Sidsel Pedersdatter og Niels Jensen Skuldbøl, 1756- ... Ringkøbing amt

Startet af Ellen Secher, 22 Feb 2011 - 12:29

Forrige emne - Næste emne

Ellen Secher

Hej.

Jeg mangler oplysninger om Zidsel Pedersdatter, som var gift med Niels Jensen Skuldbøl, både hendes dåb, vielse og død.

De oplysninger jeg har, er alle hentet i Ringkøbing amt.

En folketælling fra Sønder Lem i 1801:
Niels Jensen       45 år   1. gang gift   husmand
Sidsel Pedersdatter   35 år   1. gang gift   hans kone
Jens Nielsen        6 år   deres søn
Peder Nielsen     1 år   deres søn

Børn:
Kirsten, født i Stauning sogn 1791
Uschil, født i Stauning sogn 1792
Jens, født i Stauning sogn 1795
Ane Catrine, født i Sønder Lem sogn 1797 – død.
Her mangler jeg Peder, som må være født ca. 1800
Ane Kathrine, født i Sønder Lem sogn 1802

Niels Jensen Skuldbøls dåb i Stauning sogn 1756 har jeg,
men mangler også hans død.

1791 blev Zidsel Marie Pedersdatter gift med Houle Jacobsen i Sønder Vium, derfor tvivler jeg på, at den Zidsel Pedersdatter jeg søger, er hende, der blev døbt i 1766 i Sønder Vium sogn, selvom alderen passer, hun blev døbt Zidsel Marie Pedersdatter.


Mvh Ellen


Svend Bollerup

Hej Ellen

Niels Jensen Skuldbøll dør i Brejning (Bølling H., Ringkøbing A.) d. 16.11.1826 (KB 1816-1828 opslag 55) som indsidder.

Ved datteren Uskyld's bryllup i 1820 er han angivet som Gaardmand Niels Jensen Skuldbøll i Breining Sogn (KB Ølstrup side 21).

mvh.

Svend Bollerup.

Svend Bollerup

Tilføjelse:

Zidsel dør 22.01.1834 i Brejning (AO opslag 38 i KB 1828-1834)

mvh.

Svend Bollerup

Bent Skaarup Pedersen

Mormonerne har vielsen i Velling Sogn den 28.11.1790, så det var vel værd at kontrollere - broderen Peder havde iøvrigt også konen fra Velling.

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Ellen Secher



Mange tak for hjælpen til jer begge.

Jeg tror det er den rigtige vielse, og der er jo en mulighed for at Zidsels dåb findes i samme sogn, men endnu har jeg ikke fundet den.

Med venlig hilsen
Ellen

Bent Skaarup Pedersen

Hvis du ikke finder hende, så kunne du måske få noget ud af denne slægtsbog:

"Jensen, Jens      NN: Jens Peter Jensen (Skuldbøl) f. 1842, gdejer i Sønderby, Hee sogn, og h. Mette
            Knudsen, deres forf. og efterk. 77 pp. DK 1965. [DK]"

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen


Arne Feldborg

Der er en Zidsel Pedersdatter født i Velling både i 1770 og 1773, og ihvertfald den ene af dem ser ud til at være i live i 1787:

Fkt-1787; Velling - Velling ; 9; Nørbye
61; Mette Jespersdatter; k; 48; enke,1; madmoder / bondekone og gaardbeboer
62; Mads Pedersen; m; 21; ugift; hendes søn
63; Jesper Pedersen; m; 19; ugift; anden søn
64; Sidsel Pedersdatter; k; 17; ugift; hendes datter
65; Just Pedersen; m; 13; ugift; tredie søn
66; Hans Pedersen; m; 5; ugift; fjerde søn

Det kunne jo være hende der bliver gift 1790 i Velling. Men så passer det dog ikke med alderen i 1801 og heller ikke helt med alderen på hende der dør 1834 i Brejning.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Svend Bollerup

Jeg har et bud på hvem Sidsel er, - jeg er dog ikke i stand til at bevise det.

