Mads Christensen Roussing – Holbæk Rougsø Randers / Kristrup Sønderhald Randers

Startet af Alita Tind, 12 Jan 2015 - 15:24

Forrige emne - Næste emne

Alita Tind

Jeg er løber ind i vanskeligheder med Mads – jeg kan ikke finde ud af om jeg er på vej ud af et sidespor ???

Mads Christensen Rousing er her i FT 1801 med sin familie:

Randers Sønderhald Kristrup – Romalt by

Mads Christensen Roussing Mand 41 1760 Gift  mand Inderst, Dagleier og Grøvtmand
Mette Madsdatter Kvinde 40 1761 Gift hans kone
Christen Madsen Mand 11 1790 Ugift deres barn
Mads Madsen Mand 10 1791 Ugift deres barn
Else Marie Madsdatter Kvinde 4 1797 Ugift deres barn

Mads Christensen og Mette Madsdatter bliver viet 11 nov 1785 i Holbæk Rougsø Randers – KB 1731-1803 opsl 243 gl.  Mads er soldat og de er begge af Holbæk

Børnene Christen Madsen og Mads Madsen er født i Holbæk Rougsø Randers KB 1731-1803 hhv opsl 134 og opsl 137 (ny).
Else Marie er iflg. FT 1845 DFS født i Kristrup Sønderhald Randers – det kan ikke bekræftes idet opslagene i den relevante kirkebog er sorte.

Fadderne ved børnenes dåb (der er lidt jeg ikke kan tyde):
Christen: Rasmus Pedersen, Niels Salling, Søren Pedersen, Christen Pedersens Hustru alle fra Byen, og Mette Sørensen X bar barnet.

Mads: Peder Stephansen, Søren Pedersen, Simon Christensen og Laurs Wævers Hustru, alle fra Holbeck, og Jens Schrøders? Datter Kirsten, som er gift med Mads Kastrup af Rommalt bar Barnet.

Mads Christian Rousing er født ca. 1760 iflg. Ovennævnte FT. Jeg har fundet en Mads født 1759 i Holbæk sogn - KB 1731-1803 Holbæk Rougsø Rander - s opsl 95:

Fest Michael døbt Cristen Stephansens søn Mads af Holbech, Faddere Mads Krog, Iver
Nielsen, Peder Stephansen, Søren Lauridsens Hustru, og Peder? BojesDatter Bodil som bar
Barnet. X X af Holbech

Mads Christensen Rousing dør 20. marts 1815 55 år gammel - KB 1814-1831 Kristrup Sønderhald Randers -  opsl 166 gl

Jeg er kommet noget – eller rettere sagt meget -  i tvivl om dette er min Mads, jeg kan ikke gennemskue hvor navnet Rousing kommer fra? Jeg bemærker at der ved Mads senior og Mads Junior er en Peder Stephansen blandt fadderne.

Der er familier i Randers Amt med navnet Rousing bl.a. i Mariager, men den kirkebog er meget miserabel.

Jeg vil meget gerne have lidt hjælp til at lede mig på rette spor -  inden jeg kommer alt for langt på afveje  :-\

Venlig hilsen
Alita









Med venlig hilsen
Alita Tind

Ole Dorch

Måske kan det her hjælpe lidt?

Kb 1731-1803 ny:

-Opsl. 96. 1772 begraves Christen Stephansen.
-Opsl. 122.  1772 troloves og copuleres Søren Pedersen og afgangne Christen Stephansens enke Maren Simonsdatter.

Søren Pedersen nævnes også som fadder ved de forskellige børns dåb, og også noget "Simon". Så prøv at gå videre med det? 8)

Nb: En "Rousing" skulle blot betyde en person fra Rougsø (herred). I hans tilfælde måske et "soldater-tilnavn"?

Her så den mulige moder/stedfader:

randers, Rougsø, Holbæk, Holbæk, Holbæk Bye, 24, FT-1787, A7508
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Pedersen 48 gift Mand Bonde og huusmand
Maren Simonsdatter 52 gift hans kone Syekone
Christen Christensen 11 ugift hendes søn af 1.ægteskab

..og her også med den mulige søster Barbara:

randers, Rougsø, Holbæk, Holbæk, Holbæk, 9, Ft 1801, A7507
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Maren Simonsdatter 68 gift Konen Beboer et hus med Jord
Christen Sørensen 26 ugift Søn Wæver
Barbara Christensdatter 36 gift Hendes Datter Opholdende
Kirsten Pedersdatter 12 ugift hendes Barn
Mariane Pedersdatter 9 ugift hendes Barn Opholdende

I opsl. 170 (ny) finder du Mads - Søren Pedersens stedsøn konfirmeret 1778. I samme opslag også Barbara - Christen Stephansens datter (1779).

mvh.

Ole Fabricius Dorch

Alita Tind

Hej Ole

Jeg er gået ud af det spor - og har fundet Christen Stephansen og Maren SimonsDatters 7 børn, men jeg er ikke overbevist om at det er de rigtige forældre.

Jeg er også stoppet op ved Christen Stephansens forældre - en mulighed er Stephan Christensen og Barbara Pedersdatter viet 18 febr 1731 i Voer - KB 1661 1791 Voer Rougsø Randers  -  opsl 69 ny
Men jeg er også stødt på en Stephan Madsen som far ved dåb i samme KB, uden at jeg lige har et opslag ved hånden.

