningsingeniør ved statens byggeforskningsinstitut 1948-55; leder af teknisk afd. ved A/S Rockwool 1955-61 ; overingeniør, chef for udviklings-afd. H + H Industri A/S 1961-68, direktør smstds fra 1968. Studierejse (betonteknologi) til USA 1950-51. Medl. af Dansk Betonforenings bestyrelse 1955, formand 1968-71; formand for Nordisk Betonforbunds forskningskomité 1955-68, for Nordisk Betonforbund 1968-71. Formand for repræsentantskabet for statens byggeforskningsinstitut og byggeriets udviklingsråd fra 1972. Medl. af Dansk Ingeniørforenings repræsentantskab 1966-70 og af B-sektorens bestyrelse 1966-70; formand for og medl. af diverse permanente udvalg og arbejdsudvalg vedr. normer for cement, murcement, murværk, sten- og grus, betonteknologi, letbeton fra 1959. Medl. af Akademiet for de tekniske Videnskaber fra 1962, Highway Research Board fra 1961, Réunion des Laboratoires d'Essais et des Recherches sur les Matériaux et les Constructions (RILEM) fra 1955, medl. af RILEM arbejdsgrupper og komiteer vedr. beton og letbeton. Medl. af teknologirådet fra 1973; næstformand for bestyrelsen for Byggeekspertrådet A/S fra 1973.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kurt Eriksen

Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Gitte Johansen

#8
Det ser ud til, at de alle tager navneforandring til Nerenst i Sneum.

Og den ene i Gudme!!
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

ida marie nerenst selmer

Ej hvor er i bare seje!!!

Jeg kiggede på dette dokument: http://www.gudmelokalarkiv.dk/wp-content/uploads/2014/11/Gudme-ft-1925.pdf og der fremgår det på side 6 at de to første børn er fra 1912 og 1914 - men hvis den kilde er forkert så forklarer det jo alt!!! Jeg kunne bare slet ikke få noget til at passe sammen! Nu giver det mening - tusind tak!!!

ida marie nerenst selmer

Citat fra: Inge Hedal [8569] Dato 23 Jan 2015 - 17:45
Hej
Velkommen til forum.
Det ville have været rart med nogle konkrete henvisninger til folketællinger og kirkebøger – og det ville især have været rart med nogle navne.
Mit råd til dig vil være at finde din farfars og hans søskendes konfirmationer i Gudmes kirkebog. De må være konfirmeret fra 1926 og fremefter. Der bør stå, hvor de er født, og hvad moderens navn var.
Mvh. Inge


Skal også lige sige tak for velkomsten! Angående det med at nævne navne - så undlod jeg det bevidst da den ene af min farfars søskende stadig lever. Hvordan er det med forum her, -kan ikke-medlemmer læse med herinde og kan trådene googles?

Som flere har skrevet i tråden så ændrede familien navn fra Selmer til Nerenst, -og jeg ved at de gjorde det pga. en skandale som præsten var involveret i. Han blev (vist nok) fængslet i Vestre fængsel og det var noget som aviserne skrev om men nøjagtigt hvad der skete er -og har altid været, en stor familie-hemmelighed. Er der nogen der umiddelbart har nogle forslag til hvordan man finder ud af hvad sådan noget kan have handlet om?

Helle Thor Hirschmann

JA - svarene kan Googles og bliver det i udstrakt grad.

Og igen JA - svarene - og for den sags skyld også spørgsmålene kan også ses af ikke medlemmer.

Jeg ved ikke om Wibergs præstehistorie går så langt op, men hvis du skulle have flere præster i slægten, så er det en guldgrube af oplysninger om de gejstlige familier i Danmark.

:) Helle

Kaare Grodal

Hej

På ops 5 i kirkebogen 1906-31 kan du se hvornår Selmer har konfereret oplysningerne med degnen.

Jeg ville kikke i de lokale aviser fra omkring sidste gang 23 feb 1927.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Egon Sørensen


Rita Olesen


Omtale af sagen http://www.kirkeret.dk/node/1244
Søg på Selmer-sagen på denne side.

Mvh. Rita


Ole Selmer

Hej Ida

CitatJeg er begyndt at "pille" lidt i min fars familie

Sig til, hvis du er interesseret i Selmer længere tilbage i tiden.

Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Lise Østerberg Bahr

#17
Hej.

Der har tidligere været tråde på det gamle Dis Forum bl.a. i 2006........på denne... Begynder på bar bund....
(uden navneangivelse/personangivelse i teksten)  ???

