Uægte barn 1936 - oplysningspligt moderen ?

Startet af Cay-Erik Geipel, 11 Jan 2015 - 06:58

Forrige emne - Næste emne

Cay-Erik Geipel

Hej

inden jeg tager turen til Rigsarkivet for at se på faderskabssager: Var en mor overhovedet forpligtet til at oplyse faderens navn selvom hun valgte selv at sørge for barnet, dvs. hun krævede intet af faderen eller det offentlige og barnet voksede op med en fremmed mand (dog ikke gift med denne) som "far".
Jeg bor i Sydslesvig og kender ikke så meget til den danske lovgivning på dette område.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Gitte Johansen

Fundet her.


http://www.marvede.dk/naf/boern-udenfor-aegteskab.pdf

Barnefaderen herunder alimentationsbidrag og faderskabssager
Mødre havde oprindeligt ikke pligt til at opgive faderens navn, men fra 1908 var det en for- udsætning for at modtage offentlig hjælp til barnets underhold. Først i 1937 blev det bestemt, at faderskabet skulle søges fastslået, da barnet på dette tidspunkt fik arveret efter faderen og hans slægt. Moderen skulle herefter senest en måned efter barnets fødsel opgive faderens navn til politimesteren og i København til Københavns Overpræsidium, i hvis arkiv oplysningerne findes. I særlige tilfælde kunne moderen blive fritaget fra pligten til at oplyse faderens navn. Fritagelsen blev kun givet under hensyn til barnets tarv og gjaldt kun så længe, der ikke blev søgt offentlig hjælp til barnets underhold. Siden den l. Juli 2002 har moderen haft pligt til at oplyse faderens navn. I mange familier findes en tradition om, at Kongen, greven, de spanske soldater eller andre kendte mennesker var far til en af anerne. Som slægtsforsker er det spændende at efterforske sagen, men det er svært at få bevis for traditionens sandhed. Først når traditionen er bevist, føres den biologiske far ind i anetavlen.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Cay-Erik Geipel

Tak for hjælpen. Jeg læser mig frem til, at moderen til et barn født 1936 ikke var forpligtet til at oplyse faderens navn når hun ikke søgte om økonomisk hjælp.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Else Salling

Uanset manglende pligt, kan moderen jo sagtens have valgt at oplyse navnet.

Mvh.
Else Salling
Mvh.
Else Salling
Medlem nr. 16273

Cay-Erik Geipel

Lige netop det er jo problemet. Hun har ikke oplyst navnet hverken overfor familien eller ved dåben. Derfor håber vi på en faderskabssag.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de