Er Lauritz Jensen den samme som Laust Jensen (1804-1873)?

Startet af Jeppe Bech, 12 Jan 2015 - 22:14

Forrige emne - Næste emne

Jeppe Bech

Hej

Jeg forsøger at fastslå om min 2xtip-oldefar Laust Jensen, død i Gimsing sogn 14/8 1873, er den samme som den Lauritz Jensen, der bliver døbt i samme sogn 6/8 1804.

Jeg har følgende oplysninger om ham:

Gift i Ølby Sogn d. 10/11 1842 med Mette Cathrine Sørensdatter, hvor han står som gårdmand i Kjeldsmark, Gimsing (KB Ringkøbing - Hjerm - Ølby 1829-1844, opslag 22)
Død 14/8 1873 og begravet 22/8 1873 i Gimsing Sogn, hvor han står som gårdmand i Gimsinghoved, Gimsing (KB Ringkøbing - Hjerm - Gimsing, opslag 103)

Desuden har jeg fundet familien i alle folketællinger fra 1845-1870 via søgning på ddd.dda.dk.


I KB Ringkøbing - Hjerm - Gimsing 1761-1807 står der på opslag 167 om en Lauritz, der er født og hjemmedøbt 6/8 1804 som søn af Jens Lauritsen Kiobmand og Catrine Lauritsdatter af Gimsinghoved. Jeg kan ikke tyde hele teksten, men det er der nok andre der kan.

Jeg tror umiddelbart at denne Lauritz er identisk med min 2xtip-oldefar Laust Jensen, men jeg kan ikke bekræfte det eller yderligere sandsynliggøre det.

Er der nogen forslag til hvordan jeg evt. kan bekræfte min formodning?

Torben Bundgaard

Hej

Du kunne måske følge Laurits fra 1804 i lægdsrullerne for at se, hvordan han flytter rundt, hvis han flytter. Eller måske kan der være andre hints i rullerne.

Han er indskrevet i Tilgangsrullen for Ringkøbing i 1804 (B)  lægd 86 no B146

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#18108,998569

Mvh. Torben Bundgaard
Mvh. Torben Bundgaard

Ole Dorch

#2
Det må være den rigtige, for det ser ud til at være samme sted han bor , i 1840 og 1845.
....og han har endda overtaget plejedatteren ;)

ringkoebing, Hjerm, Gimsing, Gimsinghoved, en Bye, Broegaard, 73, FT-1840, C5378
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Cathrine Laustdatter 67 Enke Gaardeier
Laust Jensen 35 Ugift hendes Børn
Maren Jensdatter 30 Ugift hendes Børn
Mariane Jensdatter 27 Ugift hendes Børn
Ane Cathrine Pedersdatter 1 Ugift Pleiebarn
Peder Jeppesen 29 Ugift Tjenestekarl


ringkoebing, Hjerm, Gimsing, Gimsinghoved, En Gaard, 72, FT-1845, c1063
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Laurst Jensen 40 Gift Gaardmand I Sognet
Mette Cath. Sørensdatter 33 Gift Hans Kone Ølbye

Jens Laursen 1 Ugift Deres Søn I Sognet
Ane Cath. Pedersdatter 6 Ugift Pleiedatter I Sognet
Ole Pedersen 38 Ugift Tjenestetyende I Sognet
Augsta M. Jensdatter 21 Ugift Tjenestetyende Tviis

Sønnen Jens Laursen f. 13/7 1844 bæres til dåben af Marianne Jensdatter (Gimsing 1829-1847 ny opsl. 39), som jo så er Laust Jensens søster (se ovenstående ft 1840).

..der er sikker flere familiesammenfald at se i kb?

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Arne Feldborg

#3
Jeg  ved ikke om du allerede kender disse oplysninger, men der er noget jeg ikke kan få til at gå op.

I Hjerm konfirmeres i 1819 Laust jensen 15 år af Gimsinghoved. Samme dag konfirmeres hans eet år ældre bror Poul Christen Jensen. De angives begge at være sønner af Jens Laursen i Gimsinghoved.

Ved Jens' dåb i Gimsing 14 jul 1844 ses Marianne Jensdatter som bæremoder. Denne Marianne er også datter af Jens Lauridsen i Gimsinghoved. Så vidt så godt. Meget tyder på, at de tre er søskende.

Problemet er bare, at Marianne og Poul Christen er født henholdsvis 1803 og 1805 med Anne Poulsdatter som mor, mens Laust er født 1804 med Anne Catrine Lavridsdatter som mor.?
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Ole Dorch

#4
Den Marianne Jensdatter som ses i ft 1840 er født 6/2 1814, som datter af Jens Kjelsmark og Ane Cathrine Laursdatter af Gimsinghoved. (Ved konfirmationen 1828 opsl. 76 opgives hendes fader også at hedde Jens Laursen).
Det må da være hende som nævnes ved dåben 1 1844?

ved næste barns dåb i 1849 (Ane Margrethe Laursen opsl. 39 ny), optræder hun formentligt også sammen med søsteren Maren (fra ft 1840)?

Der ser også ud til at være 2 forskellige familier i 1834.

Her den rigtige (formoder jeg):

ringkoebing, Hjerm, Gimsing, Gimsinghovedbye, En Gaard, 58, FT-1834, C1301
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Cathrine Laursdatter 60 Enke Gaardkone
Laust Jensen 29 Ugift Hendes Børn
Laust Christian Jensen 27 Ugift Hendes Børn
Maren Jensdatter 23 Ugift Hendes Børn
Mariane Jensdatter 22 Ugift Hendes Børn

..og her den "forkerte":

ringkoebing, Hjerm, Gimsing, Gimsinghovedbye, En Gaard, 59, FT-1834, C1301
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Lausen 70 Gift Gaardmand
Anne Poulsdatter 61 Gift Hans Kone
Peder Jensen 27 Ugift Deres Børn
Christen Jensen 25 Ugift Deres Børn
Marianne Jensdatter 22 Ugift Deres Børn

:)
mvh.
Ole Fabricius Dorch

Arne Feldborg

Citat fra: Ole Dorch [1267] Dato 13 Jan 2015 - 00:37
Den Marianne Jensdatter som ses i ft 1840 er født 6/2 1814, som datter af Jens Kjelsmark og Ane Cathrine Laursdatter af Gimsinghoved. (Ved konfirmationen 1828 opsl. 76 opgives hendes fader også at hedde Jens Laursen).
Det må da være hende som nævnes ved dåben 1 1844?
Det har du nok ret i. Men alligevel lidt underligt at de to brødre der konfirmeres samme dag har forskellige mødre.?
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Ole Dorch

Arne skrev: Men alligevel lidt underligt at de to brødre der konfirmeres samme dag har forskellige mødre

Der var 2 personer i Gimlingehoved der hed Jens Laursen og som var gift med hver sin kone. En som også blev kaldet Kjelsmark og som døde før 1834, og så ham vi ser i ft 1834.

Det er sikkert en misforståelse at opfatte de 2 som konfirmeredes i Hjerm 1819 som brødre, selvom præsten skriver at de har samme fader/bopæl. :D


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Jeppe Bech

Tak for hjælpen.
Det burde jeg næsten selv have regnet ud pga. plejedatteren.

Ole Dorch

........og ved dåben 1804 står der ikke at faderen hedder Jens Lauritsen Kiobmand , men Jens Lauritsen Kiolmark (=Kjelmark) :D

mvh.
Ole Fabricius Dorch