Hvor og Hvornår dør Karen Kathrine Justdatter

Startet af Leif Lillesøe, 17 Maj 2014 - 12:15

Forrige emne - Næste emne

Leif Lillesøe

Hvornår og hvor dør Karen Kathrine Justdatter.
Nedenfor er hvad jeg ved om hende.
Jeg skal dog tilføje, at jeg har fundet hende, i folketællingen for 1870 hos hendes søn Ole Christen Andersen i Vester Thorup, men hun bor der ikke i Folketællingen for 1880. Jeg har været inde i de originale folketællinger, for med ddd.dda.dk kunde jeg ikke finde hende i 1870.

Karen Kathrine Justdatter
Født: Thisted - Vester Han - Lild 1814-1844 - Opsl. 44 nr. 1
Født d. 18. Febr. 1814 i Lild Sogn. Hiemmedøbt d. 19. Febr.  Hjemmedåben confirmeret i Kirken d. 27. Febr.
Karen Kathrine Justdatter, Forældre: Huusmand Just Christensen og Hustrue Anne Kathrine Eriksdatter Husfolk paa Lild.
Dåben er også registreret i følgende kirkebog: Thisted - Vester Han  - Tømmerby 1810-1817 - Opsl 271.
Konfirmeret: Thisted - Vester Han - Lild 1814-1844 - Opsl. 105 nr. 6:
Konfirmeret 1829. Karen Kathrine Christensen Datter hos Christen Justesen paa Kiæret. Født d. 18. Jan 1812. Gode kundskaber, temmelig flittig.
Ved konfirmationen står hendes fødselsdato anført som d. 18.-1.-1812! Der kan imidlertid ikke være tvivl om at det er den "rigtige" Karen Katrine Justdatter der er tale om. Hun har også fået nyt efternavn ved konfirmationen, antagelig fordi hun er flyttet hen hos bedsteforældrene. Hendes opholdssted er i hvert fald ved konfirmationen "Hos Christen Justsen på Kiæret". Som forældre står: "Husmand Just Christensen". Hun har : "Gode kundskaber" og betegnes som "Temmelig flittig". Årsagen, til at hun er flyttet, er ikke at moderen er død, og antagelig heller ikke at hun er gået fra manden, for hun dør i Lild sogn i 1860.
Ved konfirmationen bærer Karen Kathrine Christensdatter bedstefaderens fornavn i sit efternavn. (Christen Justesen)
Gift: 6.-10.-1844 med Christen Jensen
De bor nogle år i Vester Thorup og flytter senere til Vust sogn. Da Christen, der er Møller, dør, flytter Karen Kathrine tilbage til Vester Thorup til en søn, Ole Christen Andersen, som hun fik før hun blev gift med Christen(Folketælling 1870).
D. 8.-5.-1845 føder hun Kristian Anthon Kristensen

Christen Jensen (Kaagaard) (Hendes mand)
Død: Thisted - Vester Han - Vust 1859-1874 - Opsl. 83 nr. 4:
Død d. 12 Nov. 1863. Begravet d. 20de. November.
Christen Jensen Kaagaard. Gift Møller i Vust, før i Gjersbøl, Snedsted Sogn, 53 Aar. Død af Leverforstoppelse.

Anne Mortensen

Vi de FT'er du nævner - FT 1870 og FT 1880.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Else Skovbo Jensen

Hej
Har du set folketællingen 1834?
Der er en Maren Katrine Justdatter på 19 år   datter og en Karen Katrine Justdatter 20 år plejebarn
Hvordan det hænger sammen ved jeg ikke, men det kan nok betale sig at undersøge det. Maren og Karen kan let forveksles, hvis skriften er utydelig.


Samtlige personer i husstanden

Thisted, Vester Han, Lild, Vesten Bjerget, Et huus, 46, FT 1834, A7280

Just Christensen 43 Gift  Huusmand og muurmester 
Ane Katrine Eriksdatter 54 Gift  Hans kone 
Maren Katrine Justdatter 19 Ugift  Deres barn, væver 
Mariane Justdatter 17 Ugift  Deres barn, væver 
Christine Justdatter 10 Ugift  Deres barn 
Mette Kirstine Larsdatter 35 Ugift  Indsidder og væver 
Christen Justsen 66 Gift  Huusmand 
Ane Maria Olesdatter 57 Gift  Hans kone 
Karen Katrine Justdatter 20 Ugift  Deres pleiebarn 
Christen Jensen 9 Ugift  Deres pleiebarn 
Birthe Nielsdatter 59 Ugift  Indsidder, lever af haandarbeide
med venlig hilsen
Else

Anne Mortensen

Plejebarn Karen Katrine Justdatter
er født

Thisted
Lidl 1814 -1844
opslag 44

og tydeligere her

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-33553-1415-85?cc=2078555&wc=M5KK-VZH:357516601,357788901,358063201,358063202
-----------------------------
Det er ud til at hun er datter af parret fra FT 1834
Just Christensen 43 Gift  Huusmand og muurmester 
Ane Katrine Eriksdatter 54 Gift  Hans kone
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Svend Eriksen

Hej Leif
Har du fundet ud af dit spørgsmål vedr. Karen Kathrine Justdatter?
Jeg er også interesseret, da hun var søster til min tipoldemor Anne Justdatter.
Jeg har heller ikke været i stand til at finde ud af det.
Jeg har dog et svar til din undring over at Karen Kathrines dåbsdato er forkert ved hendes konfirmation.
Det skyldes helt sikkert at hun havde en storesøster, der blev født på denne dato, og som døde kort efter.
Præsten har checket hendes dåbsdato ved konfirmationen og fundet den forkerte.
Mvh
Svend.eriksen@mail.dk