Skolelærer Johannes Gottfred Nielsen 1803-1874 født i Mjolden Sogn

Startet af Ea Anild, 20 Feb 2015 - 07:32

Forrige emne - Næste emne

Ea Anild

Hej  :)

Jeg vil meget gerne have hjælp til at finde Johannes fødsel og hans forældre.


Det jeg ved om ham er han skulle være født i Mjolden Sogn.

Han er skolelærer og kirkesanger i Årre og har en boghandel i Årre

Han bliver gift den 25 okt. 1827 Nordby Fanø (Nordby 1821-1857 Ny udg opslag 73 nr. 8 )
med Anne Cathrine Müller (19.101802 - 22-2-1877)

Han dør 23 aug. 1874 i Årre   (Årre 1857-1880  Ny udg opslag 123 nr. 9)


Og da han hedder Ocksen så må han jo have tilknytning til en af de mange andre Ocksen/Oxen, jeg har bare ikke kunne finde sammenhængen:

Hans forældre skulle hedder far gårdejer xx Niels/Anders ??? Nielsen Ocksen Johansen og hustru Mette Marie Andersen   

Med venlig hilsen
Ea Anild

Heidi Ilsoee

Nielsen, Johannes Gottfried

(21.7.1803-23.8.1874) kom fra Medolden i Sønderjylland, søn af gårdejer Nielsen Ocksen Johansen og Mette Marie Andersen. – Han var kontorist på Stiftsamtskontoret i Ribe og tog lærereksamen på Lyngby Seminarium i 1828. Blev samhandelsberettiget ved Boghandlerforeningens stiftelse 1838. Fungerede som forligskommissær og som tiendekommissær til afløsning af forskellige tiender. (Der tænkes vel på præsters tiende, som måske også gjaldt degne, en ordning der først blev ophævet 1903 (jf. H.E. Nørregård-Nielsen: Mands minde, Gyldendal 1999)) – Gift 25.10.1827 i Nordby på Fanø med Ane Cathrine Müller (19.10.1802 - 22.2.1877) født i Nordby på Fanø, datter af skipper Mathias Sørensen Gregersen Møller og Maren Nielsdatter. – Sønnen Niels Ochsen Müller Nielsen (f. 8.12.1833) videreførte farens arbejde som boghandler. (Dolleris I + L. Murtfeldt: Af Boghandelens Historie i "Varde Folkeblad", 7.12.1908).
http://www.boghandlereidanmark.dk/index.php?id=967&medarbejdernummer=1422&p_mode=medarbejder&cHash=c9b1d4ef82ced74a5cf823a084b525f8


Ea Anild

Kære Heidi  :)

Dette havde jeg også selv fundet, men jeg kunne godt tænke mig, at finde ham fysisk i kirkebogen, hvis det er muligt.

Også fordi jeg tænker, at jeg så kan komme videre bagud, med hans far.

Hvis jeg kigger på nettet under  :)  Efterslægten efter Peder Jensen og Troels Winther er der mange Ocksen, men ikke lige dem her ??? ??? ???

Med venlig hilsen
Ea Anild

Svend Jacobsen

Hej Ea.

Det er en interessant person, Johannes Gottfred Ocksen Nielsen eller Johansen, du dér har fået fat på, hvis aner kan føres meget langt tilbage.

Men rent "fysisk" at finde ham født, kan du ikke, for Mjolden sogns kirkebøger er ikke bevaret før 1814. Måske kan du finde ham konfirmeret, hvis han er blevet i fødesognet. Han kan også være konfirmeret i Døstrup sogn, hvor hans far senere blev gårdmand - i Drengsted.

Jeg tvivler på, at det er rigtigt, at han er født i 1803. Han bliver nemlig gift første gang allerede i 1820 (23/7) i Løgumkloster - han er da skomager i Løgumkloster. Det fremgår af kirkebogen, at han er en uægte søn af Niels Ocksen Johansen eller Gottfredsen med Kirsten Marie Margrethe Mortensdatter fra Skærbæk. Jeg kunne tænke mig, at han senere i livet har villet skjule, at han er født uden for ægteskab ved at angive et senere fødeår end det rigtige, så han kunne "nå" at være født i forældrenes ægteskab, som vist fandt sted i 1803.

Hans far Niels Ocksen Johansen eller Gottfredsen var søn af gårdmand og sognefoged Johannes Gottfred Hansen i Mjolden og Maren Nielsdatter (datter af Niels Ocksen i Hybjerg, derfra kommer Ocksen-navnet), hvis anelinjer begge kan føres meget langt tilbage. Jeg beklager, at jeg ikke lige nu har tid til at finde mine gamle optegnelser frem om disse slægter, men du må gerne maile til mig senere og minde mig om det, hvis du stadig er interesseret.

Ud fra hukommelsen kan jeg dog lige som en spændende detalje nævne, at Johs. G. stammer fra en gammel skarpretterslægt Geltzer fra Tønder, hvor en Johannes Gottfred Geltzer engang i 1600-tallet slog sig ned i Sæd i Ubjerg sogn som øjenlæge - han har vel som bøddelsøn kendt noget til den menneskelige krop! Han blev gift ind på en af de store gårde dernede, og så vidt jeg husker, er han morfar til ovennævnte
sognefoged Johs. Gottfr. Hansen, der var født ca. 1737.

Med venlig hilsen
Svend Jacobsen, Frederiksberg 

Ea Anild

Hej Svend   :) :) :)


Rigtig mange tak for dit svar, og ja, jeg er meget interesseret i flere detaljer. bl. a. fordi Johannes  datter Caroline Johanne Marie Nielsen født 28 aug. 1843 i Årre sogn,  bliver gift med skolelærer Peter Jensen Wolfsberg født 19 april 1852 i Skærbæk(som er min mands slægt).

Jeg er selv allerede meget langt tilbage i slægten både til Nis Henriksen og Troels Winther, som begge indgår i min mands slægt. Og derfor kunne jeg godt tænke mig, også at få placeret  Johannes Gottfred Ocksen Nielsen ind i mit træ.

MVH
Ea