Noget der taler for at det er Mads´s rigtige forældre er Mads konfirmation i Holbæk 1778 - han er godt nok lidt gammel til at blive konfirmeret  :-\:

KB 1713-1803 Holbæk Rougsø Randers opsl 170 ny - nr. 3:
Søren Pedersens X Søn Mads - jeg kan ikke tyde det lille ord, men det kunne tyde på at det ikke er hans egen søn?

Men - Hvorfor hedder Mads Christensen pludselig Rousing?

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Else Skovbo Jensen

Hej
Navnet Rousing eller Rovsing bæres af hhv. 282/74 ifølge Danmarks statistik. Af Georg Søndergaards bog om danske efternavne fremgår, at der er mange forskellige slægter med navnet, der egentlig betyder en person fra Rougsø herred.  Så det er ikke mærkeligt, at navnet forekommer i din slægt.

Sammenlign Samsing, Skaaning, Morsing og sikkert mange andre

Med venlig hilsen
Else

Alita Tind

Hej Else

Tak for forklaringen - jeg havde spekuleret på om det var en fejlskrivning af "Rougsø" men selvfølgelig er han en "Rousing".

Det giver rigtig god mening, så det er måske alligevel den rigtige familie jeg har hægtet mig på  :)

Vh
Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Ole Dorch

Du skrev: Mads konfirmation i Holbæk 1778 - han er godt nok lidt gammel til at blive konfirmeret  :

Det var ikke unormalt for drenge at blive konfirmerede som 18-årige på det tidspunkt.


Du skrev: Søren Pedersens X Søn Mads - jeg kan ikke tyde det lille ord, men det kunne tyde på at det ikke er hans egen søn?

Som jeg tidligere har skrevet så står der "Stedsøn".

Du skrev: Men - Hvorfor hedder Mads Christensen pludselig Rousing?

Var det egentligt ikke først da han var flyttet til Kristrup, at man ser ham med tilnavn (Kristrup ligger jo i et andet herred)?
Men ellers så har jeg set, at der var mindst en anden i Holbæk, der hed Mads Christensen i kbén, og så var det jo  meget almindeligt at tilføje tilnavne til deres almindelige navne, så man kunne skelne dem fra hinanden :)

Jeg kan desværre ikke give dig garanti for at det er det rigtige spor, men jeg synes det virker endog meget sandsynligt.

Yderligere indicier kan nok ikke findes uden hårdt arbejde - dvs. gennemgang af f.eks de forskellige søskende og deres indbyrdes evt. relationer ved barnedåb, forlovelser o.lign.
Altså med mindre du kan finde nogle relevante skifter?

mvh.
Ole Fabricius Dorch


Alita Tind

Hej igen Ole

Undskyld - Jeg har åbenbart ikke læst hele dit første svar  ??? - jeg har åbenbart lidt for travlt!

Jeg vil gå på jagt i skifterne og håber på at der er lidt at hende der.

Vh
Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Alita Tind

Jeg har søgt videre og der er måske lidt "mudder" i Christen Stephansens far/forældre;:

Da christen Stephansen bliver døbt i 1733 - KB 1661-1791 Voer Rougsø Randers - opsl 34 står der:

Dominica Reminiscere Blef Stephans Søns   Christensøn ell Madsøn?
Døbt i Kirken nafnlig: Christen, Fadderne
Peder Simonsøns Hustru, Peder Iffversens
Hustrue, Peder Simonsøn, Peder Skipper og
Rasmus Hvid etc.

og så i

Kb 1661-1791 Voer Rougsø Randers opsl 38 ny  - venstre side 1737

Xdagen 25. April blev Stephan Madsøns Datter ind
Døbte x X Nafn Anne Kierstine og Dominica
2de post Pascha blev Hjemme Daab i Kirken confirmeret, Faddere
Peder Simonsøns? Hustru, Mette X , Peder x, Christen
Mols og Peder Rasmussen alle af Woer

og samme kb opsl 36 1735:

Dominica Palmarium? blev Stephan Madsøns Søns Daab i
Kirken x x Nafn Peder, Faddere Karen Niels
Datter Mette Krog? Peder Rasmussen, Christen Mols
og Laurs x alle af woer

og samme kb opsl 41 1740:

X x 21 Novbr blev Stephan Christen
søns
søn inddøbt kaldt Jens og i advent Søndag
X blev hans Daab i Kirken publiceret, Ma
ren Ifversen bar Barnet, x x Peder Hviid?, Peder
Lauritzen jens x
?  Kirstine Hvids, Ingeborre Sørens
Datter

Stephan Christensen har også en datter Mette der dør i 1742 – hendes dåb har jeg ikke fundet:

KB 1661-1791 Voer Rougsø Rander - s opsl 90

følgende \Onsdag/ derefter blev Stephan Christen-
sens
Datter Mette begravet.

(jeg har ikke haft opslagene til tydning endnu - hvis de ikke er reevante er der ingen grund til at sætte folk i arbejde)

Jeg finder Stephan Christensens trolovelse og vielse 1731 i samme KB opsl 69 1730:

Dom 35 post trin blef Steffan Christensen og Barbera Peders
Datter
trolovede

2de søndag i påske/ faste? Blev Steffan Christensen og Barbera
Pedersdatter
copulered

Christen Stephansen og Maren Simonsdatters 3 førstefødte døbes Anne Kierstine, Anne Kierstine og Mads. Det kunne jo pege på Stephan Madsøn som Christens far? Men der er jo også en datter der døbes Barbera - som Stephan Christensens hustru  ???

Hvem skal jeg satse på? (jeg har ikke fundet nogen skifter)

Alita

Med venlig hilsen
Alita Tind