Måske er det dine via Flensburg,  ?

ad. bl.a. Langholz - Anetavler for berømte danskere) noget du kan bruge.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

ida marie nerenst selmer

Hold-da-op! Det er altså skægt det her! Jeg er dyt imponeret over hvor mange gode svar der strømmer ind på mit spørgsmål. Tusind tak for dem allesammen! Jeg har vist nok fået bestilt et dokument gennem det der "daisy". Det betyder jo så at jeg skal en tur forbi Rigsarkivet - hvilket jeg finder en smule intimiderende men jeg må jo kaste mig ud i det  ::)

Til Ole Selmer - Jeg vil selvfølgelig MEGET gerne vide mere om Selmer slægten! Jeg har prøvet at google lidt og prøvede at følge linjen og navnet i lige linje fra præsten og bagud. Jeg endte med en Daniel Erasmus Selmer 1630 - men jeg er bange for at der kan være opstået mange fejl undervejs i min søgning. Tror måske heller ikke det var de bedste kilder jeg fandt. Men er Selmer slægten ikke kæmpe stor?

Ole Selmer

Langt det meste af det du finder på nettet om Selmer slægten er afskrivninger af  "Stamtavle over de danske og norske forgreninger af slægten Selmer" af H.P. Selmer 1868, men desværre også suppleret med gætterier og sjusk. Bogen kan lånes på biblioteket og er af og til også til salg antikvarisk.

Din linje er ifølge bogen:
Niels Ølsted Selmer, far til præsten, 1851-
Niels Johan Selmer, jernbaneforvalter i Hadsten 1821 –
Gustav Adolf Selmer, isenkræmmer i København 1784 – 1865
Ole Selmer, byfoged i Skive, 1745 – 1822
Lorens Asmus Selmer, byfoged i Rønne, 1707 - 1774
Niels Rasmussen Selmer, byfoged i Assens død 1745

Selmer slægten er ikke stor, I Danmark vel under 100 og med et par hundrede i Norge, som nedstammer fra danske præster og officerer i 1700 tallet. Der er 4 linjer, som ikke kan sættes i forbindelse med hinanden, men alle ser ud til at stamme fra Slesvig. Der er også Selmer´e i Tyskland og Frankrig, men uden påviselig slægtskab.

Jeg laver gerne opslag i bogen for dig.
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Inger Toudal

#20

Familien Selmer i København 1899 - 1901:

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1454741&isbrowsing=1&searchname=

FT-1901: http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=22879#22879,2672468 - Opslag 42.

Niels Jakob Selmers fødested er Vaar Hovedgaard, Farstrup sogn. Hans far ses her:

Aalborg, Slet, Farstrup, Waar Hovedgaard, Waar Hovedgaard, 68, FT-1850, C0834
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Jacob Thomas Trøjel    68    Gift       Eier af Gaarden Huusfader    Egeberg Sogn Holbek Amt
Albertine Christine født Trøjel    65    Gift       hans Kone    Odense
Christian Frederik Ludvig Trøjel    35    Ugift       deres Børn    Her i Sognet
Adelaida Laurenze Julie Augusta    25    Ugift       deres Børn    Do [Her i Sognet]
Erdine Mathilde Schnitthker    25    Ugift       Huusjomfru    Kjøbenhavn
Niels Johan Selmer    29    Ugift       Studios. theolog. Opholder sig hos Eieren som Forpagter af Gaarden fra 1 Mai 1850
- - - - -

- og her: http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=349986&sort=e

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

#21

Klippede ved en fejltagelse Niels Johan Selmers fødested i det foregående:

Aalborg, Slet, Farstrup, Waar Hovedgaard, Waar Hovedgaard, 68, FT-1850, C0834
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Jacob Thomas Trøjel    68    Gift       Eier af Gaarden Huusfader    Egeberg Sogn Holbek Amt
Albertine Christine født Trøjel    65    Gift       hans Kone    Odense
Christian Frederik Ludvig Trøjel    35    Ugift       deres Børn    Her i Sognet
Adelaida Laurenze Julie Augusta    25    Ugift       deres Børn    Do [Her i Sognet]
Erdine Mathilde Schnitthker    25    Ugift       Huusjomfru    Kjøbenhavn
Niels Johan Selmer    29    Ugift       Studios. theolog. Opholder sig hos Eieren som Forpagter af Gaarden fra 1 Mai 1850    Do [Kjøbenhavn]
- - - - -

Med familie i Århus 1880:

Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Århus Købstad 12, 13h/ryesgade, 16, FT-1880, a4181
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
- - - - -
Gustav Adolph Selmer    53    Fraskilt          Kjøbenhavn
Niels Johan Ølsted Selmer    58    Gift          Kjøbenhavn
Julie Laurenta Adelaide Augusta Selmer    54    Gift          Vaar, Aalborg Amt
Albertine Jacobine Trojel Selmer    24    Ugift          Vaar, Aalborg Amt
Emilie Hedvig Johanne Christine Selmer    19    Ugift          Charlottenlund Ved Silkeborg
Mette Cathrine Rasmussen    24    Ugift          Sal, Viborg Amt
- - - - -

Med mor og søskende i København:

København, København (Staden), Nørre Kvarter, Nørre Kvarter I, Nørrevold No. 226, 1714, FT-1845, C2839
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Kirstine Johanne Selmer    40    Gift       Gift med frh. Isenkræmmer Gets Selmer, som er bortrejst    Kbh.
Niels Johan Selmer    23    Ugift       Børn, Stud. theol.    Kbh.
Christine Augusta Selmer    22    Ugift       Børn    Kbh.
Emilie Johanne Selmer    21    Ugift       Børn    Kbh.
Larsine Petrine Petersen    23    Ugift       Tjenestepige    Kbh.

København, København (Staden), Nørre Kvarter, Nørrevold, Gaarden nr. 226, Stuen, 284 F1, FT-1840, C9480
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       
Johanna Selmer født Bondrop    41    Gift       Gaardeier    
Niels Johan Selmer    19    Ugift       Søn, Skoledicipel    
Christenze Selmer    18    Ugift       Datter    
Emilie Selmer    16    Ugift       Datter    
Gustav Selmer    15    Ugift       Søn, Skoledicipel    
Frederikke Bope    28    Ugift       Tjenestepige

Ole Selmer i Skive med hustru og børn: http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=349997&sort=e

Niels Rasmussen Selmer: http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=349981&sort=e

- nævnt i skifte fra 1713: http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=126475&sort=e

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Søren Agersnap

Et lille apropos. Til tiden efter Wiberg, der slutter midt i 1800-tallet, er standardværket: Paul Nedergaard: Dansk Præste og Sognehistorie 1849-1949, I - X.

Venlig hilsen.

Søren

Inger Toudal

#23

Dette må være Ole Selmers vielse (jf. http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=349996&sort=e )

Ole Selmer - proviantskriver                                    
Kirstine Knudsen
                                                Viet: 01.09.1773  
Anm: Hendes stedfar br.br. EILERT MØLLER                        Sogn: Trinitatis (1-12-12)

-fundet på http://danbbs.dk/~stst/kbh_kbg_reg/

Viborg, Hindborg, Skive Købstad, Skive købstad, Adelgade 3, , FT-1787, C4136
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       
Ole Selmer    43    Gift    husbonde    byfoged i Skive og herredsfoged udi Sallings herreder    
Kirstine Knudsen    32    Gift    hans kone       
Lorens Martinus    14    Ugift    deres barn       
Amalia Frederica    13    Ugift    deres barn       
Elisabeth Christine    10    Ugift    deres barn       
Juliane Marie    9    Ugift    deres barn       
Carl Friderich    7    Ugift    deres barn       
Christian Wilhelm    6    Ugift    deres barn       
Charlotte Georgine    5    Ugift    deres barn       
Gustav Adolph    4    Ugift    deres barn       
Sophie Magdalene    3    Ugift    deres barn
- - - - -

Viborg, Hindborg, Skive Købstad, Skive Kiøbstad, , 14, FT-1801, B9179
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       
Ole Selmer    56    Gift    Huusbonde    Bye og Herredsfoged    
Kirstine Selmer    45    Gift    hans Kone       
Amalie Fridericha Selmer    26    Ugift    deres Datter       
Charlotte Georgiane Selmer    19    Ugift    deres Datter       
Sophie Magdalene Selmer    16    Ugift    deres Datter       
Adolph Sigfred Selmer    14    Ugift    deres Søn       
Ferdinand Ludvig August Selmer    11    Ugift    deres Søn       
Emil Holger Selmer    7    Ugift    deres Søn
- - - - -

I 1860 bor Niels Johan Selmer med familie i Kragelund:

Viborg, Hids, Kragelund, Kragelund, en Gaard, 53, FT-1860, B5393
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Niels Johan Selmer    39    gift    Huusfader, Proprietair       Kjøbenhavn
Julie Laurentze Adelaide Augusta Trojel    36    gift    hans Kone       Farstrup Sogn, Aalborg Amt
Gustav Adolph Selmer    35    Fraskilt    Huusf. Broder, Photograph       Kjøbenhavn
Niels Ølste Jacob Selmer    9    ugift    [deres søn]       Farstrup Sogn, Aalborg Amt
Svend Bondrop Selmer    7    ugift    [deres søn]       [Farstrup Sogn, Aalborg Amt]
Albertine Jacobine Trojel Selmer    5    ugift    [deres datter]       [Farstrup Sogn, Aalborg Amt]
Emil Fredinand Frederik Selmer    3    ugift    [deres søn]       her i Sognet
- - - - -

http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_folketallinger
1880, Købstad, Århus, Ryesgade, opslag 62

Niels Johan Ølsted Selmer er Assistent ved Statsbanerne.

