Manipulation med slægtsdata og slægtsnavne

Startet af Peter Schmidt, 14 Jan 2015 - 10:39

Forrige emne - Næste emne

Peter Kyhl

Hej Peter.

Jeg er enig i din holdning. Jeg har selv skrevet til flere, der har fejlagtige oplysninger på deres hjemmeside, også uden data'ene er blevet ændret og senere spredt til andre hjemmesider. Jeg tror dog, at med internettet er der ikke det store at gøre. Jeg gider ikke spilde min tid på den slags slægtsforskere, så efter et forsøg stopper jeg.

Mvh. Peter Kyhl


Kim Melchior

Hej,

Lige en tanke. Kan det taenkes der er nogen der er traette af dem der bare kommer med en stovsuger og henter oplysninger alle vegne fra og publiserer dem som deres egne uden at notere hvor oplysningerne kom fra og derfor vil give dem en laerestreg.

Det vi skal huske paa er. at ALLE oplysninger, ligegyldigt hvor de kommer fra SKAL checkes og dokumenteres. Naar vi ved at vore oplysningerer er korrekte og dokumenterede, saa kan vi for saa vidt vaere komplet ligeglade med hvad andre gor og mener og har paa deres private websider.

mvh,

Kim Melchior (USA)


Peter Schmidt

#32
Kim Melchior. Det er da ærgerligt når nogle i vores nulevende slægt ikke ønsker at udlevere data om de nyeste generationer til en slægtsforsker når der manipuleres. De meget få ødelægger det for det store flertal.
Peter Kyhl ser problemet og det er forståeligt at han ikke vil spilde tid på det. Jeg synes bare ikke man bør lade 2 og 5 være lige.

Måske er slægtsforskning for nogle en slags ønsketænkning som f.eks. alle de der praler med at nedstamme fra Gorm den Gamle som levede for over tusind år siden; sådan cirka for en 30-35 generationer siden. På Gorm den Gamles tid levede der da mange andre så sandsynligheden for at vi nedstammer fra dem ER altså væsentlig større.

Et sidespring, men alligevel.
Mvh. P.

Kim Melchior

Hej,

Jeg er enig med hvad du siger det er aergerligt nar det sker. Men vi bliver ogsaa nodt til at se det fra den anden side. Desvaerre er det jo saadan at det er de faa der odelaegger det for de mange. Jeg har gang paa gang set oplysninger der ikke burde komme paa nettet blive lagt der. Og de tider vi lever i idag med idenditets tyverier, fup og svindel og anden kriminalitet, saa er det forstaaeligt at mange vaerger at give oplysninger om familien der eventuelt kan ende paa nettet.

Det ville vaere rart om der var en haandfast regel om at ingen oplysninger om personer der er fodt efter for eksempel 1900 kunne laegges paa nettet. Jeg er godt klar over at der er kirkeboger og folketaellinger efter det tidspunkt der er tilgaengelige paa nettet, men man skal arbejde for at finde de oplysninger. Saa der er ikke nogen der bare lige kan gaa ind og hoste oplysningerne.

Men vi bliver nodt til at respektere andres indstilling paa samme maade som vi onsker at blive respekteret, og saa er der for saa vidt ikke meget mere vi kan gore ved det. Det hjaelper ikke noget at aergre sig over det, saa vi maa bare fortsaette med vort arbejde.

mvh,

Kim Melchior (USA)

Kathrine Tobiasen

Der kan siges meget om uhæderlighed og snyd og bedrag blandt slægtsforskere, og det er trist, men uundgåeligt (pga. den lette adgang til at kopiere alt på nettet), at fejl spredes som ukrudt. Det er også bedrøveligt at høre om sure eller vrede svar på velmente forsøg på at rette fejl. Og forståeligt nok, at nogle ind imellem har brug for at få luft for dårlige oplevelser.

Men - for at vende tilbage til udgangspunktet for denne tråd, så er det altså ikke en forbrydelse at lave en fejl, og hvis man sender en henstilling om at få rettet en fejl, må man selvfølgelig gøre det på en pæn og ordentlig måde og give modtageren rimelig tid til at rette fejlen. Til alle, der har været hurtige til at falde ind i koret, vil jeg sige, at det ikke er fair at dømme uden at have hørt begge parter. Vi har i moderatorgruppen haft kontakt til den person, der blev hængt ud i de første indlæg, og vi kan forsikre om, at vedkommendes oplevelse af hændelsesforløbet tager sig ganske anderledes ud. Der er efter vores mening tale om et helt utilstedeligt personangreb.

