Søren Pedersen, Ferslev, 1860-1870

Startet af Merete Skauge, 20 Jan 2015 - 17:41

Forrige emne - Næste emne

Merete Skauge

Hej

Så er den gal igen! Jeg kan ikke finde død/begravelse for min slægtning Bødker Søren Pedersen (f. 7/7 1801 i Slangerup, Lynge-Fr.borg-Fr.borg).

Han bor i sit voksne liv i Ferslev sogn -Horns-Fr.borg med sin kone Sidse Marie Pedersdatter, og er at finde i FT for 1860, men hun er efterfølgende blevet enke i FT for 1870. Ergo må han være død i perioden 1. feb 1860-1. feb 1870.

MEN, hans død/begravelse er ikke i kirkebogen for Ferslev i perioden. Jeg har heller ikke fundet ham i de omkringliggende sognes kirkebøger (Krogstrup, Kyndby, Skibby eller Vellerup).

Han har tidligere været indsat i tugthuset som rasphusfange (3.feb. 1844 til engang efter 1.feb. 1850). Måske er han igen indsat som fange et eller andet sted, og måske er han død der? Men, tugthuset eksisterer vist ikke mere på dette tidspunkt?

Der er en Søren Pedersen, i kirkebogen, som dør som 81 årig. Det er ikke ham jeg søger. Alderen passer ikke, og ved at krydstjekke i FT for 1860, kan jeg se, at der er tale om en anden person.

Er der nogen, der har et bud på hvor hans død/begravelse er at finde?

Mvh Merete.

Merete Skauge

Er der nogen,der ved hvor man gjorde af de folk, der tidligere fik rasphus-straffe -EFTER at rasphuset blev ophævet ved lov i 1850? Måske er det her min slægtning er endt?


A-M Jørgensen

Hej.

Har du set denne artikel:
http://da.wikipedia.org/wiki/Tugt-_og_B%C3%B8rnehuset den omhandler også rasphuset.

mvh A-M

Merete Skauge

Hej

Tænkte, at han, Søren Pedersen, Bødker fra Vejleby, måske var at finde i en skifteprotokol i perioden 1. feb. 1860 til 1. feb. 1870 (perioden hvor han dør), men jeg synes ikke, at jeg kan finde dødsanmeldelser/skifteprotokoller for Ferslev sogn i denne periode.

Er det bare mig, der ikke kigger det rigtige sted, eller er disse oplysninger ikke tilgængelige på Arkialier Online? Er der nogen, der kan lede mig på rette spor?

Hilsen fra Merete.