Sidsel og Niels's 1. barn er døbt Kirsten, så Sidsels mor kunne jo hedde Kirsten, faren hedder jo Peder.

Iflg. FT 1787 bor der i Høllet, Stauning (samme sted hvor Niels er født), en Peder Pedersen, gift med en Kirsten Christensdatter, endv. en søn Christen, født ca. 1762.
Mon ikke det er denne Peder der dør i 1790 som Ped. Ped. Huus, alderen passer i hvert fald med FT. (KB 1780-1814 AO opslag 52.)

KB 1723-1779

AO opslag 111: 20.12.1761 bliver Peder Huus'es søn døbt og kaldet Christen.
AO opslag 123: 24.06.1765 bliver Peder Husteds datter døbt og kaldet Anne Catrine. (iøvrigt båret af Niels'es mor, Niels'es far er fadder).
AO opslag 138: 04.05.1769 bliver Peder Husteds datter døbt og kaldet Sidsel.

Så måske er Niels ikke "gået over åen" efter en kone, men har taget naboens datter.

Imod teorien taler dog at Sidsels alder ved FT. 1801 er 35 år, det burde være 32.
Alderen ved hendes død i 1834 er 66 år, dvs. født ca. 1768, så det er vel inden for "normen".

Da Niels og Sidsel er min kones tip-3, har jeg haft Sidsel "lagt på hylden" til nærmere undersøgelse
i et par år, så nu kom hun frem i lyset igen.  Iøvrigt er Niels'es farfar Niels Jensen i Hemmet min egen tip-5.

ps. Ang. brylluppet i Velling , er der nogen der har en ide om hvor tilnavnet "Ibbelund" kommer fra ??.

mvh.
Svend Bollerup

Arne Feldborg

Citat fra: Svend Bollerup Dato 25 Feb 2011 - 09:54
ps. Ang. brylluppet i Velling , er der nogen der har en ide om hvor tilnavnet "Ibbelund" kommer fra ??.

Kunne der stå "Høelund" - en lokalitet i Ølstrup sogn?
(Velling 1668-1801, ops. 97, øverst til venstre)
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Svend Bollerup

Tak for buddet.
Hoelund kunne i mine øjne være et lige så godt bud som Ibbelund -  men det hjælper mig desværre ikke med at fastslå om brudgommen i Velling var Niels Jensen Skuldbøl.

mvh Svend Bollerup

Ellen Secher

Tak for alle forslagene.


Det er svært, der er noget der passer over hele linien af forslag, men jeg kunne godt overtales til at arbejde videre med tanken om naboens datter.
Min fantasi siger: for Sidsel og Niels havde navnet Anne Catrine en betydning, de fik en datter døbt Anne Catrine, hun døde som lille pige, den næste pige de fik, kom også til at hedde Anne Catrine (min mands ane).

-------------------------
Jeg har også forsøgt at læse kirkebøger og hvad der ellers er tilgængeligt,
Et kig på fadderlisten fortæller, den eneste ved navn Pedersen/Pedersdatter er
Jørgen Pedersen fra Lambæk, der ved FT 1801 er 27 år og opholder sig i Lambæk by, Sønder Lem sogn, Bølling herred, hos broderen Jesper Pedersen, 29 år og husbond, desuden opholder Peder Jørgensen 70 år sig som husbonds far. - Men det er jo ikke garantien for at det er Sidsels familie.

Og så har jeg fundet:
Zidsel Pedersdatter, født i Sønder Lem, Bølling herred 19. august 1764, som den ene af Peder Refstrups tvillinger, den anden som jeg tror hed Magrete døde 3. marts 1765.
Noget peger på, at Peder Refstrup måske hedder Jensen – ikke sikker.