Jeg vil ikke lukke tråden; der kan måske være mere at sige generelt om emnet. Men alle indlæg, der berører den aktuelle sag, vil blive slettet.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Mogens Pagh

Af forskellige årsager valgte jeg i første omgang at lade denne tråd forblive i AneEfterlysning, men
i forlængelse af Kathrine Tobiasens kan jeg oplyse, at tråden nu vil blive flyttet til rette forum: Slægtsforskning - metode og teknik.
Venlig hilsen
Mogens Pagh
Moderator

Peter Schmidt

#36
[slettet af moderator]

Jeg har INTET til overs for den manipulation der er sket med min slægts data og hvor jeg bevisligt mister data fra nulevende slægtninge der er hæderlige mennesker og ikke ønsker at fremstå i de forkerte slægtsbøger. Da jeg er slægtsforsker og har forsket i mange år er jeg IKKE interesseret i at miste informationer på et falskt grundlag.

Bliver jeg informeret om en indsneget fejl på MIN hjemmeside sætter jeg en ære i at få det rettet og takker for opmærksomheden.

Fejl kan ikke undgås, men de kan rettes om man vil. Uanset om man "taber ansigt" eller hvad, bør man stå frem og indrømme sine fejl.

[slettet af moderator]

Uanset hvad fejl der gennem tiderne er begået på både den ene og den anden måde, berettiger ikke andre til at gøre det samme.

ER der da hverken lov eller moral længere ? Den medmenneskelige forståelse er for længst gået fløjten hvor der kun er plads til ganske bestemte.

Den fornemmeste ære må så absolut være at holde sig til sandheden.

Flot moderato flyttede denne tråd da tråden netop handler om TEKNIK.
Mvh. P.

Kathrine Tobiasen

Kære Peter

Jeg skrev udtrykkeligt i mit sidste indlæg, at indlæg med omtale af aktuelle sag ville blive slettet. Følgelig har jeg måttet gribe til slettetasten i dit indlæg.

Du skriver:
CitatJeg har INTET til overs for den manipulation der er sket med min slægts data og hvor jeg bevisligt mister data fra nulevende slægtninge der er hæderlige mennesker og ikke ønsker at fremstå i de forkerte slægtsbøger. Da jeg er slægtsforsker og har forsket i mange år er jeg IKKE interesseret i at miste informationer på et falskt grundlag.

Jeg må korrigere dig: Du har ikke eneret på nogen slægt; andre efterkommere efter samme aner kan med lige så god ret påberåbe sig ret til slægten. Du "mister ikke informationer på et falsk grundlag", fordi andre på deres hjemmesider eller i deres slægtsbøger giver fejlagtige oplysninger. Du har jo i din egen forskning styr på tingene og kan give de rigtige oplysninger videre til personer, som du finder troværdige og egnede til at modtage dem. Du vil aldrig kunne forhindre, at masser af fejl, om det så er uforvarende fejltagelser eller bevidst bedrag, trives på nettet. Det eneste, du kan gøre, er at holde fanen højt med hensyn til din egen forskning. Og så selvfølgelig venskabeligt gøre opmærksom på fejl og håbe, at folk lige så venskabeligt og taknemmeligt retter ind dine korrektioner.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Otto Kjærgaard


Bente Frilund Gjørup

Jeg har slægtsforsket i ca. 15 år med afbrydelser. I starten var jeg så heldig, at den del af min slægt jeg startede med, havde været så venlig at opholde sig i det samme område, så det var let at forske og gav blod på tanden. Det var i mikrokortenes tid og min mand husker endnu hvordan han fik sved på panden og pengesedlerne vinger når jeg fik en ny forsendelse kort.  :)

Så fandt jeg andre på nettet der var i samme slægt og begyndte at udveksle oplysninger. Mange var flinke, jeg sendte hvad jeg havde og de sendte hvad de havde og vi blev begge klogere på slægten. Jeg har fået gode og helt uvurderlige oplysninger og sågar billeder på den måde og har også bestræbt mig på at give noget igen

Men jeg har også oplevet at sende alt hvad jeg havde af oplysninger og så....ingenting, ikke engang tak.  I enkelte tilfælde har jeg set mine oplysninger fint præsenteret på en eller anden hjemmeside, også oplysninger fra "mit private arkiv" som vedkommende ikke har kunnet finde på nettet. Selvfølgelig ikke med mig som kilde, hvilket er ærgerligt for så er der ikke andre der kan kontakte mig, hvis de vil se om jeg måske har mere guf i "arkivet".