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal


ida marie nerenst selmer

Jeg fatter slet ikke hvordan i kan finde så meget så hurtigt!! Det tager mig næsten længere tid at læse og forstå de ting i sender -end det tilsyneladende tager jer at finde det frem :D

Tak til alle for info - jeg skal lige læse det igennem og prøve at forstå hvordan det hele hænger sammen! Til Ole Selmer -så vil jeg selvfølgelig mægtigt gerne se det opslag du har! Jeg anede ikke at Selmer delen af familien ikke var større og det er meget spændende at få bekræftet at det er en slægt med en del præster. Det har en eller anden tante fortalt mig dengang jeg var barn, -så det er jo sjovt at høre at der rent faktisk er hold i det! Men hvis der kun er ca. 100 hoveder i Selmer-familien, -betyder det så at vi to er lidt i familie?, -sådan lidt langt ude?

ida marie nerenst selmer

Hvorvidt vi er i familie "lidt langt ude" har du jo allerede har svaret på når du skriver at der er 4 linjer, som ikke kan sættes i forbindelse med hinanden.

Det er helt vildt sjovt at Ole Selmer's (altså den anden Ole Selmer) gravsten findes og at der er et billede af den på nettet! Det ser ud til at jeg må lokke min søster med på en "slægtstur" til Jylland snart!

...det er godt nok også en flot gravsten! ...burde der egentlig ikke også, altså sådan rent statistik være nogle flere fattiglemmer eller fæstebønder når man går så langt tilbage?! Den linje du ridser op Ole, -er vist magen til den jeg selv kom frem til men jeg havde ikke rigtigt nogen stillingsbetegnelser på min liste, -kun navne og fødselsår.

Ole Selmer

Nej vi er ikke umiddelbart i familie. Du tilhører den fine del, medens jeg nedstammer fra en mening garder Christian Selmer født omkring 1729. Hvorfra han kommer, og hvem hans far er vides ikke. Men det er sandsynligt, at han er en uægte søn af en Selmer nævnt i bogen. Min gren er ikke i bogen.

Bare rolig - der skal nok være både fattiglemmer og fæstebønder i andre dele af din familie. Men det har i høj grad været almindeligt, at sønnerne blev det samme som faderen. Derfor din linje med byfogeder og præster.

CitatJeg har prøvet at google lidt og prøvede at følge linjen og navnet i lige linje fra præsten og bagud. Jeg endte med en Daniel Erasmus Selmer 1630 - men jeg er bange for at der kan være opstået mange fejl undervejs i min søgning. Tror måske heller ikke det var de bedste kilder jeg fandt.

Det har jeg også gjort og fandt, at oplysningen er på et tilsyneladende dansk familietræ på Rootsweb! Jeg har skrevet til ejeren for at høre, hvorfra han har denne oplysning, så må vi se om jeg får svar!

Jeg fotograferer siderne som omhandler din linje og sender dem til dig. Der går dog nok et par dage.
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Ole Selmer

Så har jeg fået svar:

CitatDet betyder at jeg gætter på at der er en sammenhæng på en eller anden måde. Det eneste jeg ved er at han er bror til Konrad.

men det kan jeg ikke bruge til noget

Jeg har sendt scanningen til din private amil
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

ida marie nerenst selmer

Tusind tak for uddrag af bogen Ole! Det er jeg virkelig glad for at du ville bruge tid på! Det er mægtigt sjovt at læse alle de små annedoter om de forskellige personer i bogen - og jeg har allerede fået opklaret flere spørgsmål bare ved at læse de første par sider!

Du har ret i at det virker noget ...usikkert med den forbindelse til Erasmus Selmer, -men god idé at skrive og spørge! Jeg kan godt mærke at jeg har MEGET at lære med det her slægtsforskning, så længe jeg kan læne mig op af hvad andre har fundet ud af før mig og så længe jeg følger navne som Selmer, Nerenst, Trojel, Sommerfeldt osv. kan det lige gå an, men jeg ved nærmest ikke hvor jeg skal ende og begynde når det er Pedersen og Kjær jeg forsøger at følge. Jeg må tage sådan et kursus en dag!

Endnu engang tak for hjælpen Ole!