Kan jeg finde den biologiske fader til Svea født 1889 i Helsingør?

Startet af Hanne Elly Petersen, 12 Jan 2015 - 13:02

Forrige emne - Næste emne

Hanne Elly Petersen

God dag

Jeg har fundet Svea fødsel og dåb i ny udgave af Kirkebogen Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Skt Olai 1886-1891, opslag 93, nr. 104 er noteret i "Anmærkninger", at Svea er født i Stjernegade og det var Madam H, som hjalp ved fødslen.

men i Kirkebogen Frederiksborg, Helsingør, Helsingør Skt. Olai 1886-1891,opslag 189,barn nr. 104 er det i "Anmærkninger" noteret, at den udlagte barnefader Adolf Valdemar Petersen og Sveas moder Maria Larsson indgik Borgerligt Ægteskab den 2. november 1893.

Betyder det, at den nye udgave er af en "anden kirkebog" ??

Det jeg meget gerne vil kunne finde ud af er, hvem der egentlig er fader til Svea - Adolf Valdemar var i april 1891 blevet viet til 18 årige Anna Sophie Christine Hansen (Kirkebogen Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Tikøb 1886-1891, opslag 157) hun døde en måned efter vielsen. Jeg synes ikke det lyder "rigtigt" at han kan være fader til Svea.....

Jeg håber, jeg kan få hjælp til at gennemskue historierne - helst ved hjælp af arkivalier  :) men hvor finder jeg lige dem ?

mange hilsener
HanneElly

Gitte Johansen

#1
Hej Hanne

Jeg ved ikke lige, om der står, hun bliver viet med Adolf.

Der står hun indgår borgerligt ægteskab.


Dette er vel faderen. Der er Maria ikke på, og det bør hun vel være??


http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1955974&searchname=polit_adv
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Inger Toudal

#3

"Ny udgave" er kontraministerialbogen i dette tilfælde ført af klokkeren (se opslag 2). Den anden kirkebog er hovedministerialbogen, ført af sognepræsten.

I begge kirkebøger står der, at den udlagte barnefader er Grovsmed Adolf Valdemar Pedersen.

Jeg kan ikke finde ham i navneregistret for borgerlige vielser i København 1893:

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-267-12527-34049-26?cc=1607917&wc=MFDZ-86X:118285901,118285902,118285903

- men den borgerlige vielse kan jo sagtens være foretaget et andet sted. Ægteskabet har måske ikke været langvarigt? Ser, at Gitte har fundet Marie gift med en anden ved FT-1901.

Dette må være mor og barn ved FT-1890 (jf. fadderen Johan Peter Sjøstrøm):

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, Strandgade, , 38, FT-1890, C4989
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Peter Johan Søstrøm    30    Gift    Husfader    Smedesvend    Malmø Sverige
Emma Kirstine Søstrøm    26    Gift    Husmoder       Bjantorp Sverige
Ernst Gustav Søstrøm    6    Ugift    Barn       Landskrona Sverige
Emil Johan Søstrøm    2    Ugift    Barn       Landskrona Sverige
Marie Larsen    24    Ugift    Svigerinde    Tjenestepige    Aspentorp Sverige
Pigebarn Endnu Uden Navn    under et aar 13 December    Ugift    Barn       Helsingør

Johan Pehrson Ekstrøm    19    Ugift    Logerende    Jernskibsbygger    Jers Herred Sverige

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1375450&searchname=polit_adv   ???

Måske kunne du prøve at følge personerne i Polities mandtaller på http://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=2

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Hanne Elly Petersen

Hej Gitte
Tak for dine oplysninger og forslag.
Jeg har fundet Adolph og Marias Borgerlige Vielse 2. november 1893 i Helsingør Byfoged, Ægteskabsbog for Helsingør Købstad 1879 december 3 – 1922 oktober 7

Københavns Politis Registerblade viser (mener jeg), at Adolph er flyttet til sin moder i København, da hans første hustru afgik ved døden - hvor han kan møde Maria Larsson ja... det er en gåde. Hun er jo i Helsingør og han i København, jeg har dog set i Stambogen for Helsingør skibsværft, at han var smed der fra den 13. marts 1893 og indtil oktober 1896 - det er jo i 1892 og 1893 begivenhederne omkring Svea og Maria ses.

Adolph døde november 1897.

Maria flyttede sammen med Lars Peter Jakobsen - de blev aldrig gift, men fik en søn og levede sammen i mere end 25 år, det har min far (Adolphs barnebarn) fortalt.

mange hilsner
HanneElly

Gitte Johansen

Hej Hanne

Godt du har fundet vielsen.

Det passer fint med, at han er i Helsingør, for han er ikke i mandtalslisterne i København fra 1892-1893, kan ikke lige huske, hvad der står i registerbladet.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Hanne Elly Petersen

Hej Inger
Tak for dine forklaringer og link, kan jeg finde de forskellige udgaver af kirkebøgerne på nettet, eller er det bare om at vente til de kommer i nye udgaver ?
Jeg vil prøve at finde familien i Politiets Mandtaller - tak for linket.

Jeg synes bare ikke, det stemmer helt, at han er barnefaderen - når jeg ser på begivenhederne....
- eller er jeg bare naiv  ;)

mange hilsener
HanneElly

Gitte Johansen

OK. Nu tror jeg, at jeg har fattet, hvad du spørger om.

Du mener ikke, han er far til Svea, selvom han står til at være det.

Er det sådan, du mener det?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inger Toudal

#8

For mange sjællandske sognes vedkommende er både hoved- og kontraministerialbog på AO op til 1892.

Dette kunne være Adolf Valdemar ved FT-1890:

Alle oplysninger vedr. den valgte person
Kilde:    FT-1890   Kildehenvisning:   131   
Husstands-/familienr:   ??   
Navn:   Valdemar Petersen      Køn:   M   
Alder:   24      Civilstand:   Ugift   
trossamfund:   Folkekirken   
Stilling i husstanden:   Logerende   
Sogn:    Helsingør Købstad   Herred:    Lynge-Kronborg
Amt:    Frederiksborg   Stednavn:    Fiolgade
Indtastningsnr:    C4989   Løbenr.:    1770

Svea er jo født 30/12-1889, men først døbt i 1892.

Det er måske ikke Valdemar i ovenstående alligevel, se AO, FT-1890, Købstad, Helsingør, Fiolgade, opslag 14 - 15. Der er dog noget forkert ved opslagene, de to sider hører ikke sammen.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Hanne Elly Petersen

Kære Inger og Gitte

Tak for jeres oplysninger - jeg har ikke selv fundet frem til alt det I har, og ja, jeg mener ikke, at Adolph er Sveas fader...  undskyld jeg ikke har skrevet det tydeligt nok  :(

med de oplysninger, jeg har fået af Jer - kan jeg måske finde nogle flere enkeltheder i deres flytten rundt. Jeg tror bestemt det er Adolph i FT1890 det stemmer med hans alder

mange hilsner
HanneElly