Jeg blev snedig. Når jeg fik kontakt til nye fjerne slægtninge gav jeg en lille smule, ikke det bedste, blot en smagsprøve med løfter om mere hvis jeg først fik noget igen. Det var effektivt selvom det er underligt at man skal opføre sig sådan som voksne mennesker med fælles interesse.

Jeg blev mere rutineret. Begyndte at "støvsuge" nettet for at finde slægtninge og fandt nogle hist og pist. Og her opdagede jeg noget som undrer mig såre: Hvis jeg fandt en fejl i en slægtstavle og som Peter Schmidt og andre kontaktede sidens ophavsmand/kvinde ja så fik jeg som regel et surt svar i stil med at jeg skulle lære at læse rigtigt, at jeg skulle lære tysk (  ;D)  eller slet intet svar selvom jeg altid sendte dokumentation i form af kildehenvisning med mine "påstande".

Så holdt jeg op med det. I dag smiler jeg i skægget når jeg ser hvordan de urigtige oplysninger optræder på andre hjemmesider for så ved jeg at der er skrevet ukritisk af efter den originale fejlside.

Jeg føler ingen trang til at kontakte afskriverne, for nogle af de fejl jeg har påpeget er meget let tilgængelige at efterkontrollere da det er kirkebog og folketælling, så enhver kan selv slå efter og gør man ikke det, ja så har man den slægtstavle man fortjener. Nogle af de fejl jeg hentyder til er rene sjuskefejl f. eks. en forfader der blev 133 år gammel (håber jeg har arvet hans gener).

Med alt det vil jeg sige: jeg synes det er trist når det handler mere om "den perfekte tavle" end seriøs forskning. Jeg ville blæse på den pågældende slægtsforsker og måske oven i købet ynke hende lidt, for mens hun smykker sig med lånte fjer, går hun måske glip af at finde rigtige aner der er meget mere spændende.

Peter Schmidt

Navneforbud og påstande: Min slægts navne nævnes her. Bl.a. Carl Steffensen Bork har ALDRIG været i slægt med fiskerfamilien Bork og er en svinestreg at påstå dette.
ligeledes søsteren gift med en præstesøn er IKKE fisker Borks slægt.
Ligeledes søsteren gift med bankmand Olsen er IKKE deres slægt.
Niels Jespersen Bork i Aller er heller IKKE fiskerfamiliens Bork slægt.
Niels Jespersen Bork er er f. 1797 på Bøjsnap i Jels sogn af Jesper Nielsen Bork som er søn af Niels Jensen Bork der er søn af Jens Jespersen i Gram. De er IKKE i familie med fiskerfamilien Bork.
Carl Steffensen Bork og benævnte søskende har KUN et forældrepar og det ER Nis Peter Bork og hustru Steffensen i Kolding. Nis Peter Bork er født i Fjelstrup som søn af Søren Hansen Bork ser er søn af Hans Jespersen Bork som er søn af Jesper Nielsen Bork på Bojsnap i Jels sogn.
Jeg har IKKE eneret på slægt men di mennesker er nu engang min slægt og har aldrig været i slægt med fiskerfamilien Bork...
BEVIS DET MODSATTE.
P.

Bente Frilund Gjørup

 Jeg skrev: Med alt det vil jeg sige: jeg synes det er trist når det handler mere om "den perfekte tavle" end seriøs forskning. Jeg ville blæse på den pågældende slægtsforsker og måske oven i købet ynke hende lidt, for mens hun smykker sig med lånte fjer, går hun måske glip af at finde rigtige aner der er meget mere spændende.


