Hvem er Handskemager Niels Jensen Lollik fra Randers ???

Startet af Elizabeth Høilund Buffet, 17 Jan 2015 - 21:12

Forrige emne - Næste emne

Elizabeth Høilund Buffet

Hello hjemme i DK

I Erik Breils skifter fra Randers er jeg faldet over følgende skifte

335 Niels Jensen Lollik, handskemager i Randers. 21.9.1716, fol.181B.
E: Maren Nielsdatter. LV: Jens Jacobsen, skrædder. B:
1) Elle Nielsdatter Lollik 6
2) Niels Nielsen Lollik 1½.
FM: fasters mand Otto Lauridsen, handskemager i Randers.

Men hvem er han ? 

Mine aner Søren Rasmussen  (handskemager) død i 1711 gift med Gedske Jensdatter bruger ham flere gange som fadder. Så er der mulighed for at han er i familie med dem - eller bare en af de mange andre handskemagere.

I skiftet over Søren Rasmussen hos Breil findes en morbror Niels Jensen i Jan 1712 findes en morbror som formynder med navnet Niels Jensen Frolich - handskemager

Kunne dette være den samme som Niels Jensen Lollik.

Jeg kender intet til hverken Søren Rasmussens eller Gedskes forældre - og ved ikke hvordan jeg muligvis kan komme videre - derfor ville det være rart med lid søskende til dem

Gedske bliver gift igen med Handskemager Hans Willumsen

Med vinterhilsener fra Vermont (USA)

Elizabeth


Lise Gorgone

 Hej Elisabeth,

Som du har med andre aner, der enten har navn efter deres profession f.eks.Smed, så er din
handskemager Lollik måske fra Lolland? Har du søgt der?

Kategori:Lolliker

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi

Gå til: navigation, søg


Denne kategori er til personer, der er født eller har boet en stor del af deres liv på Lolland

Med venlig hilsen
Lise Gorgone



Else Salling

Hej Elisabeth

Handskemageren må antages at have fået udstedt et borgerskabsbrev, så kan du lokke en til at slå det op, er du nok på sporet af ham.

Mvh.
Else Salling
Mvh.
Else Salling
Medlem nr. 16273

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Else og Lise

Tak for jeres svar -

Jeg har godt nok tænkt at Lollik kunne betyde at Niels Jensen var fra Lolland, eller at hans far var det da den slags navne jo ofte går igen.

Men navnet Niels Jensen er jo noget af en massebetegnelse - og Lolland er en stor ø. Så det vil være som at lede efter en nål i en høstak da alt jeg ved om ham er at han har en søster (eller halvsøster med navnet Gedske)  Jeg har checket Breil's skifter fra Nakskov hvor der er mange gode skifter som jeg har brugt i andre forbindelser.

Ideen med at finde en der vil lede efter et muligt borgerskabsbrev for mig er god. Gad vist hvor man finder dem - hvis de eksisterer. Det må jeg prøve at finde ud af.

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont

Teddy Thrue

Hej Elisabeth

Borgerskabsprotokollen findes i Viborg.

Randers rådstue, borgerskabsprotokol 1683-1721.
Da jeg fandt den "fysisk" for et par år siden, havde den arkivbetegnelsen D21-312.

mvh
Teddy Thrue

Else Salling

Det må vist være denne - og der er register:

Arkivnummer:   D-021
Arkivskaber:   Randers Rådstue, Magistraten
Arkivserie:   Borgerskabsprotokol
Indhold:   1631 - 1795 m.m.
Løbenummer:   311-314
Stregkode:   8038278681


Mvh.
Else Salling
Mvh.
Else Salling
Medlem nr. 16273

Elizabeth Høilund Buffet

Hi Else og Teddy

Tak for jeres oplysninger - de kan være meget brugbare hvis jeg kan få en eller anden der skal til Viborg - eller som bor i nærheden til at slå det op.

Det vil jeg prøve - selvom jeg nok vil vente med at bede om den slags indtil vejret bliver mere forårsagtigt. 

I skal have tak for hjælpen.

Jeg glæder mig også til at Briel får flere Randers skifter lagt ind.

Mange hilsener fra Vermonts Winter Wonderland

Elizabeth

Erik Brejl

Niels Jensen Folich i lbnr.304 må være Niels Jensen Lollik
ud fra disse tingbogsuddrag af Bjarne Nørgaard Pedersen.
Jeg tjekker ved lejlighed.


Randers Tingbog 7/5 1688. fol.145

** borgmester og råd fordrede dom over overformynderne Søren Jensen og Jens Andersen Kræmmer her sst for dom, formedelst de ikke efter deres ed og pligt har haft opsyn med dem, som værgemål under hænder har, og ikke tilholder dem en gang om året at fremlægge rigtighed for deres myndlingers midler. på deres begæring blev sagen opsat 14 dage.

** Jens Christensen Durup her sst stævnede Hans Jespersen visiterer Oluf Pedersen og Erik Kruse guldsmed sst for vidners påhør angående en laks, som var kommet af hans hus og til Hans Jespersens uden hans vilje og minde, og Jens Lolliks datter Geske Jensdatter med flere vidnede, at Hans Jespersen leverede hende Jens Christensen Ridefogeds kniv og bad hende gå op til hans og hente en laks, og på hans piges spørgsmål, om hun havde set Jens Christensen, svarede hun, at der sad en hob og råbte, at hun skulle hende laksen, hvorefter pigen leverede hende en laks, som hun leverede Hans Jespersen igen i hans egen hånd i hans hus.

I samme tingbogsuddrag ses en anden Lollik: Rasmus Christensen Lollik, der optræder flere gange, bl.a. her:

Randers tingbog 4/11 1695. fol.80
** Bodil Sørensdatter, salig Rasmus Christensen Lolliks, forrige borger her sst, fremlagde en afkaldskvittering, hvori Niels Pedersen Viborg skomager sst på sin hustru Sidsel Rasmusdatters vegne giver hendes stedmor afkald for arv efter hendes salig far Rasmus Christensen Lollik.
Erik Brejl
https://brejl.dk

Elizabeth Høilund Buffet

Hi Erik Breil

Tusind tak for dine oplysninger - Jeg er glad for at du er enig med mig i at Niels Jensen Lollik - og formynderen i Søren Rasmussens skifte Niels Folich må være en og samme person.

Den Jens Lollik som er nævnt som Gedskes far i Randers Tingbog hedder muligvis Jens Nielsen - da denne person er fadder hos Gedske et par gange. 

Og så skal du have en special tak for alle de skifter du indtil videre har lagt på Nettet indtil videre - uden dem var der der en del personer jeg aldrig selv kunne have kommet længere med

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont (USA)