Med venlig hilsen
Ellen


Arne Feldborg

Citat fra: Svend Bollerup Dato 22 Feb 2011 - 21:10
Ved datteren Uskyld's bryllup i 1820 er han angivet som Gaardmand Niels Jensen Skuldbøll i Breining Sogn (KB Ølstrup side 21).
Uskyld er et ret usædvanligt navn. Mon ikke det muligvis er hendes far og farmor vi har her.

Fkt-1787; Stavning - Stauning ; 80; Høllet
449; Jens Nielsen; m; 58; gift,1; Mand / Bonde
450; Uskyld Hansdatter; k; 53; gift,1; Kone / -
451; Niels Jensen; m; 32; ugift; Barn / -
452; Mariane Jensdatter; k; 28; ugift; Barn / -
453; Jens Jensen; m; 14; ugift; Barn / -
454; Niels Jensen; m; 10; ugift; Barn / -
455; Johanne Jensdatter; k; 86; enke(mand),2; Opholdende / -

Noget andet er så, at jeg lige er stødt på en bemærkning om, at gården Lille Refstrup i Lem også kaldes for Hjøllund. Det kunne tyde på, at den Niels der bliver gift i Velling måske har (eller på det tidspunkt har haft) een eller anden tilknytning dertil.

Mht. Sidsel Pederdatter født i Refstrup 1764: der er flere der hedder Peder på stedet på det tidspunkt.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Svend Bollerup

Det er der ingen tvivl om.

Den Uskyld der bliver gift i Ølstrup ses her i FT. 1801 ved farbroderen Peder:

Ringkøbing, Bølling, Stavning, Stauning, Høllet, 81, FT-1801:

Peder Skuldbøl 38  Gift Husmand Bonde og Gaardbeboer. 
Else Kristensdatter 26  Gift hans Kone - 
Jens Pedersen 1  - hans Barn - 
Uskyld Pedersdatter 2  - hans Barn - 
Morten Jensen 20  Ugift Tjenestekarl - 
Maren Sørensdatter 18  Ugift Tjenestepige - 
Uskyld Hansdatter 68  Enke(mand) Mandens Moder Aftægtskone og Enke 
Uskyld Nielsdatter 8  - et Fremmed Barn af Familien

mvh.

Svend Bollerup

Svend Bollerup

#13
Arne Feldborg skrev:
CitatNoget andet er så, at jeg lige er stødt på en bemærkning om, at gården Lille Refstrup i Lem også kaldes for Hjøllund. Det kunne tyde på, at den Niels der bliver gift i Velling måske har (eller på det tidspunkt har haft) een eller anden tilknytning dertil.


Jeg startede på en gennemgang af KB Sønder Lem 1790 - 1815 for om muligt at finde flere steder hvor Hjøllund var nævnt.  Fandt dog (foreløbig) intet, men fandt måske dåbsindførelsen for Niels og Zidsel's søn Peder som er nævnt i FT. 1801

Som jeg læser det: (AO opslag 18):

6. Søndag efter Påske, d 25. Maj var Niels Nielsen Skuldbøl's og Zidsel Nielsdatter's barn til Daaben og blev kaldet Niels

Hvis vi nu antager at præsten har fået "Niels" på hjernen, og der i stedet for skulle stå:

6. Søndag efter Påske, d 25. Maj var Niels Jensen Skuldbøl's og Zidsel Pedersdatter's barn til Daaben og blev kaldet Peder.

Da der i samme KB (AO opslag 60) står:

6. Søndag efter Påske blev Niels Skuldbøl's hust. Introd.

synes jeg teorien er sansynlig

Ved dåben er Jesper Pedersen i Lambæk iøvrigt fadder.

mvh.

Svend Bollerup

Redigeret for slåfejl  kl. 16.05

Ellen Secher

Niels Nielsen/Sidsel Nielsdatter. Sønder Lem s.

Foreløbig har jeg ikke fundet parret andre steder i kirkebogen.
I Folketællingen 1801 kan jeg heller ikke finde dem, jeg har forgæves søgt i Bølling herred.

Jeg fortsætter i kb, men tror du har ret, det er den savnede dreng.

mvh Ellen