Jeg forudsatte at det drejede sig om bevidst pynt på lagkagen. Nu er jeg i tvivl og har måske oven i købet trådt en ukendt dame over tæerne hvilket jeg så hermed undskylder.

Jeg ser Peters sidste indlæg og "svinestreg" ærlig talt Peter, det sprog er unødvendigt så jeg holder mig væk fra resten af denne debat.








Peter Schmidt

Den aversion tyder på noget der stikker dybere end det jeg har prøvet at løfte en flig af.
Ærgerligt jeg ikke her må henvise til min egen hjemmeside som jeg kan redigere uden censur.
Her kan jeg indrykke original udgaven inden den er blevet censureret og dele heraf slettet.
Som slægtsforsker kan man åbenbart tillade sig alt. Gælder det også ved fremkørsel for rødt lys ??
P.

Kurt Nielsen

Kvinden det omhandler har på et tidspunkt  rettet fejler, men åbenbart ført den tilbage igen.
Mon ikke det skyldes hun føler sig truet og måske også svinet til, hvorefter hun stiller sig på bagbenene. Det kunne jeg også finde på :-)
Som Katrine skriver "Der er efter vores mening tale om et helt utilstedeligt personangreb."


Peter Schmidt

I fremtiden bliver der ikke mange nulevende slægtninge jeg tager kontakt til da det er formålsløst når de alligevel ignorerer ens henvendelser, og må således lære at forstå at der ligesom SKAL være afstand fra før-tid og til nutid på et par generationer eller tre.

En bekendt sagde engang: "Få dig dog et liv i stedet for det skide slægtsforskning. Hvad vil du dog med det; sådan gå og snage i andre menneskers liv.

I dag er jeg tilbøjelig til at give den bekendte ret. Delvist spildt er de ca. 10 meter biografiske bøger jeg har stående om den danske lærerstand, bønder, håndværkere, vognmænd, krofolk, købmænd, politistat etc., etc.
Jeg er velvidende om fejl i kirkebøger og ved godt at biografier ikke altid er hundrede procent i alle ender og kanter men det er ikke HELT det samme som at lave en slægtsbog og fingere lidt hist og pist. Jeg forstår ikke hvorfor der kun sjælden fejlplaceres folk fra underklassen.

Det er helt fantastisk at jeg skal holde min kæft og glædes over det lort omhandlende slægtsforsker har lavet. Den tone må slet ikke anvendes thi jeg skal glædes over nederlag og rose modparten for det sjældne smukke resultat.

Heldigvis er der ekspertbistand undervejs. Under de her foreliggende omstændigheder kommer vi ikke længere og jeg vil slutte min deltagelse i debatten hvor vi aldrig bliver enige.
P.

Kenneth Knudsen

Citat fra: Peter Schmidt [20386] Dato 16 Jan 2015 - 17:46
Det er helt fantastisk at jeg skal holde min kæft og glædes over det lort omhandlende slægtsforsker har lavet. Den tone må slet ikke anvendes thi jeg skal glædes over nederlag og rose modparten for det sjældne smukke resultat.

Nu har du jo ganske vist stemplet ud, men stadigvæk: Du er ikke blevet bedt om at holde kæft, du et blevet opfordret til at tale pænt. Det er ikke det samme. At opfordre dig til at opføre dig ordentligt er heller ikke det samme som et forsvar for din modpart i denne sag.

I betragtning af, hvor dygtigt du blander pærer og æbler her i debatten, så kan jeg ikke undgå at få den tanke, at det måske alligevel er "hende den anden", der har fat i den lange ende.
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

Jan B. Hansson

Tak Kenneth Knudsen

For at afrunde denne tråd på en konkluderende måde. Den kører i ring uden at komme videre. Forsøgte at afmontere vreden og erstatte den med eftertænksomhed helt i starten, men det lykkedes altså ikke. Lad os dog få gang i den hobby vi holder af, uden at den bliver altopslugende og negativ.

vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Peter Schmidt

Når kirkebøgernes dokumentation tilsidesættes for at få ret og som idioterne ikke ønsker at efterkontrollere findes der hverken lov eller moral. Herligt at ødelægge forskning for andre med løgn. Færdig: Citat slut. P.

Kathrine Tobiasen

Når venlige henstillinger ikke virker, må vi gå med håndfast til værks.
Tråden er hermed lukket.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.