Hans Christopher Herslebs fødested

Startet af Susanne Fabritius de Tengnagel, 19 Jan 2015 - 16:59

Forrige emne - Næste emne

Susanne Fabritius de Tengnagel

Dette er ikke et spørgsmål, men en konstatering af en trykfejl, som er gået uhindret igennem afskrifter i vel flere hundrede år, også denstoredanske.dk.
Hans Christopher Hersleb, min 5 gange tipoldefar, søn af biskop Peder Hersleb, er jeg ved at opdatere. Han menes at være født på Frederiksberg, men her kan jeg ikke finde ham. Da familien boede i Frederiksborg, da han blev født, burde han jo være blevet indskrevet dér, og det blev han.

Nu har jeg så ved egen hjælp besvaret mit spørgsmål til mig selv, og hermed kan meddeles interesserede:

Hans Christopher Hersleb blev døbt 14. juni 1722, Frederiksborg Sogns Kirkebog, Lynge-Frederiksborg Herred, Frederiksborg Amt, arkivalieronline.dk 1697-1766 opslag 211.

Og rettelsen er sket på min slægtshjemmeside hos familiekrøniken.dk

Med venlig hilsen
Susanne Fabritius de Tengnagel

Bjørn Marcher

Jeg har en anden gren af Hersleb slægten blandt mine aner.....

Dansk Biografisk Leksikon som refereret i netudgaven af denstoredanske nævner at faderen Peder Hersleb blev udnævnt 1718 : ".. til slotspræst ved Fr.borg og sognepræst i Hillerød og Herlev, et anseligt embede...." som han øjensynlig varetog indtil 1725.
Frederiksberg ser jeg ikke omtalt dér.

Slog efter i Giessings "Stamtavle over Hersleb Stammen" (Chr. Giessing: Nye samling af danske, norske og islandske jubellærere med slægts-registre og Stamtavler Bind 2.2. side 260 (1783).  Her står blot nævnt at Hans Chr. er født 11.Juni 1722 uden angivelse af fødested.

Så det er tilsyneladende ikke alle kilder, der har denne trykfejl. Heldigvis!

Denne type trykfejl ser man desværre ofte - og videre henvisninger bygger ofte på disse fejl, mere end kontrolopslag, så de er meget svære at udrydde! Tak for bidraget!

venlig hilsen


Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Lise Østerberg Bahr

Hej Susanne.



Jeg er ofte stødt på Fabricius de Tengnagel (kender også een af disse) på slægtstavler hvor mine aner står, via Tysk adel, Norsk adel, Svensk adel mm.m. - men kan dog ikke på jeres hjemmeside, se vores aner står, do med slægtsnavnet Hersleb.

Vores aner går via Tyskland - von Stemann slægt (se også Polen) indgift i Bahr slægten møllerslægten fra Husby, Flensburg; barnebarn indgift i Tysk/Norsk slægt (von  Krogh, Aastrupgaard, Haderslev)  ( der ved Bækkeskov Gods og Hovedgaard nær Vordingborg indgår i Munthe af Morgenstjerneslægten/de Neergaard, TIllitze slægter m.m.)

I Flensburg + Norge, er disse i øvrigt indgift via Meier/Wedel-Wedelsborg.

se opdateringen ved Gunnar von Krogh, Norsk Adel, 1944, hvis du vil se om jeres slægt står her.



Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Thestrup-Bjørn


BRAVO, Susanne!

Du er (også) en af de få, der tjekker kilderne  ;)




- og der er flere af Hans Christopher Hersleb's søskende født (og døbt) i Hillerød

FamilySearch har en hel del af dem.

Bare lav en forældresøgning og nøjes med at skrive Hersleb som fader (ingen moder!)
- samt fødested Frederiksborg, så skulle de gerne komme frem.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Lise Østerberg Bahr

#4
Hej igen.


Jeg har haft en tråd med slægten Hersleb indgik, ad Lemmel/Lemmle, ad vores slægts-og anebog fra Bremen, trykt i 1924,  hos trykkeriet/druckerei/Verlag Heinrich Moritz HAUSCHILD der havde hustru af BAHR slægt, omkring 9-10 børn,  hvor vores /DAS LEMMEL ARCHIV hvor nogle fra vores BAHR slægt indgår ----- ved Georg  Bahr.ad Studienrath Anna Landt/ STRUVE + Lemmel slægt (+ Krebs)

Er du stødt på LEMMEL/Lemlé/ staves forskelligt, idet det er tysk/fransk - egnene omkring,



Den var fra 8. december 2012. emne:
hvem var (præsteslægten) Tegneren/maleren Andreas Usgaard (LEMMEL) Hersleb, Vejle.

..... Porsgrund maler, Trondheim. Solumslekt.[/u]org/kilder/kirkebog ...osv.

ved at Google den, må du komme ind på den, hvis du er interesseret.


Ligeledes finder du evt. materiale du kan bruge, på TUXEN/Hersleb.
ad Flensburg slægter.
herunder også via Helmut Martensen, Flensburg, www.adelby.com

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr